Devic schreef:Ik mis even waar de martingaal voor bedoeld is? Ik heb nog nooit een paard beter aan het been gekregen door er een martingaal aan te doen...
Omdat de andere 2 ruiters er wel mee rijden, maar ik wil dat ook niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Devic schreef:Ik kopieer even uit de wiki:
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.
Komt ze met haar hoofd omhoog als je haar aandrijft? Zo niet, dan heeft de martingaal totaal geen nut. Mits de martingaal niet te strak zit, zal hij ook geen schade aanrichten, maar het helpt je in geen geval om het paard voorwaarts te houden.
Devic schreef:Wat mag je als leaser met je paard? Mag je enkel in de les rijden, of mag je er bijvoorbeeld ook een buitenritje mee maken? Wat doen de andere 2 ruiters er mee, ook alleen les?
Als het beestje 6 dagen per week rondjes loopt in een manege, zou ik daar als paard ook een beetje afgestompt van raken. Ik snap dat je op die 2 dagen wel wilt rijden, daar betaal je immers voor. Maar misschien doe je haar een plezier met eens wat anders te doen dan een uur rondjes sjokken door de bak.
ValQuint schreef:Devic schreef:Ik kopieer even uit de wiki:
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.
Komt ze met haar hoofd omhoog als je haar aandrijft? Zo niet, dan heeft de martingaal totaal geen nut. Mits de martingaal niet te strak zit, zal hij ook geen schade aanrichten, maar het helpt je in geen geval om het paard voorwaarts te houden.
Als ik haar aandrijf, durft ze wel eens “girafferig” te worden. Ik weet dat het niet gaat helpen om haar meer voorwaarts te houden, ik ben ook geen voorstander van de martingaal. Mijn lesgeefster wil misschien alle factoren gelijk trekken bij alle ruiters, dat weet ik niet. Maar ik ga het volgende week met haar bespreken, ik ben er geen fan van.
ValQuint schreef:Devic schreef:Ik kopieer even uit de wiki:
Als ik haar aandrijf, durft ze wel eens “girafferig” te worden. Ik weet dat het niet gaat helpen om haar meer voorwaarts te houden, ik ben ook geen voorstander van de martingaal. Mijn lesgeefster wil misschien alle factoren gelijk trekken bij alle ruiters, dat weet ik niet. Maar ik ga het volgende week met haar bespreken, ik ben er geen fan van.
Goof schreef:'Supplementen voor oude gewrichten'. Ok, die krijgt ze dus niet voor niks. Dat betekent dat het dier ook gewoon echt ouder en stijver en misschien dus daadwerkelijk wel slechter is.
Je kan ermee knuffelen en tutten wat je wil, maar dat compenseert niet dat er 3 ruiters nog keihard mee aan de bak willen. Ten koste van dit dier kennelijk.
Ik vind het heel triest als ik het zo hoor.
Fijn dat jij er kennelijk wel over nadenkt, ik zou niet meer verder gaan met dit dier.
stefje schreef:Ik wil even zeggen: respect voor jou, TS, dat je dit zelf signaleert en erover nadenkt of je zo wel wilt rijden. Dat maakt je eigenlijk wel tot de beste ruiter van al wat op het paard rijdt!
Ik heb ook moeite met de term 'lui', ik zou het traag noemen.
Ik leerde heel vroeger ook wel schoppen en slaan, zo aanpakken op mijn oude manege (in de beginjaren, later gelukkig niet meer) en ik zal je zeggen: dat blijft je bij, daar denk ik nog weleens aan, met afschuw. Ik wens je plezier met dit paardje en als het met de eerder gemaakte tips niet beter gaat, dan zou ik een switch maken naar een ander leasepaard, want blijkbaar wil je ook wel in de bak rijden. Misschien de redding van dit paard, een leaser minder zal uurtjes in de bak schelen, waarbij dus niets ten nadele van jou!
anjali schreef:Ik heb vaak gezien dat oudere lespaarden gekocht werden door een lesklant die dol op ze was. Ze werden dan dus privepaard met veel minder werk en werden dan zo snel dat de nieuwe eigenaar ze niet eens meer baas kon!Maar hoe het in dit geval zit weet ik niet aangezien ik ts en het paard helemaal niet ken.
LiselotZorro schreef:stefje schreef:Ik wil even zeggen: respect voor jou, TS, dat je dit zelf signaleert en erover nadenkt of je zo wel wilt rijden. Dat maakt je eigenlijk wel tot de beste ruiter van al wat op het paard rijdt!
Ik heb ook moeite met de term 'lui', ik zou het traag noemen.
Ik leerde heel vroeger ook wel schoppen en slaan, zo aanpakken op mijn oude manege (in de beginjaren, later gelukkig niet meer) en ik zal je zeggen: dat blijft je bij, daar denk ik nog weleens aan, met afschuw. Ik wens je plezier met dit paardje en als het met de eerder gemaakte tips niet beter gaat, dan zou ik een switch maken naar een ander leasepaard, want blijkbaar wil je ook wel in de bak rijden. Misschien de redding van dit paard, een leaser minder zal uurtjes in de bak schelen, waarbij dus niets ten nadele van jou!
Lui en traag is niet hetzelfde. Ik heb een heel vlug, heel erg lui paard. Hij ligt het liefst heel de dag te zonnen. Maar inderdaad slaan en schoppen helpt niet, je moet zo'n paard motiveren, zorgen dat ze fanatiek worden.
Goed dat je het met de instructeur gaat bespreken, TS, maar vraag je je ook niet af wat je bij zo iemand kunt leren? Iemand die zo'n simpel basisbeginsel al niet op orde heeft?
Palmboom95 schreef:Heb je al eens geprobeerd uit te vinden van welke dingen ze enthousiast wordt? Ik las dat alleen rijden al beter gaat dan in een groep.
Ik heb ook vaak op tragere paarden gereden en zij hebben vaak allemaal een eigen 'ding' waar ze wat enthousiaster van worden. Enkele voorbeelden:
- Veel overgangen.
- Veel tempowisselingen binnen dezelfde gang (óók terugrijden).
- Zigzagwijken.
- Slalommen.
- Bakjes stappen/draven.
- Veel wisselen tussen stellingen.
Is je binnenhand daarnaast los genoeg? Veel mensen hebben de neiging om terug te werken met de binnenhand wat tegenstrijdige signalen geeft. Dit zie je soms ook bij zweephulpen (te korte zweep of grote zweephulpen zodat er een rukje in de mond gegeven wordt).