Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nies_ schreef:ik heb niet gezegd dat het iets nieuws is, maar als iedereen met een beetje verstand zijn paard netjes recht zou richten zou je dit soort problemen niet hebben. Mijn ervaring is dat het echt tot op het hoogste niveau nog mis gaat en de paarden niet in balans hun oefeningen doen. Van de beide lichteTour ruiters waar ik les van heb gehad, moest ik juist de harde teugel aannemen, wat dus averechts werkt. Stel je voor je paard gooit zijn gewicht op zijn linker schouder, dan voel je meer gewicht in je linker teugel, ga je dan aan de linker teugel zitten dan trek je alleen nog maar meer gewicht op die linker schouder.Ach hou op. Mensen moeten eens niet net doen of ze het "recht richten" hebben uitgevonden aangezien het juist voor een héél groot deel de reden is dat dressuur überhaupt bestaat. Mensen die denken dat het een of andere nieuwe uitvinding is hebben nooit geleerd om fatsoenlijk dressuur te rijden. Inderdaad begint het vanaf de grond; iedere ruiter met drie druppels verstand begint dan ook met longeren bij een jong paard. Ook dat is niets nieuws, dat mensen die nooit fatsoenlijk hebben leren rijden het niet doen of begrijpen is wat anders.
Elvirawortel schreef:Waar haal je de onzin dat ik het opnieuw uit zou vinden vandaan? Het is toch duidelijk dat het paard scheef is anders zou hij toch aan beide kanten braaf aanspringen? Het wordt tijd dat er weer eens wat meer aandacht voor rechtrichten kont in plaats van alleen maar kunstjes doen. Gelukkig is dat de tendens nu ook wel een beetje. De dressuur is er voor het paard het paard niet voor de dressuur. Ik weet niet of je enig idee hebt dat een paard door maar goed te compenseren een heel netjes proefje kan lopen terwijl hij zijn lijf compleet verkeerd gebruikt en daar nog punten voor krijgt ook
Benzz schreef:De lichtere kant meer aannemen dan de zwaardere kant is heel leuk voor de korte termijn en de ruiter een quick fix gevoel te geven, maar het probleem zit in het achterbeen, dat achterbeen moet meer en gelijker gaan bewegen naar voren en dat doe je alleen door impuls te krijgen.
Elvirawortel schreef:Nies_ schreef:ik heb niet gezegd dat het iets nieuws is, maar als iedereen met een beetje verstand zijn paard netjes recht zou richten zou je dit soort problemen niet hebben. Mijn ervaring is dat het echt tot op het hoogste niveau nog mis gaat en de paarden niet in balans hun oefeningen doen. Van de beide lichteTour ruiters waar ik les van heb gehad, moest ik juist de harde teugel aannemen, wat dus averechts werkt. Stel je voor je paard gooit zijn gewicht op zijn linker schouder, dan voel je meer gewicht in je linker teugel, ga je dan aan de linker teugel zitten dan trek je alleen nog maar meer gewicht op die linker schouder.Ach hou op. Mensen moeten eens niet net doen of ze het "recht richten" hebben uitgevonden aangezien het juist voor een héél groot deel de reden is dat dressuur überhaupt bestaat. Mensen die denken dat het een of andere nieuwe uitvinding is hebben nooit geleerd om fatsoenlijk dressuur te rijden. Inderdaad begint het vanaf de grond; iedere ruiter met drie druppels verstand begint dan ook met longeren bij een jong paard. Ook dat is niets nieuws, dat mensen die nooit fatsoenlijk hebben leren rijden het niet doen of begrijpen is wat anders.
Waar haal je de onzin dat ik het opnieuw uit zou vinden vandaan? Het is toch duidelijk dat het paard scheef is anders zou hij toch aan beide kanten braaf aanspringen? Het wordt tijd dat er weer eens wat meer aandacht voor rechtrichten kont in plaats van alleen maar kunstjes doen. Gelukkig is dat de tendens nu ook wel een beetje. De dressuur is er voor het paard het paard niet voor de dressuur. Ik weet niet of je enig idee hebt dat een paard door maar goed te compenseren een heel netjes proefje kan lopen terwijl hij zijn lijf compleet verkeerd gebruikt en daar nog punten voor krijgt ook
Elvirawortel schreef:Benzz schreef:De lichtere kant meer aannemen dan de zwaardere kant is heel leuk voor de korte termijn en de ruiter een quick fix gevoel te geven, maar het probleem zit in het achterbeen, dat achterbeen moet meer en gelijker gaan bewegen naar voren en dat doe je alleen door impuls te krijgen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, eerst impuls, en daarna iets met je handen doen
Elvirawortel schreef:Ben ik het ook mee eens, eerst een goede instructeur en die kan dan echt wel zien of de pony eventueel ergens zo erg vast zit dat er een osteopaat bij moet komen, en als die dan hele grote blokkades vindt Kan die altijd nog beslissen dat een dierenarts verstandig is, hoeven we haar niet allemaal aan te praten
LBLGypsyCobs schreef:Dit is een combinatie van nog aan elkaar moeten wennen en scheefheid van de pony.
