Maar je hebt wel een punt misschien, ik hoor ook nooit iemand over beugels
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
antje_vip schreef:Bij mijn paardrijlessen is ook verteld dat je altijd schoenen met hakje aan moet, houd je hakken laag, heb ruimte in de beugel (dus niet met te brede laarzen zodat je vastzit). Als ik nieuwe laarzen of schoenen heb controleer ik altijd of ze door de beugel kunnen.Letterlijk.
Maar je hebt wel een punt misschien, ik hoor ook nooit iemand over beugels
BaBritFre schreef:Weet er trouwens iemand of die beugelkappen van Compositi op de Compositi Reflex beugels?
Sintara schreef:De vrouw in het filmpje heeft schoenen aan die absoluut niet geschikt zijn om mee paard te rijden. Dat vind ik wel uitmaken. Ze hebben veel profiel, geen recht hakje en daarbij zijn ze te breed voor de meeste van deze stijgbeugels.
prugelpiet schreef:Te brede schoenen zijn net zoiets als die vreselijke winterlaarzen. Prima om op te lopen, maar doe alsjeblieft wat anders aan met rijden. Ik ben 1 keer blijven hangen, omdat ik als kind niet wist dat je beter niet met die winterlaarzen kon rijden. Nadat ik een rondje door de bak was gesleurd, mocht niemand meer met die dingen aan rijden.
Gewoon vreselijk dom om met zo'n brede schoen te rijden.
Tegenwoordig hebben bijna alle manegepony's beugels met een elastiekje eraan.
Cowgirl schreef:Hakken laag is natuurlijk een mooi gezegde.
Moet je eens kijken wat de ruiter doet als het paard ineens wegschiet of gaat bokken.
Ik ben vroeger wel eens met mijn paardrijlaarzen door de beugel geschoten en met afstappen wel eens blijven hangen. (bij het welbekende been over het zadel even steunen en dan voet uit de beugel en naar beneden zakken).
JorineV schreef:Nav dit topic en het filmpje over de western veiligheidsbeugels (waarvoor dank!), kwam ik een Duits filmpje tegen van een test van veiligheidsstijgbeugels. Dat nuanceert de zaak nogal. Met àlle veiligheidsbeugels bleef de dame in dit filmpje toch hangen: beugel met elastiekjes was niet breed genoeg om uit los te schieten; kwik out bleef haken aan de veter; free jump deed helemaal niets... De enige die functioneerde was een gewone beugel aan een swiss clip. Ik weet wel wat ik bij mijn manege ga promoten als volgende aankoopEn, zoals hierboven al benoemd, je hoeft niet meteen al je beugels te vervangen, dat scheelt wel.
https://youtu.be/XzbcZ16EaC4
Edit: link werkte niet, deze hopelijk wel.
prugelpiet schreef:Te brede schoenen zijn net zoiets als die vreselijke winterlaarzen. Prima om op te lopen, maar doe alsjeblieft wat anders aan met rijden.
Roodvos schreef:Sintara schreef:De vrouw in het filmpje heeft schoenen aan die absoluut niet geschikt zijn om mee paard te rijden. Dat vind ik wel uitmaken. Ze hebben veel profiel, geen recht hakje en daarbij zijn ze te breed voor de meeste van deze stijgbeugels.
Eens. Maar de realiteit is dat er (veel?) ruiters zijn die met dit soort schoeisel rijden en dat veel standaard beugels daarvoor te smal zijn.
Gini schreef:(...) Veiligheid is een combinatie van verstandige beslissingen en goede keuzes.
Dat het met slecht schoeisel slecht kan aflopen, daar hoef je geen test op een mechanische stier voor te doen. Beter hadden ze de test met normaal schoeisel gedaan om realistische resultaten te krijgen.