Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:34

Vanochtend stond ze in haar stal te steigeren omdat ze niet als eerste naar buiten toe mocht. Dus wellicht duidt dit op dominantie?[/quote]

Dit doet die van mij ook en die is alles behalve dominant.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:47

Een oversensibel paard kan er ook veel baat bij hebben om gedoseerd te wennen aan prikkels (zie post Robijntjah). Zodat het sensibele hanteerbaar wordt. Hoeft niet per se met buitenrijden (wellicht in eerste instantie te gevaarlijk), kan ook via obstakeltraining/working equitation-onderdelen. Of door middel van de methode van Tristan Tucker.

Naast het rijden zou je kunnen kijken of je d.m.v. zachte massagetechnieken je paard tot ontspanning kunt brengen: hele paard langzaam van achteren naar voren afstrijken; heel zachtjes de nekregio tussen duim en vingers masseren; heel zachtjes kleine cirkeltjes draaien met je vingertoppen op de huid op gevoelige delen zoals rond de schoft en de lendenwervels; de huid schudden met je vlakke hand - rug, achterhand; de huid tegen de haarrichting in rollen tussen duim en vingertoppen - hals en schouder). Of verdiep je eens in TTouch.

amanda09

Re: Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:53

Mijn eerste gedachte is ook direct toch ergens pijn in het lijf.

Mocht dit niet het geval zijn dan zou ik eens contact opnemen met featherlight horsemanship.
Ze heeft een website en een Facebook pagina.
Zij werk met rust en leert het paard het paard nadenken. Hele fijne manier van werken en ze krijgt echt elk paard relaxt en vol vertrouwen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:56

Christiene schreef:
Röntgenfoto van het hoofd maken. Misschien wel een oude breuk of toch iets met wortels van de kiezen.

Dit lijkt mij een hele goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:03

amanda09 schreef:

Mocht dit niet het geval zijn dan zou ik eens contact opnemen met featherlight horsemanship.
Zij werk met rust en leert het paard het paard nadenken. Hele fijne manier van werken en ze krijgt echt elk paard relaxt en vol vertrouwen.

Is inderdaad een hele goede. Helaas heeft ze wel een hele lange wachtlijst.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:37

Orchidee14 schreef:
amanda09 schreef:

Is inderdaad een hele goede. Helaas heeft ze wel een hele lange wachtlijst.

Ik heb van de week een mailtje gestuurd met reactie van een wachtlijst tot voorjaar/zomer 2021. Dus inderdaad wel erg lang, weet niet of TS daar op kan wachten -O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:40

Ik verplaats je topic even naar RT-V :-) Rijtechnische vragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:06

maria1990 schreef:
Vanochtend stond ze in haar stal te steigeren omdat ze niet als eerste naar buiten toe mocht. Dus wellicht duidt dit op dominantie?
Of ongeduld. Deed die van mij ook en soms nog.

Hoe reageert ze met opstappen? Polie was bang en paniekerig. Ook dat is inmiddels over. Het enige waar ik spijt van is, dat ik toen niet wist dat ik beter als ik gezadeld had, de eerste 20 minuten met haar aan de hand kon wandelen. Dit doen we nu noodgedwongen (revalidatie) en dan na 20 minuten rijd ik verder. Ik heb echt een super relaxed paard. Ze laat zich nu ook al jaren heel gemakkelijk zadelen met dat verschil dat ze tegenwoordig geen enkele vorm van stress meer laat zien, zelfs niet een heel klein beetje.
maria1990 schreef:
ik weet dat het geen garantie is dat mijn zadel past.
dus herkenbaar denken dat het aan het zadel ligt.

