Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphara schreef:Willemiens schreef:
Wat is de bloedlijn?
Rhodium x GlendaleCitaat:Ik heb een Rhodium X Jeset D als bijrijpaard gehad en die had de bijnaam “de heks”. Kon ook ineens zo reageren als ik jouw filmpjes en dan door blijven gaan. Ik geloof dat ik de eerste 5 weken dat ik haar reed ook minstens 5x heb liggen zandhappen. En in het jaar daarna nog af en toe wel eens, hoewel het beter werd naarmate wij elkaar meer gingen vertrouwen. Ze is daarna verkocht en ik heb kort daarop mijn jonge hengst gekocht, via via nog wel vernomen dat de nieuwe eigenarenook de nodige problemen met haar hadden. Van KWPN bloedlijnen weet ik verder weinig, dus ik kan je niet zeggen of het meer voorkomt bij Rhodium nakomelingen.
Bitloos zou ik ook een poging waard vinden. Neem bijvoorbeeld een Micklem, daar kun je heel makkelijk teugels en aan het bit bevestigen en aan de neusriem.
MarjanB schreef:Ik zeg lees het topic van Kelty evenmijn merrie deed hetzelfde als op jouw filmpje en die had een ontsteking aan C6/c7 dat zie je alleen met een echo. Nu een maand of 9 later kan ik weer alles met haar en is ze makkelijk in de aanleuning.
MarjanB schreef:Geef em dan een weekje pijnstilling dan weet je genoegik geloof niet dat dit rijtechnisch is.
Amber_anne schreef:Ik denk dat er bij dit paard steeds over haar grens is gegaan. Maar ik denk dat jij dit ook doet nu.
Waarom ga je door als je merkt dat ze zoveel spanning heeft?
MarjanB schreef:Geef em dan een weekje pijnstilling dan weet je genoegik geloof niet dat dit rijtechnisch is.
Shenavallie schreef:Ik volg even. Er schieten allerlei mogelijkheden door mijn hoofd, maar aan de andere kant heb je ook al het nodige uitgesloten. Mijn keuze zou in ieder geval zijn om niet meer te rijden tot je zekerheid hebt en zolang je die niet hebt, dan niet meer rijden. Je bedoelt het absoluut goed om hier advies te vragen, maar ondertussen blijf je wel rijden en dat vind ik zelf niet fair ten opzichte van het dier. Deze probeert je wat duidelijk te maken. Er werd geopperd om met pijnstilling te gaan werken, maar wat als blijkt dat ze dan wel goed loopt: ga je haar dan met pijnstilling blijven rijden? Ik hoop echt van niet. Zelf denk ik dat je het advies van de verkoper ter harte moet nemen. Ze is niet voor niets nog 'groen'.
hwn schreef:Filmpje is de eerste keer los, dus dit is een groen, nauwelijks zadelmak paard. Waarom moet je dan gelijk galopperen? Worden de meeste paarden juist heter van. Ik zou zeggen: eerst enkel stappen, tot ze hierin kan ontspannen, dan kan je rustig een drafje meepakken, en pas als dat helemaal lekker gaat, kan je denken aan galop. Sommige paarden ontspannen van galop, andere juist niet. Iets minder "go" erin, en meer "ho" kan al veel doen.
Ik heb soms ook schrik van de uitdrukking "van achter naar voor rijden" of "naar de hand toe rijden": vaak wordt dan achteraan gas gegeven en vooraan de rem toe gezet, en zo krijg je ook geen eerlijke verbinding, maar werk je naar een valse knik toe.
Hoe loopt ze als je longeert zonder touwtjes of bijzet, gewoon met kaptoom bijvoorbeeld?
grovertje schreef:Helaas herkenbaar. Ook een merrie, blessure aan het achterhoofd (echt het achterhoofd, niet de atlas) waarbij de nekband nog wel intact was, maar icm iets kleins (volgens DA verwaarloosbaar) aan het SI. Rijden ging van kwaad tot erger, tot uiteindelijk alleen maar staken en steigeren. Van alles geprobeerd, van fysio tot aquatraining tot laten corrigeren onder het zadel etc. Ondanks dat uit DA controles (incl. foto's en echo's) steeds bleek dat er geen pijnlijkheid zou zijn en er geen belemmering zou zijn als rij/sportpaard, vertelde mijn paard mij genoeg. Deze merrie wordt nu ook niet meer bereden. Gekomen door trauma van buitenaf, waarschijnlijk een keer goed vast gehangen in een halster of een keer over de kop geslagen als veulen oid.
Longeren en grondwerk ging overigens prima, geen staakgedrag. Wel een iets onrustige aanleuning. Alleen onder het zadel echt staken.
Mijn advies is dan ook je paard echt goed binnenstebuiten te laten keren door een DA als je voornemens bent te blijven rijden, je paard vertelt je nu overduidelijk dat er iets is. Het rennen kan vluchtgedrag zijn om onder pijn/druk uit te komen.
Willemiens schreef:grovertje schreef:Helaas herkenbaar. Ook een merrie, blessure aan het achterhoofd (echt het achterhoofd, niet de atlas) waarbij de nekband nog wel intact was, maar icm iets kleins (volgens DA verwaarloosbaar) aan het SI. Rijden ging van kwaad tot erger, tot uiteindelijk alleen maar staken en steigeren. Van alles geprobeerd, van fysio tot aquatraining tot laten corrigeren onder het zadel etc. Ondanks dat uit DA controles (incl. foto's en echo's) steeds bleek dat er geen pijnlijkheid zou zijn en er geen belemmering zou zijn als rij/sportpaard, vertelde mijn paard mij genoeg. Deze merrie wordt nu ook niet meer bereden. Gekomen door trauma van buitenaf, waarschijnlijk een keer goed vast gehangen in een halster of een keer over de kop geslagen als veulen oid.
Longeren en grondwerk ging overigens prima, geen staakgedrag. Wel een iets onrustige aanleuning. Alleen onder het zadel echt staken.
Mijn advies is dan ook je paard echt goed binnenstebuiten te laten keren door een DA als je voornemens bent te blijven rijden, je paard vertelt je nu overduidelijk dat er iets is. Het rennen kan vluchtgedrag zijn om onder pijn/druk uit te komen.
Was dit te zien op een rontgen foto? Er is een foto gemaakt van haar atlas nl.
Gloa schreef:Hoe reageert ze bitloos?
En nee dat zeg ik niet om dan maar meteen door te stomen naar boomloos en ijzerloos.
Maar op die manier kan je wel gaan kijken waar het probleem vandaan komt. Is ze echt tegen de hand/bit of heeft ze moeite om met bepaalde aan/ontspanning icm ruitergewicht om te gaan.
Je zou al vrij simpel kunnen gaan testen met een wat klein stalhalster die redelijk strak om de neus zit en daar een setje teugels aan maken.
Citaat:Zij is voordat we zijn gaan rijden en (zoveel mogelijk) eventuele pijn uit te sluiten;
- Bij koop klinisch gekeurd ( slappe achterhand, keuring was 3 maanden na bevalling. wat de slappe achterhand verklaarde)
- 2x cranio sacraal behandeld
- Fysio is geweest
- Rug & hals zijn op de foto gezet
- Zadel laten aanmeten & nagekeken
- Tandarts is geweest ( 2 ruinentanden verwijderd, waarvan 1 ontstoken, hoeken zijn weggeslepen wat haar wangen openhaalde.
- hoofstel en bit laten aanmeten door bitfitter, wij rijden nu met een Neue Schule turtle