Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Re: Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:48

@pol013: Dankjewel. Inderdaad is 90 cm op zich niet hoog en kan je je in deze rubrieken wel nog veel gebruiken als training. In de les springt hij netjes 110 rond, geen probleem. Maar ik ben nooit hoger gegaan net omdat dat gewoon geen zin had met dit paard op wedstrijd. Ik ben ook van mening dat een paard moet leren meedenken en meekijken, en dat je als ruiter niet ALLES moet regelen. Ik ondersteun hem zo veel als nodig is, maar hij moet er wel ZELF over. Mijn schimmeltje bijvoorbeeld kijkt netjes mee en daar 'voel' ik ook gewoon dat hij in het parcours al naar de volgende hindernis zoekt.

Probeer maar eens netjes rond te raken met een paard dat je nog maar voor de helft lijkt te horen, plots niet meer echt reageert op het been en totaal bezig is met zijn omgeving. Je zit dan in het parcours, en het enige wat je kan doen is proberen hem toch wat vertrouwen te laten vinden door foutloos rond te springen. En ja, in zo'n situatie is het g*dverdomme moeilijk om dan ook nog op technisch vlak alles op punt te krijgen. Natuurlijk kan je dan zeggen 'niet starten', maar dat kan ik vooraf natuurlijk moeilijk weten als het thuis en in de les allemaal prima gaat. En volgens mij is het ook niet voordelig om hem, als ik voel dat hij weer in de stress schiet, meteen uit de ring te halen zonder te rijden want dan bevestig ik zijn angst alleen maar. En vandaar dat ik ook nu zeg: Ok, weer even back to basics. En als ik dan ooit beslis om hem weer te starten, zit de kans er in dat het opnieuw gebeurd. En ook dan zal ik er toch voor gaan om een foutloos rondje af te leggen in de hoop dat hij er zo weer wat vertrouwen in krijgt. En als dat gefilmd wordt, zit de kans er dik in dat ook niet alles 'mooi' en 'netjes' oogt.

Op dressuurwedstrijd heeft hij het ook wat, maar minder. Maar dus ook dat hij opeens de helft van de hulpen lijkt te vergeten en erg gespannen loopt. Maar dat hebben we al jaren niet meer gedaan. Op ander vreemd terrein, dus geen wedstrijd, lukt het op zich ook wel als je hem eerst even rustig door de bak stapt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:49

Ik ben het juist wel totaal eens met Ayasha. Zeker ook gezien onderstaande.

Sierro schreef:
De meeste springpaarden weten wel degelijk welke galop ze moeten nemen, anders zou elke springruiter na bijna elke hindernis eerst eens een wissel moeten rijden en dat is dus zeker niet het geval. Meedenkende paarden kijken mee, en zien 'ok ik moet zo naar links', die landen dan ook links.

Een paard weet heus niet door zelf te kijken of je naar links of rechts wilt in een parcours na een hindernis en of hij dus in linker of rechtergalop moet landen. Dit moet de ruiter toch echt zelf aangeven op de sprong dmv zijn houding/druk op de beugels. Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, maar juist daarin moet je ze ook ondersteunen, dat kan niet door het paard te laten kijken. Dat geldt ook voor de afstanden, niet ieder paard past die netjes aan. Zeker niet als je zelf tegenstrijdige hulpen geeft door te "duwen", logisch dat hij dan eerder afgaat en niet netjes wacht.

Hals hij thuis wel fijn is dan lijkt het mij toch echt dat hij of iets naars heeft meegemaakt op concours. Of dat jij hem toch anders benadert/rijdt wanneer je de druk van presteren hebt.
Laatst bijgewerkt door Hommage op 25-01-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:51

Ik vind het heel stoer dat je jezelf zo kwetsbaar durft op te stellen én beeldmateriaal deelt. Het geeft echt aan dat je met je dier wilt meedenken, en er alles aan wilt doen. Chapeau!

Springtechnisch heb ik helaas weinig mee te delen, maar is het geen idee om met dit dier eens springclinics te gaan rijden? Wie weet dat hogere springruiters (of andere instructrices) net wat anders zien/andere tips mee kunnen geven voor jou én hem.. Zodat je wellicht samen het plezier terug vind. Dat lijkt me voor jullie samen het belangrijkste, en dat zie je bij je schimmel veel meer terug!

