Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:12

manubres schreef:
Mijn vraag was aan TS waarom ze perse schwung wil. Waarom niet accepteren dat je paard loopt zoals het doet? Je bent al best heel ver gekomen.
Zelf heb ik niet veel verstand van tuigers, maar als ik het algemene beeld zie dan denk ik dat het paard nog erg horizontaal loopt en geen schoftlift laat zien. Dus dat het eigenlijk nog niet verzameld kan lopen. Paard zou meer draagkracht moeten ontwikkelen. Heel veel voorwaarts neerwaarts rijden (dat is al moeilijk voor tuiger) dat de rug volledig los en soepel is. Veel (schijn) overgangen maken. Veel schouder binnenwaarts met tempo wisselingen. Misschien aan de hand beginnen met passage/piaffe oefeningen aan te leren. Als een paard meer (draag) kracht ontwikkeld zal het ook meer schwung krijgen.

Die schwung is wel lekker als je het eenmaal hebt :j . Als ik de filmpjes bekijk, dan zou ik eerst meer gaan werken aan het losgelaten zijn en lengtebuiging in de zijgangen. Paard wat meer aan elkaar rijden en hierin schakelen. Korte stukjes terug verzamelen, losgelatenheid en daarvandaan weer naar arbeidsdraf of een stukje verruiming en weer klein maken. Als je je losgelatenheid verliest in het schakelwerk, dan doe je weer een stapje terug. Dit zijn toch echt wel randvoorwaarden die op orde moeten zijn, wil je je paard swingend door de baan laten lopen. Kunst is om dat straks niet alleen op de lange zijde te hebben, maar ook in je oefeningen. Werk met je instructie aan de verzameling, gedragenheid en het losgelaten in alle gangen en dan komt die extra draf vanzelf.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:13

DreamGuide schreef:
@manubres, Klopt hoor, en je adviezen zijn erg gewaardeerd! Maakt mij niet uit of ze nou B of Grand Prix loopt. Als ik hoog de sport in had gewild had ik een ander paard moeten kopen. :D
Maar ze is nu 8, in 4 jaar van B naar Z gegaan, dus ben wel benieuwd of we het nog wat verder kunnen schoppen. Zo niet, dan is dat ook okay. Bovenal gaan veel dingen ook nog niet goed door mij, ik mis nog een hoop ervaring maar ik wil wel graag samen met haar leren.

Ander dingetje, actieve verzameling, dat bereik ik het beste door veel overgangen te rijden? Dus voorwaarts blijven en dan af en toe kleine stukjes terug te rijden? Paar passen?

En qua longeren, ik longeer eigenlijk altijd gewoon los. Dus niks er op of eraan, maar zou af en toe eens longeren met een pessoa-achtige hulpteugel kunnen helpen om haar te elasticeren en het bekken te kantelen? Of is dat juist forceren en moet ik daar ver van weg blijven?

Of misschien met dubbele lijnen?

Een paard dat verzameld zal de rug moeten kunnen loslaten, de buikspieren aan moeten spannen, de schoft kunnen openen/liften, het bekken kunnen kantelen en het achterbeen kunnen buigen.
Inderdaad veel actieve overgangen maken. Veel schijnovergangen, zodat het achterbeen meer moet buigen en tot dragen komt. Schouderbinnenwaarts en daarin tempo wisselingen zorgen ervoor dat het binnenachterbeen beter tot dragen kan komen.
Zelf doe ik sinds een tijdje veel werk aan de hand met mijn paard. Het is begonnen als revalidatie, maar het is echt geweldig hoe een paard er door vooruit gaat. Werk aan de dubbele longe vind ik ook heel fijn. Je traint het paard onbelast, dus je bent zelf nooit de storende factor en je kan heel goed zien wat je paard doet. Je paard veel achterwaarts laten gaan heeft ook positieve invloed op kantelen van bekken en souplesse. Beste is om dit ook aan de hand te doen met een lage hals waardoor de hele bovenlijn wordt opgerekt. Een los paard zou dit een hele lange zijde makkelijk moeten kunnen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:17

Wordt wel een uitdaging om dit paard te laten kantelen in het bekken gezien het platte kruis. Daar kun je wel wat energie in stoppen om dat iets te verbeteren, maar pas op dat je niet gefrustreerd raakt omdat het resultaat tegen valt. Dat gevaar ligt altijd op de loer als je iets probeert te verbeteren wat lichamelijk eigenlijk maar moeizaam kan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:48

Hier ook een paard met absoluut 0 schwung in draf van nature (Haflinger), maar waarbij het er wel degelijk op getraind is en inmiddels is hij zover zijn ruiter met hem Grand Prix mag gaan starten.