Toen Polie twee jaar bij mij was dacht ik dat ze ooit mishandeld was. Dus wij vanuit Nederland waar ik toen nog woonde, naar Pau op vakantie om haar oude baasjes op te zoeken waar ze de eerste 3 jaar van haar leven had gewoond.
Daar troffen super lieve mensen aan, echt zo hartelijk en diervriendelijk. Toen lieten ze me foto's zien van de veulens van vroeger en ze wees me een paard aan met daarbij "kijk dat is Polie". Een zeer brutaal kijkend paard die vooraan staat keek in de lens. Ik herkende mijn Polie totaal niet :? , dus ik zoek de kudde af op de foto, en opeens zie ik een wat kleiner jong veulentje met kopje ietwat naar beneden die zeer aarzelend wat bang de camera in kijkt. Dat paardje stond helemaal achteraan. Bingo, dus ik zei gelijk dat is Polie en wees op het paardje achteraan. Ze keken me aarzelend aan en zochten verder totdat ze een foto hadden met één paardje met dezelfde uitstraling waar achterop de naam Polie stond. Er veel een last van mijn schouders. Want toen wist ik, dat ik geen mishandeld paardje heb, maar gewoon een "paardje met een rugzakje". Het paardje dat gewoon wat extra's nodig heeft net als kinderen met een rugzakje en waar je creatief en gevoelsmatig moet blijven zoeken naar wat aanslaat.
Dat inzicht heeft voor mij heel veel veranderd. Ik voelde me niet meer schuldig (ik voelde me zo'n Truus kukel die dit niet aan kon, had er echt verdriet van). Ik wist, paardje is gezond, zadel is goed, mond is goed (na laatste tandartsen behandeling), bit is goed, dit vraagt gewoon veel gevoel, liefde en humor.

Als ik jouw topic lees heb ik de indruk dat jij beter rijdt als ik. Alles wat hier gebeurt is gewoon correct maar basis (L-M) niveau en gewoon simpel buitenritjes. Ik ben geen paardenvrouw, maar een vrouw met paarden. Wij hebben geluk gehad dat de manier van omgaan met Polie is aangeslagen.
Mijn instructrice zei de 1ste les, dat Polie na een jaar een heel fijn trots paardje zou zijn geworden, dat met plezier rond de baan zou gaan. Vond ik toen ongelooflijk maar ze heeft helemaal gelijk gehad. Dus het komt goed ook bij jou. Ga haar correct rijden van achter naar voren, als je dat al niet doet, en wissel eventueel van instructrice.

Vandaag heerlijk buitengereden (revalidatie ritje) op de 24 jarige ruin, met Polie aan de hand. Niets bijzonders, heel basic stap en draf. Paarden waren zoals gewoonlijk super braaf en ikke heb genoten <3 <3 . Want daar heb ik het allemaal omgedaan, gewoon met brave paarden kunnen rijden, genieten van het wild en de vogels en mooie omgeving hier. Het gaat jou zeker ook lukken om te gaan genieten met je paard.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:10

Misschien is het een idee om een bit lifter te gebruiken..
Wij gebruiken dit veel bij het mennen.. het haalt de neerwaartse druk van het bit en dus van de lagers.. somming paarden kunnen hier niet zo goed tegen.. geeft bij veel paarden een stabieleren aanleuning en makkelijker contact..
het lijkt een beetje op een sper riempje maar deze gaat naar de bit ring en niet rond de mond..

https://www.google.com/search?q=bit+lif ... 727pJEIVjM:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:45

maria1990 schreef:
@Elisa2; ze wil beide teugels niet aannemen bij het opmaat maken. Ze steigert vanuit draf meteen recht omhoog dus het gebeurd niet vanuit stilstand

Wat doet ze dan in stap? en wanneer doet ze het precies? hoe draaf je aan? hoe maak je je teugels op maat? doet ze het als je een bepaalde houding vraagt?

Ik heb ervaring met een paard met soortgelijk gedrag, deze was heel ruw en in een valse knik gereden en op het moment dat de hoofd/ halshouding daar weer ergens in de buurt kwam triggerde het paniek met steigeren als gevolg. Heel goed over de rug rijden en voorwaarts/ neerwaarts rijden (maar wel rond genoeg houden) was hier de oplossing. En daarnaast het paard vanaf de grond leren het lichaam (weer) goed te gebruiken dmv oa de dubbele longe.

Mahara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:01

Je zou haar een tijdje met lange bijzet kunnen longeren, zodat ze door het gewicht van de bijzet uiteindelijk zelf contact met het bit gaat nemen en op die manier vertrouwen ontwikkelt hierin. Hier gaat wel een tijdje overheen denk ik.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:50

@mavantos; ik ben ervan overtuigd dat dit op te lossen valt. Ik ben mezelf ervan bewust dat dit niet op te lossen valt vanaf een afstand of via wat dan ook zonder daarbij het paard gezien te hebben om het te kunnen beoordelen.