Succes! :-)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:55

Je kunt een heel stuk beter springen dan veel mensen op bokt, maar dit paard heeft blijkbaar óf niet de juiste instelling/talent (= plezier) voor het springen en/óf niet de juiste begeleiding.
Fysiek vermogen is maar een deel van het 'talent' van een paard.
Als jij door wilt trainen voor de sport met dit paard, zul je toch vooral jezelf moeten trainen.
Zie het maar als een goede leermeester, die niet genoegen neemt met halve aanwijzingen.
Met paarden die vanzelf in de juiste galop springen en geen moeite hebben met een wat wisselende afstand, heb je het als ruiter wat gemakkelijker.
Sommige paarden stellen hoge eisen aan hun ruiter. En zelfs dan is het nog de vraag of jullie werkelijk veel verder komen. Het paard heeft nu al veel negatieve ervaring met 'op wedstrijd zijn'. Dus dan moet er wel veel tegenover staan om het te veranderen.
En als dit niet is wat je ambieert, kun je beter een andere keuze maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:56

Ik snap je probleem wel alleen is het wel zo dat een paard echt geen benul heeft hoe hij na een hindernis moet landen, dat geeft de ruiter op zijn rug aan. Er zijn maar heel weinig paarden die het talent bezitten om altijd goed te landen. Wij hebben een pony gehad die dat kon, kwam bij ons als vierjarige, net zadelmak en na drie weken sprong hij foutloos een B parcours. Ook 80 cm en hij landde elke keer goed. Maar normaal is het de ruiter op de rug van een paard die door subtiele hulpen het paard juist laat landen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:56

@Ilja: Dit was een beetje fout verwoord van me, ik bedoel wel degelijk dat een meedenkend paard voelt dat je boven de hindernis of er vlak voor lichtjes naar links of rechts neigt. Met meekijken bedoel ik dan weer algemeen in het hele parcours en naar de hindernissen zelf toe. Hij gaat nergens eerder af, net integendeel. Dat verklaart ook mijn soms duwende zit, zeker een slechte gewoonte maar een reactie op zijn afremmend gedrag.

Kan inderdaad echt wel zijn dat hij wat heeft meegemaakt. Dat ik hem anders rijdt klopt wel, maar dan is het eerder wat meer prestatiegericht. Zoals de meeste ruiters op wedstrijd. Ik ben zelf steeds erg rustig. En hij heeft dit probleem ook met andere ervaren wedstrijdruiters zoals ik al een paar keer zei, mensen waarvan ik ook weet dat ze voldoende rust naar hem uitstralen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:58

Inderdaad, knap dat je überhaupt beeldmateriaal durft te laten zien. Ik heb zelf ook een afstammeling van Numero Uno en ik merk zelf dat het gewoon een paard is die heel onzeker wordt van een ruiter die niet goed begeleidt. Daardoor hebben wij ook zo'n periode gehad waarin we niet eens meer over een kruisje kwamen omdat we totaal niet op een pad waren samen. Zeker als je dan een aantal keer weigert/niet uitkomt/ een poedersuiker hebt denken Numero Uno's over het algemeen 'bekijk het maar'. Het zijn vaak gehoord, paarden met karakter en van zichzelf een nerveuze/onzekere instelling. Dit zie ik ook bij de jouwe terug in parcours. Ik zou hem met meer basistempo rijden (krijgt de mijne vertrouwen van) zodat je eerder in moet houden op de sprong dan dat je er aan moet gaan rijden (die van mij sluit mij buiten op zo'n moment namelijk). En begin gewoon eens met hele lage sprongetjes waar je met een flink tempo overheen gaat. Hij komt heel erg terug op de sprong en springt totaal niet in het ritme. Probeer dat op lagere hindernissen te fiksen en dan wat hoger te gaan. En daarbij genoeg vertrouwen en begeleiding geven, dus desnoods wel terug nemen naar draf en in de goeie galop aan laten springen.
Wij zijn er gewoon weer uit gekomen en springen inmiddels met gemak een parcours en 1.20, dus ik zou zeker niet denken aan opgeven.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:00

Sierro schreef:
@Ilja: Dit was een beetje fout verwoord van me, ik bedoel wel degelijk dat een meedenkend paard voelt dat je boven de hindernis of er vlak voor lichtjes naar links of rechts neigt. Met meekijken bedoel ik dan weer algemeen in het hele parcours en naar de hindernissen zelf toe. Hij gaat nergens eerder af, net integendeel. Dat verklaart ook mijn soms duwende zit, zeker een slechte gewoonte maar een reactie op zijn afremmend gedrag.

