Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 11:53

Devic schreef:
Ik mis even waar de martingaal voor bedoeld is? Ik heb nog nooit een paard beter aan het been gekregen door er een martingaal aan te doen...

Omdat de andere 2 ruiters er wel mee rijden, maar ik wil dat ook niet :)

sevke

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:59

Heeft m.i. totaal geen nut om een paard beter aan het been te krijgen. Je kunt geen betere ruiter worden door meer lederwerk om je paard te hangen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:59

Ik kopieer even uit de wiki:
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.

Komt ze met haar hoofd omhoog als je haar aandrijft? Zo niet, dan heeft de martingaal totaal geen nut. Mits de martingaal niet te strak zit, zal hij ook geen schade aanrichten, maar het helpt je in geen geval om het paard voorwaarts te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:07

'Supplementen voor oude gewrichten'. Ok, die krijgt ze dus niet voor niks. Dat betekent dat het dier ook gewoon echt ouder en stijver en misschien dus daadwerkelijk wel slechter is.
Je kan ermee knuffelen en tutten wat je wil, maar dat compenseert niet dat er 3 ruiters nog keihard mee aan de bak willen. Ten koste van dit dier kennelijk.
Ik vind het heel triest als ik het zo hoor.

Fijn dat jij er kennelijk wel over nadenkt, ik zou niet meer verder gaan met dit dier.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:09

Devic schreef:
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd extreem omhoog kan gooien. Bovendien zorgt de martingaal voor een hoek in de teugels als het paard het hoofd toch omhoog brengt, waardoor het bit neerwaarts kan inwerken op de lagen en niet op de minder gevoelige mondhoeken. Hoe langer de martingaal wordt gelaten, hoe hoger het paard het hoofd kan brengen.

Komt ze met haar hoofd omhoog als je haar aandrijft? Zo niet, dan heeft de martingaal totaal geen nut. Mits de martingaal niet te strak zit, zal hij ook geen schade aanrichten, maar het helpt je in geen geval om het paard voorwaarts te houden.

Als ik haar aandrijf, durft ze wel eens “girafferig” te worden. Ik weet dat het niet gaat helpen om haar meer voorwaarts te houden, ik ben ook geen voorstander van de martingaal. Mijn lesgeefster wil misschien alle factoren gelijk trekken bij alle ruiters, dat weet ik niet. Maar ik ga het volgende week met haar bespreken, ik ben er geen fan van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:10

dit klinkt echt niet als een goed adres. Niet voor dat arme dier en blijkbaar zijn ze daar ook niet bij machte goed les te geven.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:18

Wat mag je als leaser met je paard? Mag je enkel in de les rijden, of mag je er bijvoorbeeld ook een buitenritje mee maken? Wat doen de andere 2 ruiters er mee, ook alleen les?

Als het beestje 6 dagen per week rondjes loopt in een manege, zou ik daar als paard ook een beetje afgestompt van raken. Ik snap dat je op die 2 dagen wel wilt rijden, daar betaal je immers voor. Maar misschien doe je haar een plezier met eens wat anders te doen dan een uur rondjes sjokken door de bak.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:20

Ik heb al heel veel geleerd in deze manege en heb ook al veel geleerd van mijn oude merrie, waarvoor ik haar dankbaar ben.
Ik heb mijn les in de binnenbak van vanmiddag geannuleerd en ga lekker ontspannen met haar in de buitenbak vrij rijden.
Ik ga haar nu vertroetelen en ga het bekijken voor de volgende maanden.
Dankjewel voor jullie input, ik doe mijn uiterste best om jullie raad zo goed mogelijk op te volgen.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:21

Devic schreef:
Wat mag je als leaser met je paard? Mag je enkel in de les rijden, of mag je er bijvoorbeeld ook een buitenritje mee maken? Wat doen de andere 2 ruiters er mee, ook alleen les?

Als het beestje 6 dagen per week rondjes loopt in een manege, zou ik daar als paard ook een beetje afgestompt van raken. Ik snap dat je op die 2 dagen wel wilt rijden, daar betaal je immers voor. Maar misschien doe je haar een plezier met eens wat anders te doen dan een uur rondjes sjokken door de bak.

