Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:21

ik ben het er mee eens
steigeren is poedersuiker en ,moet je afstraffen voor het erger wordt en je er onder komt te liggen....
een vriendin van mij rijd jonge paarden in en als die het echt lange tijd blijven doen springt ze er ook af en trekt ze er om
dit moet je snel doen zodat je er niet onder komt te liggen.
maar ik heb super ervaringen met deze manier

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:54

Ik heb het met een ei geprobeerd( niet lachen)
Het werkte niet echt, ze trok zich er niks van aan en steigerde gewoon lekker verder, en daarna moest ik haar ook nog schoonmaken.
Ik weet dat omterkken wel eens woil helpen maar ik durf er nu niet af te springen. Mijn voewt zit in het gips en als je er dan afspringt terwijl hij omhoog staat maak je toch een aardige klap.
Ik heb het een tijdje geleden wel een keer bij een ander paard gedaan dat werkte super, was wel een naar gezicht hoor!!
Dus dat is op het moment ook geen oplossing.
Zou varkens bloed echt helpen? Vind dat zo'n goor idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:52

haha, nou sorry dan, het viel te proberen. Soms werkt het echt, maar goed. Succes met oplossen dan he.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:49

die fjord van mijn zwager stijgerde echt wel omdat ze protesteerde... ze had door dat ze me er dan af kon werken en niet meer hoefde te doen.
makkie toch?
tja, maar met een gekneusde rug zit t niet echt lekker, dus heeft ze gewonnen.
klaske steigert niet, maar huppelt voor als ze iets niet snapt.. ze wil het zo graag goed doen maar snapt het echt niet
dan moet ik even rust zoeken en het later weer vragen

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:40

dat omtrekken vind ik echt een oplossing van nix... weet je wat voor;n schade je aanricht als een paard een rugblessure oploopt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:42

Ik hou er ook niet van......... niet mijn manier...... maar mijn manier is ook niet erg lala moet ik zeggen Haha!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:12

hoeft ook niet gijsenkim maar laten we nou toch eerlijk zijn, ik vind het gewoon trikkie als iedereen maar een paard achterover trekt. Als je weet hoelang ik daar last mee heb gehad met mijn paard...ja ieder moet het voor zich weten, maar mijn manier is het niet. Sla hem dan maar met een zweep tussen z'n oren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:35

das mijn niet lala manier mobick Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:48

Kijk wel uit met de niet-lala methode,
ik heb er 1 die ook nog wel eens op zijn achterpootjes staat, dit dier is 1 bonk spieren en kan gerust enkele secondes recht overeind blijven 'zitten' (met recht overeind bedoel ik dus ècht recht overeind, zo dat je via de kont naar beneden glijd.)
Als je die een mep verkoopt springt hij dus uit die 'zit' als een levade uit het boekje om vervolgens zich helemaal af te sluiten. Bij hem zit er maar een heel klein, grijsgebiedje tussen stoer en doodsbang.
Bij paarden die nog geen verstokte steigeraars zijn wil het echter vaak wel helpen, ik sla liefst gewoon met mijn hand over de oren.
De routiniers sleur ik op een heel kleine volte, zet mijn hand achter mijn knie vast en schop er een paar keer flink tegenaan. Na een paar 'pirouetjes' neem ik gewoon weer druk op beide teugels en rij weg of mijn neus bloed. Vaak hebben ze na 2 keer door dat dit toch niet zo'n leuk spelletje is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:52

Ja zo is het ook sjuim. Elk paard vergt zijn eigen aanpak...........

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 11:21

Dat wat sjuimpie zecht ga ik vanmiddag maar proberen.
Zodra ze omhoog komt hand op mijn knie zodat ze omvalt.
Wel slim had daar zelf eigenlijk nie topgekomen.
Zal vanavond zeggen hoe het ging.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:19

Volgensmij is dat juist niet wat sjuimpje bedoeld.
Lees haar tekst nog maar eens goed.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:15

livo"]
[quote]]Mursey schreef:
Jammer dat iedereen het ziet als verzet omdat hij niet wil werken, en alleen maar op zoek gaan naar dingen om hem te straffen tijdens het steigeren

Maar nogmaals, let eens op wanneer je paard steigert.
Is het op de rechterhand erger dan op de linkerhand?
Doet hij het vooral bij SB of wijken?
Denk dat er echt wel iets ten grondslag ligt aan het gedrag van jouw paard. Maar helaas kom je daar meestal pas achter als het te laat is.
[/quote]

