Saintelette schreef:Ik zou ook eerder denken aan gymnastiseren ipv dressuur. En dat kun je op verschillende manieren doen! Je zou zelfs op deze leeftijd nog prima kunnen overschakelen naar western, mocht je dat meer passen..
Ik zou wel, heel gedoseerd, met je paard aan de slag gaan. Als je niet een B proefje kunt rijden klinkt het mij alsof je paard echt overal compenseert. Dat merk je misschien tijdens het buitenrijden niet zo, maar is er wel (bewijs het niet kunnen galopperen). Kan specifieke slijtage in de hand werken, dat wil je niet..
Op zich kunnen we een prima volte rijden, van hand veranderen, gebroken lijn, hals strekken, pasje wijken nog wel, overgangen. Het is alleen niet echt vergelijkbaar als met 'n echt dressuur paard. Voor ze ziek werk ging het best lekker.
Dus ik denk als ik haar puur ontspannen 20 minuutjes laat lopen. Zorg dat ze aan het been is, loslaat en ontspannen wat voltes links en rechts maak dat moet prima lukken. Maar ik denk ook als we de galop willen verbeteren we wel wat meer moeten doen. En daar zie ik een beetje tegen op.

. Een paard hoeft niet perse 4 a 5 keer in de week hard te werken. Ik weet niet hoe jouw paard gehuisvest staat? Sociaal? Hoeveel buiten? Wat krijgt ze naast de brok en slobber nog meer?
) te gaan. Z'n ander paard dan tijdens de buitenritten! (en ruiter natuurlijk) Normaal baalde ik altijd als ik niet fijn had gereden, maar nu was het echt een soort opluchting. Maar ik vind wel dat ze moet blijven bewegen door de weeks, dus ik heb een lieve bijrijder die graag met haar op buitenrit gaat. Dus dat gun ik haar meer dan dat ze met mij iets moet doen wat ons niet ligt in de winter. Om toch zelf wel iets te doen door de weeks in de herfst/winter ga ik het werken aan de hand lekker oppakken, lange lijnen zijn we ook al mee begonnen, een keer een uitgebreide poetsbeurt en in het weekend vooral lekker naar buiten. Of we nu 5 of 20 km afleggen, het moet vooral leuk en ontspannend zijn!
), maar ik ben er van overtuigd dat je zonder rijden ook een heleboel leuke dingen kunt doen. Ik hoop straks als we groen licht krijgen, ik hem kan oppakken met lange teugelen. Lijkt me ook een fijne en leuke manier om te kunnen werken, zonder de belasting van ruitergewicht.
Gaan ze niet stuk van.