Slofteugel zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:27

Om op je titel te antwoorden: een slof is niet zielig, zolang die op de juiste manier gebruikt wordt.

Ik raad je aan om een GOEDE lesgever te nemen die kennis van zaken heeft. Als ik zo je startpost bekijk, lijkt dit mij een lesgever die niet weet waar hij/zij mee bezig is.

oxydrain

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 19:10

Heel erg bedankt voor al jullie tips. ik hoop dat ik mijn moeder kan overtuigen want die wil dat ik zo rijd. ik laat haar dit wel lezen maar ze heeft het altijd heel gezellig met de instructeur en hij geeft veel stalgenootjes les. ik hoop dat het helpt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:18

Truc is om niet met de meute mee te gaan maar om les te hebben op een manier waar jij en je paard prettig bij zich voelt (dus niet in alle macht de boel naar beneden trekken terwijl echte nageeflijkheid van achteren naar voren komt. En dan bedoel ik niet harder gaan).

Succes TS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:59

PerleB schreef:
Om op je titel te antwoorden: een slof is niet zielig, zolang die op de juiste manier gebruikt wordt

Hoe gebruik je hem dan correct? Wanneer zou iemand hem kunnen gebruiken?
Iemand die verantwoord met een slof kan rijden, heeft hem dan toch niet nodig?
Maar ik ben erg benieuwd naar je uitleg.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:33

oxydrain schreef:
Heel erg bedankt voor al jullie tips. ik hoop dat ik mijn moeder kan overtuigen want die wil dat ik zo rijd. ik laat haar dit wel lezen maar ze heeft het altijd heel gezellig met de instructeur en hij geeft veel stalgenootjes les. ik hoop dat het helpt.

Is je moeder vrijgezel?
Zo ja, gewoon zeggen dat ze lekker moet gaan daten met die kerel maar dat jij een andere instructeur wil.

Zou wat zijn zeg dat jij maar moet blijven lessen en je paard naar de knoppen moet helpen omdat ze nodig gezellig moet kletsen met die vent.

oxydrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 12:01

Absolem schreef:
oxydrain schreef:

Is je moeder vrijgezel?
Zo ja, gewoon zeggen dat ze lekker moet gaan daten met die kerel maar dat jij een andere instructeur wil.

Zou wat zijn zeg dat jij maar moet blijven lessen en je paard naar de knoppen moet helpen omdat ze nodig gezellig moet kletsen met die vent.

Nou, mn vader vind het eigenlijk ook niet heel erg leuk. maar ik denk niet dat ze het leuk vind als ik dat zeg. mn ouders hebben verder geen verstand van paarden maar ik zal het proberen uit te leggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:32

Een instructeur die een 4-jarige een uur lang 'aan de teugel' probeert te krijgen is sowieso geen instructeur maar een prutser.

JanneVoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:42

ik vind slof zielig. pak dan een martingaal of thiedeman dat vind ik beter

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:08

JanneVoss schreef:

Want?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:23

Als je ouders geen verstand van paarden hebben mogen ze ook niets zeggen over het moeten hebben van een bepaalde instructeur hebben lijkt mij :)* Probeer het gewoon rustig aan te kaarten dat het wel duidelijk is dat deze man óf geen verstand van zaken heeft óf gewoon hopeloos ouderwets/grof is.
Aan de teugel rijden is geen kwestie van trekken tot ie het doet maar het correct en ontspannen van achter naar voren rijden van het paard. Zodra je dat voor elkaar hebt zal hij het vanzelf doen (mits hij ook vrij van pijn e.d. is) ;)

JanneVoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:45

Es_ther schreef:
JanneVoss schreef:

Want?

Omdat een paard met slof in een bepaalde hou ging Word gedwongen. Ik ben sms niet van de hulpteugels maar slof vind ik gwn zielig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:46

Niet als de slof los hangt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:49

en wat is dan precies het nut van een loshangende slof?

JanneVoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:59

Kinke schreef:
en wat is dan precies het nut van een loshangende slof?

Inderdaad..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:59

Supervixen schreef:
Niet als de slof los hangt.

Als de slof hangt kun je 'm er net zo goed afhalen.

Een slof gebruik je of verkeerd of je gebruikt 'm niet.

Conclusie sloffen zijn waardeloos.

Een adres waar ik stage heb gelopen. Had de dochter van mijn stage begeleider een rete gave go-jack hengst onder haar kont. Die had ze gekregen van haar vader.

Kind had een attitude van hier tot gunther. Pochen dat ze les had gehad van adelinde.

Maar ondertussen Reed ze dat beest met én sporen én een zweep én een slof.

Toen ging ze mij les geven. En ik trok dat dier niet in een krul zelfs niet met de slof er bij.vergeleken met haar rijd ik praktisch zonder druk. Ook meteen de laatste keer dat ik dus op dat dier gereden heb want ja ik kon immers niet zo rijden zoals zij dat deed.

Mensen vinden het al streng ogen zoals ik die friese hengst rijd. Maar ik heb nauwelijks wat in mijn handen. Dat paard heeft gewoon een boterzacht mondje. Is super op zit terug te vragen wilt graag voor je werken. Zet steeds beter zijn achterhand er onder en kan naarmate hij sterker wordt steeds beter schakelen. Dat is fijn rijden.

