Ik zou een paard dus ook zadelmak (gewend aan zadel) en in staat om te longeren aanleveren. Dan hoeft er geen tijd meer besteed te worden aan grondwerk en longeren om dat te leren (voor het opstappen snap ik). Dat scheelt dan mij als eigenaar ook in de portemonnee natuurlijk.
Ik zou er ook graag bij zijn als er de eerste keer op gestapt wordt, want er is een kans dat ik dan diezelfde training er ook op ga zitten dan. Dan weet ik hoe het dier regeert, en er is iemand bij die weet hoe een jong dier kan reageren. Ik hoef ook geen super braaf doorgereden paard terug. Ik moet weten hoe ze reageren en zolang dat niet gemeen is vind ik het al snel ok. Dus veel meer dan ze zijn eens in galop geweest hoeft van mij niet. En zelfs als dat de verkeerde galop is, alleen een rechte zijde, dat maakt niet uit, dat is eenvoudig verder trainbaar. Maar ze moeten niet proberen om de ruiter er met opzet af te werken, aan zulke paarden heb ik geen zin meer zeg maar

Maar sommige mensen krijgen zelfs het braafste paard niet aan de loop of in de staak. Ik had vorige week iemand op mijn paard die al 15 jaar op een manege reed werd er gezegd. Maar mijn paard in galop krijgen ho maar. En toen het uiteindelijk met wat hulp lukte was het steeds de verkeerde galop en steeds viel het paard er weer uit. Zelfs na 1 keer deze persoon te laten rijden heb ik een dag later moeten herscholen, want mijn paard probeerde het ook even bij mij uit wat een dag eerder kon. En dat bij een paard wat gewoon alle knopjes al kent en reeds 20 jaar oud is en gewoon ook echt wel geschikt voor een beginnende ruiter. Maar als je zo'n eigenaar zou treffen, dan doe je het als trainer nooit goed. Dat vind ik ook wel een dingetje eigenlijk. Want die mensen tref je ook.
En dat maakt paarden trainen ook lastig. Je hebt het dier en een eigenaar. Ik denk dat het heel goed is verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Want wat ik wil is in principe in een week te doen zeg maar, maar wil je een B proef, en veilig het bos in kunnen, daar gaat meestal wel wat meer tijd in zitten zeg maar. Dus stel ik breng een paard een maand weg, dan krijg ik meer terug dan eigenlijk nodig zou zijn mag ik verwachten, maar het is nog altijd niet meteen B klaar en bosklaar. En ben je zelf niet zo handig, dan is die maand mogelijk te kort.