Rijden gaat echt bagger op het moment, het bewijs

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:32

Ga in ieder geval niet beginnen met hulpteugels, zoals bijv. een slofteugel. Daar wordt die alleen nog maar sterker en stugger van.
Goed dat je daar nu niet mee rijdt. De meeste met zulke paarden grijpen meteen naar de hulpteugels!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:53

Hey Richtje, jammer dat ze weer zo vervelend is! Doet me denken aan hoe ze was op de clinic van Judith Scholte in November, net zoiets toch? En dat ze onder je uit liep? Het voorwaartse is er dus wel, alleen niet op de goede manier. Wat had Judith je ook al weer aangeraden, weet het niet precies meer. Volgens mij beetje vasthouden of niet?

Als ik de ruiter was, en dus nu op de foto`s en wat ik me herriner af ga, dan zou ik haar wel degelijk wat vasthouden, maar bij het minste geringste teken van nageven, moet je dan ook meteen loslaten. En been bij blijven geven, en veel voltes, achtjes, overgangen in de gang zelf...

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:11

Ik zou beginnen met veel longeren met een touwtje of iets dergelijks, zodat die onderhals weggaat.

Ik zou ook zeker eerst een minuut of 10 longeren voordat je er opstapt, dan heeft het paard te tijd om warm te draaien en zich "los" te maken, zonder dat er een ruiter op zijn rug zit.

Probeer toch aanleuning te houden op 2 teugels, door van achter naar voren te rijden. Als dat betekend dat ze eventjes iets harder moet om zo je aanleuning te kunnen bewaren, is niet erg. Wanneer je die aanleuning weer hebt, kun je weer je tempo lager leggen.

Let goed op je houding, op jonge paard stuur je heel veel met je lichaam, kijk waar je heen wilt (niet kijken naar wat je wilt voorkomen). Je houdt je 2 handen bij elkaar en plaats ze iets naar binnen als je ee bocht door wilt. Als je aanleuning niet goed is, probeer dan geen volte te rijden. Blijf goed op het achterste van je kontje zitten.
Ik kan me van de clinic nog herinneren dat het hielp als je een zweepje in de buitenhand had om tegen haar buitenschouder aan te tikken.

Rij in plaats van voltes misschien wat meer gebroken lijnen, eerst maar een paar meter en later iets uitbouwen.

Het belangrijkste vind ik, neem les.
Ik rij nu zelf een jong paard voor iemand en meer dan de helft van de keren (sommige weken iedere keer) dat ik erop stap heb ik iemand op de grond staan die veel verstand heeft van jonge paarden in rijden om mij telkens weer te ondersteunen en corrigeren.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:36

runningkawa schreef:
Loslaten
Niet vasthouden
Ik heb het idee dat hij eerst loopt als foto 1 en een paar seconden later als op foto 2.
Laat op foto 1 al los en geef been.
Gaat hij dan te hard zet hem dan de volte op, om op die manier het tempo weer van jou te laten worden.
Maar niet vasthouden.

En uiteraard les helen, maar dat moet je al doen voordat het fout gaat, heb je meer aan Lachen

Succes

ik ben het hier mee eens.
niet vasthouden dan ga je het gevecht alleen maar aan en het paard is toch sterker dan jezelf dus mer vasthouden redt je het niet

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:34

Ik vind die tips van "hou je hand vast" en "pak een hulpteugel erbij" echt waardeloos (sorry voor wie ik beledig)

Hand vasthouden verlies je (geheid!) en heeft ook geen zin in mijn ogen. Ophoudingen geven, stelling vragen heeft m.i. veel meer nut, omdat je zo je paard uitnodigt (klinkt al aardiger dan "dwingt") om te zakken en te ontspannen.

Een hulpteugel pakken kan tijdelijk een impasse doorbreken, maar heeft geen echte rijtechnische OPLOSSING! Hulpteugel er af betekent nog steeds moeten leren het ZELF te doen. En daaaaarrrrrr zit t um in in mijn ogen!

Het gaat misschien bagger in jouw ogen, dat kan. Iedereen heeft weleens een mindere tijd met rijden. Maar laat je niet uit het veld slaan en BLIJF er aan rijden ! Dat is zooo belangrijk! Veel (shijn)overgangen rijden, voltes, slangenvoltes, daar bereik je in mijn ogen veel meer mee dan gaan zitten vechten. Dat is namelijk hetgeen er bij foto 1 en 2 uitstraalt. Ik zie je je handen strak en star vastzetten, dat kost jou veel energie en je paardje loopt er lekker doorheen want die heeft totaal geen benul van wat er op hem zit!

Ik wens je heel veel suc6

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:20

DePennyBitch schreef:
Ik vind die tips van "hou je hand vast" en "pak een hulpteugel erbij" echt waardeloos (sorry voor wie ik beledig)

Hand vasthouden verlies je (geheid!) en heeft ook geen zin in mijn ogen.


