Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:48

Heb je het paard wel eens gegoogeld? Vaak staan er van dat soort paarden wel filmpjes op YouTube dan kan je dat mooi bekijken.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:02

MarjanB schreef:
Heb je het paard wel eens gegoogeld? Vaak staan er van dat soort paarden wel filmpjes op YouTube dan kan je dat mooi bekijken.

Nee helaas niet. Wel gegoogled op laterale galop of lateraal galopperen maar weinig over te vinden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:03

Ik ben wel benieuwd hoe dit paard in de dressuursport heeft gelopen. Het lijkt me niet dat een paard met zo'n galop hoge punten scoort. (Of alleen getraind in dressuur en nooit (hoog) uitgebracht?)

Zijn er ook situaties waarbij het beter wordt, of nog slechter (in het filmpje is hij niet de hele tijd 100% lateraal, soms is het net iets beter)?
En bijvoorbeeld een rengalopje in het bos? Hoe gaat het dan?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:06

Heb het filmpje ook gezien en denk echt dat het een stuk horizontale balans is. Springpaarden worden veel meer achterop gezet en nu loopt ie meer op voor, dat vraagt om meer op eigen benen lopen en meer in balans komen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:13

Bowo schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe dit paard in de dressuursport heeft gelopen. Het lijkt me niet dat een paard met zo'n galop hoge punten scoort. (Of alleen getraind in dressuur en nooit (hoog) uitgebracht?)

Zijn er ook situaties waarbij het beter wordt, of nog slechter (in het filmpje is hij niet de hele tijd 100% lateraal, soms is het net iets beter)?
En bijvoorbeeld een rengalopje in het bos? Hoe gaat het dan?

Naar ik weet heeft het paard sowieso tot Z gelopen. Het word beter met balkjes, cavaletti en met springen. Het is dan ook origineel een springpaard. In parcours is het amper, zodra de grond langer vlak blijft word de galop weer lateraler. Rengalop zou ik echt niet weten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:27

Zou ik het filmpje ook mogen zien? Ik ben er heel benieuwd naar en vind het een interessante kwestie. En ik ken een paard die ook apart galoppeert, lijkt een beetje op wat jij noemt. Is ook oorspronkelijk een springpaard. Maar geen idee of het op elkaar lijkt. Bij dat paard zag je het vooral in bochten.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:27

Celine_Famke schreef:
Zou ik het filmpje ook mogen zien? Ik ben er heel benieuwd naar en vind het een interessante kwestie. En ik ken een paard die ook apart galoppeert, lijkt een beetje op wat jij noemt. Is ook oorspronkelijk een springpaard. Maar geen idee of het op elkaar lijkt. Bij dat paard zag je het vooral in bochten.

Dit is ook een springer. Stuur in pb even je 06

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:22

Ik zou toch denk ik geen rust hebben voor ik echt traject in gegaan was van lokaal verdoven. Röntgenfoto's tonen benige delen, een paard bestaat uit zo veel meer dat pijn kan geven of kan slijten of iets.
Als hij het als veulen nooit geleerd heeft vind ik het ook nog iets anders. Dit paard heeft ooit goed gegaloppeerd (anders kom je niet in het Z) en doet dat nu plots niet meer. Daar moet toch een reden voor zijn..?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:42

Allereerst: ik heb het filmpje niet gezien van het betreffende paard. Maar wat wij vaak zien in de springsport (fokken zelf springpaarden, welke in de int.- sport worden uitgebracht), is dat men de "galop eruit rijdt". Dat wil zeggen dat men het paard steeds terug rijdt, zonder het paard fatsoenlijk op het achterbeen te hebben. Men denkt al gauw dat als men langzaam galoppeert, het paard dan ook verzameld is. Verzameld is wel langzaam, maar langzaam hoeft nog niet verzameld te zijn. Dit soort paarden krijgt dan een nare laterale galop. Ik kan me zo voorstellen dat als dit paard in de hogere springsport heeft gelopen, men de galop aldus eruit gereden heeft.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:51

Jasmijn159 schreef:
Ik zou toch denk ik geen rust hebben voor ik echt traject in gegaan was van lokaal verdoven. Röntgenfoto's tonen benige delen, een paard bestaat uit zo veel meer dat pijn kan geven of kan slijten of iets.
Als hij het als veulen nooit geleerd heeft vind ik het ook nog iets anders. Dit paard heeft ooit goed gegaloppeerd (anders kom je niet in het Z) en doet dat nu plots niet meer. Daar moet toch een reden voor zijn..?

Het paard is echt al helemaal nagekeken maar gewoon goedgekeurd. En waarom zou je lokaal gaan verdoven als paard niet kreupel is en geen pijn vertoont. Paard kan wel 3 takt galloperen met springen. Word daarna weer vlak. Het lijkt meer idd een aangeleerd maniertje oid dan echt een groot lichamelijk probleem.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:52

hoogendroog schreef:
Allereerst: ik heb het filmpje niet gezien van het betreffende paard. Maar wat wij vaak zien in de springsport (fokken zelf springpaarden, welke in de int.- sport worden uitgebracht), is dat men de "galop eruit rijdt". Dat wil zeggen dat men het paard steeds terug rijdt, zonder het paard fatsoenlijk op het achterbeen te hebben. Men denkt al gauw dat als men langzaam galoppeert, het paard dan ook verzameld is. Verzameld is wel langzaam, maar langzaam hoeft nog niet verzameld te zijn. Dit soort paarden krijgt dan een nare laterale galop. Ik kan me zo voorstellen dat als dit paard in de hogere springsport heeft gelopen, men de galop aldus eruit gereden heeft.

Nou dat zou heel goed kunnen! Paard is ook niet altijd in bezit geweest van de huidige eigenaar toen het nog in de sport liep, dus lijkt me heel goed mogelijk!