Kan inderdaad echt wel zijn dat hij wat heeft meegemaakt. Dat ik hem anders rijdt klopt wel, maar dan is het eerder wat meer prestatiegericht. Zoals de meeste ruiters op wedstrijd. Ik ben zelf steeds erg rustig. En hij heeft dit probleem ook met andere ervaren wedstrijdruiters zoals ik al een paar keer zei, mensen waarvan ik ook weet dat ze voldoende rust naar hem uitstralen.

Oke dan begrijp ik je :) Al vind ik wel degelijk dat hij met de afstanden in de knoei zit zo af en toe.

Zou het niet kunnen dat je daardoor toch onbewust anders rijdt? Rondjes HC gaan hetzelfde?
Laatst bijgewerkt door Hommage op 25-01-19 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:00

Sierro schreef:
De meeste springpaarden weten wel degelijk welke galop ze moeten nemen, anders zou elke springruiter na bijna elke hindernis eerst eens een wissel moeten rijden en dat is dus zeker niet het geval. Meedenkende paarden kijken mee, en zien 'ok ik moet zo naar links', die landen dan ook links. Dat een paard niet weet dat er een juiste of foute galop is, ben ik dus ook zeker niet mee eens. Ik ben het er WEL mee eens dat hij niet goed kan omspringen als er geen balans is, en dus heb ik ook al herhaaldelijk gezegd dat ik hem nu ga terugnemen naar niveau 0.

Dat heb je dan toch niet helemaal goed. JIJ moet op de sprong al aangeven of je in de link- of rechtergalop wil landen. Vaak doe je dat al automatisch als je goed naar de volgende sprong kijkt. Een paard weet niet of hij na de sprong naar links of naar rechts moet (oké, 2e rondje misschien), daar moet jij ze echt in begeleiden.

Ik zou denk ik met dit paard heel veel gaan oefenspringen op andere locaties. Gewoon 70-80 cm, niet moeilijker maken dan nodig. Die hoogte kan hij wel, daar hoef je je nu niet op te focussen.
Wat doet hij als je 'm eens heel flink naar voren rijdt als hij zo twijfelt?

Dat hij het overigens alleen op wedstrijd doet vind ik wel wat frappant, ik zou ook zeker het probleem bij jezelf zoeken. Heeft op zich niks met je rijden te maken, maar wellicht wordt je zelf wat te afwachtend (wat je zelf niet eens in de gaten hebt) waardoor hij gaat twijfelen, waardoor jij weer gaat twijfelen. Helemaal omdat je niet weet wat hij gaat doen kan dat best eens zijn gaan spelen bij jou, wat dan een vicieuze cirkel is geworden. :j

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:02

@freetorun: Kwestie van dat ik niet wist wat me ging overkomen? :D Nee nee, ik wil alleen maar tips en dat mogen gerust ook rijtechnische zijn. Springclinics zijn zeker een goed idee! Ik heb ooit eens een crossclinic met hem gereden, en ook daar had hij 5 pogingen nodig om een enge hindernis te springen waar andere paarden er bij de 3e keer over gingen.

@senna21: Dankjewel, dit klopt ook wel met mijn eigen idee. Ik zeg ook altijd tegen mezelf dat al deze moeilijke zaken me wel altijd HEEEEEL veel geleerd hebben. Hij heeft me geleerd om zelf altijd mijn uiterste best te doen als ruiter zodat ik hem de meest optimale ronde kon geven zonder hem te storen. Mijn instructrice zegt het ook steeds; met dit paard moet je elke tel van je parcours 100% bij de pinken zijn en hem steeds bij de les houden.

@bigone: Zie mijn reactie naar Ilja, was een beetje fout verwoord van me. Wel echt top van die pony hoor, zo eentje is er goud waard.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:05

@liekec: Ja ik hoor het ook vaak van Numero Uno's! Net hetzelfde. Goeie tips die je geeft, dat ga ik zeker doen. Dankjewel!

@Ilja: Klopt wel hoor, maar dan is het niet omdat ik het niet zie maar omdat ik het niet naar hem kan overbrengen omdat hij me zo buitensluit dan. Op gewone hindernissen rijd ik met hem eigenlijk gewoon naartoe omdat ik weet dat hij die wel springt, maar op waterbakken etc denk ik natuurlijk door ons verleden dan wel 'oh kom op daar moet je nu toch wel over!' en leg ik wel wat meer been aan. Rondjes HC op verplaatsing zijn idd hetzelfde.