Je beledigd me niet hoor Haha!, het vasthouden werkt alleen op dat moment als je ook bij de minste of geringst reactie en alleen het gevoel al dat hij wil nageven kunt loslaten. En daar is heel veel rust en "Fingerspitzengefuehl" bij nodig. Je gaat namelijk het gevecht niet aan - je geeft na. Maar alleen als hij nageeft. En tot dat punt heb je een dichte hand....

Trouwens, hoe wil jij inwerken op die paardemond als het bit tegen de kiezen zit en je op dat moment niets maar ook helemaal niets in te brengen hebt? Een martingaaltje (goed afgesteld) is in dit geval in mijn ogen gerust op zijn plaats, en treed dan alleen in werking als het paard overdreven loopt te sterrekijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:47

Cassidy"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Ik vind die tips van "hou je hand vast" en "pak een hulpteugel erbij" echt waardeloos (sorry voor wie ik beledig)

Hand vasthouden verlies je (geheid!) en heeft ook geen zin in mijn ogen.


Je beledigd me niet hoor Haha!, het vasthouden werkt alleen op dat moment als je ook bij de minste of geringst reactie en alleen het gevoel al dat hij wil nageven kunt loslaten. En daar is heel veel rust en "Fingerspitzengefuehl" bij nodig. Je gaat namelijk het gevecht niet aan - je geeft na. Maar alleen als hij nageeft. En tot dat punt heb je een dichte hand....

Trouwens, hoe wil jij inwerken op die paardemond als het bit tegen de kiezen zit en je op dat moment niets maar ook helemaal niets in te brengen hebt? Een martingaaltje (goed afgesteld) is in dit geval in mijn ogen gerust op zijn plaats, en treed dan alleen in werking als het paard overdreven loopt te sterrekijken.
[/quote]

Tuurlijk heb je niks te zeggen als je paard het bit vastpakt of op een dusdanige positie stelt dat je er niks meer mee kan.
Maar dan doel ik weer op die kleine ophoudingen: rinkel een keer met je teugel alsof je wilt zeggen: He jongen, laat s ff los! En dan bedoel ik niet raggen he, gewoon een klein rinkeltje. Daarbij dus veel overgangen rijden, ontspanning blijven zoeken en er aan blijven rijden!
Martingalen heb ik nooit begrepen want die staan 9 van de 10 keer zo slap afgesteld dat het alleen maar werkt als je paard zijn hoofd zowat achterstevoren in zijn nek heeft liggen!!!
Ik blijf erbij (maar ben dan ook gruwelijk eigenwijs...) dat je door te RIJDEN nog het meeste kunt oplossen en dat alle trucs en hulpstukken alleen maar helpen om jezelf een tijdelijk goed gevoel te geven, zonder dat ze dan ook maar enigzins bijdragen aan een goede rijtechniek!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:48

Wil je je paard na laten geven, dien je hem van achter naar voren te rijden en voor los durven laten.
Gelukkig zie je zelf ook dat het momenteel niet lekker gaat, dus ik zou eerst eens gaan werken aan het naar voren rijden en me daarna pas gaan concentreren op het nageven.

Succes!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 12:54

Koortje schreef:
Hey Richtje, jammer dat ze weer zo vervelend is! Doet me denken aan hoe ze was op de clinic van Judith Scholte in November, net zoiets toch? En dat ze onder je uit liep? Het voorwaartse is er dus wel, alleen niet op de goede manier. Wat had Judith je ook al weer aangeraden, weet het niet precies meer. Volgens mij beetje vasthouden of niet?

Als ik de ruiter was, en dus nu op de foto`s en wat ik me herriner af ga, dan zou ik haar wel degelijk wat vasthouden, maar bij het minste geringste teken van nageven, moet je dan ook meteen loslaten. En been bij blijven geven, en veel voltes, achtjes, overgangen in de gang zelf...


Op de clinic liep ze idd ook zo te etteren, maar ja vreemde omgeving, voor het eerst een binnenbak (ze had toen waarschijnlijk ook last van haar tanden, DA heeft dat verholpen inmiddels) speelde toen wel heel erg mee. Maar de trucjes zijn hetzelfde Scheve mond
Vasthouden heeft dus geen zin bij haar, heb wel eens een poging gedaan maar ze gaat er alleen maar fel tegenin en omdraaien e.d. om er onderuit te komen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:55

Je hebt al genoeg tips en commentaar gehad, dus ik ga niet mijn mening geven over hoe dit probleem op te lossen.

