Zijn jullie VOOR of TEGEN een slof-teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:00

waar het tuigage begint, eindigt de rijkunst............... dus tegen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:34

Pyra schreef:
waar het tuigage begint, eindigt de rijkunst............... dus tegen

Beetje korzichtig vind ik deze uitspraak wel. Je zou beter kunnen zeggen:

Waar rijtechniek eindigt, begint wreedheid.

Met die uitspraak dek je je in wat betreft wel of niet kunnen rijden met slof.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:29

Dan wil ik wel eens weten hoe jullie denken over het volgende:

Bij ons op stal staat een paard, bijna Z startgerechtigd... wordt tijdens het rijden en de les met slof of (strakke) thiedeman gereden... volgens mij gaat dat ding er alleen voor de proef af.... ik zie eigenaresse en bijrijdster iig nooit zonder rijden....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:34

die komt zich zelf wel tegen als het niveau wat hoger gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:36

Die ken ik idd ook 1, op mijn oude club zat ze.
Ze zat zo Z, vraag me niet hoe, want ik vond het nooit uitzien, maar oke.
Maar daarna heeft ze een jaar Z gereden en nooit geen wp gehaald en toen ineens stond haar paard te koop Verward Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:39

Ja maar Kawa, dat ligt toch ook aan het paard, ik snap het wel hoor! Is logisch Haha!

zo zijn er zoveel, zo ontzettend veel......

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:41

Ik heb mijn mening over de slof al vaker gegeven, ga dat nu niet weer doen. Ik volg dan mijn instructrice in haar uitspraak: als je er goed mee kunt rijden is het het beste hulpmiddel, kun je er niet mee rijden kan je er een paard helemaal de vernieling mee inrijden. Daar sta ik ook achter.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:48

Tegen!!!! Gebruik van een slofteugel is een gebrek van de ruiter! Leer zelf eerst maar eens hoe je paard nagefelijk kunt rijden en netjes met contante aanleuning meer of minder ingebogen. Helaas zien we slofteugels steeds meer bij ruiters die het bovendstaande nog niet eens onder de knie hebben........om te janken (en dan met name voor het paard)!! Boos!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:32

josien78 schreef:
Zwaar tegen het gebruik van de slofteugel!!!!! Afgelopen weekend is er weer een paard dodelijk gewond geraakt door dat stinkmodder ding. Hoeveel moeten er nog zo aan hun einde komen??!!!!

Ja en hoe komt dat door verkeerd gebruik van de ruiter.....

Je kunt er op een goede manier (met goede begeleiding mee om gaan)
en op de manier wat de meesten doen Haha!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:40

Ben niet heel erg voor, niet van nieuw paard, hang er direct maar ff een slof om. Maar goed, ik heb mijn paard ook zelf met gereden. Dus zolang je hem GOED gebruikt, heb ik er geen problemen meej.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:37

Ik ben niet per defenitie voor en niet per defenitie tegen. Het hangt van de situatie af. Ik gebruik zelf een slof vrij veel in de training en het is dan een erg handig hulpmiddel. Ik zie ook liever iemand op een (te) sterk paard, die leert om op fatsoenlijke manier met een hulpteugel dat paard over de rug te rijden zodat het niet in een grote trek-pluk-en stuitersessie eindigt die alleen maar steeds erger word.

Er zijn er echter genoeg die zo'n ding alleen maar (kunnen) gebruiken om domweg de kop van hun paard naar beneden te sleuren, maar dat soort volk komt zichzelf altijd wel een keertje tegen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:40

gijsenkim schreef:
Ja maar Kawa, dat ligt toch ook aan het paard, ik snap het wel hoor! Is logisch Haha!

zo zijn er zoveel, zo ontzettend veel......

Ja, zoiets ligt altijd aan het paard.
Ligt het eigenlijk weleens aan de ruiter?

Mits een slof goed wordt gebruikt dan heb ik er niets op tegen. Wordt het als dwangmiddel gebruikt om met het hoofd in een houding te lopen, dan heeft het niets meer met rijkunst te maken.
En... alleen als de slof echt als hulpmiddel wordt gebruikt. Dus maar af en toe en het geen onderdeel van de dagelijkse optoming wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:52

Er zijn andere hulpteugels dan een slofteugel. Ik ga persoonlijk voor de Thiedemann. Maar zoals met elke hulpteugel....het moet een HULPTEUGEL blijven. Helaas is het makkelijk om met een hulpteugel te beginnen, maar heel moeilijk om hem weer weg te laten.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:21

ik ben voor mits e hem goed gebruikt en dat zijn er maar weinig die dat kunnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:56

LuvdaTossa schreef:
TEGEN slofteugel en VOOR goed les krijgen!

OK dan!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:07

Ik ben er geen voorstander van, maar als je er echt niet uitkomt, is het een goede oplossing OK dan!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:22

Ik ben tegen. Tegen voor de veiligheid en tegen voor dressuurmatige correctie. Van mij mogen ze dat ding uit de handel halen en ritueel verbranden. Veels te veel paarden gezien die naar de vernieling zijn geholpen door zo'n ding, dat weegt bij lange na niet op tegen de ruiters die er wel mee om kunnen gaan.