@Kaitlyn: Zie ook reactie naar Ilya, was fout verwoord en ik bedoel inderdaad 100% wat jij ook zegt. Ik probeer hem de laatste tijd echt naar voren te rijden, het voorwaarts op te lossen. Dat gaat eigenlijk best goed maar dat weerhoudt hem niet om dan op bvb een waterbak weer volop de rem op te trekken. En kan inderdaad zijn hoor wat je zegt van op wedstrijd, ik ben misschien niet echt anders maar hij wel, en dus zal hij meer 'testen' en 'tegenwerken' dan op training. Misschien moet ik wedstrijd net wel heel anders gaan rijden. :p

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:17

ts: heb je zelf wel eens het hartslagmeter gereden?
Om te toetsten of er echt geen verschil is bij jou als je de ring in gaat?
En een echte echte prof laten rijden. Zo'n ijskonijn?

Ik heb hier ook zo'n mega gevoelig geval. Als ik alleen al iets gehaast ben thuis met opzadelen (kijkt op klok en denkt, oh ik moet nu gaan zadelen, dan ben ik nog op tijd) dan staat mijn paard al achter in zijn stal te schijten. Zelf merk ik dan amper dat er iets loos is tot ik hem zie reageren op mij.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:17

Heb je wisselingen in instructie gehad in die tussentijd? Heb je goed dressuurles? Volgens mij kun je daar nog wel winst halen. Scherper op de hulpen, meer ondersteunen rijtechnisch, wellicht dat hij dan het vertrouwen meer terug gaat krijgen. Zijn je instructeurs voldoende kritisch? Bij mij werkt het beste als ze echt zegt waar het op staat, niet fijn op dat moment, maar dat maakt mij veel scherper en beter.

Pak je specifieke lijnen in je training mee? Kun je dat wellicht opbouwen. In een eerste training een bepaalde lijn goed oefenen en tevreden over zijn, volgende training een andere lijn (bij voorkeur vast parcours) en langzaamaan het totale parcours springen. Met een hele kritische blik erop, alles moet goed gaan voordat je verder gaat.

Eerder schreef je al dat iemand anders hem gereden heeft in het parcour. Is het mogelijk dat een handige dressuurruiter eens met hem aan de slag gaat? Ik merk het namelijk ook altijd aan mijn eigen als mijn instructrice er eens op gaat als het echt echt niet lukt.

Top van je dat je zo open bent en kwetsbaar op kan stellen. Hopelijk kom je er samen met hem uit. Als het je 'once in a lifetime' paard is, zou ik het zeker de moeite waard vinden om je energie er nog in te gaan steken.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:22

Ik heb je hele topic doorgelezen, mijn paard heeft exact hetzelfde probleem.
In de training thuis gaat het supergoed, af en toe morren op een 'spannende' hindernis maar toch altijd uiteindelijk er wel overheen. Op wedstrijd klapt ze volledig dicht, hierdoor heb ik besloten (ook ivm een domme blessure door de wei) om een tijd niet op wedstrijd te gaan. Ik zelf wil graag de controle houden in het parcours en mijn paard denkt, joh ik fix dit wel even en dan komt ze voor de hindernis en denkt ohnee nu mag jij het oplossen. Thuis reageert zij anders en rij ik anders.

Of wij het eruit krijgen weet ik niet, ik probeer in de training netjes en zelfverzekerd te rijden, op ander terrein verander ik onbewust in mijn rijden en mijn paard ook voornamelijk in reactie op mijn hulpen. Mijn paard denkt ineens een stuk minder mee en vind het onwijs spannend, terwijl een ander dit er misschien niet eens aan af ziet. Zelf ben ik dus gaan werken met tips van mensen die mij op ander terrein hebben zien rijden. En andere instructie kan daarin goed helpen.

