Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissy schreef:Ik roep nog wel eens:
- Zit op je kontzakken en niet op je rits.
- je zit op een paard niet op een piano (dus duim boven en niet je knokkels).
- kijken waar je heengaat en niet naar beneden kijken, je paard verschiet niet ineens van kleur (dus je hoef niet naar hem te kijken).
- blijf van je binnenteugel af.
- soms moet je dingen gewoon doen.
- relax, paardrijden is leuk!
- je hoeft niet 100% de baas te zijn, 51% is wel genoeg.
- als je elke dag 1% vooruitgang hebt dan heb je maar 100 dgn nodig.
poes schreef:cissy schreef:Ik roep nog wel eens:
- Zit op je kontzakken en niet op je rits.
- je zit op een paard niet op een piano (dus duim boven en niet je knokkels).
- kijken waar je heengaat en niet naar beneden kijken, je paard verschiet niet ineens van kleur (dus je hoef niet naar hem te kijken).
- blijf van je binnenteugel af.
- soms moet je dingen gewoon doen.
- relax, paardrijden is leuk!
- je hoeft niet 100% de baas te zijn, 51% is wel genoeg.
- als je elke dag 1% vooruitgang hebt dan heb je maar 100 dgn nodig.
Je weet dat die laatste niet klopt toch?
Shadow0 schreef:cissy schreef:if you take the time it takes, it takes less time.
Dit vind ik een belangrijke: de tijd nemen is vaak de snelste weg.
Dee_Es schreef:RunningKawa (oud bokker) zei ooit "een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt".
Dat heeft mij zoveel geholpen bij het leren begrenzen. Niet je paard de bocht om proberen te trekken maar gewoon het deurtje voor rechtdoor sluiten, zoveel makkelijker paardrijden.
Marije_jiplover schreef:Ik heb de neiging wat voorover te zitten en met naar voren gedraaide schouders (dat is ook zonder paard de houding die mijn lijf graag aanneemt). Het "schouders naar achteren" en "rechtop zitten" kan dan ook regelmatig als mantra geroepen worden naar mij. En ook tijdens het (zelf) sporten is dit een belangrijk punt van aandacht van de trainers.
Nu zei een inval-instructrice op de rijvereniging de laatste keer, naast het schoudes naar achteren, ook eens "open je borst, door je borstbeen te liften". Het effect is vergelijkbaar, maar de manier van benaderen 180 graden tegengesteld en stom genoeg werkt dit voor mij net iets beter dan die eeuwige schouders het voortouw te laten nemen
cissy schreef:poes schreef:
Je weet dat die laatste niet klopt toch?
Gaat om het idee toch?Je hoeft niet alles tegelijk te willen doen, babysteps... if you take the time it takes, it takes less time.