Het enige wat ik even wil zeggen is dat ik het bewonderenswaardig vind dat je op dit moment foto's op bokt plaatst. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we stiekem toch altijd die foto's uitzoeken waarop de paarden het beste lopen en die mindere laten we gewoon weg. Jij niet, jij zet ze gewoon op bokt en dat vind ik super. OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:58

Mikkie schreef:
Het enige wat ik even wil zeggen is dat ik het bewonderenswaardig vind dat je op dit moment foto's op bokt plaatst. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we stiekem toch altijd die foto's uitzoeken waarop de paarden het beste lopen en die mindere laten we gewoon weg. Jij niet, jij zet ze gewoon op bokt en dat vind ik super. OK dan!


Helemaal mee eens. (ik zou ze iig niet durven plaatsen)

Chapeau voor Richtje!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:59

DePennyBitch schreef:
Martingalen heb ik nooit begrepen want die staan 9 van de 10 keer zo slap afgesteld dat het alleen maar werkt als je paard zijn hoofd zowat achterstevoren in zijn nek heeft liggen!!!


Daarom zeg ik ook: goed afgesteld. Dus de ring tot het puntje van zijn schouderblad, of tot aan de overgang kaak/hals. Slapper heeft geen zin, maar strakker ook niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:01

ik vind het echt rot voor je dat het niet lekker gaat, maar ik denk dat het wel snel op te lossen is hoor. ipv al die goedbedoelde adviezen hier op bokt op te volgen zou je eigenlijk instructie moeten krijgen, is dat geen optie?

heel veel succes en ik denk dat het makkelijker op te lossen is dan het nu lijkt! Lachen
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 22-02-04 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:01

Probeer eens zonder die zweep en sporen te rijden..
Het lijkt op die foto's net of je hem constant zit te irriteren met het prikken van die sporen :S

Les is trouwens wel het slimste idee denk ik.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:03

horselover23 schreef:
Ik zou ook zeker eerst een minuut of 10 longeren voordat je er opstapt, dan heeft het paard te tijd om warm te draaien en zich "los" te maken, zonder dat er een ruiter op zijn rug zit.
(...)
Let goed op je houding, op jonge paard stuur je heel veel met je lichaam, kijk waar je heen wilt (niet kijken naar wat je wilt voorkomen). Je houdt je 2 handen bij elkaar en plaats ze iets naar binnen als je ee bocht door wilt. Als je aanleuning niet goed is, probeer dan geen volte te rijden. Blijf goed op het achterste van je kontje zitten.
Ik kan me van de clinic nog herinneren dat het hielp als je een zweepje in de buitenhand had om tegen haar buitenschouder aan te tikken.
(...)
Het belangrijkste vind ik, neem les.


Je hebt helemaal gelijk, ik moet weer meer gaan longeren. Ik heb haar een periode elke keer voor ik erop stapte gelongeerd, en dat had op den duur idd een positief effect. Maar had na een tijdje had ik zoiets van, dat moet toch ook zonder kunnen. Ging idd een tijdje zonder, maar nu niet meer blijkbaar Scheve mond
De verleiding is gewoon zo groot om er toch weer op te stappen... terwijl dat eigenlijk niet verstandig is. Moet toch eens wat strenger voor mezelf worden Knipoog

Mijn houding is ze idd ook gevoelig voor, zit ik scheef dan valt zij naar binnen. Maar zoals ik al zei, zodra ze zo loopt te etteren heb ik de neiging om m'n handen vast te zetten en gaat mijn houding sowieso achteruit, wat weer gevolgen heeft voor hoe zij loopt. Moet er dan echt zelf heel bewust op gaan letten.... Zweepje erbij wil wel eens helpen, maar als ze al echt zo dwars is, maakt ook dat totaal geen indruk.

Ik moet idd ook weer les nemen, stond even op een laag pitje. Eerst een slechte bak, toen losse ijzers en daarbij een bijrijder die in Zuid-Afrika zit. Vind het ook niet eerlijk tegenover het paard om haar maar twee dagen per week beweging te geven en dan intensief te gaan lessen. En idd, eigenlijk moet ik er dan helemaal niet op gaan zitten.....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:05

Mikkie schreef:
Het enige wat ik even wil zeggen is dat ik het bewonderenswaardig vind dat je op dit moment foto's op bokt plaatst. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we stiekem toch altijd die foto's uitzoeken waarop de paarden het beste lopen en die mindere laten we gewoon weg. Jij niet, jij zet ze gewoon op bokt en dat vind ik super. OK dan!


