Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:58

Klinkt alsof je heel goed bezig bent! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:23

yamsi0124 schreef:
Hoi!
Bij mij gaat het eigenlijk enorm goed nu. Wat mij enorm geholpen heeft is een soort permanente ‘yoga-instructeur’ in mijn hoofd. “Ruuuuust... en kaaalmte....” :')
Mijn bijrijdster (en af en toe instructrice) wees mij er bij het oefenen van de proef op dat ik elke keer als kiwi ging rennen mijn handen naar mijn buik trok en mijn hakken optrok. Ik begon met opletten, en merkte: elke keer als kiwi ging rennen reageerde ik door spanning op te bouwen en dus mijn hakken op te trekken en tegen te werken met mijn handen. Resultaat: hoofd omhoog en nog harder. Elke keer als kiwi ging rennen lette ik op of ik de rust bewaarde. Inmiddels doe ik dat al automatisch, dus mijn houding is ook verbeterd :Y).
Ik let op dat ik ook loslaat, omdat door het rennen in mijn teugels eigenlijk de hele proef en eigenlijk het hele rijden op spanning houd. Niet de bedoeling natuurlijk.
Al deze rust slaat over op kiwi. Natuurlijk gaat ze nog wel eens rennen, of gaat ze over op galop als ik een lange teugel geef in draf. Maar dit kan ik steeds sneller en effectiever oplossen.
Als laatst ging kiwi harder als ik de teugels weer aannam na een verruiming of halsstrekken. Wat ik gedaan heb ik oneindige rondjes stap, met M-E hand veranderen, daarbij halsstrekken. Dan tussen E-K teugels op maat pakken, waarbij kiwi direct in draf overgaat. Dan laat ik haar zo snel mogelijk halthouden. (Dus eigenlijk nog een gang lager dan wat ze eerst moest). Dat opnieuw bij F-E, E-H. Dan in draf, met als ze gaat galopperen terug naar stap. Nu doet ze het eigenlijk (bijna) altijd goed.

Aankomend weekend heb ik mijn allereerste wedstrijd. Met mijn bijrijdster heb ik afgesproken dat ik niet ga rijden voor winst oid, maar doe alsof het gewoon een dagje vrijrijden is.

complimenten voor de wijze waar op je het oppakt en doorzet,
succes met de wedstrijd en net zo rijden als thuis, dat herkent het paard en zal jou ook helpen de rust te bewaren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:10

Stappen, stappen, stappen en nog eens stappen.........en dan liefst iets onder het tempo wat je paard graag loopt ( en zeker niet het tempo van je paard aanhouden! ). Dus eerst alle oefeningen en figuren is stap, langzame stap, dan in langzame draf. Zelf rust nemen als je op je paard zit; evt. eerst een paar ademhalingsoefeningen doen; diep in naar je buik via de neus en dan weer via de mond weer uitademen met de handen op je buik zodat je die voelt bewegen tijdens het ademhalen. Yoga of TaiChi gaan doen om dat echt goed te leren. Op 11 juni is er bij ons bijv. een workshop TaiChi voor ruiters ( ik geef ook TaiChi les) van Arnout Ruitenberg. Dergelijke oefeningen werken echt! https://www.qiart.nl/

En natuurlijk les nemen; je kan beter 1 x per maand/ 2 weken, of wat je dan ook kan missen,goed privé les krijgen dan 2 x in de week in een manege groep. Een goede les leer je zo veel van en daar krijg je, als het goed is, ook flink wat huiswerk van mee. Zeker als je wedstrijdjes wil gaan doen en tegen problemen aanloopt is dat toch echt de enige manier.