manubres schreef:Mijn vraag was aan TS waarom ze perse schwung wil. Waarom niet accepteren dat je paard loopt zoals het doet? Je bent al best heel ver gekomen.
Zelf heb ik niet veel verstand van tuigers, maar als ik het algemene beeld zie dan denk ik dat het paard nog erg horizontaal loopt en geen schoftlift laat zien. Dus dat het eigenlijk nog niet verzameld kan lopen. Paard zou meer draagkracht moeten ontwikkelen. Heel veel voorwaarts neerwaarts rijden (dat is al moeilijk voor tuiger) dat de rug volledig los en soepel is. Veel (schijn) overgangen maken. Veel schouder binnenwaarts met tempo wisselingen. Misschien aan de hand beginnen met passage/piaffe oefeningen aan te leren. Als een paard meer (draag) kracht ontwikkeld zal het ook meer schwung krijgen.
Die schwung is wel lekker als je het eenmaal hebt
. Als ik de filmpjes bekijk, dan zou ik eerst meer gaan werken aan het losgelaten zijn en lengtebuiging in de zijgangen. Paard wat meer aan elkaar rijden en hierin schakelen. Korte stukjes terug verzamelen, losgelatenheid en daarvandaan weer naar arbeidsdraf of een stukje verruiming en weer klein maken. Als je je losgelatenheid verliest in het schakelwerk, dan doe je weer een stapje terug. Dit zijn toch echt wel randvoorwaarden die op orde moeten zijn, wil je je paard swingend door de baan laten lopen. Kunst is om dat straks niet alleen op de lange zijde te hebben, maar ook in je oefeningen. Werk met je instructie aan de verzameling, gedragenheid en het losgelaten in alle gangen en dan komt die extra draf vanzelf. 
.
nu ja: dat is het ideaal...) en als je vanuit die toestand/ houding "interval training" gaat doen 
) en als je haar voorwaarts rijdt vanaf het begin gaat ze pruttelen. Deze rijd ik dus net als jij, ook terug en dan vanuit die "terug" een aantal keren op de zit vooruit naar arbeidsdraf en terug. En als ze dat fijn doet krijg ik dus ook schwung aangeboden. Dus er zijn er toch wel meer.