Het paard komt niet voor niks in verzet dat klopt maar steigeren is een gevaarlijke vorm van verzet en moet je daarom altijd afstraffen...als hij weet dat hij zo overal onderuit komt zal het alleen maar erger worden....
[/quote]

[quote="Mursey schreef:
OK, nou mijn verhaal.
Mijn paard deed precies hetzelfde als jouw paard.
Altijd braaf, maar af en toe bij het inzetten van de SB of Appuyement begon ze met steigeren. (Eigenlijk altijd op de rechterhand overigens).
Altijd gezien als gewoon verzet. Ze werd eens per jaar door de tandarts en osteopaat helemaal nagekeken, ook prima zadel etc, etc.
Ze was helemaal goedgekeurd bij aankoop.
Instructrice zag het ook als verzet.
Totdat ze ineens niet zuiver meer liep.
Had dat beestje achgerum al een hele tijd een ontsteking in haar schouder, en daarom ging het SB en Appuyeren ook zo moeilijk, het deed haar gewoon pijn. Huilen
Zeg niet dat het bij jou het geval is, maar probeer toch zoveel mogelijk uit te sluiten.
Murs heb ik er ook doorheen geslagen, en achteraf voel ik me dus echt een oliebol......

Als je het hele verhaal van mij had gelezen dan had je me wel begrepen
Ik vind ook niets erger dan een paard wat steigert, maar in mijn geval had dat dus een reden. En geen "verzet-ik-heb-hier-geen-zin-in" reden.
Vandaar dat ik zo reageer.
Ben echt geen muts die alles wijt aan pijn, of alles met lieve woordjes wil oplossen. NO WAY Schijnheilig
Ik ben alleen bij dit paard van mening dat het ook iets anders kan zijn :/

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:36

Maar mursey dan ben ik nog steeds van mening dat er subtielere manieren zijn om mij dat duidelijk te maken Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:40

G & K, niet elk paard is zo slim Haha!

Ik heb er ook zoeen die wel degelijk last van de rug heeft en me dit op deze manier kenbaar maakt. Ik zou in zijn geval ook niet weten hoe hij het me anders duidelijk zou moeten maken...

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:20

Het kan zijn dat als paard zich verzet hij misschien fysiek niet in staat is het gevraagde uit te voeren ? Let daar wel op ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:30

jacobien schreef:
Het kan zijn dat als paard zich verzet hij misschien fysiek niet in staat is het gevraagde uit te voeren ? Let daar wel op ieder geval.

He die is nieuw Knipoog Tong uitsteken

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:22

k&g ben het dus absoluut niet met jou eens! Vind het ook een beetje raar dat je zo kan denken. Net alsof een paard gaat bedenken hoe hij het beste jou iets duidelijk kan maken? Vind het van mursey erg goed dat ze hierop wijst, wie weet heeft het paard wel iets of kan het (zoals jacobien zei) paard het fysiek niet goed aan . . . . Door een paard steeds maar af te streffen, terwijl deze pijn heeft, is ook niet de juiste wijze! Zolang je niet kan uitsluiten dat het geen andere reden heeft, moet je eerst de reden zoeken waardoor het paard zo reageert!!! Als je de reden niet weet kun je dus ook niet een juiste oplossing zoeken / vinden.
In ieder geval succes verder, en wees een beetje lief voor je paardje!!!!!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 20:54

Nou ik weet het niet meet met haar.
Ze blijft steigeren, vandaag wel iets minder.
Ben bezig haar te leren springen en dat vind ze leuk, vandaag tweede x over een hindernisje geweest en ze snapt wat d ebedoeling is, ze vind het wel raar maar ze maakt echt al een sprongetje.
Misschien moet ik dressuuur longeren en nu dan springen nog vaker afwisselen.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:24

Citaat:
Als je het hele verhaal van mij had gelezen dan had je me wel begrepen
Ik vind ook niets erger dan een paard wat steigert, maar in mijn geval had dat dus een reden. En geen "verzet-ik-heb-hier-geen-zin-in" reden.
Vandaar dat ik zo reageer.
Ben echt geen muts die alles wijt aan pijn, of alles met lieve woordjes wil oplossen. NO WAY
Ik ben alleen bij dit paard van mening dat het ook iets anders kan zijn :/