Als de pony echt niks voor zijn nieuwe baasje wil doen, zou ie bij alles dwars zijn en niet zo'n duidelijke voorkeur voor 1 hand en bepaalde oefeningen tonen.
Je hebt hem te kort om echt al zo handig met hem te zijn, dat je hem ook op z'n moeilijke kant aan het lopen kan krijgen.
Dat dat op de stal waar je hem kocht wel ging, komt omdat ie daar waarschijnlijk nog wat beter en gericht op zijn moeilijke kant getraind werd en het was voor hem een bekende plek.
Nu is het dus zaak om consequent te zijn en te weten hoe je hem kunt helpen toch die moeilijke galop mee te pakken.
Het kan geen kwaad om er eerst eens een fysio of osteopaat bij te halen.
Het kan prima dat hij met verhuizen of de eerste weken op z'n nieuwe plekje een verkeerde beweging heeft gemaakt.
Een goede osteo of fysio kan jou ook wat oefeningen geven waarmee je hem aan de hand wat sterker kunt maken op z'n moeilijke kant.
Bijkomend voordeel van zulke oefeningen is, dat je lekker samen bezig bent, je ziet wat jouw aanwijzingen in zijn lijf met hem doen, je leert elkaar beter kennen en begrijpen.
Longeren vind ik ook altijd mooi om de bewegingen van je paard goed te kunnen zien, maar dat is nu misschien nog wat veel gevraagd.
Je zou daarmee aan de slag kunnen gaan onder begeleiding van iemand die er handig mee is.
Enorm leerzaam en je pony gaat er geen gewoonte van maken om streken uit te halen tijdens het longeren.
Uiteindelijk wil je natuurlijk lekker rijden en als de fysio of osteo daar groen licht voor geeft, zou ik ook dat onder goede begeleiding doen.
Verwacht niet dat je na een uurtje perfect links en rechtsom kunt galopperen.
Ga eerst eens in stap wat oefeningen doen.
Laat hem zijn voor en achterhand verplaatsen, als het goed is kent hij dat van het werken aan de hand.
Voel wat er onder je gebeurt, merk of er verschil is tussen de ene en andere kant.
Je zal ongetwijfeld voelen dat 1 kant makkelijker buigt en een achterbeen er onder zet dan de andere kant.
Als hij verkeersmak is kun je dit soort dingen als afwisseling ook buiten doen.
Opzij de berm in en uit, handige oefeningen als je aan de kant moet voor verkeer en je traint gelijk je pony en oefent jullie communicatie.
En zo ontwikkel je van een pony en ruiter die compleet langs elkaar heen praten naar een combinatie die op een leuke manier overleg heeft en almaar groeit in het kunnen
quintusgl schreef:Os ie goed ontwormt? Pramox of equimax? Lintworm is stille sluier en maakt schade aan blinde darm. Hierdoor kunnen ze op de rechterhand niet meer aanspringen of buigen . Ook.nog een optie dus
quintusgl schreef:Os ie goed ontwormt? Pramox of equimax? Lintworm is stille sluier en maakt schade aan blinde darm. Hierdoor kunnen ze op de rechterhand niet meer aanspringen of buigen . Ook.nog een optie dus
Elvirawortel schreef:Een minder handige ruiter kan er dan niet doorheen rijden, en dan wordt de Ruyter als minder goed gezien, maar is dat wel zo? Bij een wat hardere ruiter durft een paard er misschien niet tegen in te gaan, terwijl het paard bij de minder handige ruiter zijn stem durft te laten horen. Zolang het niet gevaarlijk wordt en het paard wel gewoon kan aangeven wat er is, is er niks mis mee wanneer de Ruiter een paard (per ongeluk) de ruimte er voor geeft. Daar kun je ook weer van leren, zolang je niet over je heen laat lopen. Je komt er dan tenminste achter wanneer er iets mis is met het paard daar hoef je niet altijd maar aan voorbij te gaan
Nies_ schreef:Ach hou op. Mensen moeten eens niet net doen of ze het "recht richten" hebben uitgevonden aangezien het juist voor een héél groot deel de reden is dat dressuur überhaupt bestaat. Mensen die denken dat het een of andere nieuwe uitvinding is hebben nooit geleerd om fatsoenlijk dressuur te rijden. Inderdaad begint het vanaf de grond; iedere ruiter met drie druppels verstand begint dan ook met longeren bij een jong paard. Ook dat is niets nieuws, dat mensen die nooit fatsoenlijk hebben leren rijden het niet doen of begrijpen is wat anders.
genja schreef:quintusgl schreef:Os ie goed ontwormt? Pramox of equimax? Lintworm is stille sluier en maakt schade aan blinde darm. Hierdoor kunnen ze op de rechterhand niet meer aanspringen of buigen . Ook.nog een optie dus
Wel een optie die heel ver gezocht is als pony verder goed in zijn.vel zit en er goed uitziet niet meteen 1e om aan te denken