Janneke2 schreef:Kleine aanvulling : ik reed jarenlang een angsthaas eerste klasse. Dus plotseling de andere kant op komt mij erg bekend voor.
Een praktische aanvulling mbt vertrouwen en het mooie citaat (Jet, dank je wel!) van Beth Baumert:
rijd met/ streef naar verticale balans.
De basis: voel als je de teugel in contact neemt (drie gram is zat) of er verschil is tussen links en rechts.
Is het dier links zwaar: zit op rechts, blijf van de linkerteugel af en neem een grammetje contact op rechts.
Wees er alert op, dat je dier de spieren moet opbouwen om jou 'op rechts' te dragen - tot die tijd zal je dier je 'terug op links willen gooien'.
Zodra het lukt voel je dat je dier de hals wil strekken. De eerste paar keer gewoon toestaan : 'Braaaaf!!' - daarna ga je er mee spelen : een beetje zakken mag, ideaal is bij het losrijden 'oog op heuphoogte', met een beetje mazzel geeft je dier je een zachte aanleuning.
En in termen van Beth Baumert: mijn ervaring is dat die balans voor een paard voelt als vrijheid - terwijl de zachte aanleuning ons als mensen veel informatie geeft over hoe het dier zich voelt.
(Als de mond van Angsthaasje verstrakte, keek ik rond of ik bijvoorbeeld een trekker zag. En dan gingen we ontspanningsoefeningen doen aan de andere kant van de bak.)
Werkt voor mij veel prettiger dan 'meer er aan rijden!' (= dat voelt voor mij als druk).
De eerste weken / maanden ben je als mens wel druk in de weer met je dier in verticale balans brengen. (Daarna gaat het steeds makkelijker, want voorbij een bepaald moment vindt je dier het wel een fijne manier om jou te dragen.)
Grappig dat je dit schrijft. Wij hebben ook zo eentje, verraste ons in het begin heel vaak. Heel gevoelig paard is het, ziet en hoort alles en kon heel snel spanning opbouwen waardoor het emmertje "ineens" over liep. Nu krijg ik les met de nadruk op verticale balans en ik heb een ander paard. Hij ontspant zo fijn hierin. Schrikt nog wel eens, maar dan is het bij mij hand naar voren en juist naar voren rijden, vanuit die balans. Dan is hij het ook meteen kwijt. En doordat ik mijn plannetje/manier van rijden consequent doorzet kunnen we meteen weer verder waar we gebleven waren. Hij draait ook bijna niet meer weg, hij schiet (of ja schiet, klinkt heftig maar het is niet meer te vergelijk met wat hij eerst deed) vooral naar voren nu. Veel beter uit te zitten