Los van of het dier pijn heeft of niet...als hij vaker dan eens steigert zul je hem zolang jij er niet achter bent dat of wat hij heeft, toch echt moeten afstraffen..als jij hem behandelt alsof hij terecht steigert zal hij dat zo aannemen. en aangezien je niet weet waar hij last van heeft weet je ook niet of hij met reden steigert of niet. of dat hij soms met reden steigert en soms niet......voor mij is niet luisteren straffen. Daarnaast kun je natuurlijk na gaan denken dat als hij te vaak in verzet komt waarom dat is maar steigeren =straffen

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:30

fjorduhlover schreef:
ik ben het er mee eens
steigeren is poedersuiker en ,moet je afstraffen voor het erger wordt en je er onder komt te liggen....
een vriendin van mij rijd jonge paarden in en als die het echt lange tijd blijven doen springt ze er ook af en trekt ze er om
dit moet je snel doen zodat je er niet onder komt te liggen.
maar ik heb super ervaringen met deze manier

vroeger dacht ik dat omver trekken ook goed was dan zouden ze het nooit meer doen dacht ik!
niet doen ik ken een paar paarden die omver getrokken zijn
en die vinden het leuk
die laten zicht nou gewoon vallen ze vinden het leuk!
kijk uit daarmee!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:33

mobick schreef:
dat omtrekken vind ik echt een oplossing van nix... weet je wat voor;n schade je aanricht als een paard een rugblessure oploopt?

dat kan je er ooknog eens bij krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:39

NANZA schreef:
k&g ben het dus absoluut niet met jou eens! Vind het ook een beetje raar dat je zo kan denken. Net alsof een paard gaat bedenken hoe hij het beste jou iets duidelijk kan maken? Vind het van mursey erg goed dat ze hierop wijst, wie weet heeft het paard wel iets of kan het (zoals jacobien zei) paard het fysiek niet goed aan . . . . Door een paard steeds maar af te streffen, terwijl deze pijn heeft, is ook niet de juiste wijze! Zolang je niet kan uitsluiten dat het geen andere reden heeft, moet je eerst de reden zoeken waardoor het paard zo reageert!!! Als je de reden niet weet kun je dus ook niet een juiste oplossing zoeken / vinden.
In ieder geval succes verder, en wees een beetje lief voor je paardje!!!!!

Hoef je ook niet te zijn Naza, ik vind het een beetje raar dat jij zo kan denken. Want een paard kan op hele andere manieren duidelijk maken dat hij pijn heeft of een gevraagde oefening niet kan doen. Het opvangen van dat soort signalen heet paardrijden Haha! . Een paard die recht op zn achterbenen staat krijgt altijd op zn sodemieter, ALTIJD. En natuurlijk ga je dan kijken en het punt opzoeken om te zien hoe je dit als ruiter zijnde in de toekomst kan voorkomen.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:14

ik heb al eens eerder gezegt omtrekken maar de omtrekken die ik bedoel is blijkbaar verkeerd begrepen. je moet het dier niet omtrekken in de zin van om laten slaan maar omtrekken in de zin van uit z'n evenwicht brengen door naar links of rechts te trekken (kies de kant waar het meeste plek is). dit moet je uiteraard niet doen als hij stijl overeind staat maar zodra je voelt dat ie omhoog komt. op deze manier breng je hem zo uit evenwicht dat bijna (dus niet allemaal maar een hele hoop) alle paarden zo uit evenwicht zijn dat ze niet verder gaan. hier zitten weinig gevaren aan en je kan er niet veel schade mee aanrichten.

dit doe je uiteraard pas nadat je zeker weet dat je paard echt niet steigert van de pijn!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:03

Omtrekken, slaan tussen de oren, naar voren schoppen... Tja, wie weet zal het allemaal best helpen. Ik geef die van mij een tik OM de oren en als dat niet werkt schreeuw ik IN haar oren en dan naar voren rijden. In mijn ogen is voorwaarts rijden nog de allerbeste oplossing, naast het checken van lichamelijk dingen natuurlijk. Die moet je altijd uitsluiten. Het beste is gewoon je paard voor zijn. Je voelt het vaak genoeg overduidelijk. Dan moet je dus direct optreden. Maar ach: ieder doet het toch op zijn eigen manier! Ik denk dat mijn paard zich wel rot zou schrikken van een rauw ei, hahaha Lachen