Citaat:TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.
Om eerlijk te zijn speel ik denk beetje vals. Was hier al best bewust mee bezig. Dus niet moeilijk om er nog meer op te letten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lante schreef:Geryon schreef:Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..
Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung.
TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.
mirjamalvaro schreef:Wat zadel betreft vertrouw ik nu even op de mensen die het real life hebben gezien. Dus de zadelmakers en instructeurs. Wil hiermee niemand voor het hoofd stoten. En ik neem het ook mee als de zadelmaker komt in juni.
Sanne83, de bovenste merrie, Eliana gaat snel naar de omgeving koekeloeren. Instructeur herkende dit karakter goed en adviseerde om voorlopig zo laag en rond te rijden. Hierin kan zij echt ontspannen ipv te verstrakken.
De andere merrie, Sterre heb ik ook vandaag wat kortere teugels gepakt en wat minder laag. Tempo was veel beter, dus daar al erg blij mee.
Met de ruin, Zorro is het het moeilijkst om de verkeerde dingen weer af te leren omdat het bij ons beide diep ingeworteld zit.
Avalanche81 schreef:Remmen doe je ook op zit. Gewoon diep uitademen.
Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.Citaat:Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung.
mirjamalvaro schreef:Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren.
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik.![]()
Denk zelf dat hij niet eens strak word doordat ik hem strak hou. Heb namelijk wonderlijk genoeg nog steeds weinig gewicht in handen. Het lijkt mij meer dat hij opspant omdat hij het zoo moeilijk vind. Vergt natuurlijk ook veel kracht van achteren en je ziet (en voelt) duidelijk dat hij het sons niet bijbeent achter.
Op het laatst werd het beter en lukte het weer op hals ontspannender te krijgen.
Er is mij nog wat opgevallen maar dat verklap ik later pas.
mirjamalvaro schreef:Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren.
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik.![]()
Askja schreef:Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.
Nog iets over het schakelen en het voorwaarts: in alle bewegingen, zelfs het achterwaarts, wil je dat het paard 'voorwaarts' is en aanvoelt. Dat zit hem in balans en achterbeengebruik. Ik heb soms het idee dat er in het moderne rijden te weinig op zit gereden wordt, terwijl je daar bijna alles mee kunt reguleren. Ik train veel hele langzame stap, het paard vertragen op zit met zo min mogelijk teugelinwerking, en van daaruit schakelen en bijv. ook oefeningen rijden. Komt de balans en de coördinatie van het achterbeen enorm ten goede. Ik rijd IJslanders en geloof me, die hebben een lastig achterbeen (extreem stuwend). Door deze training komen de paarden steeds meer in een opwaartse balans en kan ik schakelen op hele kleine hulpen. Dat voelt zo fijn aan. Wat ik overigens iedereen die meer op zit wil leren rijden kan aanraden, is zonder zadel rijden (of met een barebackpad). Al doe je het alleen in stap, het is enorm leerzaam, je voelt veel meer, ook hoe het paard onder je beweegt en zijn spieren gebruikt.
mirjamalvaro schreef:Zor is goed aan het been. Alleen zit ik dus te klooien. Nog meer opletten dus.![]()
Had gehoopt dat het mensen op zou vallen. Maar 1e filmpje zit ik meer in het midden van het zadel. Heb daar een viltje onder de achterkant liggen. Helaas vloog die er halverwege de training tussenuit dus 2e filmpje zit ik weer naar achteren.
Benen kon ik veel makkelijker onder mij houden en ging gewoon soepeler. Dus zadelmaker mag zadels straks mooi aanpassen.
Edit: en ik wil mijn handen te hoog houden waardoor het ook wat strakker oogt. Ze moeten net wat lager.