Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 16:13

Fysio is langs geweest en ze schrok best wel ;( ze had 3 plekken die zo gevoelig waren dat ze er amper aan kon zitten. Dit was een spier in de linkerhals (helaas zit die te hoog voor dry needling) rondom haar schoft en de plek waar het si gewricht zit. Ze heeft geprobeerd haar wat te mobiliseren maar dit ging moeilijk omdat het gevoelig en pijnlijk was en ze daar in niet te ver wilde gaan.
Ze is op de vorige stallen (ze staat pas hier sinds september en ik rij haar al sinds oktober/november) waarschijnlijk erg in een houding gereden, ze trekt zichzelf heel graag met de kin op de borst ipv lekker lang laag. Ook was ze in het begin in paniek als je haar van voren benaderde, dit is er gelukkig nu uit en het lang laag gaat ook veel beter. Door deze dingen en nog een aantal kleine redenen betwijfel ik dus ook of ze daar goed harnachement heb gehad. Voor zover ik heb kunnen googlen heeft ze op twee dressuurstallen gestaan voordat ze hier kwam.

Haar tip was dus eigenlijk een osteo er bij halen en te gaan keuren, heb een adres gekregen (deze man hadden wij al op het oog voor de klinische en rx keuring) we willen haar namelijk graag gaan overnemen mits ze oke is hierin.

Ik zit alleen nu een beetje in dubio wat slim is. Als ik haar overneem is dit niet binnen een week maar zal dat over misschien 2/3 maanden zijn. Is het handig om haar te keuren zodat hij van binnen alles kan zien? Moet ik nu wel eerst een osteo behandeling laten doen.

Waarom zij trouwens de osteo aanraadde was omdat het mobiliseren bij haar langer duurt en meer druk nodig heeft en dus onprettig is voor haar, en dat de osteo hetzelfde zou bereiken met haar gaan kraken.

Ik was volgens haar al goed op weg met lang laag rijden, goed naar haar te luisteren, en les nemen in de dubbele lijnen aan de longe. Dit ga ik ook gewoon verder oppakken. Ze heeft ook nog een blik geworpen op het zadel en was daar ook tevreden mee, over een half jaar komt de zadelmaker sowieso weer.

Adviezen en tips zijn zeer welkom! Zeker omdat ik denk van he wat moet ik nou ;(

MyWishMax

Re: Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:51

Ik zou eerst willen weten hoe het er allemaal op de foto uitziet. Een goede fysio of osteo behandelt zulke dingen ook niet zonder te weten of er geen onderliggende afwijking zit. Mocht er namelijk wel iets mis zijn met de hals, si of noem maar op wil je daar niet aan gaan zitten met de mogelijkheid dat je iets erger maakt.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 16:54

MyWishMax schreef:
Ik zou eerst willen weten hoe het er allemaal op de foto uitziet. Een goede fysio of osteo behandelt zulke dingen ook niet zonder te weten of er geen onderliggende afwijking zit. Mocht er namelijk wel iets mis zijn met de hals, si of noem maar op wil je daar niet aan gaan zitten met de mogelijkheid dat je iets erger maakt.

Ze is pas (zon 2 maanden terug) nog klinisch goedgekeurd en in 2018 rx goedgekeurd (ook de hals en rug).

Maar jouw advies zou dus zijn om haar eerst te keuren?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:56

Nou ik zou goede afspraken met de eigenaar maken, dat je haar laat keuren, maar at als ze wordt afgekeurd de kosten voor de eigenaar zijn. Ik zou eerst rx foto's laten maken alvorens je er een osteopaat naar laat kijken. Aangezien ze zo gevoelig is moet je eerst weten hoe het er aan de binnenkant uit ziet.

Ik zou zo'n paard overigens niet zomaar kopen. Wie zegt dat het over een paar maanden beter wordt. En steigeren vind ik sowieso echt een no-go, maar dat is misschien persoonlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:56

Ik ben ook van, medisch onderzoek begint bij de DA. Die stelt en diagnose met de juiste apparatuur en als je een diagnose hebt, kun je daar de beste behandelaar bij zoeken. Maar het begint bij de juiste diagnose en daar is de DA de aangewezen persoon voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:03

oji schreef:
Ik ben ook van, medisch onderzoek begint bij de DA. Die stelt en diagnose met de juiste apparatuur en als je een diagnose hebt, kun je daar de beste behandelaar bij zoeken. Maar het begint bij de juiste diagnose en daar is de DA de aangewezen persoon voor.