Ik mag zeker buitenritjes maken, maar ze is een volger, en een angsthaas.
Ik moet dus al een paardje vinden dat ik kan volgen, en zo zijn er niet veel op de manege.
We hebben gelukkig wel een hele grote buitenbak, dus daar ga ik nu - als de staat van de piste het toelaat - meer vrij in rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:23

ValQuint schreef:
Devic schreef:

Als ik haar aandrijf, durft ze wel eens “girafferig” te worden. Ik weet dat het niet gaat helpen om haar meer voorwaarts te houden, ik ben ook geen voorstander van de martingaal. Mijn lesgeefster wil misschien alle factoren gelijk trekken bij alle ruiters, dat weet ik niet. Maar ik ga het volgende week met haar bespreken, ik ben er geen fan van.

helaas, de standaard lessen op een manege, "zo doen we het altijd" en de paarden zijn een soort van "ding" geworden want dat is voor de instructie het makkelijkst, altijd het zelfde, kan ook geen individuele aandacht in een groepsles geven, klagen de andere ruiters weer ect.

zou naar een andere manege c.q. bijrijdpaard gaan zoeken, hier kom je niet verder

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:26

ValQuint schreef:
Devic schreef:

Girafferig? Oftewel verzet tegen het bit,maar ik ga ervan uit dat jij een rustige hand hebt en niet tegelijk trekt en aanspoort.Oftewel ze wil haar rug wegdrukken wegens slecht passend zadel of rugklachten.Dit is dus een duidelijk teken van het paard dat iets haar hindert.Met een martingaal kun je het symptoom wegnemen maar beter is de oorzaak op te zoeken en daar iets aan te doen.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:28

Als ik haar aandrijf, durft ze wel eens “girafferig” te worden. Ik weet dat het niet gaat helpen om haar meer voorwaarts te houden, ik ben ook geen voorstander van de martingaal. Mijn lesgeefster wil misschien alle factoren gelijk trekken bij alle ruiters, dat weet ik niet. Maar ik ga het volgende week met haar bespreken, ik ben er geen fan van.[/quote]
Girafferig? Oftewel verzet tegen het bit,maar ik ga ervan uit dat jij een rustige hand hebt en niet tegelijk trekt en aanspoort.Oftewel ze wil haar rug wegdrukken wegens slecht passend zadel of rugklachten.Dit is dus een duidelijk teken van het paard dat iets haar hindert.Met een martingaal kun je het symptoom wegnemen maar beter is de oorzaak op te zoeken en daar iets aan te doen.[/quote]

Ik heb toch al begrepen dat ik een zachte hand heb, maar ik ben geen experte natuurlijk.
De zadelpasser heeft al gekeken, haar zadelonderleggertje wordt wat bijgevuld volgende week.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:39

Ts,ik merk echt dat jij hart hebt voor dit paard.Het probleem is natuurlijk dat ze niet van jou zelf is maar van iemand anders en dat je de lease ook nog met 2 anderen moet delen.Vandaar kun je natuurlijk veel minder hieraan doen dan wanneer het je eigen paard zou zijn.Wel kun je aan de eigenaresse aangeven wat je bevindingen zijn.Goed in elk geval dat er al iets aan de zadelonderlegger gedaan gaat worden!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:40

Goof schreef:
'Supplementen voor oude gewrichten'. Ok, die krijgt ze dus niet voor niks. Dat betekent dat het dier ook gewoon echt ouder en stijver en misschien dus daadwerkelijk wel slechter is.
Je kan ermee knuffelen en tutten wat je wil, maar dat compenseert niet dat er 3 ruiters nog keihard mee aan de bak willen. Ten koste van dit dier kennelijk.
Ik vind het heel triest als ik het zo hoor.

Fijn dat jij er kennelijk wel over nadenkt, ik zou niet meer verder gaan met dit dier.

Hier ga ik in mee. Het beestje is 22 jaar en moet met 3 ruiters nog volop aan de bak. Het is een bejaard dier, misschien is het beestje gewoon op en aan pensioen toe. Ik zou er niet met een fijn gevoel op stappen en zeker niet het dier op deze leeftijd nog dwingen om actief te zijn. Misschien beter een ander en jonger paard zoeken en met de eigenaar van dit paard adviseren om het dier wat meer rust te geven.
Ik vind dit ook triest voor het dier. Sorry voor jou, je doet duidelijk je best wel voor dit paard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:45

Ik zou beginnen om met een los teugeltje te rijden. Langzaam oppakken. Na een tijdje zal ze vanzelf op haar eigen benen lopen en dan kan je beginnen met haar verder op te pakken

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:51

Ik wil even zeggen: respect voor jou, TS, dat je dit zelf signaleert en erover nadenkt of je zo wel wilt rijden. Dat maakt je eigenlijk wel tot de beste ruiter van al wat op het paard rijdt!

