Clasical schreef:Dit paard kan er baat bij hebben om het belang in te zien van het werk wat je met hem doet.
Als hij het niet belangrijk vind laat je hem energie verbruiken waarvan hij vind dat hij die moet besparen.
Mischien heeft hij die energie straks wel nodig om te vluchten voor een leeuw, een wolf of een beer (ok, eens; die zijn er niet maar dat weet je paard niet, die is enkel primair geprogrammeerd, dat heeft moeder natuur hem ingeprent).
Dat wij vinden dat een paard iets op een bepaalde manier moet doen betekend niet dat hij daar dezelfde mening over heeft.
Zinloze opdrachten vervullen waar je later mischien je verbruikte energie nodig hebt.
Wat je dus moet doen is datgene wat je wilt uitvoeren belangrijk genoeg maken zodat hij het samen met jou wil doen.
Probeer in essentie meer te gaan rijden met een doel en een richting.
Wees duidelijk naar hem waar je heen wilt, kader je oefeningen met een duidelijk begin en einde zodat hij weet waar hij aan toe is.
Neem tussendoor veel pauzes als beloning en beloon ook uitbundig.
Je kunt werken met targets, een duidelijk doel, bv. richting een balk of pion rijden.
Met grondwerk zou je hem kunnen triggeren door hem suggesties te geven en hem aan te sporen en uitbundig belonen wanneer hij initiatief neemt.
Sorry voor de late reactie, ik zit niet zo heel vaak op bokt 
Zou je dit misschien verder kunnen toelichten hoe je dit voor je ziet? Ik kan bij er nog niet echt een beeld bij vormen. Hoe maak je voor een paard duidelijk wanneer hij zijn doel heeft bereikt? Gelijk stoppen wanneer hij iets goed doet? Ik doe tijdens het rijden wel al veel belonen met mijn stem bijvoorbeeld.