Jij verwoordt het beter. :+ In twee jaar kan er best veel gebeurd zijn. En inderdaad een therapeut kan echt heel fijn zijn, ik maak er ook regelmatig gebruik van, maar wel als ik al bij een DA geweest ben of als onderhoud. Maar zodra de therapeut dan iets ontdekt wat zo extreem gevoelig is gaan we eerst bij de DA onderzoeken wat er aan de hand is. Gelukkig zijn beide therapeuten ook van mening dat dat de juiste volgorde is.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 17:09

Earth schreef:
Nou ik zou goede afspraken met de eigenaar maken, dat je haar laat keuren, maar at als ze wordt afgekeurd de kosten voor de eigenaar zijn. Ik zou eerst rx foto's laten maken alvorens je er een osteopaat naar laat kijken. Aangezien ze zo gevoelig is moet je eerst weten hoe het er aan de binnenkant uit ziet.

Ik zou zo'n paard overigens niet zomaar kopen. Wie zegt dat het over een paar maanden beter wordt. En steigeren vind ik sowieso echt een no-go, maar dat is misschien persoonlijk.

Daar zat ik indd ook al over te denken, mocht ze afgekeurd worden dat de kosten voor hun zijn.
De meneer die de keuringen doet en osteopaat is is ook dierenarts, dus als ik heb erbij haal heb ik gewoon het hele pakket zeg maar.

Ze steigert pas sinds een maand ofzo, daarvoor was het allemaal prima om het zo maar even te zeggen. Ik koop het paard ook niet zomaar, maar denk er echt wel goed over na. Ik rij haar nu al sinds oktober/november en weet hoe ze kan zijn en wat ik aan haar heb etc. Met het nieuwe zadel ging het een stuk vooruit (minder tot niet meer steigeren, vooral alleen nog maar even stil staan). Ik denk dus echt wel dat dit op te lossen is. Mocht ze niet goedgekeurd worden gaat de koop natuurlijk niet door

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:29

oji schreef:

Helemaal mee eens. Rondom op de foto voor een keuring is leuk maar daar ga je geen ontstekingen op gewrichten, spieren of pezen e.d op zien.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:53

Ik zou hem eerst op de foto doen, en dan behandelen. Maar denk wel dat dit niet binnen drie maand opgelost is, uiteindelijk heb ik mijn paard al zijn slechte gewoontes eruit moeten trainen, regelmatig opgevolgd door een osteopaat en echt goede les zijn mijn en haar redding geweest. Nu kan ze fantastisch lopen maar het heeft wel 3 jaar geduurd om haar echt op de rit te krijgen.
Nu hadden we ook een aantal flinke tegenslagen, maar denk eerder aan een jaar dan drie maanden. Want straks als de pijn weg is, moet dat tussen de oren ook nog wel, en die duurt veel langer.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 17:59

Popstra schreef:
oji schreef:

Helemaal mee eens. Rondom op de foto voor een keuring is leuk maar daar ga je geen ontstekingen op gewrichten, spieren of pezen e.d op zien.

Zoals ik al zei is deze man ook dierenarts en van wat ik hoor een hele kundige :j neem aan dat hij echt wel verder kijkt dan de keuring.

Maar mijn vraag is niet of ik dr door de hele malle molen moet halen, maar welke volgorde handig is?

Ik lease haar op dit moment, en wil natuurlijk weten wat ik aan haar heb voordat ik overga tot koop. Wat is daar slim in? En hebben mensen ervaring hiermee? Ik wil natuurlijk niet dat ik er veel geld in steek tijdens het leasen als de koop toch niet door zou gaan.

Het is een lastige namelijk keuze namelijk, ik wil natuurlijk een gezond paard aanschaffen, en eventuele kleine dingen die met tijd en training beter worden kan ik me veroorloven. Ook wil ik haar laten verzekeren, daarvoor moet ze sowieso gekeurd worden.

@alice0cullen ik verwacht ook niet dat het binnen een maand of 3 weg zou zijn, maar bedoel dat stel ik zou er pas naar laten kijken als ze gekeurd word, dit over 2/3 maanden zou zijn

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:11

Ik zou wel behandeling starten voor die drie maanden als je er mee aan het werk wil, mijn paard had ook flink last van de rug en werd na behandeling ook op de wei vrolijker.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:21

Zolang jij geen eigenaar bent, zouden de kosten voor behandelaars sowieso voor de eigenaar zijn lijkt mij. Die hoort ook het onderzoek en behandelplan vast te stellen, nadat jij hebt doorgegeven dat het paard niet goed is. Als de eigenaar niet wil investeren in de gezondheid van zijn paard, is het paard gewoon niets waard en niet verkoopbaar....en jij moet het ook niet willen kopen nu het niet goed is. Voordeel van leasen voorafgaand aan koop is dat je nu meer weet als alleen bij een keuring, dat dit paard dus niet goed gezond in zijn vel zit. Dat wil niet zeggen dat dat niet oplosbaar is, maar is niet jouw probleem! Jij moet gewoon zeggen, ik koop alleen een gezond paard, dat is dit op dit moment niet. Los het op of de koop gaat niet door. En betalen voor leasen van een paard dat niet gezond is, lijkt mij ook niet de bedoeling. Echt geloof me, problemen krijg je sowieso wel als je een paard koopt. Maar koop niet andermans problemen, start in ieder geval met een gezond paard.