Als je een slof nodig hebt voor de veiligheid heb je niks te zoeken op het paard. En diegene die hem juist kunnen hanteren voor daadwerkelijke dressuurmatige correctie... die zouden goed genoeg moeten kunnen rijden om het anders op te lossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:29

An_J schreef:
Ik ben tegen. Tegen voor de veiligheid en tegen voor dressuurmatige correctie. Van mij mogen ze dat ding uit de handel halen en ritueel verbranden. Veels te veel paarden gezien die naar de vernieling zijn geholpen door zo'n ding, dat weegt bij lange na niet op tegen de ruiters die er wel mee om kunnen gaan.

Als je een slof nodig hebt voor de veiligheid heb je niks te zoeken op het paard. En diegene die hem juist kunnen hanteren voor daadwerkelijke dressuurmatige correctie... die zouden goed genoeg moeten kunnen rijden om het anders op te lossen.

Dus jij zegt.......... doe er geen slof om verongeluk maar............ das pas dom! tjongejonge En niet iedereen kan goed rijden, maar wil wel eens naar buiten....... veiligheid gaat voor alles!! altijd!!

erg kortzichtig

powergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:52

ik ben zeer tegen de slof-teugels en al helemaal bij en jong paard ik vind dat je je paard daar helemaal mee verpest, als je zelf een beetje kunt rijden heb je die slof helemaal niet nodig!!!!

powergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:54

gijsenkim ik vnd dat dus ook:D:D:D:D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:08

er zijn dus drie redenen om een slof te gebruiken
een voor de veiligheid, kan ik enigzins in komen. Al is het maar voor je eigen gevoel.
twee om het hoofd van je paard in de krul te trekken, echt walgelijk, heb het zelf vroeger ook gedaan, ik schaam me er nog steeds voor.

ten derde om dus kleine correcties te geven, als het paard z'n hoofd omhoog brengt. Hier ben ik ook tegen, maar het is eigenlijk hetzelfde als een tik of het paard extreem diep rijden. Het is in alle gevallen het negeren van iets wat je paard aangeeft. Hij geeft aan door het hoofd omhoog te gooien dat hij niet in balans is, maar het kost tijd om dat goed te krijgen, dus we zorgen er gewoon voor dat hij het niet waagt om z'n hoofd omhoog te gooien Verward

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:15

niet alle paarden willen je zeggen dat ze niet in balans zijn hoor, door het hoofd omhoog te gooien. Er zijn ook paarden die daarmee willen zeggen, o kijk daar in de zerte staat een paard in de wei. Of moet je nou eens zien er komt een fietser langs....
Kleine correcties zijn kleine correcties, en geen geruk en gepluk. Kinderen op de manege die een zweep hanteren zijn vaak bruter dan mensen die een slof hanteren, dan doel ik natuurlijk wel op mensen die het kunnen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:50

Sherwood, ik ben het helemaal met je eens, bij mijn pony gebruikte ik hem ook voor "spoken"

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:16

Citaat:
Overigens gebruiken die mensen hem dan weer niet bij jonge paarden omdat die wel eens in paniek zouden kunnen raken bij de druk die ze ervaren als ze hun hoofd omhoog gooien. Maar dan heb ik het wel over redelijk groene paarden.

Bij hele groentjes houd ik het ook bij een martingaal, maar bij Ot wil ik nog weleens de slof eraan hangen(door de martingaal dus hij kan er niet inraken met zijn benen als hij het in zijn kop krijgt Knipoog )

Citaat:
niet alle paarden willen je zeggen dat ze niet in balans zijn hoor, door het hoofd omhoog te gooien. Er zijn ook paarden die daarmee willen zeggen, o kijk daar in de zerte staat een paard in de wei. Of moet je nou eens zien er komt een fietser langs....
Kleine correcties zijn kleine correcties, en geen geruk en gepluk. Kinderen op de manege die een zweep hanteren zijn vaak bruter dan mensen die een slof hanteren, dan doel ik natuurlijk wel op mensen die het kunnen.
Inderdaad. En aangezien Ot dat meestal als een reden ziet om zijn onderhals erop te zetten, drie keer al stijgerend om zijn as te draaien en vervolgens stuiterend weg te vliegen, met hier en daar nog een rondje om zijn as ben ik best wel blij met die slofteugel *LOL*

Als hij braaf is ben ik ook lief, maar op het moment dat hij zijn kop er gigantisch op wil zetten dan kan ik met mijn been naar een stille hand drijven wat ik wil, maar dan is er niets meer aan te houden Bloos
Die slof zit er puur aan als begrenzer, 99% van de tijd hangt hij los.

En dan maakt het voor mij niet uit of een beest nou 8 of 4 is

En voor de mensen die liever goed les zien dan een slof, ik heb ook goed les hoor Haha! Die twee sluiten elkaar namelijk niet uit

powergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:12

ik ben zwaar tegen slof ik vind het echt dieren mishandeling als je zelf een beetje kan rijden heb je die slof helemaal niet nodig!!!!!!!!
dus.........ik ben tegen slof!!!!!!!