Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freetorun schreef:Als paarden in privé handen zijn gaan hemelen, lijkt met me juist erg slecht dat ze in een manege ondanks de pijn (en vaak zonder goede medische hulp) wél doormoeten met hun zware werk. Dit voorbeeld vind ik totaal niet als voordeel voor een manege klinken..
Shadow0 schreef:sneeuwpop schreef:Een zweep je hoort er daar bij - die paarden zijn echt niet gek en hebben soms ook wat aanmoediging nodig wanneer ze niet zoveel zin meer hebben.
Maar het helpt gewoon niemand, niet het paard en niet de ruiter, om zo door te modderen dat het niet leuk meer is. Dat is bij uitstek een moment dat je als instructeur zorgt dat het paard reageert op de hulpen, zodat het paard beter begrijpt wat er bedoeld wordt en ook minder de gewoonte leert om de hulpen te negeren, en de ruiter ervaart hoe het werkt en vanuit een positieve ervaring kan doorleren.
Soms de confrontatie aangaan is leerzaam en kan ook beslist wel leuk en uitdagend zijn... maar dat is niet de hoofdzaak van rijden.
purny schreef:Frummels schreef:Ik heb je een pb gestuurd met wat tips voor maneges in de omgeving, mocht je die in de Lier niet fijn vinden (ik ken die manege overigens niet, hopelijk past het je!)
Een aantal maneges die hier genoemd worden, zouden voor mij al afvallen omdat de paarden daar heel de dag in een box van 3x3 staan. Dat vind ik geen gezonde situatie voor de dierenKan de les nog zo goed zijn..
Tja. Dan kan je elke manege in de randstad wel opdoeken. Hier in de randstad heb je nou eenmaal minder of geen weidegang.
Pleun02 schreef:Hier (noord-limburg) betaald mijn vriendin 17,50 voor een halfuur privéles van een hele goede instructrice op een dressuurstal/ manege op goede paarden die je allemaal stuk voor stuk heel veel leren. Ze betaald hetzelfde als ze een uur les heeft met mij erbij. Op een manege niet ver hiervandaan betaal je 15 euro voor een uur les met 10 mensen in de bak. 50 euro en een paard dat ook niet eens vooruit te branden is vind ik veel te veel, goed dat je daar weg gaat!
LauraEarly schreef:Floriane schreef:Dank voor alle prettige reacties.
50 euro is hier in het westen wel de standaardprijs voor een uur privéles.
Ik heb besloten eens bij een andere manege in de buurt te gaan kijken.
Een alternatieve mogelijkheid die ik heb bedacht, is een keer een midweek/lang weekend ergens te gaan lessen in alle rust om de basis goed op te pakken in een ontspannen omgeving.
Als er iemand een aanbeveling heeft voor een fijne manege in/rond Den Haag, hoor ik dat heel graag!
Dank allemaal!
Misschien is dit wel een leuk ideetje: Bij mij in de omgeving is er een stal (Elim dacht ik), daar kun je een appartementje huren en dan een weekend lang les krijgen op die paarden. Ook gebasseerd op centered riding, en volgens mij prive
http://liemburgpaardenkracht.nl/ruiter-en-paard/
http://www.hippago.nl/lesaanbod/
Oke naar een snelle speurtocht kom ik al uit op twee plekken waar je voor een kortere periode kunt rijden. Kun je ook nog lekker genieten van het Drentse landschap![]()
Even terug op jou probleem. Ik zou afstappen en om een ander paard vragen. Hebben ze die niet? Dan zien ze me niet meer terug. Als je instructeur je deze tips geeft (het afslaan), dan zal ie dat ook aan andere lesklanten geven en zullen deze problemen dus niet structureel worden opgelost, helaas![]()
Daarbij, priveles bij mij op stal is 14,50 per half uur, van 50 euri val ik van mijn stoel
Telpeva schreef:Ik ken hier eigenlijk geen maneges waar ze het hele jaar door 24/7 op stal staan, wel dat ze in de winter op stal staan (en de pensionpaarden ook). En dan in de zomer overdag of juist snachts buiten, afhankelijk van het weer en de steekbeestjes