Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:21

In principe is het zweepje een gereedschap.
Hoe je het gebruikt, daarmee staat of valt het allemaal (idem dito de stang, de slof of zelfs de rosborstel).

Ik ben erg voor 'gebruik het zweepje om te leren', en wijken voor druk ('om' op de poetsplaats, voorhand om en achterhand om) is een uitstekend advies - maar van een andere bokker. Het zweepje gebruiken om te aaien terwijl je 'om' zegt hoort gewoon te werken. (Paard zal het niet meteen perfect doen, maar stemcommando plus een 'aai' is een uitstekende hulp.)

Dat is een andere sfeer dan eerst niets zeggen over voorbereiden, aanleren etc en dan meteen beginnen over 'pak de zweep en dan niet aaien' (and worst of all: dat benoemen als 'duidelijk zijn').

Voor alle duidelijkheid: voor deze mevrouw die haar paarden ZZ rijdt kan dat wellicht zin hebben, maar ik vind het geen gehoor bij een jonkie.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 11:44

_black_rose_ schreef:
Rijd gewoon zo min mogelijk op de hoefslag, dan kan ie ook niet aan de bakrand gaan plakken.

Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor het gaspedaal galop voor het sturen op het been?

Wat bedoel je?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:52

Nicje87 schreef:
Zo te lezen mist er dan iets in de basis.

Ik zou even terug gaan naar het begin. Rechtrichten. Gaat dat goed dan pas weer de stelling vragen.

Met een paard dat zo kort onder het zadel is, is het niet zo vreemd dat er nog wat mist aan de basis. De basis krijgen ze niet door van boven, maar ik best nog veel werk om ' er op te zetten'. Een paard recht richten lukt alleen als de hulpen begrepen worden en daar zit juist wat werk bij dit paard.

Het is een goed idee om werk te doen op de binnenhoefslag en soms helpt het om wat verder van de hoefslag te blijven zodat de aantrekkingskracht van de bakrand wat minder wordt. Zweepje voor op de schouder is ook een goed idee, maar hou het bij kleine tikjes om te zorgen dat hij er niet bang voor wordt.

Als de galophulp al goed begrepen is, kun je hem ook wat wijzer gaan maken voor de eenzijdige kuit zodat hij leert om opzij te gaan wanneer je met een been wat meer drijft. Begin maar met volte openen en sluiten, dan krijg je vanzelf meer controle over binnen en buiten. Afwisselen met stelling is dan de volgende stap. Maar let er wel op dat het een leerproces is, hij hoeft het dus niet in 1 keer te snappen. Dit kun je daarna uitwerken tot het wijken voor de kuit op rechte lijnen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:47

Hillebill schreef:
_black_rose_ schreef:
Rijd gewoon zo min mogelijk op de hoefslag, dan kan ie ook niet aan de bakrand gaan plakken.

Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor het gaspedaal galop voor het sturen op het been?

Wat bedoel je?

Als ik het teruglees is het inderdaad een vage vraag.
Waarom heb je ervoor gekozen eerst met hem te galopperen en daarna pas te beginnen met beenhulpen om te sturen?

Is dat een bewuste keuze en zo ja: waarom kies je voor deze volgorde?

Voornamelijk een vraag uit interesse omdat ik mijn eigen pony volgend voorjaar wil gaan inrijden en ik graag voorbereid wil zijn.

Hillebill

Re: Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:22

Ik heb hem niet zadelmaker gemaakt.
Hij weet de beenhulp. Alleen tegen de bakrandzit mijn been klem en kan ik hem dus geen hulp geven.

Dat was mijn topic vraag niet.
Vraag was Hoe afleren geplakt tegen bakrand.

Antwoord: jong paard. Onstabiel. Moet leren op eigen benen te lopen. Dus binnenhoefslag pakken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:32

Hillebill schreef:
Hij weet de beenhulp. Alleen tegen de bakrandzit mijn been klem en kan ik hem dus geen hulp geven.

Antwoord: jong paard. Onstabiel. Moet leren op eigen benen te lopen. Dus binnenhoefslag pakken.

Binnenhoefslag en bos in. Daar leren ze van op eigen pootjes te lopen. En dan met instructie erbij weer verder oefenen, want met 2 zie en leer je meer dan alleen.