Voor jou lijkt mij het heel goed om eens bij een andere instructeur/instructrice te lessen, gewoon eens een andere blik. Dit kan ontzettend goed helpen om de knop in het parcours om te zetten. Bijvoorbeeld een wedstrijd in clinic vorm, dus echt losrijden en rijden als tijdens een wedstrijd. Maar met commentaar en tips van iemand die je later terug kunt horen. Dan kun je een 2e rondje rijden en direct met deze tips aan de slag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:36

Even er van uit gaande dat je met dit dier graag alles geprobeerd wil hebben voor je op geeft, want die indruk krijg ik wel van je, begrijp me niet verkeerd. Wat als dit dier nooit correct parcours heeft leren lopen/potentieel onzeker gemaakt is doordat er op jonge leeftijd meer gevraagd is dan hij aan kom (want ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat dit een gevoelig en onzeker paard is en dan is dat risico er gewoon als hij op 4 jaar al parcoursen liep.). Dat zou ook verklaren waarom hij in training wel rijdbaar is (want: andere paarden, vertrouwde omgeving enz. Dus minder prikkels die zijn nervositeit kunnen prikkelen, zie het als een soort falingsangst maar dan op paarden-niveau. :+).
Het zou dus kunnen dat dit dier simpelweg niet "durft" meedenken, misschien heeft hij zelfs geleerd dat dat hem in problemen brengt. Is het geen optie om, heel dom, eens een aantal oefenparcoursen op een hoogte van 50cm of 60cm te doen? Ik begrijp dat 90cm op zich geen hoogte is, maar misschien helpt het om dit dier eens flink "onder" zijn vermogen te laten springen in een wedstrijd-opstelling puur en alleen om hem vertrouwen te geven (want: appeltje-ei'tje).
Wellicht kom je dan met hem op een punt dat je tot hem door dringt in het parcours waardoor je ook op hogere sprongen gewoon kan rijden. Aan zijn kunnen ligt het niet, aan jou kunnen ligt het niet, dan blijft er nog maar een ding over: het zit tussen de ogen. En dan moet je een methode gaan toepassen die daar mogelijk invloed op heeft. En dan kan ik alleen bedenken dat je hem iets laat doen wat hij super simpel vindt waardoor hij bevestigd wordt in zijn kunnen ipv bevestigd in zijn onzekerheid en fouten.

Ik heb het ide dat iedereen hier uit gaat van een "normaal" paard met een correcte training maar ik denk dat je dan vanuit een verkeerde basis denkt als ik je verhaal lees. Ik vrees dat dit dier voor jou geen correcte training gehad heeft. En ik vrees ook dat ze heel goed wisten waarom ze beweerden "dat hij al een jaar niet meer gesprongen had."
Hoe je het ook draait of keert daar is een reden voor, of hij deed het niet om te beginnen, of hij is er me gestopt om een reden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:52

Sierro schreef:
[...]En ook dan zal ik er toch voor gaan om een foutloos rondje af te leggen in de hoop dat hij er zo weer wat vertrouwen in krijgt. En als dat gefilmd wordt, zit de kans er dik in dat ook niet alles 'mooi' en 'netjes' oogt.[...]

En dit is dus wat ik bedoel met het rijden van je parcours met een andere instelling.
Laat ik nog even een ander paard van mij als voorbeeld erbij halen. Dit paard had last van verlatingsangst, zodra zij dus van de gezellig losrijbaan met alle paarden weg moest en in haar eentje in de grote ring stond, klapte ze ook volledig dicht. Met pijn en moeite (en staken) kon ik haar achterin de baan krijgen, maar zodra ik daar was en haar hoofd enigszins richting het losrijden werd gedraaid, trok ze een sprintje. Met een ander paard erbij ging het vanzelfsprekend beter, maar was ook zeker niet je van het en ook niet altijd mogelijk.
Uiteindelijk bleek voor haar dat (naast de ervaring dat ze na haar rondje weer terugkwam bij de rest) het ook te helpen om bij het binnenkomen eerst eens 1 of 2 rondjes in galop door de hele baan te gaan. Daardoor kon zij de spanning afvloeien omdat er vanuit mij totaal geen druk was (en ze is een paniekhaas, bij spanning wil ze gaan rennen) en zodra die spanning er grotendeels af was, kon ik wel rijden. Voordat dit volledig werkte had ook wel een paar keer nodig, maar uiteindelijk had ik gewoon het hele parcours de controle die ik ook had tijdens de training. En de eerste keer dat dat gebeurde had ik een balk, maar ik was zo ontzettend blij omdat haar mindset goed was, dat die hele balk met niets uitmaakte. Ook al was er geen enkele balk blijven liggen, maar had ze wel die mindset, dan had ik nog een gat in de lucht gesprongen.
Foutloos is voor zo'n paard niet je doel, het goed kunnen rijden van je parcours is het doel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:59