Basis ingrediënt: een zeer werkwillig paard met veel go 8-) .

Even vanaf de kant (ik rij hem zelf niet maar kijk wel erg veel mee tijdens de lessen):

Veel schakelen en vooral ook veel in de (alle) zijgangen en hou de stukken kort.
Heel scherp aan het been maken (hulpen verfijnen) waarbij je bij wijze van spreken nog maar hoeft te denken aan voorwaarts en het paard gaat al.
Paard laten aantreden (korte stukjes) waarmee je ook kracht traint.

Paard zal kracht moeten ontwikkelen om dit te kunnen en daar gaat best wat tijd overheen.
Ook de galoptraining kun je hiervoor prima gebruiken en ook weer door veel te schakelen (ook weer in de zijgangen galop).

Een plat kruis werkt niet mee natuurlijk, maar wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Wij hadden van onze Haf ook niet kunnen bedenken dat het met die draf zover zou komen maar niets lijkt onmogelijk.
In begin zullen het slechts enkele passen zijn dat het paard aankan, maar door hierop consequent te blijven trainen breid dat uit en hopelijk dan tot het moment je paard met gemak een hele proef in die tweede draf kan laten zien.

Natuurlijk niet elke dag dezelfde zware training, maar max 2x per week echt doorpakken. Spieren ontwikkelen zich het beste als ze ook kunnen rusten (lees: basis trainen, buitenrit/staprit, rondje springen of longeren, vrije dag). Blijft het paard meteen fijn in het hoofd want het moet ook vooral leuk blijven. Het zou voor onze Haflinger in ieder geval niet werken om alleen maar zwaar te trainen.

Overigens was buiten het niet spectaculaire gangwerk de oprichting natuurlijk ook best een dingetje, maar in hetzelfde trainingsproces is daarin ook de nodige verbetering gekomen en loopt hij inmiddels probleemloos opgericht en kan prima gaan zitten.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:54

DreamGuide schreef:
Edit: ik zag dat ik nog een filmpje had staan wat een beter beeld geeft van de huidige staat van het drafwerk. Heb hem even geupload voor de beeldvorming.

https://youtu.be/bU22XkOPPws

Ik wil je niet afbranden hoor, dat is mijn bedoeling niet. Maar ik mis in alles gedragenheid, rechtgerichtheid en souplesse/lengtebuiging. Je rijdt bijv. de hoeken zonder buiging. Probeer daar eens mee te beginnen, dat je het paard in de wending echt om je binnenbeen laat buigen.

Mijn gevoel is dat de truukjes er wel op zitten om een Z proef te rijden, maar de achterliggende gedachte om een paard door te gymnastiseren door middel van de oefeningen niet aanwezig is.

Bijv. is bij jouw de schouderbinnnenwaarts een daadwerkelijke schouderbinnenwaarts of is het een kont naar buiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:19

Citaat:
Een paard dat verzameld zal de rug moeten kunnen loslaten, de buikspieren aan moeten spannen, de schoft kunnen openen/liften, het bekken kunnen kantelen en het achterbeen kunnen buigen.

Exact.
Zoals wij als mens horen te tillen : navel in, bekken kantelen, door de knieën.
(Ik begrijp de term 'actieve verzameling' niet zo goed: dit kost kracht en is dus per definitie actief.)

En in mijn woordenboek begin je hiermee op de eerste dag: je leert je dier om jou goed te dragen.

Ik wilde nog de tip meegeven om het rechtrichten consequent mee te nemen: alleen al verticale balans geeft al een beter dragend achterbeen.
Het voordeel is ook dat 'het rechtgericht zijn' een constante aangelegenheid is (of O:) nu ja: dat is het ideaal...) en als je vanuit die toestand/ houding "interval training" gaat doen
(schakelen, overgangen rijden, etc)
dit vanuit de juiste houding gebeurt - en dus zin heeft.