Hier ook altijd jonge paarden met een zweepje, maar zweep aanleggen komt voor de tik.
Bij sommigen hoef je alleen de zweep aan te leggen en we staan al bijna in het midden van de bak :7 Daar ga ik geen tik tegenaan geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:35

Diegene die en zweep nodig heeft om een paard netjes onder zich te houden moet fatsoenlijk les gaan volgen en zich zeker niet bezig houden met jonge dieren opleren :r

Wat ik helemaal mis zijn de zithulpen.
Een jong dier reageert enorm goed op zithulpen, het reageert op alles wat je op zijn rug doet want zoveel balans heeft hij nog niet.
Als het paard dus steeds de verkeerde kant op gaat en door je been loopt, komt dat omdat je als ruiter blijkbaar verkeerde hulpen geeft met je zit, dat zijn namelijk de eerste hulpen waar een paard op reageert.

Niet allen een paard heeft een mindere kant, een ruiter ook en als dat bij beide dezelfde kant is, gaat het aan die kant dus vaak heel fout.
Maar de oplossing blijft dat de ruiter dit moet oplossen met beter leren rijden en dan pas het jonge dier gaan opleren.

De enige juiste en goede oplossing is dus zitlessen!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:23

spatter schreef:
Diegene die en zweep nodig heeft om een paard netjes onder zich te houden moet fatsoenlijk les gaan volgen en zich zeker niet bezig houden met jonge dieren opleren :r

Ik vind dit nogal kortzichtig. Een zeepje kan je prima aanleggen en hoeft echt niet 'harder' aan te komen dan een been- of teugelhulp. Alleen je been zit helaas niet bij de schouder, dus is daar corrigeren met een zweepje net wat meer voor de hand liggend.

TS: heb je al eens geprobeerd om balkjes over de lengte op de binnenheofslag te leggen en daar langs te rijden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:03

Precies goed uitgelegd paardje.
Maar ik kan het wel eens gaan proberen mijn been op de schouder te leggen als hulp :P :+

Ik denk echt dat mensen te overtrokken reageren op het woord zweep en tikje of zo.
Al is voor de meeste paarden het ertegen houden ook al voldoende, om later alleen de teugel tegen de hals te houden voldoende is. En ook het buitenbeen.
Maar alles moet geleerd worden.
Als je hem zadelmak maakt en je geeft hem beenhulp (geholpen met stemhulp) dan geef je toch ook een tikje om hem te leren om voorwaarts te gaan als hij op been en stem niet reageert. Wat je dan weer helemaal de hemel in prijst. Dat is niets anders dan een zweepje op de schouder.
Maar dat vinden de meeste mensen wel gewoon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:11

Ik heb bij mijn jonge ding zo snel mogelijk de balans rechtuit gezocht door het bos in te gaan.

In de bak was ik zelf niet zo'n held, dus dat ben ik eigenlijk nu pas, een 1,5 later, echt aan het oppakken en bevestigen.
En nu gaat het makkelijker, want hij kan al gewoon rechtuit lopen zonder steun van het hek, dus het lukt nu juist heel goed om hem op de binnenhoefslag te laten lopen en daar werken we nu aan het rechtrichten, wendingen voorbereiden, buiging, etc.
Dus als je de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan en lekker rechtuit met m te gaan rijden, kan ik je dat aanbevelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:05

Als je een dier goed op leid, begin je met lange lijnen en stemhulpen.
Paard begint dus onder de man ook op stemhulpen en daar komen de beenhulpen vanzelf bij , NADAT je zithulpen hebt gegeven.
Beenhulpen zijn leuk en aardig maar ik begin me zo langzameraan af te vragen of het gross van de ruiters wel begrijpt wat zithulpen zijn?

Een paard kan helemaal niet door je been lopen als je zithulp goed gegeven wordt, hij kan hooguit stoppen omdat hij geblokkeert wordt in de richting die hij wil.
Juist je been van je paard af halen om een stevigere hulp met je been te geven , zorgt er voor dat er even geen beenhulp/begrenzing is en tja, dan loopt hij dus over de schouder weg.
Wordt dan ook enorm onduidelijk voor het dier.
Tikjes geven op de schouder is alleen maar onvermogen van de ruiter en de boel nog onduidelijker maken als de hulpen al zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:35

spatter schreef:
Als je een dier goed op leid, begin je met lange lijnen en stemhulpen.
Paard begint dus onder de man ook op stemhulpen en daar komen de beenhulpen vanzelf bij , NADAT je zithulpen hebt gegeven.
Beenhulpen zijn leuk en aardig maar ik begin me zo langzameraan af te vragen of het gross van de ruiters wel begrijpt wat zithulpen zijn?

Een paard kan helemaal niet door je been lopen als je zithulp goed gegeven wordt, hij kan hooguit stoppen omdat hij geblokkeert wordt in de richting die hij wil.
Juist je been van je paard af halen om een stevigere hulp met je been te geven , zorgt er voor dat er even geen beenhulp/begrenzing is en tja, dan loopt hij dus over de schouder weg.
Wordt dan ook enorm onduidelijk voor het dier.
Tikjes geven op de schouder is alleen maar onvermogen van de ruiter en de boel nog onduidelijker maken als de hulpen al zijn.

helemaal mee eens, maarrrr wij hebben miss veel meer voordeel gemerkt op deze manier een paard aanrijden door de western, wij zijn heel zuinig op beenhulpen en doen heel veel met zit, daar kunnen de dressuur ruiters veel van leren als ze verder kijken dan neus lang is, in de western doen wij nix met zwepen ook.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:06

TS heb je de tips van het zweepje bij de buitenschouder houden en balken in de bak al uitgeprobeerd? Hoe ging dit? Ter aanvulling op de tip van de binnenhoefslag; wissel hierbij van baan, zodat het paard steeds meer op jouw aanwijzingen leert leunen i.p.v. een omgevingsfactor.

Zonder men volledig tegen de schenen te stoppen.. wat doen jullie allemaal met die zweep?! Wat een ideeën en conclusies worden er verbonden aan zo'n simpel ding. Als ik bij een jong dier een zweepje gebruik, doe ik dat over het algemeen(!) als een aanwijsstok. Aanleren dat als ik 'om' zeg, terwijl ik naast het hoofd sta, dat het paard dan ook om gaat. En niet alleen wanneer ik bij zijn kont sta. Ben ik daarmee dus gelijk een slechte en onverantwoorde ruiter..? In mijn opinie heb ik gewoon een ander idee bij het gebruik van een zweep.. oh, en een andere trainingswijze.

Dat een paard nooit onder je houding weg kan lopen is onzin. Extreem voorbeeld; zodra je paard schrikt ergens van, is hij prima in staat om rechts te gaan, waar jij net links wilde. Al zit je er nog zo fijn op. :Y)
Overigens zitten overal rotte appels tussen, in elke discipline. Tijd lang op een westernstal gereden waar de zweep meer als martelstaal werd gebruikt en op dressuur- of springstallen gestaan waar het gebruik van sporen letterlijk sporen op het paard stonden. En visa versa.
Laatst bijgewerkt door miramii op 16-10-17 17:25, in het totaal 3 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:11

Ieder zijn manier van trainen. Ik begin dus niet met lange lijnen.
En er is geen onvermogen hier, gewoon een verschil.
Stemhulpen uiteraard wel, maar de stemhulp om van het been af te gaan is er niet.
uiteraard na een zithulp, maar ook die zijn in het begin nog onduidelijk. Alles moet geleerd worden.
Paard wil van nature naar de bakrand.

En been van het paard halen, die begrijp ik even niet. wil je die even duidelijker maken?
Want waarom zou iemand het been eraf halen?

En ja speurneus, ik doe ook bijna alles op zit. En ja mening westernruiter kan leren van mijn zithulpen, want daar zit net zoveel meuk bij als bij dressuur.
Blijven drijven of welke signalen geven hoort in dressuur net zo min.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:33

tsja je hebt western en western, en een hoop die het in de dressuur niet gaan maken een paard een westernzadel op leggen en zeggen dat ze western rijden, die groep heb ik het niet over.

Ik rij nu al 25 jaar western maar ik heb nog nooit een westernruiter met een zweep zien rijden. Miss kom ik dan bij de verkeerde ruiters op stallen dan...maar dat zijn wel vaak degene die in de uitslagen met prijzen naar huis gaan...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:39

Nee maar die gebruiken het einde van de teugels als zweep of rollen met die grote sporen over de zij, hopelijk rollend. Want dat heb ik ook wel anders gezien.

kijk alles kan zo gebruikt worden op de manier zoals het niet moet.
En ja dat zie ik ook bij dressuur en springen.
En ja ik erger me ook dood aan de zware paarden in de hand, puur omdat ze niet luisteren naar zit en been en alles op de hand gereden word.
Paarden waar de mensen dan nog trots durve zeggen, hij loopt licht hè, terwijl ik net zit te denken, jee wat moet dat paard een ellendig gevoel hebben en de ruiter spierballen hebben.