Ayasha, tussen de oren lijkt me beter :D maar hier kan ik alleen maar in meegaan. De moeder van dit paard lijkt ook dezelfde neiging te hebben, komt bij dat ts het dier als vijfjarige kocht, stond al een hele poos stil (verkeerd teken meestal op die leeftijd) en had daarvoor op M niveau gesprongen , hier zijn ze dus zeer waarschijnlijk veel te vroeg en te heftig mee bezig gegaan. Zo jammer maar het kan echt wel zo zijn dat je het er gewoon niet meer uit krijgt. Vandaar dat ik ts adviseerde om een bijrijder te zoeken en het dier gewoon alleen maar lekker mee te nemen op buitenrit. En dan over een tijd maar eens kijken of hij een huppeltje van 60 cm zo even springt, cavaletti training enzenz. Neem wel mijn pet af voor ts, zes jaar bezig en vol blijven houden, dat doen er niet veel.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:05

Ayasha schreef:
Éigenlijk zie ik niet zoveel verschil in rijstijl tussen de vos en de schimmel. De schimmel lost het zelf gewoon beter op.
Wat me ook ‘stoort’ is hoeveel verantwoordelijkheid bij het paard gelegd wordt. Je dwingt hem in kruisgalop (en dus geheel uit balans) door omdat hij moet leren ‘omspringen’?
Vind je het gek dat een onzeker paard er dan de brui aan geeft? Brave man dat hij nog probeert. Imo is dit dan een type dat in parcours gewoon veel meer begeleidt moet worden. Laat hem niet aan zijn lot over maar rijdt die wissel zélf. Hoe wil je dat hij ritme vindt als hij niet in een correcte, galop zit. Als je zonder balans begint ga je die niet halfweg ineens oppikken.
Waarom denkt je lesgever dat een paard zelf kan leren dat hij maar moet om springen? Het is een paard. Hij weet niet dat er een ‘juiste’ galop is. Het is aan ons om ze dat te leren omdat het ons dragen is wat het noodzakelijk maakt om die correcte galop te hebben. (Correct is ook mooi door gesprongen en over de rug, niet enkel linke en rechts).

Neem je verantwoordelijkheid als ruiter, leer dat dier wissels en bereid hem netjes voor i.p.v. ‘hij moet het zelf uitdokteren’ want die ervaring en zelfzekerheid heeft dit dier blijkbaar niet. Eerst weer laag tot hij weer vertrouwen heeft om zelf naar de sprong toe te willen.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.. ook geef je geen hand en hou je hem erg vast vind ik. Geef je paard eens de ruimte om te kunnen lopen en te springen. Verder dressuur is alles. Tijdens je parcour moet je uiteindelijk ook dressuur rijden. Als het allemaal zo makkelijk was om te zeggen " ach paard moet het maar allemaal zelf kunnen en ik stuur alleen een beetje" dan waren we allemaal topruiters! Minder het paard de schuld geven en meer bij jezelf kijken....

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:10

Ik heb je filmpjes van de vos en schimmel gekeken en zie genoeg ruiterfouten waardoor ik je vos wel gelijk geef dat hij zo doet als dat je zegt. Je schimmel weet zich veel makkelijker te redden, dat is voor het oog het grootste verschil.

Ik zou zeggen: back to basic en je rijstijl aanpassen aan wat je vos nodig heeft.

Hele mooie vos trouwens! :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:11

bigone schreef:
Ayasha, tussen de oren lijkt me beter :D maar hier kan ik alleen maar in meegaan. De moeder van dit paard lijkt ook dezelfde neiging te hebben, komt bij dat ts het dier als vijfjarige kocht, stond al een hele poos stil (verkeerd teken meestal op die leeftijd) en had daarvoor op M niveau gesprongen , hier zijn ze dus zeer waarschijnlijk veel te vroeg en te heftig mee bezig gegaan. Zo jammer maar het kan echt wel zo zijn dat je het er gewoon niet meer uit krijgt. Vandaar dat ik ts adviseerde om een bijrijder te zoeken en het dier gewoon alleen maar lekker mee te nemen op buitenrit. En dan over een tijd maar eens kijken of hij een huppeltje van 60 cm zo even springt, cavaletti training enzenz. Neem wel mijn pet af voor ts, zes jaar bezig en vol blijven houden, dat doen er niet veel.

Die van mij heeft tussen de oren alleen maar een pluk manen en lucht zitten. := Behalve als het regent of sneeuwt. :j Dan legt ie ze zo plat dat het best kan zijn dat z'n hersenen zich ergens tussen de oren vinden. :D
Het kan zijn dat het er nooit meer uit gaat maar op één of andere manier heb ik niet het idé dat deze zo ver heen is, hij wil nl. nog wel. Hij heeft goede momenten. Het is niet dat hij pertinent nee zegt. Maar ik denk net als jij dat, ondanks dat ik ook begrijp dat ze na zes jaar wel hoopte verder te staan met hem dan waar hij nu is, het bij deze een kwestie zal zijn van het poepsimpel te maken tot hij weer zelf naar de sprong toe trekt en ze voelt dat hij weer initiatief laat voelen. Met het risico dat dat initiatief idd niet zal komen. Maar ik persoonlijk denk wel dat dat nog mogelijk is. Maar zeker weet je dat nooit natuurlijk, dus ik snap wel dat je vindt dat TS ook met die optie rekening moet houden. Sommige paarden krijg je er niet meer uit. Hier staat ook zo eentje, die komt niet meer goed. :) Dat is jammer maar hij wordt er niet ongelukkiger van zolang ik hem niet dwing tot dingen die hij niet "kan". (mentaal.) Maar bij dit paard wist ik wel bij voorbaat al dat de kans groter was dat ik het niet goed ging krijgen dan wel. :) En dat idé krijg ik van TS haar paard niet op één of andere manier.
En idd, Er is vrijwel altijd een reden voor een sportpaard dat lange tijd stil staat. En veel vaker dan niet wordt die reden je echt niet eerlijk mee gedeeld. :D

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:34

@pol013: Ja hoor, ik heb zo'n Huawei Wear ding sinds kort. En op wedstrijd zelf geen ongelofelijk hoge hartslag, gewoon lichtjes verhoogd van de inspanning. Maar echt wel vanaf dat ik effectief in het zadel zit. Een prof/ervaren amazone heeft er mee gereden (sinds kort is zij mijn lesgeefster omdat zij hem ook zelf kent), en zij zegt ook dat dit er gewoon in zit. Zij rijdt met makkelijke en moeilijke paarden tot op een redelijk niveau en springt ook op Jumping Mechelen en zo, dus ze is zeker geen zenuwachtig type en durft veeeeel meer dan ik.

@Sakura: Wel wat wisseling in instructie ja. Mijn huidige instructrice (zie hierboven) kent hem ook, en zij is zeker érg veeleisend. :D Wat net goed is. En ze zegt me ook gewoon waar het op staat. Zoals jij het omschrijft met die lijnen, zo verlopen mijn lessen dus ook. Inspringen, lijntjes lijntjes lijntjes, deel van het parcours, volledig parcours, dan eens wat hoger, ... Loopt meestal allemaal echt super.

De eigenaresse van zijn moeder is ZZ-dressuuramazone (met diezelfde moeder dus), zij heeft ook al aangeboden hem te rijden en dit neem ik alvast in overweging. Dankjewel, ik hoop ook dat we er op een of andere manier samen gelukkiger uitkomen.

@Mazzel: Kijk, net hetzelfde dus. Bij mijn paard zien de omstaanders eigenlijk ook niet veel verschil, terwijl ik hem vanbinnen voel borrelen. Ik heb pas een andere instructrice, zij kent het probleem prima omdat ze hem zelf ook gereden heeft en zij kan ons zeker goed helpen. We zijn ondertussen nog maar enkele keren bij haar op les geweest dus we moeten hier eerst wat in vorderen. Een clinic is zeker een prima idee, had iemand anders eerder ook al aangehaald.

@Ayasha: Ik wil inderdaad nog niet opgeven. En ik denk ook dat ze hem gewoon totaal overvraagd hebben... Ik haal hem nu uit de wedstrijden, en dan wil ik hem gewoon weer laag starten. Het laagste hier is 70-80, daar heeft hij eigenlijk nooit problemen mee gehad en sprong die dan weer wel met meer plezier.

@Bowo: Dat is zeker ook een goed idee, want nu als ik binnenkom stap ik eerder rustig rond en laat hem al eens kijken naar hindernissen die hij waarschijnlijk eng vindt. Inderdaad is foutloos dan misschien niet het juiste doel, ik bedoel vooral het 'rond krijgen'. Want nu werd hij de laatste keer gewoon uitgebeld door 2x stop op de waterbak. Daarvoor had hij op 1 wel een balk door zijn stress, maar door dan echt met veel vertrouwen te rijden ging het steeds beter. Tot aan die waterbak dus. (y)

@bigone: Inderdaad is dat dan wat ik zou doen als het echt niet meer blijkt te lukken. Ik heb wel een paar erg goede kandidaten als bijrijder, onder andere de eigenaresse van de moeder zelf (ZZ-dressuuramazone). En dankjewel, ik ben gewoon zo gek op 'm. ;) Hij heeft me onwijs veel geleerd.

