Elisa2 schreef:Ik mis het "harmonica" idee wat juist zo belangrijk is voor korte paarden, het verlengen in de rug en het frame om ze gezond te houden. Het op lengte rijden (voorwaarts/ neerwaarts), heb je daar filmpjes van?
jannico schreef:Dat eerste vind ik een aanname en ben ik niet helemaal van overtuigd
Dat terzijde :
https://www.youtube.com/watch?v=rqVEfg34vCYTheorie uitleg met stukken er tussen met een barok propje waarmee in hals verlenging gewerkt wordt.
Of deze opwarming met een lippizaner:
https://youtu.be/GE8E0TCtAtUDe hals moet kunnen verlengen, naar de hand toe komen. Echter zie ik geen enkele meerwaarde hiervan wanneer, zoals sommige stromingen graag voorstellen, er iedere sessie halve marathons gereden worden met poll lager dan de schoft voor een zeer lange periode..
In mijn optiek ontstaat deze noodzaak hiertoe om het paard gezond te houden zoals jij aangeeft van uit rijden dat teveel gestoeld is op compressie.
Ik ben van mening dat ieder paard en ruiter baat heeft bij het zo snel mogelijk introduceren van zijgangen als schouder binnen en travers al dan niet aan de hand. Zonder dat ze zich al teveel druk maken over wat de hals en poll doen. In mijn ervaring is lengte dan oppeens niet meer zo prioritair omdat het er toch wel is of gemakkelijk weer terug te krijgen is.. Tot dat men teveel aan de pol begint te klooien wel te verstaan

.
Elisa2 schreef:Tweede paard loopt met een holle rug en onderhals...need i say more?
Nou als jij er geen meerwaarde van ziet dan denk ik dat je geen paarden tegen bent gekomen die helemaal vastgereden zijn in hun "houdingkje"waar vooral barokke paarden graag in lopen en door mensen die denken dat ze klassiek rijden omdat ze zulke filmpjes na gaan doen volledig de vernieling in gereden worden?
Ik maak geen aannames, het zou je sieren dat ook niet te doen
.
Ik zal er voor het gemak twee wegnemen: Ik werk regelmatig samen met verschillende dierenartsen. De paarden die ik aangeboden krijg om revalideren of voor andere herstel werkzaamheden zijn structureel niet de paarden die in deze stromingen opgeleid worden.
Daarnaast lopen er hier 4 lusitanos en een spanjaard rond hier.. de valkuilen en zwaktes zijn me prima bekend.
Ja Philippe Karl met Odin is het eind resultaat. Daar zit veel werk in.. Van wie denk je dat de dame op de Lippi les krijgt? 
Citaat:
In mijn optiek heb je helemaal niets aan zijgangen zolang een paard niet over de rug loopt en er geen schoudercontrole is. Het een kan niet zonder het ander, het filmpje van Karl in je eerste post in zijn jongere jaren ziet er prima uit. Maar wat men niet beseft is dat dat het EIND resultaat is van de africhting en niet een manier en houding om het paard continu in te rijden.
Je stipt direct een fundamenteel verschil aan tussen de meer franse scholen en die met een skala achtergrond.
Ik maak er inmiddels een punt van om niet te dogmatisch aan 1 visie te hangen. De instructies die ik zelf volg zijn dan ook vrij eclectisch.. Ik les bij Arne Koets een Prix St George instructice die voooral het skala als achtergrond heeft.. Legerete instructeurs als ze in de buurt zijn en ruiters uit Portugese stromingen.
De Prix St George ruiter is komen kijken bij een clinic van Arne Koets. Ze vond het super boeiend en zou graag is mee doen omdat ze een meerwaarde zag in die aanpak voor veel paarden.
Er zijn trouwens ook specifiek stromingen die enkel en alleen in absolute oprichting werken... En daar komen regelmatig paarden voorbij uit het skala die compleet stuk zijn die vervolgens terug in het werk staan in een besperiening die je in eerste instantie niet voor mogelijk houd.
Een groot gedeelte wordt bepaald door waar je je aan wil conformeren of niet..
De spanjaard heb ik moeten revalideren en eigenlijk moet ik nog altijd rekening houden met zijn problematiek.. Het totaal plaatje klopt vaker niet dan wel.. Maar 3 jaar geleden was inslapen een reeele optie.. Puntje bij Paaltje kan het totaal plaatje me gestolen worden als mijn paarden er beter van worden.
Laatst bijgewerkt door jannico op 03-01-22 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt