Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:37

Saintelette schreef:
Ik zou ook eerder denken aan gymnastiseren ipv dressuur. En dat kun je op verschillende manieren doen! Je zou zelfs op deze leeftijd nog prima kunnen overschakelen naar western, mocht je dat meer passen..

Ik zou wel, heel gedoseerd, met je paard aan de slag gaan. Als je niet een B proefje kunt rijden klinkt het mij alsof je paard echt overal compenseert. Dat merk je misschien tijdens het buitenrijden niet zo, maar is er wel (bewijs het niet kunnen galopperen). Kan specifieke slijtage in de hand werken, dat wil je niet..

Op zich kunnen we een prima volte rijden, van hand veranderen, gebroken lijn, hals strekken, pasje wijken nog wel, overgangen. Het is alleen niet echt vergelijkbaar als met 'n echt dressuur paard. Voor ze ziek werk ging het best lekker.

Dus ik denk als ik haar puur ontspannen 20 minuutjes laat lopen. Zorg dat ze aan het been is, loslaat en ontspannen wat voltes links en rechts maak dat moet prima lukken. Maar ik denk ook als we de galop willen verbeteren we wel wat meer moeten doen. En daar zie ik een beetje tegen op.

pluisje88

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:40

Waarom moet ze lopen als een echt dressuurpaard? Wat is een echt dressuurpaard dan eigenlijk? Volgens mij bestaat daar namelijk geen pasklaar antwoord op.

Voor mij is dressuur alles wat mijn paard soepeler, sterker of fijner aan de hulpen kan maken en meestal voer je dat uit in de bak. Je blijft zo hameren op dressuur rijden en dressuurpaard (of niet) maar wat betekent dat dan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:41

De opmerkingen van ikke mbt ruwvoer en krachtvoer.
Die van mij gaat dus juist als een stoomtrein door (op zijn 24e) op juist voordroog (want van hooi gaat hij kuchen, en dit kunnen wij zelf winnen) en 18Plus van Pavo. Die opmerkingen wil ik dus even ernstig nuanceren.

Ik heb ook geen 'echt dressuur paard'. Of als je hem zo wil noemen; een dressuurpaard type van 50 jaar geleden :o
Op beeld winnen we dan ook geen prijzen. Maar op gevoel kan ik met de juiste training een 'anky' gevoel krijgen. Om je paard zoveel beter aan de hulpen te krijgen. Zoveel meer door het lijf te laten lopen, zo veel sterker te maken. Dat voelt gaaf! Dan maakt het geen r**t uit waar je vandaan komt. Of hoe het plaatje er uit ziet. Dat voelt gewoon *\o/*
Maar dan moet je voor jezelf even die opsomming van welke proefonderdelen bij welke proef horen los laten. Er even geen label op plakken. En gaan voelen wat jullie samen doen.
Klinkt nu echt super zweverig? Hoeft niet hoor. Ik rij ook gewoon in de regulieren wedstrijdsport. Niets mis mee. Maar dat is minder mijn leidraad dan mijn gevoel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-11-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:47

pluisje88 schreef:
Waarom moet ze lopen als een echt dressuurpaard? Wat is een echt dressuurpaard dan eigenlijk? Volgens mij bestaat daar namelijk geen pasklaar antwoord op.

Voor mij is dressuur alles wat mijn paard soepeler, sterker of fijner aan de hulpen kan maken en meestal voer je dat uit in de bak. Je blijft zo hameren op dressuur rijden en dressuurpaard (of niet) maar wat betekent dat dan?

Dit dus.
Zie dressuur meer als het gymnastiseren van je paard. En als dat 20 minuten is, dan is dat toch prima? Als ze maar soepeler is/wordt.
Ik rijd soms ook maar 20 min in de bak. Linksom, rechtsom, goed loswerken, stap, draf en galop. En als het goed voelt is het klaar. Je hoeft toch niet per sé een bepaalde tijd vol te maken :?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:49

Daihyo schreef:
pluisje88 schreef:

Dit dus.
Zie dressuur meer als het gymnastiseren van je paard. En als dat 20 minuten is, dan is dat toch prima? Als ze maar soepeler is/wordt.
Ik rijd soms ook maar 20 min in de bak. Linksom, rechtsom, goed loswerken, stap, draf en galop. En als het goed voelt is het klaar. Je hoeft toch niet per sé een bepaalde tijd vol te maken :?

Dat niet, maar ik zou het wel relateren aan wat je in het weekend doet. Als je dan (zoals iemand anders ook al aanhaalde) lekker pittige ritten van 2 uur wil maken. Kom je er niet met 20 minuten rond stiefelen door de weeks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:51

Nee, dat lijkt me ook niet realistisch nee. Maar 2 uur een rustige buitenrit met veel stap, wat draf en galop kan prima als je doordeweeks 20 min rijdt. En ik ga er vanuit dat dit alleen maar in de winter is. In de zomer zijn de avonden licht en kun je ook prima doordeweeks een buitenrit rijden.
Die 20min reken ik overigens zonder in- en uitstappen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:08

Ik vind het soms zelf ook lastig als ik dan eigenlijk lekker fanatiek wil gaan rijden en het wordt vroeger donker, ik moet werken, t is een keer prut weer als ik wel tijd heb etc. Daarom heb ik nu een soort planning gemaakt met in het weekend lekker rijden (bos) en nog 1 keer door de weeks wat langer naar mijn paard toe (dan ofwel ook een klein buitenritje maken / lange wandeling / oefeningetjes op de grond). en dan nog doordeweeks een of twee keer kort (poetsen, wandelen / grondwerk). Ik heb geen bak, alleen in de zomer kan ik in de wei rijden, dus vandaar dat nu in de bak rijden voor mij geen optie is. Als je een planning maakt qua wat je doet op welke dag, kan dat veel rust geven. Is het dan een keertje slecht weer, tja, dan gaat het evt een keer niet door, maar probeer dan of een ander moment te plannen of t is wel een keertje pech.

Dat is mijn ervaring met de winterperiode. Wat betreft jouw oudere paard met kwalen: maak haalbare doelen. Als het voor jou in feite niet uit maakt: waarom überhaupt werken aan die galop? Draaf en stap gewoon lekker rond in de bak en galoppeer alleen buiten als t goed voelt. Ik ben het wel eens met wat men eerder heeft gezegd: waarschijnlijk heeft je paard echt wel ergens last van in het lijf waardoor ze in de bak niet kan aanspringen in galop. Je kunt ervoor kiezen je paard medisch te laten controleren (kreupelheidsonderzoek bij een goede kliniek), maar als je paard nu niet per see onregelmatig loopt, snap ik het ook wel dat je daar nu even geen behoefte aan hebt. Maar pas dan wel aan wat je van je beestje vraagt. Als je zelf in de bak 2 keer per week door de week evt met barebackpad (of gewoon wel met zadel) als doel hebt dat ze na 20 tot 30 min wat meer aan het been loopt (been is reactie) en wat soepeler de bochtjes stuurt, dan is het toch prima? Dit kan in stap en ook in draf. Probeer alles met zo min mogelijk hulpen te doen, maar wel dat je hulpen effect hebben. Als je instructie wilt: geef dan duidelijk aan je instructrice aan wat jouw doelen zijn. Als dat plezier hebben, lekker ontspannen rijden, soepel maken, en ietsje vlotter aan het been krijgen zijn, dan is dat toch ook prima en kan je instructrice daar toch ook mee helpen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:19

Waarom aan andere mensen vragen wat je moet doen? Bepaal wat je zelf wilt, kijk naar wat je voor je paard wilt, wat zij aangeeft, waar ze plezier in heeft. Zoek een andere stalling waar ze zich fijn voelt want even snel lezend is de plek waar je nu staat niet ideaal voor een paard. Ze mankeert ook veel te vaak wat als ik dit lees:
Citaat:
Erg vaak gaat het lekker en dan gebeurd er weer iets. Met de maagzweren zijn we bijna een heel jaar bezig geweest. Weinig gedaan, enkel met een los teugeltje in het bos gereden. 27 december 2019 is ze genezen verklaard. Moest nog wel z'n 100 kg aankomen en conditioneel aansterken na maanden niks te hebben gedaan.

Dressuurmatig zijn we geen topteam. Paard lief is heel flegmatiek, weinig echt looplust of voorwaartse drang in de bak. Het is 'n paard wat je echt moet rijden. Ik beneen hele afwachtende en onhandige ruiter betreft dressuur rijden. De basis zit er bij mij en paard niet echt in. Galop in de bak lukt niet, aan het been rijden vind ik een moeilijke opgave. Met een gevorderde ruiter gaat dit zeker lukken, maar ja ik ben dat niet.

Maagzweren ontstaan niet zomaar, meestal door te weinig of verkeerd ruwvoer en te veel brok. Of veel stress. Luchtwegproblemen, kreupel....

Heb je geen zin om te rijden? Dan rijd je een paar weken niet, je paard maakt het niet uit, zolang je dan geen hoge verwachting hebt van haar op dressuur of conditiegebied. Trouwens, op een paddock paradise zie je vaak de bespiering van paarden beter worden. Je paard is wat ouder, zal hier en daar wellicht wat slijtage hebben, en flegmatiek geeft soms ook aan dat ze het niet meer willen, of kunnen als ze er niets aan vinden. Maar wel braaf genoeg zijn niet te hard te protesteren als ze overvraagd wordt of niet kan. Ga gewoon leuke dingen doen, samen genieten, en koop een jong "dressuur"paard als je die kant op wilt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:41

Ik denk dat de crux hem zit in fanatiek.

Als je jaren niets heb gedaan kan je niet gelijk beginnen met de marathon, dat moet je rustig opbouwen.
Je kan ook niet na 3 lessen concluderen dat je wedstrijd klaar bent zeker als je daar nooit wat meer hebt gedaan. Dat heeft gewoon tijd nodig, zeker als je het rustig wil gaan opbouwen.

Dressuurmatig rijden is zeker wel ten gunste van je paard, maar bouw het rustig op en verwacht niet dat je megagrote stappen maakt in een paar weken, zoek instructie die je helpt het paard los en soepel te maken en ga daar op focussen in plaats van bijvoorbeeld wedstrijdgericht trainen.
Stel dan ook geen doelen richting B dressuur maar bijvoorbeeld een rondje galop volhouden.

Vraag na de les om huiswerk waar je de rest van de week mee kan oefenen. Zo heb je tijdens het "vrij" rijden ook nog een doel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:38

AmoorM schreef:
Zo he, wat een reacties zeg! In ieder geval dank jullie wel daarvoor! Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar even één groot bericht. :)

Ik denk wel dat sommigen het groter maken dan het is. Ik heb geen
intenties om paardlief weg te doen of om te ruilen voor een jonger exemplaar! Het is m'n eigen paard.

Paardlief staat op 'n manege gestald en ze komt elke dag overdag buiten. Ik las iets over boxrust (?) :? Dit is niet aan de orde.

Wij hebben zelf het voerbeleid in de hand. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, met seniores priores en luzerne. Als vitamine krijgt ze Pavo vital vitamine korrel. Dit in overleg met de behandelend dierenarts in Emmeloord.

Rijtechnisch hebben we nog veel te verbeteren. Een B proef zouden we nog niet door komen. Simpele dingen als aan het been rijden, galloperen, losgelatenheid, overgangen zijn niet goed bevestigd. Gewoon de basis zeg maar. Dit ligt echt niet alleen aan het paard. Ik heb 'n tijdje les gehad op een ander paard. (bewust gekozen voor ervaring op doen) en ik kom ook zeker te kort.

Mijn vraag is daarom meer wat is haalbaar als combinatie? Willen we überhaupt nog dit als doel hebben om te verbeteren? Dus gericht nog trainen of is het verstandiger om het los te laten en lekker buiten te rijden, af en toe wat dressuur als we zin hebben. Een we zien wel wat we vandaag doen mentaliteit. Ik vind het belangrijk om plezier te houden en een goede balans te vinden tussen wat we kunnen en doelen. Dit vind ik nu lastig ivm haar gezondheid, ervaring etc. Is het niet trekken aan een dood paard bij wijze van als ik 4x per week wil dressuren en buiten rijden etc? Is het niet verstandiger om te zeggen ze gaat gedeeltelijk met pensioen en we gebruiken haar voor de leuke dingen zoals een bosritje of een manege les en geen doelen en trainingen etc meer?

Ik heb er over na zitten denken na al jullie reacties. In ieder geval doen we nu de komende weken extra rustig aan. Krijg nog een telefoontje van de dierenarts over herstel periode. In het weekend gaan we nu naar buiten en door de weeks wat wandelen. Als ze weer meer conditie heeft zien we wel verder.

Dank jullie voor je input! :D

In prinicipe is 18 jaar nog niet heel erg oud. Maar een paard met een medische achtergrond is dan ineens wel "ouder". Mijn paard is 19 maar met zijn medische achtergrond, heeft hij nu eigenlijk het lichaam van een ouder paard. En dat was voor mij de reden om hem definitief met pensioen te sturen. Tijdens de eerste coronagolf ben ik hem ook weer gaan rijden, hij was fit, zag er goed uit en ik heb het geprobeerd. De warme zomer deed hem weer niet goed. Dan is klaar klaar.

In ieder geval hoop ik dat je paard weer herstelt en dat je weer wat meer kan gaan doen. Take it easy!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:49

pol013 schreef:
pateeke schreef:
Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.

Dat kun je ook juist precies andersom zien. Dressuur zou juist paard en ruiter blij moeten maken. Maar dan ben je geen dressuur aan het rijden om de 'proefjesdressuur' maar om de fine tuning van je hulpen en het sterker en leniger maken van je paard. En dat is super gaaf :D Misschien soms lastig, maar kán echt een mega mooi gevoel geven.

Ik volg wat je zegt. Alleen geldt dat niet voor iedereen... Je zegt 'blij moeten maken', 'dat is super gaaf'...: dat is wat jij vindt van dressuur rijden (ook de niet proefjesdressuur). Maar dat is niet voor iedereen het geval. Niet iedereen vindt fine tuning leuk, niet iedereen wordt blij van dressuur. In de berichten van TS lees ik niet dat paard en ruiter daar plezier in hebben, het fijn vinden om dressuur te rijden, fine tuning te doen enz. En dat kan, het ligt sommige mensen, paarden of combinaties gewoon niet zo.

Ik heb zelf ook best wel wat frustraties gehad in het dressuur rijden met mijn pony. Hij is niet meer van de jongste maar wel nog behoorlijk levendig. Ik kijk nu gewoon per dag waar we beiden nood aan hebben, waar we zin in hebben,... Soms is dat dressuur rijden, regelmatig is dat een buitenrit, heel soms een springen, hersenwerk, grondwerk, gewoon borstelen, rijden met neckrope,... noem maar op. Je kan in mijn ogen zoveel meer doen met een paard dan dressuur rijden en als je echt rijdt voor je plezier denk ik dat je maar beter iets kan zoeken waar jullie beiden op dat moment plezier aan beleven.
Sinds ik minder focus op dressuur rijden en meer kijk naar waar we zin in en nood aan hebben, vinden we het werken beiden ook fijner en ontspannender.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:57

Misschien heb je gewoon nog niet gevonden welke vorm van gymnastiek jij en je paard leuk vinden? Buitenrijden heb je alvast in je repertoire *\o/*

Ik kwam met rijden ook nooit zo ver met mijn ruin. Hij had een echte leider onder het zadel nodig, om dat te verbeteren ben ik toen met een goede instructrice begonnen met grondwerk om onze afspraken opnieuw vast te leggen. Wat bleek we matchen gewoon beter op de grond dan in het zadel. Zijn galop, draf, aanleiding, lengte buiging, verticale balans is allemaal zó enorm verbeterd door de trainingen vanaf de grond. Mijn instructrice stapt er wel eens op want ik vind het een leuk gezicht, en ook onder het zadel merk je het verschil enorm.

Dus misschien vinden je het veel leuker om je paard vanaf de grond wat te helpen met recht richten. Ik heb de grootste sprong gemaakt in 5 maanden tijd. Elke week les en verder 1 tot 2 keer echt oefenen met een zelfstandige training. Verder nam ik iedere keer dat hij in de hand was de basis door (even hals naar beneden vragen, uit mijn ruimte blijven met lopen over het erf etc). Je hoeft er dus echt niet elke dag druk me bezig.

Ik begon met grondwerk oefeningen (one-rein-stop, voorhand en achterhand verplaatsen, ruimte bewaken, pauze hokje, zakje aan zweepje oefenen). Loswerken (met lichaamstaal je paard in de longeercirkel laten lopen. Daarna door naar werken aan de dubbele longe. Mijn paard laat nu netjes zijn hals vallen en beweegt over zijn rug als ik mijn leidende hand naar voren wijs en iets drijf met mijn drijvende hand. Door altijd dezelfde logische hulpen en afspraken te gebruiken kan ik hem nu dus ook netjes over de rug naar aanleuning vragen zónder optoming.
Ik wordt er helemaal enthousiast van :D wie weet is dit toch ook wel iets voor jou ik denk dat je er alleen nog niet de goede start in hebt gehad.

Mijn zadel hangt nu dus al een halfjaar aan de kant en ik kan m’n ei helemaal kwijt in deze manier van werken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:12

Als ik het goed begrijp is eigenlijk het grootste “probleem” dat jij in je hoofd hebt; ik heb een paard om op te rijden en dan moet dat ook meteen 4/5 keer per week goed dressuurmatig.
Het lijkt me belangrijk dat je iets vindt wat je samen met je paard kan doen waar je/jullie samen echt plezier in hebben. Ik heb bijvoorbeeld grondwerkles eens in de 3 a 4 weken en oefen zelf tussendoor. Hartstikke leuk om te doen. Maar ook dingen als schriktraining met zeiltjes en dat soort dingen. Of alleen uitgebreid poetsen en beetje tutten, in de hooibak zitten terwijl ze aan het eten zijn. Wandelen. Bijvoorbeeld je paard leren om voor je te wandelen etc. Er is zoveel meer leuks om te doen met je paard. En af en toe eens een dressuurmatige les waarbij je aan galop kan werken, en tussendoor een beetje zelf aanklungelen... En dan juist extra genieten die keer dat jullie wel de bossen ingaan <3. Een paard hoeft niet perse 4 a 5 keer in de week hard te werken. Ik weet niet hoe jouw paard gehuisvest staat? Sociaal? Hoeveel buiten? Wat krijgt ze naast de brok en slobber nog meer?
En het allerbelangrijkste; waar wordt JIJ blij van?

Edit; en vergeet niet dat het uitzonderlijk warm is voor de tijd van het jaar en de paarden al een flinke wintervacht hebben en het dus eerder warm en dus zwaarder hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:32

Misschien leuk om hier even een update te plaatsen. Het gaat eigenlijk heel erg goed! :D

We hebben het werken aan de hand ontdekt. Daar zijn we 2 weken mee bezig en eigenlijk heb ik sinds die tijd ook niet meer gereden en ik mis het ook niet. (bakwerk) Ik heb een leuk boek gekocht en ben nog opzoek naar wat lesjes voor wat handvaten, maar het is zo leuk en zinvol om te doen! Ik merk bijvoorbeeld dat alle simpele oefeningen op rechts veel moeilijker gaan dan op links. Naast dat het leuk is, is dit ook een stukje training wat ik wil toepassen om haar soepel en sterker te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:47

AmoorM schreef:
Misschien leuk om hier even een update te plaatsen. Het gaat eigenlijk heel erg goed! :D

We hebben het werken aan de hand ontdekt. Daar zijn we 2 weken mee bezig en eigenlijk heb ik sinds die tijd ook niet meer gereden en ik mis het ook niet. (bakwerk) Ik heb een leuk boek gekocht en ben nog opzoek naar wat lesjes voor wat handvaten, maar het is zo leuk en zinvol om te doen! Ik merk bijvoorbeeld dat alle simpele oefeningen op rechts veel moeilijker gaan dan op links. Naast dat het leuk is, is dit ook een stukje training wat ik wil toepassen om haar soepel en sterker te maken.

Wat een leuk bericht!!
En wat leuk dat je daar ook erg van geniet. Ik doe het zelf ook veel, en doe ook veel met clickertraining.... gewoon veel naast het paard en geniet daar ook enorm van.
Er is zoveel leuks te doen en te leren, veel plezier! *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:00

AmoorM schreef:

Waar woon je?

Mijn instructrice zou je goed op weg kunnen helpen, maar zij zit redelijk in het zuiden van het land. Niet handig als je in Groningen woont (of zo) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:11

Leuke update: morgen mijn allereerste werken aan de hand les! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:39

AmoorM schreef:
Leuke update: morgen mijn allereerste werken aan de hand les! :D

Mooi!
Van wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:56

Even een update!

Eigenlijk gaat het prima! Veel werken aan de hand gedaan. Een paar weken terug een les gehad en wat basis dingetjes mee gekregen. Dit geoefend met eigen paard en woensdag de 2e les! In het weekend gaan we veel naar buiten met de menkar, onder het zadel en lekker wandelen. Voor de menwagen maken we best flinke ritten. Ca 20 km! Ik begon toch wel te twijfelen of we door de weeks niet te weinig deden voor deze ritten. Dus afgelopen donderdag ben ik er weer opgestapt en toen een flinke bevestiging gekregen dat we echt met dressuurpensioen (niet dat we zoveel moeilijks deden _O-) te gaan. Z'n ander paard dan tijdens de buitenritten! (en ruiter natuurlijk) Normaal baalde ik altijd als ik niet fijn had gereden, maar nu was het echt een soort opluchting. Maar ik vind wel dat ze moet blijven bewegen door de weeks, dus ik heb een lieve bijrijder die graag met haar op buitenrit gaat. Dus dat gun ik haar meer dan dat ze met mij iets moet doen wat ons niet ligt in de winter. Om toch zelf wel iets te doen door de weeks in de herfst/winter ga ik het werken aan de hand lekker oppakken, lange lijnen zijn we ook al mee begonnen, een keer een uitgebreide poetsbeurt en in het weekend vooral lekker naar buiten. Of we nu 5 of 20 km afleggen, het moet vooral leuk en ontspannend zijn!

Ik vroeg mij af of er nog meer mensen zo met hun paard omgaan? Groot deel van mijn loon/tijd gaat naar mijn paard, terwijl ik amper tot niet rijdt. Zelfs op het mennen krijg ik reactie. "maar onder het zadel vindt je toch wel leuker dan met z'n karretje?" Uh, nee! _O-

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:11

Het gaat toch ook niet alleen om rijden? Mensen die dat alleen zo kunnen zien en ook niet kunnen inzien dat dat voor een ander niet belangrijk is, hebben echt tunnelvisie. Als je je energie haalt uit werken aan de hand en mennen, dan is dat toch top? En wie weet denk je er over 2 jaar weer anders over en wil je wel meer rijden. Ook prima toch?

Ik rij graag, maar wil mezelf niet dwingen altijd maar alles op alles te zetten om te kunnen rijden (ik werk full time, heb 2 honden, een huis, een vriend, familie, vrienden, wil af en toe slapen). Dus als het twee weken prutweer is en werk is druk, dan kom ik ook niet of minder toe aan buitenritten maken. Tja... Ieder z'n ding, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:12

AmoorM schreef:
Even een update!

Eigenlijk gaat het prima! Veel werken aan de hand gedaan. Een paar weken terug een les gehad en wat basis dingetjes mee gekregen. Dit geoefend met eigen paard en woensdag de 2e les! In het weekend gaan we veel naar buiten met de menkar, onder het zadel en lekker wandelen. Voor de menwagen maken we best flinke ritten. Ca 20 km! Ik begon toch wel te twijfelen of we door de weeks niet te weinig deden voor deze ritten. Dus afgelopen donderdag ben ik er weer opgestapt en toen een flinke bevestiging gekregen dat we echt met dressuurpensioen (niet dat we zoveel moeilijks deden _O-) te gaan. Z'n ander paard dan tijdens de buitenritten! (en ruiter natuurlijk) Normaal baalde ik altijd als ik niet fijn had gereden, maar nu was het echt een soort opluchting. Maar ik vind wel dat ze moet blijven bewegen door de weeks, dus ik heb een lieve bijrijder die graag met haar op buitenrit gaat. Dus dat gun ik haar meer dan dat ze met mij iets moet doen wat ons niet ligt in de winter. Om toch zelf wel iets te doen door de weeks in de herfst/winter ga ik het werken aan de hand lekker oppakken, lange lijnen zijn we ook al mee begonnen, een keer een uitgebreide poetsbeurt en in het weekend vooral lekker naar buiten. Of we nu 5 of 20 km afleggen, het moet vooral leuk en ontspannend zijn!

Ik vroeg mij af of er nog meer mensen zo met hun paard omgaan? Groot deel van mijn loon/tijd gaat naar mijn paard, terwijl ik amper tot niet rijdt. Zelfs op het mennen krijg ik reactie. "maar onder het zadel vindt je toch wel leuker dan met z'n karretje?" Uh, nee! _O-

Het is al bijna een jaar geleden dat ik erop gezeten heb. Goed, dat had diverse (o.a. medische) redenen en ik vind het wel jammer maar ik ben nog steeds heel blij met m'n paarden.

Ik denk ook dat dat het allerbelangrijkste is: blij zijn met je paard en je paard met jou.

Daantje_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:21

AmoorM schreef:
Even een update!

Ja hoor, die zijn er! :j
Elke winter weer verlies ik mijn plezier in het serieuze rijden, en steeds vaker hoeft het 's zomers ook niet meer zo nodig voor mij. Wel heb ik veel lol in dingen doen vanaf de grond, in combinatie met clickertraining. Soms is het serieus werken aan de hand, soms wat meer richting vrijheidsdressuur, en sinds kort neem ik ook wat dingen mee uit de 'intrinzen' beweging.
Ik rij momenteel misschien een paar keer per maand, en meestal is het dan gewoon lekker relaxed rondrijden, met neckrope bijvoorbeeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:25

Ik heb jaren alleen maar buiten gereden omdat wedstrijden echt een no go was bij mijn haf. Daar ben ik dan ook mee gestopt. Bakwerk deed ik wel om hem soepel te houden, maar hij was pas echt happy met een buitenrit, vrijheidsdressuur, spelen of wandelen. Of in de bak zoveel lastige dingen te vragen dat het een uitdaging was. Maar simpel loswerken vond hij niks aan.

Nu is hij geblesseerd en ik merk aan hem dat hij het bezig zijn wel mist. De mentale uitdaging, het samen op pad zijn. Ik ben zelf aan het zoeken naar hoe ik hem dat kan geven zonder zijn blessure te forceren. Alsof je iets nieuws uit moet vinden. Het seizoen speelt nu ook niet mee (we houden beiden niet zo van regen :+ ), maar ik ben er van overtuigd dat je zonder rijden ook een heleboel leuke dingen kunt doen. Ik hoop straks als we groen licht krijgen, ik hem kan oppakken met lange teugelen. Lijkt me ook een fijne en leuke manier om te kunnen werken, zonder de belasting van ruitergewicht.

Ik blijf erbij: doe iets wat je beiden leuk vindt. Of dat nu er op, er naast of er achter is, dat boeit niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:02

Ik denk dat jij zowel jezelf als het paard vrij veel beperkingen op legt door je manier van denken.

Het paard heeft vier benen, een rug, een hoofd en een hals veronderstel ik?
Dan is ie dus geschikt om dressuur mee te rijden. Als jij dat niet vindt ligt dat probleem bij jou, niet bij het paard. :) En vanuit die mentaliteit breng je "het niet leuk vinden" ook over op het dier.
Als jij er al met tegenzin aan begint hoe wil je het dier dan enthousiast krijgen? Die doet wat jij vraagt.

Eerlijk gezegd denk ik dat het grootste probleem in dit verhaal niet het paard is en zelfs niet het tijdebrek maar jouw instelling. :) Hier lopen ze wedstrijd met drie keer per week werken. En nee, het zijn geen "echte dressuurpaarden".
Dus je hoeft er echt geen vijf keer per week op te zitten om thuis fijn aan de slag te gaan. Wel moet je je doelstellingen aanpassen. Begin met ontspanning vinden in het dressuur rijden en ga van daaruit werken. En om een paard ontspannen en soepel rond te laten gaan hoef je echt geen vijf keer per week een uur lang bezig te zijn er mee.

18 is niet oud en ze is niet ongeschikt. Jij vindt haar ongeschikt (dat blijkt uit al je berichten.) en dat breng je over. :) En zij doet als het lieve dier dat ze is, precies wat jij van haar vraagt. :)

En mijn man zei vorige week dat ie soms denkt dat ik ze heb omdat ik graag stront schep. _O-
Dus ook hier zijn er periodes dat ik er gewoon niet zo veel op ga. :') Gaan ze niet stuk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:39

Ergens heb je zeker gelijk Ayascha! Ik zeg ook vaak dat het de combinatie is wat geen aanleg heeft voor dressuur. (of bakwerk) Iemand die aardig wat rond kan rijden, rijdt zo met haar een leuk proefje hoor. Als ik een paard zou hebben die wat dressuurmatiger ingesteld is dan zou ik er met meer plezier op zitten.

Daarnaast lijkt het mij heerlijk om een half uurtje lekker ontspannen rond te rijden. Lang en laag, wat voltes etc. Maar zelfs dat is een enorme uitdaging voor ons! Nu weet ik heus wel dat je daar in moet investeren en dat Rome niet in één dag gebouwd is. Maar heel eerlijk? Ik heb daar geen zin meer in, ik ga z'n 3/4 keer per week naar stal (weekend in begrepen) en als ik daar 2/3 keer van moet dressuren ohz dan prik mij maar lek. Dan ga ik echt met tegenzin. :(