Daarnaast waar je ook heel erg mee moet oppassen, stel jij gaat nu een behandeling laten doen, paard is niet van jou. De behandeling helpt niet of paard verslechtert zelfs. Dan krijg jij nog een eigenaar achter je aan dat jij medische handelingen op zijn eigendom hebt laten uitvoeren. Echt, kijk hier mee uit! Ik snap dat je emotioneel aan dit paard gebonden bent, maar haal je die ellende niet allemaal op de hals. Leg de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort te liggen, bij de eigenaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:33

Ik vraag me af waarom het paard twee maanden geleden En vorig jaar meerdere keren klinisch is gekeurd, bij mij gaan dan, vooral over vorig jaar, de alarmbellen af.
Mocht je het dier overkopen, volledig op de foto en de meest uitgebreide keuring die er is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:49

Qua volgorde; eerst laten keuren..kosten afkeur voor rekening eigenaar houden.

Pas als je weet dat ze goed is, dan pas geld er in stoppen qua behandelingen. In de tussentijd even niet rijden.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 18:50

bigone schreef:
Ik vraag me af waarom het paard twee maanden geleden En vorig jaar meerdere keren klinisch is gekeurd, bij mij gaan dan, vooral over vorig jaar, de alarmbellen af.
Mocht je het dier overkopen, volledig op de foto en de meest uitgebreide keuring die er is.

Ze is een handelspaard geweest van twee (voor zover ik weet) dressuurstallen, mijn stal heeft haar bij aankop natuurlijk ook gekeurd en ze stond pas nog te koop. Daarom is ze pas ook nog gekeurd, kijkers hebben haar toch niet meegenomen omdat ze geen prijs overeen konden komen.
Vind het daarom niet zo gek dat ze vaak gekeurd is :j
Sowieso bij aankoop word er klinisch en rx gekeurd inc hals en rug

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:40

Weet je , je laat een paard niet keuren wanneer er geen optie tot koop is. Wanneer ik vroeger een paard kocht dan kwam ik een prijs overeen en pas dan werd hij gekeurd. En stond dat paard nog langer bij de eigenaar op stal dan was hij afgekeurd voor het doel waar ik hem voor wilde. Dus vandaar mijn alarmbellen . Nu zeg je dat hij op deze stal ook nog te koop is aangeboden , gekeurd maar prijs lukte niet. Dat is dus in mijn ogen verkeerde volgorde . Daarom moet je verschrikkelijk voorzichtig zijn want al die keuringen incl gedrag laat bij het vermoeden opkomen dat er wel degelijk iets aan de hand is. En dus gevoelens uitschakelen en met niets minder dan een gezond paard genoegen nemen.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:10

Eens met voorgaande reacties.

Ik zou eens gaan overleggen of je een dierenarts van jouw keuze mag laten komen. Wanneer hij afgekeurd wordt zijn de kosten voor de verkoper. Als hij al eerder afgekeurd is, zullen ze hier vast niet in mee gaan..

Als hij wordt goedgekeurd zijn de kosten voor jou, dus als zij zo zeker zijn dat hij goedgekeurd wordt, gaan ze hier wel in mee. En bij keuring zou ik ook een bloedonderzoek laten doen.

Zou eerst dit gaan vragen voordat je uberhaupt over een stappenplan gaat nadenken.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:39

L1nda_91 schreef:
Eens met voorgaande reacties.

Ik zou eens gaan overleggen of je een dierenarts van jouw keuze mag laten komen. Wanneer hij afgekeurd wordt zijn de kosten voor de verkoper. Als hij al eerder afgekeurd is, zullen ze hier vast niet in mee gaan..

Als hij wordt goedgekeurd zijn de kosten voor jou, dus als zij zo zeker zijn dat hij goedgekeurd wordt, gaan ze hier wel in mee. En bij keuring zou ik ook een bloedonderzoek laten doen.

Zou eerst dit gaan vragen voordat je uberhaupt over een stappenplan gaat nadenken.

Bigone had me ook een pb gestuurd en had daar op geantwoord. Zal mijn antwoord hier ook even delen zodat het voor iedereen wat duidelijker is.