Je moet een paard niet willen rijden met een slof. Op het moment dat je dat wilt mag je een lineaal pakken en jezelf op je vingers slaan er mee.

This een dier geen machine die maar in een krul moet lopen. Het moet van achteren komen. Paard moet het zelf willen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:10

Een slof is in te zetten als noodrem in sommige gevallen. Maar niet als dressuurmatig middel. Daar gaat het nooit succesvol voor dienen.

Overigens vind ik een slof een beter middel dan een thiedeman, want een thiedeman is gewoon een vastgezette slof voor beginners.

Wil je per se ondersteuning bieden met het laten zakken van het hoofd, dan zou ik voor een chambon gaan. Hiermee stuur je puur op het hoofd omhoog. Dus niet de gogue, die ook weer naar achteren inwerkt.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:15

Ts in welke omgeving woon je? Ik denk dat je meer en betere begeleiding nodig hebt met je draver. Misschien kunnen Bokkers je tips geven.
Je moeder overtuigen we wel :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:57

Ik denk zelf dat het totaal geen goed idee is om andere voorbeelden van hulpteugels aan te dragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:03

Mizora schreef:
Overigens vind ik een slof een beter middel dan een thiedeman, want een thiedeman is gewoon een vastgezette slof voor beginners.

Wil je per se ondersteuning bieden met het laten zakken van het hoofd, dan zou ik voor een chambon gaan. Hiermee stuur je puur op het hoofd omhoog. Dus niet de gogue, die ook weer naar achteren inwerkt.
[/img]

Dat zeg je goed, beginners. en die beginner kan maar beter ook een hulpteugel gebruiken in situaties waar je geen of weinig controle hebt (hoofd omhoog = geen controle).
Met een thiedemann kun je (mits goed afgesteld) het paard niet op de kop trekken. Voor beginners is het een prima hulpteugel; ik zou hem zelf ook niet gebruiken, want je kunt niet zelf de inwerking bepalen, maar dat wil je in handen van een beginner ook niet natuurlijk.
Mits goed afgesteld geldt evengoed voor de Gogue en de Chambon.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:17

Voor hoofd omhoog heb je een martingaal. Een thiedeman zorgt er altijd voor dat het paard zijn hals niet fatsoenlijk kan strekken en hoort dus niet om een paard (uitgezonderd zeer specifieke trainingssituaties, en dan bedoel ik geen dressuurtraining, maar dan is een ervaren trainer verstandiger en dan is een slof weer een betere oplossing).

bosox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:19

Babootje schreef:
Mizora schreef:

[/img]

Dat zeg je goed, beginners. en die beginner kan maar beter ook een hulpteugel gebruiken in situaties waar je geen of weinig controle hebt (hoofd omhoog = geen controle).
Met een thiedemann kun je (mits goed afgesteld) het paard niet op de kop trekken. Voor beginners is het een prima hulpteugel; ik zou hem zelf ook niet gebruiken, want je kunt niet zelf de inwerking bepalen, maar dat wil je in handen van een beginner ook niet natuurlijk.
Mits goed afgesteld geldt evengoed voor de Gogue en de Chambon.

Bij hoofd omhoog ‘geen controle’ kan je toch lessen om wel controle te krijgen? En anders gewoon een stapje terug doen, want dan is dit paard nog te moeilijk voor je. Een martingaal vind ik beter, die werkt alleen in als het paard zijn hoofd in de lucht gooit: hij ‘blokkeert’. Een thiedemann is gewoon een slof alleen dan vastgezet.

horsegirl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:22

Had je les gegeven?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:42

Donkey366 schreef:
Dravers kunnen zeker wel leuk lopen, ik zou de slof nog eens goed overdenken. Mijn moeder had een dravertje toen ik klein was. (14) zodra zij de eerste regels van een proefje hoorde, begint zich helemaal uit te sloven. Wat toen der tijd voor mij moeilijk uit te zitten was. Ik crosste liever in het bos dan dat ik dressuurmatig reed. Helaas hebben wij haar in moeten laten slapen en heeft moeders nu een al een x aantal jaren een andere draver. Ik zal even een foto zoeken, maar geen negatief commentaar. Ik rijd al jaren niet meer, en ben toen zomaar een keer opgestapt op vraag van mijn zusje. En heb totaal geen klik met hem.
[ [url=m/qtiZ5f.png]Afbeelding[/url] ]

Vind jij hem hier goed lopen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:53

Neemt niet weg : een goed omgeschoolde draver kan een uitstekend lopend rijpaard zijn - daar komt geen slof aan te pas.

Denk aan licht contact ipv leunen op het bit,
achterhand draagt ipv duwt,
en Ruitje en companen weten hier echt veel meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:58

Sowieso denk ik dat elke hulpteugel/sporen/zwepen gewoon goed zijn MITS ze ook op de juiste manier gebruikt worden. Je kan het zelf zo zielig en sneu en mishandel-ish maken als je zelf wil.

Mijn tip voor jou TS, andere instructeur zoeken. Deze man heeft duidelijk niet de juiste aanpak voor jullie als combinatie. Succes!