Maar echt, dat zweepje op die schouder, wat niet eens bij alle paarden nodig is hoeft echt geen onkunde te zijn. Is ook geen blijvende aanwijzing. maar een een verduidelijking. En mag ook zeker niet met geweld gegeven worden :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:15

ik vind het advies een flinke knal geven en niet aaien want het moet goed doorkomen..... toch behoorlijke vorm van geweld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:18

Flinke knal stond er niet. Dat werd er van gemaakt.
Duidelijk zijn is toch het sleutelwoord in omgang met paarden.

Citaat:
Zweepje aan de buitenkant houden, tegen de schouder ;) valt hij over de buitenschouder dan zweepje gebruiken. (en dan niet aaien, maar duidelijk zijn)

Een aai is bij mij wat je met en borstel doet. Ik mag hopen dat hij daar niet van aan de kant gaat :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:38

Ik ben het met de basis gedachte van Janneke wel eens. Je paard weet nog even niet beter en probeert zich op deze manier staande te houden. Ongehoorzaamheid is het waarschijnlijk dus niet.
Al is dwars tegen je hulp inrennen nooit geoorloofd. Waar het stuivertje ligt bij jullie probleem kunnen wij vanaf hier niet zeggen.

Maar sluit mij volledig aan bij de mensen die zeggen: ga naar het bos. Lekker voorwaarts in het bos lost dit probleem zeker voor de helft op, op een leuke manier.

Ik persoonlijk vind het niet perse schokkend dat hij dit nog niet kan als hij nog niet zo gek lang onder het zadel is. Laat je niets aanpraten door een ander. Als je paard verder werkwillig aanvoelt kan het prima gewoon een wat langer leerproces zijn.

Afdwingen dat je hier balans kunt 'maken' lijkt mij niet perse aan de orde.
Ik heb op sommige dingen ook echt langer moeten wachten dan een ander. Maar heb ze toch cadeau gekregen omdat ik het fatsoen had om te wachten tot mijn paard er aan toe was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:52

Hillebill schreef:
Een jong paard ( 7 maand onder het zadel ) kent stap, draf, galop been hulp met stemhulp erbij.

Dus beenhulp overgangen kent hij wel. Buiging kent hij nog niet ( buiging om binnenbeen bv voltes rijden etc.... )

Nu een vraag: rechtsom is hij makkelijker dan linksom.
Als ik rechtsom rij dan kleeft hij aan de bakrand. Ik probeer hem dan op de binnenhoefslag te laten lopen maar op de lange zijde doet hij er alles aan om op de hoefslag te komen, versnellen en hoofd er tegen in ( hoofd omhoog dus ) Begrenzing loopt compleet in de soep buitenbeen en buitenteugel.

Linksom geen last van.
Hij is nog niet "aan het been" om hem met mijn buitenbeen naar binnen te zetten snapt hij nog niet.

Hoe los is dit het beste op?

Laat ik hem op de hoefslag lopen en richt ik mij meer op het voorwaarts of meer aandacht op rechterhand binnenhoefslag?

Laten we even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Wat ik hier zie is een doodgewoon jong paard die iets heel normaals doet en wat de ruiter op wil vangen en verbeteren. Elk paard heeft deze neiging in meer of mindere mate en houdt dat zijn leven lang, ongeacht discipline of niveau.

Als ik dit bij het lesgeven zie dan zou ik kunnen aanraden om: te beginnen op de binnenhoefslag het hoofd en hals recht te houden, buitenhand op buitenheup te richts, misschien wat meer gewicht op de binnenbeugel en zo nodig de zweep tegen de schouder te leggen (zo hard als het paard wil) ren recht voortuit te blijven rijden.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:11

1 vraag en meteen die reacties van:
Paard mist basis
Paard is niet aan de hulpen
Paard zou allang een B proef moeten kunnen rijden
blablabla

Ik vraag alleen HOE op te lossen met een jong paard meer niet.
Basis is goed.
De hulp die ik vroeg was dus puur om op de binnen hoefslag te rijden en buiten been er goed aan te houden om hem te ONDERSTEUNEN om recht te lopen.
Dat was het enigste.
Tja, En ik wil mijn jonkie gewoon de concours nog niet in tot alles in de puntjes bevestigd is. Dat hoeft hij van mij ook niet.
Dus dank aan ieder die mij te tips gaven om hem meer op de binnenhoefslag te rijden en hoe ik dit het beste kan onderhouden.