Ik heb alles mogen inzien hoor, ze zijn er heel helder en duidelijk over :j alle klinische en rx keuringen, paspoort en stamboom mocht ik zien of zelfs even mee naar huis nemen om daar rustig te bekijken.
Hun moeten ook nog “wennen” aan het paard. Ze is nog jong en maken vaker zadelmak (hebben ze bij haar niet gedaan zij kwam al “kant en klaar” in september) maar als zij dus ineens helemaal uit dr stekker gaat gooien ze het eigenlijk op haar jongheid. Omdat ze dat dus gewend zijn. En aangezien ik haar vanaf oktober/november rij ken ik haar het beste en weet ik dat er een onderliggende reden voor moet zijn.

Ik laat me ook geen kapot paard aanpraten, al zou ik dat wel doen is mijn moeder er, en nog een onafhankelijk iemand die ik bij eventuele koop zou inschakelen, die daar dan een stokje voor steken.

Maar dankje voor je bezorgdheid en berichtje, ik snap dat het misschien wat verkeerd/onervaren over kan komen :j

Edit; om nog even aan toe te voegen is het sowieso een merrie met karakter. Ze heeft een hele gebruiksaanwijzing maar je moet haar vooral respecteren. Dit heeft dan niks te maken met mankementen in haar lijf maar gewoon echt haar karakter, dit viel namelijk ook de fysio enorm op. Ze reflecteert je heel erg. Nu ben ik dol op haar en weet ik ondertussen hoe ik met dr om moet gaan. Maar anderen op stal vinden haar eigenlijk drie keer niks, dit geeft niet maar reflecteert ze dus wel enorm.

Vandaar dat ik het zo ingewikkeld vind en in dubio zit. De ene reactie komt gewoon door haar karakter waar de ander komt door een onderliggende reden, de lijn daartussen is heel dun om het zo maar even te zeggen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:37

Nou, ik denk dat de tips (in ieder geval geldt dat voor mij) over dat het ook karakter kon zijn, er vanuit gingen dat er dan niets medisch aan de hand zou zijn. Inmiddels heb jij van een Fysio het verslag dat jouw paard op meerdere punten in zijn lijf behoorlijk pijn heeft. Hals, schoft en SI regio. Dit zijn alledrie wel regio's waarbij alle alarmbellen afgaan dat er toch wel iets medisch aan de hand kan zijn. Het steigeren speelt pas sinds een maand zeg je, de laatste klinische keuring is van 2 maanden terug. Dus ergens is er in die periode mogelijk iets mis gelopen. Kan nog steeds zijn dat ze helemaal vast gereden is (maar dan moet je je heel erg afvragen of dit dier bij jouw manier van rijden past) en daardoor gaat staken...maar de eerste zaak lijkt mij nu toch echt medisch uitsluiten van letsel. Het is duidelijk dat er iets aan de hand is, wat de oorzaak ook mag zijn. Pijn zit er niet voor niets. Een paard op deze leeftijd zit niet voor niets helemaal vast op die plekken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:46

Ik heb blijkbaar een afwijkende mening. Maar met foto's van 2018 en een recente klinische keuring icm de korte tijd dat dit probleem bestaat. zou ik het wel aandurven om er eerst een (echte) osteo bij te halen.
En samen met de osteo ook een fatsoenlijke trainingsaanpak te bedenken. En vanuit daar verder kijken of, bij onvoldoende vooruitgang, een keuring nog de moeite waard is.

En misschien toch eens contact opnemen met de voormalig ruiter. Als dit probleem al langer speelt bij dit paard zou ik er anders in staan dan wanneer het echt pas een maand aan de gang is.

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:15

Ik zou eerst de fysio laten komen. Je zadel is nu aangepast en nu kan je haar laten loswerken door een professional. Paar dagen rust en dan weer aan de slag. Als ze steigert, volledige vrijheid geven. Je kan het haar beter doen vergeten. Desnoods spring je een week niet meer rechts aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:49

Evi_Nijem schreef:
Ik zou eerst de fysio laten komen. Je zadel is nu aangepast en nu kan je haar laten loswerken door een professional. Paar dagen rust en dan weer aan de slag. Als ze steigert, volledige vrijheid geven. Je kan het haar beter doen vergeten. Desnoods spring je een week niet meer rechts aan.

>;)

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:21

Suzanne F. schreef:
Evi_Nijem schreef:

>;)

Wat? Bij slimme en gevoelige paarden moet je het anders aanpakken soms. Eens ze klinisch helemaal in orde is kan het zijn dat ze uit gewoonte het nog steeds zal doen. Heb je ooit een Arabier gereden? Die moet je bv ook slimmer af zijn. Even afleiden van de slechte gewoontes en alleen dingen doen waarvan je weet dat het goed gaat. Na een paar x doe je weer waar je moeite mee had en vaak is er dan helemaal geen probleem meer.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:43

Hoe gaat het nu TS?

Is het paard al naar de osteo geweest en/of heb je haar inmiddels gekocht?