Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
teamshetjes schreef:nergens heb ik het toch gehad over het 'in stelling trekken' van mijn paard? druk en trekken is iets anders. je stelt een vraag aan je paard door je hand te openen, en lichte druk te geven. en nee, die druk hou ik niet vast.
maar hoe krijg je je paard dan zonder teugelcontact nagefelijk? of stelling?
teamshetjes schreef:jongens, weet je, stop maar. op dit punt is er zoveel gedoe over druk, geen druk, al het andere waar ik niet om heb gevraagd.
ik heb 2 prima trainers, die goed weten wat ze doen en waar ik vertrouwen in heb dat ze me kunnen helpen. ik stelde de vraag alleen om te weten of hier nog mensen me eventueel tips konden geven. bedankt voor degene die dat hebben geprobeerd.
Janine1990 schreef:teamshetjes schreef:jongens, weet je, stop maar. op dit punt is er zoveel gedoe over druk, geen druk, al het andere waar ik niet om heb gevraagd.
ik heb 2 prima trainers, die goed weten wat ze doen en waar ik vertrouwen in heb dat ze me kunnen helpen. ik stelde de vraag alleen om te weten of hier nog mensen me eventueel tips konden geven. bedankt voor degene die dat hebben geprobeerd.
Jammer, ik hoop dat je met een jaar of 5 terugkijkt en denkt: Ach, eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk...
Je was zo lekker op weg door kritisch vragen te stellen, mensen proberen ze hier te beantwoorden omdat we je allemaal veel rijplezier gunnen. Dat valt op deze manier niet mee, het levert frustratie op (getuige ook deze laatste reactie, je geeft het alweer op hier). Frustratie zorgt daarbij voor krampachtig rijden, wat geen gunstig effect heeft op je paard.
Blijf kritisch, ook op je trainers... Een paard leert zichzelf geen vluchttrucjes aan in de wei. In mijn ogen is dat een manier van het wegwuiven van een gebrek aan kennis. Vluchtgedrag heeft een oorzaak, die oorzaak verdient aandacht. Of dat nu een bit is, een moeilijke rug, een niet prettig zadel, een kopstuk dat in de zenuwen prikt of een bloedbeeld dat zorgt voor extreme spanning. En ook karakter verdient aandacht, want stel dat het slechts in het karakter zit, dan kan je nog steeds heel erg goed het paard aanleren wat de prettigste reactie op spanning is voor je paard. Zie bijvoorbeeld Tristan Tucker.
En wie weet krijg jij ook je aha erlebnis, zoals Sizzle dat zo mooi beschrijft.
Voor mij was er door mezelf veel te hoog gelegde lat nodig om in te zien dat ik niet op de goede weg was. Ik reed geforceerd, zat zelf vol spanning wat ik ook overbracht op mijn paard. Raar, als je tot en met het M1 altijd rond de 200 scoort... Mijn paard reageerde heel anders op die spanning.
Maar ik heb een ommeslag gemaakt met trainers en andere managementzaken (en ook mezelf aangepakt), maar wat ben ik daar nog elke dag blij mee...
Daarover gesproken, ik ga het weer eens beleven
teamshetjes schreef:manubres schreef:Loslaten.
en dan? dat heb ik geprobeerd, het enige dat gebeurt is dat ze door de bak gaat racen. dit is is gewoon niet veilig voor mij en eventuele andere ruiters in de bak. en natuurlijk ook niet fijn voor haar.
bigone schreef:( niet vervelend bedoelt, kunnen we allemaal).
Sizzle schreef:Tevens beweerd niemand hier perfect te zijn, dus dat is ook flauw van Koend om dat te beweren.