Anderen succes: om een paard die nog niet lang onder het zadel is uit te brengen op concours. En meteen de conclussies trekken dat het paard niet voldoet aan de basis. Tja een 4 jarige is geen doorgewinterd paard die de piaff bij de geboorte al kent............. Misschien zijn ze er wel maar doe mij dan maar een fijn jong paard welke het allemaal moet leren zonder concoursdwang.

En idd mijn paard gaat straks als hij eraan toe is de dressuur ring in als Hij er klaar voor is en alles is bevestigd. Eerder niet. Liever een paard met 5 jaar de ring in die als een happy horse zijn proef loopt als een 4 jarige welke onder dwang alles meteen moet kunnen en het fysiek en lichamelijk nog niet aan kan.

graag hier een slotje op
( heb spijt dat ik hier een vraag gesteld heb )

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:12

Pipodipo schreef:
Hillebill schreef:
Een jong paard ( 7 maand onder het zadel ) kent stap, draf, galop been hulp met stemhulp erbij.

Dus beenhulp overgangen kent hij wel. Buiging kent hij nog niet ( buiging om binnenbeen bv voltes rijden etc.... )

Nu een vraag: rechtsom is hij makkelijker dan linksom.
Als ik rechtsom rij dan kleeft hij aan de bakrand. Ik probeer hem dan op de binnenhoefslag te laten lopen maar op de lange zijde doet hij er alles aan om op de hoefslag te komen, versnellen en hoofd er tegen in ( hoofd omhoog dus ) Begrenzing loopt compleet in de soep buitenbeen en buitenteugel.

Linksom geen last van.
Hij is nog niet "aan het been" om hem met mijn buitenbeen naar binnen te zetten snapt hij nog niet.

Hoe los is dit het beste op?

Laat ik hem op de hoefslag lopen en richt ik mij meer op het voorwaarts of meer aandacht op rechterhand binnenhoefslag?

Laten we even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Wat ik hier zie is een doodgewoon jong paard die iets heel normaals doet en wat de ruiter op wil vangen en verbeteren. Elk paard heeft deze neiging in meer of mindere mate en houdt dat zijn leven lang, ongeacht discipline of niveau.

Als ik dit bij het lesgeven zie dan zou ik kunnen aanraden om: te beginnen op de binnenhoefslag het hoofd en hals recht te houden, buitenhand op buitenheup te richts, misschien wat meer gewicht op de binnenbeugel en zo nodig de zweep tegen de schouder te leggen (zo hard als het paard wil) ren recht voortuit te blijven rijden.

En hier heb ik iets aan: Binnenhoefslag en begrenzing. Dus het antwoord waar ik verder mee kan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:37

@Hillebill ik snap je reactie wel, kan me voorstellen dat je hier niet op zat te wachten. Dat is het lastige met meerdere disciplines en trainingstijlen. En daarnaast oordeelt iedereen vanaf wat je verteld. De aanleiding is daardoor lastig te bepalen, iets wat helpt om een goede oplossing te bedenken.

Heb je de oplossingen al uit kunnen proberen? Bijv die van Pippodipo, maar ook de balken in de balk leggen? Hielp dit?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:55

Niks mis met een paard wat meer tijd geven, sommige jonge paarden hebben gewoon wat minder balans en die hebben dan wat meer tijd nodig. Niks mis mee, ze worden oud genoeg.

Tegen het bakrandplakken: lekker het bos in. Ik zie het hier al meer voorbijkomen.
Geen bakrand om aan te plakken, geen lastige bochten elke 40 of 60 meter. Gewoon lekker rechtuit. Dan kan je op zo'n mooi breed pad gaan oefenen met opzij.
Geeft ze vertrouwen in hun eigen balans en het houd ze lekker fris in het bolletje.

Succes ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:32

Hillebill schreef:

Even om terug te komen op je oorspronkelijke vraag.

Op het moment dat jouw been klem zit tegen de bakrand, ben je dus te laat geweest. Mijn tip: eerder afwenden en begrenzen, dus geen hardere hulpen oid..maar betere timing.
Als je afwend en hij wilt over de buitenschouder naar de wand toe lopen {door je been heen} dan geef je de hulp voor voorwaarts. Hoe meer impuls je hebt {dit is niet hetzelfde als hard laten lopen} hoe beter je kan sturen en begrenzen. Heel veel succes!