@Robijntjah; buitenritten is geen optie voor ons het is een dressuurpaard en geen recreatiepaard vanwege haar felle karakter zit ik niet te wachten om te verongelukken op buitenritten omdat ze van elk ding schrikt en opzij springt plus aan de kletter gaat. We rijden samen genoeg buiten in de buitenbak.

@Orchidee14; dan hoef ik mezelf daar geen zorgen om te maken omdat dit gedrag volkomen normaal blijkt te zijn in de stal.

@Askja; heel hartelijk dank voor je waardevolle tips en informatie!

@amanda09; mocht ik het idee krijgen dat ze ergens pijn heeft zitten dan laat ik de dierenarts komen mits dit echt nodig blijkt te zijn.

@Pipodipo; ik vind het niet nodig om de hals op de röntgenfoto's en echo te zetten omdat de osteopaat is langs geweest. Hij zei zelf tegen mij dat ze geen blokkades heeft zitten in de hals en rug plus dat ze niet gevoelig reageert bij aanrakingen van de rug en hals. Dan zie ik zelf de noodzaak er niet van in om haar door de medische molen te halen. Er is geen enkele aanleiding voor omdat te moeten doen.

@Iselda; er zijn vast meer mensen die ons goed op weg kunnen helpen met horsemanship

@pien_2010; bedankt voor je lieve woorden en begrip dat doet mij goed.

@Andewi; ik ga eens informeren naar een goede bitfitter

@Elisa2; met instappen is er niet zoveel aan de hand behalve als ik een overgang maak vanuit stap naar draf dan gooit ze haar neus de lucht in. Ik negeer zelf dit gedrag en ik draaf opnieuw aan bij poging 2 draaft ze netjes aan zonder daarbij haar neus in de lucht te steken. Ik pak mijn teugels rustig opmaat met mijn handen door ze stukje bij beetje korter te maken dus ik pak de teugels niet abrupt kort of strak in een keer. Ze vind het het zelf niet makkelijk om volledig na te geven en ze wordt onrustig in de aanleuning als ze teveel prikkels van buitenaf ervaart. Ze kan zich heel moeilijk concentreren op bepaalde dingen dit vastgesteld met een karakter analyse. Het tempo is nogal dingetje bij haar ze gaat meestal kneiterhard aan de kletter of te langzaam. Het is heel moeilijk voor ons om daar een middenweg in te vinden.

@Mahara; heb jij nog een bepaalde voorkeur voor bijzetteugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:13

maria1990 schreef:
@Fellor; ik vind het niet nodig om de hals op de röntgenfoto's en echo te zetten omdat de osteopaat is langs geweest. Hij zei zelf tegen mij dat ze geen blokkades heeft zitten in de hals en rug plus dat ze niet gevoelig reageert bij aanrakingen van de rug en hals. Dan zie ik zelf de noodzaak er niet van in om haar door de medische molen te halen. Er is geen enkele aanleiding voor omdat te moeten doen.

Medische molen?
Foto's hoofd en hals zijn zo gemaakt en kosten de wereld niet. Het komt echt vaak voor dat osteos groen licht geven op dingen die er toch zitten. Maar als jouw paard zo duidelijk een probleem heeft en je ziet de noodzaak niet om te kijken of het een veelvoorkomend probleem is wat deze symptomen geeft en makkelijk gediagnostiseerd kan worden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:32

Dankjewel voor de verduidelijking, wat doet ze in stap als je de teugels op maat maakt? nageeflijkheid komt ook van achter uit. Ik denk dat het dit paard niet geleerd is om haar lijf goed te gebruiken. Vandaar ook de tempo problemen etc.

Ik zou er eerlijk gezegd voorlopig nog helemaal niet op gaan zitten. Ik zou geen bijzetteugel gaan gebruiken want die klappert in de mond en als je hem strakker doet werk je van voor naar achter.

Ik zou echt een paar maanden met de dubbele longe aan de slag gaan, en dan niet met een lijn achter de billen maar over de rug. (menpositie) Met prof hulp om zo te leren het paard goed/ zijn haar lijf te laten gebruiken. En haar te leren om zich op jou te focussen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:37

Dat een osteopaat niks opmerkt betekent niet dat er niks zit..