Dank je Lachen
Heb wel even zitten twijfelen hoor Bloos Normaal zet ik ook alleen foto's erop die door de (strenge) selectie zijn gekomen.
Maar had nu zoiets, het gaat nu gewoon niet, dus waarom dit niet ook eens plaatsen en een reƫel beeld geven.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:07

SuperPepeijn schreef:
ipv al die goedbedoelde adviezen hier op bokt op te volgen zou je eigenlijk instructie moeten krijgen, is dat geen optie?

heel veel succes en ik denk dat het makkelijker op te lossen is dan het nu lijkt! Lachen


Ik hoop dat je gelijk hebt....
Ga ook weer beginnen met lessen, maar zoals ik hierboven al schreef heeft dat door omstandigheden even op een laag pitje gestaan....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:10

Dioxide schreef:
Probeer eens zonder die zweep en sporen te rijden..
Het lijkt op die foto's net of je hem constant zit te irriteren met het prikken van die sporen :S


Zweep gebruik ik nauwelijks, heb ik er alleen bij voor als ie nodig is. Ze heeft een tijdje geleden heel erg lopen stuiteren en dan was een corrigerend tikje af en toe even nodig Knipoog
Sporen, reed ik nooit mee, maar heb ik op advies van instructie (3 mensen die dat onafhankelijk van elkaar aangaven) om gedaan. Je hebt wel gelijk dat ik eigenlijk minder met mijn spoor zou moeten doen. Maar als ze op dat moment geen reactie geeft voor mijn been.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:38

Cassidy schreef:
het vasthouden werkt alleen op dat moment als je ook bij de minste of geringst reactie en alleen het gevoel al dat hij wil nageven kunt loslaten. En daar is heel veel rust en "Fingerspitzengefuehl" bij nodig. Je gaat namelijk het gevecht niet aan - je geeft na. Maar alleen als hij nageeft. En tot dat punt heb je een dichte hand....

Ik vind dit echt heel goed verwoord!
Een manco aan deze manier van rijden is wel dat je gruwelijk veel gevoel in je vingers moet hebben. En zo lang je dat niet hebt kun je maar beter niet aan de teugels komen want dan maak je het alleen maar erger. Maar imo is dit de enige correcte manier, maar voor veel ruiters helaas niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:52

Maar gaat het wel op in dit topic en is het nu haalbaar?
Mij lijkt van niet, dus zou dat advies daarom niet snel geven

en ik heb mijn hand ook gesloten of weerstandbiedend, hoe je het wilt noemen, maar dat vind ik anders dan vast en dat zie je hier op foto 1 en de reactie op foto2
Dat is een touwtrek wedtrijd met alleen de voorkant en geen aktie gevraagd in de achterhand.
Want het weerstandbieden kan alleen als je van achter naar voren rijd, niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:06

En echt zinnig advies kan alleen gegeven worden door een persoon die er live bij aanwezig is. Dat geldt eigenlijk voor alle RT vragen hier op dit forum. Maar om overal maar op te antwoorden: neem fatsoenlijk les, dat wordt een beetje flauw en afgezaagd. Dat neemt niet weg dat ik de manier van Cassidy de beste vind.
Ik ben het er niet mee eens dat daar impuls voor nodig is. Een paard moet gewoon na geven op het sluiten van je hand, ook als je stil staat, dat valt bij mij ook onder het onvoorwaardelijk nageeflijk zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 16:50

Nogmaals, ik ben ook zeker van plan op korte termijn weer les te gaan nemen Een oplossing was ook niet het doel van dit topic, maar tips zijn natuurlijk altijd leuk meegenomen Knipoog
Denk (nee, weet eigenlijk wel zeker) dat RK gelijk heeft, ik heb (nog) niet de ervaring of het gevoel om op de manier die Cassidy omschrijft te rijden

Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:58

lindatje schreef:
Ik vind je houding op de eerste foto's niet zo slecht hoor, later wel wat minder...maar op de laatste foto's loopt je paard wel mooier


Is ook mijn mening.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:01

runningkawa schreef:
Cassidy, ik vind jou oplossing de in de kruk trek methode
En is in heel erg uiterste gevallen wel een toe te passen.
Heb het ook wel eens gedaan op handelspaarden, daar moest het er voor het plaatje snel leuk uitzien, verkoopt beter.
Maar rijtechnisch is het totaal geen oplossing.
Met eigen paarden zou ik het ook nooit doen.
Dat je een keer wat tegenhoud is wat anders als vastzetten, dat gebeurt hier op de 1e 2 foto's al en niet met succes.
Je krijgt een touw trekwedstrijd, die je verliest. Zeker met te weinig been.



idd wat zou nou winnen...... jou hand of zijn gespierde nek.... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:36

Citaat:
Ik ben het er niet mee eens dat daar impuls voor nodig is. Een paard moet gewoon na geven op het sluiten van je hand, ook als je stil staat, dat valt bij mij ook onder het onvoorwaardelijk nageeflijk zijn.

Maar ook halthouden doe je vanuit impuls. .
zonder zie je ook vaak paarden die ineens het hoofd omhoog steken, of juist de teugels uit de hand snoeken.

Ik vind begrenzen dus wel alleen kunnen als er achter ook wat ingestopt word. Haha! maar goed, meer wegen naar rome Lachen