@Joliieeenn: Hier word ik dus een beetje moe van. Ik zeg nergens dat ik van hem verwacht dat hij het allemaal maar oplost, want dan raakten we nog niet voorbij de eerste hindernissen. Ik spreek alleen over meedenken. Ik weet dat je hier volledig wordt uitgekauwd als je zegt 'ik heb een probleem, en het ligt volgens mij aan mijn paard', maar ik zeg het toch. Ik ben geen topruiter en ik heb werkpunten, maar ik denk dat alle wedstrijdruiters met ervaring met moeilijke paarden het met me eens kunnen zijn dat die rondjes er vaak niet 100% voorbeeldig uitzien. Dat is zelfs op het uiterste 5*-niveau zeker niet zo, maar dat zijn andere paarden. En dus ligt het toch ook altijd deels aan het paard/de combinatie.

En NEEN, daarmee bedoel ik niet dat het paard alles maar moet oplossen. Je moet als ruiter altijd beteren en bijleren en je best doen, maar een beetje springpaard vergeeft je hier en daar een foutje wel. NIEMAND rijdt een parcours op technisch vlak perfect rond. Er zijn altijd wel werkpuntjes. Alleen wegen hier mijn werkpunten naar mijn mening niet op tegen zijn gedrag in het parcours. Het klopt dat ik meer hand moet geven, dat zegt mijn instructrice ook. Hoeveel ruimte ik hem moet geven bespreek ik dan ook liever met haar, zij kent hem en ze weet ook dat hij van te veel ruimte onzeker wordt en sneller opzij springt.
Laatst bijgewerkt door Sierro op 25-01-19 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:36

@ Change3x: Het tweede filmpje is dan ook om aan te tonen waar we tegenaan lopen. We zitten in een vicieuze cirkel; ik kan niet 100% rijden omdat hij niet/amper reageert, hierdoor komt hij niet optimaal voor de sprongen etc etc. Dat ik hem wel degelijk juist voor de sprong zou kunnen zetten als hij zou reageren, zie hier natuurlijk niet.

En dankjewel, knap is hij zeker. ;)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:49

Helaaas vind ik het ook niet leuk als ik weer eens zeg tegen mijn instructeur dat het aan mijn paard ligt en hij me elke keer zegt nee hoor ligt niet aan het paard, jij deed dit of dat .. Het zijn vaak maar hele kleine dingetjes waardoor iets misloopt. En elk paard is anders en zal anders gereden moeten worden.. En dan werken we daar weer aan verder en inderdaad het lag aan mij. En ik heb zeer zeker geen paard onder mijn kont die alle knopjes kent. En daarom gaan wij niet op wedstrijd en wordt er eerst thuis gewerkt aan onze struikelpunten. En als het thuis lukt eens naar een andere piste. En zo wordt het alsmaar meer opgebouwt. Deze is trouwens niet helemaal hetzelfde maar blijft ook staan bij vreemde sprongen alleen ipv te langzaam is hij TE heet en stuitert alle kanten op :+ En toch is mijn paard het niet schuld, als ik juist rijd rijden we een heel net parcour rond (voor hoever ik dat kan :+ ) Goede instructie en flink wat stappen terug is imo de enige optie met dit paard en misschien wilt hij het dan wel doen..

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:55

Alleen zegt mijn instructrice, en mijn vorige, en mijn dressuurinstructeur, en de eigenaresse van de moeder allemaal dat het toch vooral IN hem zit en ik hem echt wel netjes rijd ... Dan zullen zij wel allemaal blind zijn. Het kan natuurlijk dat er klein iets is in mijn rijstijl, maar ik denk dat ik er dan 6j later en met diverse instructeurs wel achter gekomen zou zijn. En dan zou hij dat bij anderen onder zadel niet/minder moeten doen. We gaan inderdaad een paar hazensprongen terug maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:57

Veel succes , je bent een volhouder of het nu wel of niet aan je paard ligt. Bij een ander was hij allang weer de handel in gegooid en jij bent al zes jaar bezig. Echt knap, je schiet er nog niet veel mee op maar het dier had niet beter terecht kunnen komen.