(Excuses voor deze laatste opmerking, maar ik heb te veel mensen interval training zien doen met een duwend achterbeen. Resultaat : een achterhand die reuze gespierd was om te duwen....)

Citaat:
met een lage hals waardoor de hele bovenlijn wordt opgerekt. Een los paard zou dit een hele lange zijde makkelijk moeten kunnen.

Graag de neus voor de loodlijn, geen knik ter hoogte van de 2e / 3e nekwervel, neus mag dalen tot ongeveer de pols/ voorknie - en the proof of the pudding is hoe het bekken kantelt en hoe ver het achterbeen ondertreedt. Aan een bolle hals heb je niets.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:23

DreamGuide schreef:
@manubres, Klopt hoor, en je adviezen zijn erg gewaardeerd! Maakt mij niet uit of ze nou B of Grand Prix loopt. Als ik hoog de sport in had gewild had ik een ander paard moeten kopen. :D
Maar ze is nu 8, in 4 jaar van B naar Z gegaan, dus ben wel benieuwd of we het nog wat verder kunnen schoppen. Zo niet, dan is dat ook okay. Bovenal gaan veel dingen ook nog niet goed door mij, ik mis nog een hoop ervaring maar ik wil wel graag samen met haar leren.

Ander dingetje, actieve verzameling, dat bereik ik het beste door veel overgangen te rijden? Dus voorwaarts blijven en dan af en toe kleine stukjes terug te rijden? Paar passen?

En qua longeren, ik longeer eigenlijk altijd gewoon los. Dus niks er op of eraan, maar zou af en toe eens longeren met een pessoa-achtige hulpteugel kunnen helpen om haar te elasticeren en het bekken te kantelen? Of is dat juist forceren en moet ik daar ver van weg blijven?

Of misschien met dubbele lijnen?

Longeren met niks slaat nergens op. Laat haar dan los in de wei. Het enige wat ze hiermee doet is die toch al strakke rug nog meer wegdrukken.

Gewoon longeren aan een bijzetje. En het hoeft niet hard, als het maar met een actief achterbeen is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:43

Meer swung krijg je alleen (bij een paard die dit van nature niet veel heeft) door verzameling. Ik zou eens een licht gaan opsteken bij mensen die dit goed kunnen met andere type paarden. Philippe Karl is daar erg goed in, heeft veel filmpjes op We-horse, is de moeite waard!
Ik zou zelf aan de hand beginnen met aantreden, richting piaffe werken. Het is ook wel iets wat ze gewoon moeten begrijpen in eerste instantie, dat ze dat kunnen en dat meer "omhoog" ook een optie is. En dat je dan ook weer terugkomt naar ontspanning, want dat is eigenlijk het lastigste.

Ik longeer ook los, ontspanning kan je prima los verkrijgen. Voor meer aanspanning werk ik aan de hand of met lange lijnen. Ik zie het nut niet in van een bijzet. Verzameling krijg je er niet mee en ontspanning al helemaal niet. Leer je paard los te laten en te ontspannen en die rug blijft los, hoofd-hals positie komt dan vanzelf, met een bijzet zet je alleen de hals in een positie.

Als ik je filmpjes kijk, zie ik nog wel een aantal dingen waarbij je de basis kan aanscherpen, misschien daar eerst beginnen.Bijv. zo'n hele lange zijde uitgestrekte draf eruit proberen te persen, daar zie ik echt het nut niet van in. Die lange zijde komt vanzelf als het komt. Ik zou eerder werken aan het in balans en met power één mega goeie pas wegrijden en dan weer in balans terugkomen. Daar heb je meer aan.

orion456

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:12

weet niet of het al genoemd is, maar rijden volgens de lessen van Rien vd Schaft, kun je veel mee met wat jij wil bereiken. Als je niet voor les naar hem kan, kun je het ook proberen met filmpjes en de Ruiterclub van Dressagepro. Zou dan echt bij het begin beginnen met contactteugel en zo verder....kom je denk ik al heel end mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:00

sanne83 schreef:
Als ik je filmpjes kijk, zie ik nog wel een aantal dingen waarbij je de basis kan aanscherpen, misschien daar eerst beginnen.Bijv. zo'n hele lange zijde uitgestrekte draf eruit proberen te persen, daar zie ik echt het nut niet van in. Die lange zijde komt vanzelf als het komt. Ik zou eerder werken aan het in balans en met power één mega goeie pas wegrijden en dan weer in balans terugkomen. Daar heb je meer aan.