Tijdje geleden onze 9 jarige zelfgefokt merrie op de foto laten zetten vanwege een kreupelheid waarvan we niet wisten waar het vandaan kwam, inclusief rug en hals, en daar kwam een vernauwing in de rug uit en een los fragmentje in haar hals, en bij de osteopaat heeft ze nooit een kik gegeven of andere pijnverschijningen laten zien. Dat was overigens niet de reden van haar kreupelheid.

Wij mensen hebben geen röntgen ogen, je paard door de molen halen is echt zo slecht nog niet, je moet er alleen wel geld aan willen uitgeven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:42

maria1990 schreef:
@Pipodipo; ik vind het niet nodig om de hals op de röntgenfoto's en echo te zetten omdat de osteopaat is langs geweest. Hij zei zelf tegen mij dat ze geen blokkades heeft zitten in de hals en rug plus dat ze niet gevoelig reageert bij aanrakingen van de rug en hals. Dan zie ik zelf de noodzaak er niet van in om haar door de medische molen te halen. Er is geen enkele aanleiding voor omdat te moeten doen.

Nee precies, want hij heeft alleen maar dat hij geen druk in de mond accepteert, geen druk op zijn hoofd in het algemeen, hij steigert in draf, je hebt geen controle over het tempo, hij steigert in stal, hij is nerveus met rijden, gaat aan de kletter met iedereen (behalve met jou).

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 14:51

@Elisa2; in stap draait ze abrupt de andere kant op bij het opmaat maken van beide teugels omdat ik zelf niet de beroerdste ben. Heb ik meerdere keren met ons paard hulp van andere mensen gehad zodat hun mij konden helpen bij het rijden. Er is al heel verbeterd ten opzichte van eerst. In het begin sloeg ze veel met haar voorbenen in de lucht of ze liep meters achterwaarts de bak door. Dit deed ze zowel met mij als met onze instructrice/ instructeur die erop zat. We hebben dit gedrag inmiddels samen opgelost en dit gedrag heeft ze daarna ook niet meer vertoond of laten zien onder het zadel.

@pien_2010; ze staat meestal keurig netjes stil met het opstappen. Af en toe probeert ze om met opstappen weg te lopen maar dit valt goed te corrigeren door nee te zeggen.

De homeopatische druppels zijn gearriveerd plus een nieuw bit om uit te kunnen sluiten dat het niet vanuit de mond komt dat ze zo fel reageert op teugeldruk.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:21

Wellicht ook eens spiertechnisch na laten kijken door een sportmasseur? Een osteo pakt alksen de werveks aan. Ik heb zelf erg goede ervaringen met de jack meagher massages. S
Die halen echt iedere spierknoop eruit die er zit

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:11

Hoe veel of hoe lang komt je paard buiten op een dag?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:22

maria1990 schreef:
@Elisa2; in stap draait ze abrupt de andere kant op bij het opmaat maken van beide teugels omdat ik zelf niet de beroerdste ben. Heb ik meerdere keren met ons paard hulp van andere mensen gehad zodat hun mij konden helpen bij het rijden. Er is al heel verbeterd ten opzichte van eerst. In het begin sloeg ze veel met haar voorbenen in de lucht of ze liep meters achterwaarts de bak door. Dit deed ze zowel met mij als met onze instructrice/ instructeur die erop zat. We hebben dit gedrag inmiddels samen opgelost en dit gedrag heeft ze daarna ook niet meer vertoond of laten zien onder het zadel.

Dus eigenlijk is "het" probleem in stap al opgelost, in galop is er niks aan de hand maar in draf komt ze omhoog, tegen de hand en in protest? en vertoond ze vluchtgedrag..

Wat doet ze als je aan de longe gaat rijden met een losse teugel? als medisch echt 200% uitgesloten is dan zou ik denken om haar dus eerst een tijdje aan de dubbele longe te trainen zodat ze haar lijf goed leert te gebruiken. En daarna weer opnieuw zadelmak maken op een goede manier, stap voor stap.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:18

@Swanzie; ze is behandeld via de Jack Meagher methode. Volgens de osteopaat is ze zo soepel als maar kan in de rug en hals? Er is geen 1 blokkade te bekennen in haar spieren. Ik ga het overleggen met hem en kijken wat hij hierin wijsheid vind om te doen.

