Als je alleen kijkt naar de standaard iq testen, hoef je daar niet echt heel hoog op te scoren om te kunnen rijden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Mijn dochter heeft een hoger IQ dan gemiddeld, maar haar motoriek loopt wat achter.
Zij is wat zijzelf noemt: sociaal-/motorisch ongemakkelijk.
Paardrijden is ook nooit aan haar besteed geweest.
Zij heeft al moeite om haar scooter te starten.
Matheno schreef:Toevallig heb ik wel een hoog IQ, maar niet genoeg talent voor de top.
Ik denk trouwens dat mensen met een bovengemiddeld IQ juist sneller bang/onzeker zijn te paard, wat niet in je voordeel werkt.
Elisa2 schreef:EQ (emotionele intelligentie) is ook zeker heel belangrijk bij het omgaan met paarden, alles draait om de juiste balans van de eigenschappen die nodig zijn om vooruit te komen. Geldt voor alles in het leven denk ik.
Cinnepin schreef:Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin
JeanneV schreef:Matheno schreef:Toevallig heb ik wel een hoog IQ, maar niet genoeg talent voor de top.
Ik denk trouwens dat mensen met een bovengemiddeld IQ juist sneller bang/onzeker zijn te paard, wat niet in je voordeel werkt.
Hoe kom je daarbij? Ik heb jaren lang zadelmak gemaakt, op dressuur stallen de jonge paarden en hengsten gereden en in die tijd absoluut niet bang. Royaal meer dan boven gemiddeld IQ.
Elisa2 schreef:Cinnepin schreef:Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Door mijn hooggevoeligheid voel ik dieren juist heel goed aan, ook met mijn recreatieve rijden. Ik voel mijn paard heel nauw aan.....Dus wat hierboven ook ergens gezegd wordt, dat mensen met een hoog iq minder voelen en meer denken is onzin
Hier ook HSP maar ook in de sport kun je paardvriendelijk rijden en je heel goed verplaatsen in je paard. Dat helpt juist enorm mee, want alleen als je je echt verbindt met je paard kom je ergens imo...
Wat jij zegt ligt meer aan slechte rijderij die je ziet vrees ik...
Cinnepin schreef:Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Gizeppie schreef:Cinnepin schreef:Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Het gaat niet over het voelen of de ruiter dat wel of niet kan. Het gaat erom of je een hoog IQ nodig hebt om het Z dressuur te kunnen behalen.
JeanneV schreef:Als bovengemiddeld intelligent persoon kan de manier van lesgeven wel echt een valkuil zijn. Veel basis instructeurs zijn niet in staat om hun trainingen aan te passen aan een hoog begaafde ruiter. Je moet maar net het geluk hebben om iemand tegen te komen die instructies kan geven die bij jou denkwereld aansluiten. Op de universiteit zijn ze toch beter gewend om daarmee te dealen.
superpony schreef:Cinnepin schreef:Ik heb een hoog iq, maar ook hooggevoelig. Ik heb niet de intentie om de sport in te gaan met paarden. Ik ben daar veel te gevoelig voor. Ik word er al misselijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat, die bitten in die monden, sporen in de zij...nee ik verplaats me te goed in het paard en ik kan dat echt niet...paard geniet er ook vast niet van...Paarden worden gedwongen te presteren.
Hier ook HSP maar ook in de sport kun je paardvriendelijk rijden en je heel goed verplaatsen in je paard. Dat helpt juist enorm mee, want alleen als je je echt verbindt met je paard kom je ergens imo...
Wat jij zegt ligt meer aan slechte rijderij die je ziet vrees ik...
Helaas kan je ook ver komen zonder paardvriendelijk rijden.
Ik zie zeker ook in de sport en helemaal de topsport erg veel narigheid en onvriendelijk rijden. En ook geen fijn management voor de paarden.
Het zou mooi zijn als de jury onderscheid kan maken tussen goede harmonie en paarden die echt afgedwongen worden.
Maar een hele grote groep mensen begrijpen het gewoon niet. En of dat nou aan IQ of EQ ligt maakt voor een paard niet uit.
Mensen hebben slechte voorbeelden, krijgen slecht les en hebben bij een laag IQ niet het vermogen om zelf na te denken en te ontwikkelen om verder te kijken vaak.
En het erbij willen horen en dan meekletsen is ook ene groot probleem. Ik denk dat mensen die zeker zijn van zichzelf en sterk in hun schoenen staan, vaak toch meer gemiddeld IQ hebben.
LiselotZorro schreef:JeanneV schreef:Als bovengemiddeld intelligent persoon kan de manier van lesgeven wel echt een valkuil zijn. Veel basis instructeurs zijn niet in staat om hun trainingen aan te passen aan een hoog begaafde ruiter. Je moet maar net het geluk hebben om iemand tegen te komen die instructies kan geven die bij jou denkwereld aansluiten. Op de universiteit zijn ze toch beter gewend om daarmee te dealen.
Met hoogbegaafdheid weten ze op de universiteit geen raad hoor. Niet voor niks lopen er heel veel hoog begaafden zonder diploma. Het gemiddeld IQ op de universiteit is ook maar 115, hoogbegaafd is vanaf 130. Dat kun je dus ook niet zomaar op één hoop gooien.
Ik had vroeger wel heel veel moeite met B en L proeven. Die start ik dus ook niet meer. Met instructeurs heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, zou je eigenlijk inderdaad wel verwachten. Waarschijnlijk scheelt het wel dat instructie vaak een-op-een is en er niet verwacht wordt dat iedereen op hetzelfde moment op hetzelfde niveau is. Mijn IQ is 144.
In onze regio zijn er een aantal dames die bij elke stap met behulp van een oortje aanwijzingen krijgen.
Zij rijden vaak meerdere kwaliteitsvolle paarden in de subtop. Ik heb niet de indruk dat je daar een bovengemiddelde intelligentie voor nodig hebt. Ik denk sowieso dat ruiter gevoel een grotere rol speelt dan intelligentie. Voor een laag begaafde zal het wel lastig worden, maar ik denk dat je met een IQ van laten we zeggen 90 ook makkelijk Z moet kunnen rijden.