Daar ben ik het wel mee eens.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 22:28

Nou, vanavond hadden we in ieder geval vast een goed begin. Veel geoefend met kleine stukjes verruimen en terug rijden en een goede reactie op het been.
Ik merkte al wel verbetering, aan het eind trok ze echt beter aan, dus we gaan hier de komende tijd lekker mee door. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:55

DreamGuide schreef:
Nou, vanavond hadden we in ieder geval vast een goed begin. Veel geoefend met kleine stukjes verruimen en terug rijden en een goede reactie op het been.
Ik merkte al wel verbetering, aan het eind trok ze echt beter aan, dus we gaan hier de komende tijd lekker mee door. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

de volhouder wint!!! alles succes

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:05

sanne83 schreef:
Meer swung krijg je alleen (bij een paard die dit van nature niet veel heeft) door verzameling. Ik zou eens een licht gaan opsteken bij mensen die dit goed kunnen met andere type paarden. Philippe Karl is daar erg goed in, heeft veel filmpjes op We-horse, is de moeite waard!
Ik zou zelf aan de hand beginnen met aantreden, richting piaffe werken. Het is ook wel iets wat ze gewoon moeten begrijpen in eerste instantie, dat ze dat kunnen en dat meer "omhoog" ook een optie is. En dat je dan ook weer terugkomt naar ontspanning, want dat is eigenlijk het lastigste.

Ik longeer ook los, ontspanning kan je prima los verkrijgen. Voor meer aanspanning werk ik aan de hand of met lange lijnen. Ik zie het nut niet in van een bijzet. Verzameling krijg je er niet mee en ontspanning al helemaal niet. Leer je paard los te laten en te ontspannen en die rug blijft los, hoofd-hals positie komt dan vanzelf, met een bijzet zet je alleen de hals in een positie.

Helemaal mee eens!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:30

pol013 schreef:
Niet altijd... Ik heb er 1 die flegmatiek is (was). Dan zou je denken dat voorwaarts de uitgangspositie is. Maar die begon pas fijn te lopen toen ik terug ging rijden. Heel klein aandraven uit een kleine actieve stap. Terug schakelen vanuit een arbeidsdraf.
Misschien zijn dat uitzonderingen. Maar het heeft wel gewerkt.

De jongste hier is van nature eentje die niet zo snel onder de indruk is. Ze is niet écht flegmatiek (zit vuur genoeg in.) maar vergeleken met Sam is ze dat wel. (Sam is extreem heet. :')) en als je haar voorwaarts rijdt vanaf het begin gaat ze pruttelen. Deze rijd ik dus net als jij, ook terug en dan vanuit die "terug" een aantal keren op de zit vooruit naar arbeidsdraf en terug. En als ze dat fijn doet krijg ik dus ook schwung aangeboden. Dus er zijn er toch wel meer. :D Sam leert het zo ook trouwens.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:05

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar mijn ervaring is dat je juist niet te voorwaarts moet willen voor meer ‘schwung’ of ‘tweede draf’. Ze moet leren dragen, haar bekken kantelen en los blijven in de bovenlijn. Als ik zo je filmpjes bekijk zie ik eigenlijk een paard die best genoeg expressie heeft in de draf. Van die lange stukken middendraf wordt ze alleen maar langer. Ik zou veel overgangen rijden en focussen op klein en snel, en dan vooral in stap en galop. En of ze dan kracht ontwikkeld! Ter ondersteuning zou het al helemaal goed zijn om haar aan de hand de piaffe te leren, als zijnde fitness oefening. Maar daar moet je een heel handig iemand voor vinden :) ik zou zelf bij dit paard de focus veel meer leggen op de losgelatenheid, voor meer schwung moet ze echt losser in het lijf. Ze is heel stoer TS en je bent al heel ver gekomen, succes!