Ik heb ook moeite met de term 'lui', ik zou het traag noemen.
Ik leerde heel vroeger ook wel schoppen en slaan, zo aanpakken op mijn oude manege (in de beginjaren, later gelukkig niet meer) en ik zal je zeggen: dat blijft je bij, daar denk ik nog weleens aan, met afschuw. Ik wens je plezier met dit paardje en als het met de eerder gemaakte tips niet beter gaat, dan zou ik een switch maken naar een ander leasepaard, want blijkbaar wil je ook wel in de bak rijden. Misschien de redding van dit paard, een leaser minder zal uurtjes in de bak schelen, waarbij dus niets ten nadele van jou!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:19

Wat zegt jouw instructrice dan over dat 'girafferig' worden? Hoe komt dat volgens haar en wat moet je dan doen?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:41

stefje schreef:
Ik wil even zeggen: respect voor jou, TS, dat je dit zelf signaleert en erover nadenkt of je zo wel wilt rijden. Dat maakt je eigenlijk wel tot de beste ruiter van al wat op het paard rijdt!

Ik leerde heel vroeger ook wel schoppen en slaan, zo aanpakken op mijn oude manege (in de beginjaren, later gelukkig niet meer) en ik zal je zeggen: dat blijft je bij, daar denk ik nog weleens aan, met afschuw. Ik wens je plezier met dit paardje en als het met de eerder gemaakte tips niet beter gaat, dan zou ik een switch maken naar een ander leasepaard, want blijkbaar wil je ook wel in de bak rijden. Misschien de redding van dit paard, een leaser minder zal uurtjes in de bak schelen, waarbij dus niets ten nadele van jou!

Lui en traag is niet hetzelfde. Ik heb een heel vlug, heel erg lui paard. Hij ligt het liefst heel de dag te zonnen. Maar inderdaad slaan en schoppen helpt niet, je moet zo'n paard motiveren, zorgen dat ze fanatiek worden.

Goed dat je het met de instructeur gaat bespreken, TS, maar vraag je je ook niet af wat je bij zo iemand kunt leren? Iemand die zo'n simpel basisbeginsel al niet op orde heeft?

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:47

Heb je al eens geprobeerd uit te vinden van welke dingen ze enthousiast wordt? Ik las dat alleen rijden al beter gaat dan in een groep.
Ik heb ook vaak op tragere paarden gereden en zij hebben vaak allemaal een eigen 'ding' waar ze wat enthousiaster van worden. Enkele voorbeelden:
- Veel overgangen.
- Veel tempowisselingen binnen dezelfde gang (óók terugrijden).
- Zigzagwijken.
- Slalommen.
- Bakjes stappen/draven.
- Veel wisselen tussen stellingen.

Is je binnenhand daarnaast los genoeg? Veel mensen hebben de neiging om terug te werken met de binnenhand wat tegenstrijdige signalen geeft. Dit zie je soms ook bij zweephulpen (te korte zweep of grote zweephulpen zodat er een rukje in de mond gegeven wordt).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:04

Ts wat goed dat je hier zo mee bezig bent, dat vind ik echt top van je!

Flegmatieke paarden zijn best ingewikkeld. Vooruit schoppen of slaan vind ik not done, naast dat het op de langere termijn gewoon niet werkt. Er zijn hier al veel goede tips gegeven! Alleen is het ben ik bang dweilen met de kraan open als er andere mensen mee rijden die er zo anders in staan. Dan is de mate van verbetering die je gaat behalen ben ik bang verwaarloosbaar.

Ik denk dat het beste advies dat we je kunnen geven het zoeken naar een ander leasepaard is. En dan vooral ook met een eigenaar die gelijkgestemd is zodat jullie manieren van rijden dicht bij elkaar liggen, daar hebben alle partijen het meeste profijt van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:11

Ik heb vaak gezien dat oudere lespaarden gekocht werden door een lesklant die dol op ze was. Ze werden dan dus privepaard met veel minder werk en werden dan zo snel dat de nieuwe eigenaar ze niet eens meer baas kon!Maar hoe het in dit geval zit weet ik niet aangezien ik ts en het paard helemaal niet ken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:53

Ooit kocht ik een totaal verreden manegepaard, ik heb een jaar standaard met ;) twee hulpteugels gereden, plus een halster - met- een - touwtje.
Een gogue zodat sterrekijken niet ging maar halsstrekken wel;
en een balansteugel om actief de goede spieren te kunnen vragen iets te doen.
Met dit dier heb ik eerst heel veel gehad aan vierkantjes stappen, elke hoek met idealiter correcte stelling en buiging, ondertredend binnenachterbeen en svp niet op een binnenschouder vallen of over de buitenschouder weggaan of kapseizen of...

Om de gedachte te bepalen zijn de vierkantjes plm tien meter kwadraat. Vier pas een kwart volte, zes pas rechtuit, weer vier pas een kwart volte.
Het is buigen en strekken - dat is meer gymnastiek dan 'in de buiging blijven', waarschijnlijk werkt het daarom beter dan een volte.

Dan had ik er tijdens les nog een 'juf' naast staan die de kleinste foutjes in de wendingen zag (en die dan wel niet noemde, maar wel zei van volgende wending iets meer binnenbeen, let op je timing, binnenhand meer naar voor/ opzij, etc.)
Mbt timing: ik doe aan stirrup stepping, zachtjes duwen in je stijgbeugel.
Voor de wending idealiter 2x een duwtje op het moment dat buitenachter op de grond staat (die bil gaat dan omhoog), de 3e pas drijf je met je binnenbeen (= 'ik vraag binnenachter onder de massa') terwijl je 'met je navel de weg wijst' (= je eigen lichaam draait een beetje).
En op tijd, bij de derde pas in de wending, vaak, rechtuit sturen.

Extra oefening: op het rechte stuk op zit en gewicht halt vragen (zoekfunctie [RT-D] De zithulpen voor halt
de bijdragen van Airnd)
en ruim belonen en ontspannen - voorwaarts met ruimte voor neus naar voor.

Als je op deze manier de stijfheid er uit rijdt, blijkt vaak dat paarden helemaal niet 'lui' zijn.
(Een paard is een dier van beweging, met ""luie"" dieren is vaak iets mis.)
Spaar dit Knollie dus de zweep, sporen en getrek (martingaal/ martelgaal vergroot de kracht van jouw hand) en kijk of dit een oplossing biedt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 15:12

anjali schreef:
Ik heb vaak gezien dat oudere lespaarden gekocht werden door een lesklant die dol op ze was. Ze werden dan dus privepaard met veel minder werk en werden dan zo snel dat de nieuwe eigenaar ze niet eens meer baas kon!Maar hoe het in dit geval zit weet ik niet aangezien ik ts en het paard helemaal niet ken.

Zou TS ook moeten doen: Het paard kopen. Zo te lezen is ze echt wel gek met het dier en kijkt ze verder dan haar neus lang is.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:53

LiselotZorro schreef:
stefje schreef:

Lui en traag is niet hetzelfde. Ik heb een heel vlug, heel erg lui paard. Hij ligt het liefst heel de dag te zonnen. Maar inderdaad slaan en schoppen helpt niet, je moet zo'n paard motiveren, zorgen dat ze fanatiek worden.

Goed dat je het met de instructeur gaat bespreken, TS, maar vraag je je ook niet af wat je bij zo iemand kunt leren? Iemand die zo'n simpel basisbeginsel al niet op orde heeft?

Ze leren me niet persé schoppen of slaan, even duidelijk stellen. Ze zeggen wel dat ik met sporen moet rijden.
En daar wringt het schoentje want ik voel me daar niet goed bij.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:54

Palmboom95 schreef:
Heb je al eens geprobeerd uit te vinden van welke dingen ze enthousiast wordt? Ik las dat alleen rijden al beter gaat dan in een groep.
Ik heb ook vaak op tragere paarden gereden en zij hebben vaak allemaal een eigen 'ding' waar ze wat enthousiaster van worden. Enkele voorbeelden:
- Veel overgangen.
- Veel tempowisselingen binnen dezelfde gang (óók terugrijden).
- Zigzagwijken.
- Slalommen.
- Bakjes stappen/draven.
- Veel wisselen tussen stellingen.

Is je binnenhand daarnaast los genoeg? Veel mensen hebben de neiging om terug te werken met de binnenhand wat tegenstrijdige signalen geeft. Dit zie je soms ook bij zweephulpen (te korte zweep of grote zweephulpen zodat er een rukje in de mond gegeven wordt).

Mijn binnenhand is zeer los, ik probeer haar vaak te rijden met losse teugel, voorwaarts/neerwaarts, maar zodra ze voelt dat het niet meer "moet", stopt ze gewoon met lopen.