@marleen_usar; ik zet haar om 9:00 buiten tot 17:00 in de zomer staat ze van 9:00 tot 22:00 buiten.

Citaat:
@Elisa2; Dus eigenlijk is "het" probleem in stap al opgelost, in galop is er niks aan de hand maar in draf komt ze omhoog, tegen de hand en in protest? en vertoond ze vluchtgedrag..

Dat heb je exact goed verwoord. Vanuit de draf gaat ze omhoog. Het is geen optie voor mij om haar aan de longe te doen met mij erop omdat ze bijna altijd aan de kletter gaat met longeren of ze nu losloopt met of zonder iemand op haar rug ze blijft hetzelfde doen. Ze maakt van zichzelf enorm veel adrenaline aan plus dat ze zichzelf snel opfokt en overal naar wil kijken.

Als ik aan haar vraag dat ze door moet stappen door middel van beenhulpen dan wordt ze fel omdat ze niet van mij mocht loeren naar de omgeving. Er is feitelijk niks aan de hand maar in haar ogen wel. Ze heeft geen te kort aan Magnesium of wat dan ook dat is allemaal onderzocht door de dierenarts. Vandaar dat we verder zijn gaan kijken naar homeopathische middelen om haar toch dat stukje innerlijke rust terug te geven die ze zelf zo hard nodig heeft om zichzelf beter te kunnen voelen.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:39

Ik dacht dat op magnesium wel lastig goed te testen is. En als paarden te veel calcium binnen krijgen dan wordt dat afgevoerd, maar het lichaam ziet op dat moment geen verschil tussen calcium en magnesium. En voert dus de magnesium ook af. Een stalgenootje heeft wel goede ervaring met dure, vloeibare magnesium. Het merk weet ik zo niet.
En zij heeft haar paard van de brok afgehaald en op een vitaminebrok gezet omdat ze aan het rijden was tegen de brok.
En met een dierenarts met extra tandarts opleiding zou dat ook goed moeten zijn. Maar blinde wolfstandjes zitten ook vaak in de weg. Dat zijn wolfstandjes die schuin ingeplant staan en dus nog onder het tandvlees zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:50

Ik denk echt dat je veel baat gaat hebben bij longeren aan de dubbele longe, sorry voor mijn herhaling. Maar ook dit is herkenbaar gedrag, en dmv het longeren aan de dubbele longe kun je ze:

1: leren luisteren, focussen op jou
2: leren het lijf goed te gebruiken, echt nageeflijk te worden waardoor ze zich zal overgeven aan het werk.
3: tempo controle, als ze gaat rennen kun je haar terug zetten in het tempo wat jij wilt..je kunt haar tzt leren schakelen zonder vlucht gedrag, zonder opdrukken etc. Op die manier kun je ook zien/ haar leren hoe je die adrenaline weer af laat vloeien.
4: lengtebuiging, je kan haar gymnastiseren in de schouders waardoor ze rechter zal worden, haar lijf beter aan zal gaan voelen, ze de juiste spieren ontwikkeld en daardoor ook bewerkbaarder wordt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:04

@Elisa2; ze trapt gericht naar de lijnen toe plus ze blijft bokken totdat de lijnen achter haar achterhand worden weggehaald. Hoe zie jij dit voor je om dit überhaupt te kunnen verbeteren? Haar gedrag wordt er niet beter op omdat ze heel gespannen plus nerveus wordt van lijnen om haar heen die tegen haar buik of achterhand aankomen.

@Mariljo; ik heb nog 1 volle pot magnesium in de kast staan dus als jij denkt dat ze hier baat bij heeft? Qua brokken en muesli hebben we al heel veel gewisseld plus uitgeprobeerd. Het enige wat we hiermee bereiken is dat ze nog drukker en schrikachtig wordt plus haar karakter wordt dan met de dag moeilijker hanteerbaar. Ik ga daarom zelf niet meer switchen met ander voer.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 09-02-19 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:13

dat trappen en bokken naar de lijnen is heel eenvoudig op te lossen. Schakel iemand in die goed is in grondwerken, denk dat het zo opgelost is.