Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nicje87 schreef:Zo te lezen mist er dan iets in de basis.
Ik zou even terug gaan naar het begin. Rechtrichten. Gaat dat goed dan pas weer de stelling vragen.
Hillebill schreef:_black_rose_ schreef:Rijd gewoon zo min mogelijk op de hoefslag, dan kan ie ook niet aan de bakrand gaan plakken.
Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor het gaspedaal galop voor het sturen op het been?
Wat bedoel je?
Hillebill schreef:Ik heb hem niet zadelmaker gemaakt.
Hij weet de beenhulp. Alleen tegen de bakrandzit mijn been klem en kan ik hem dus geen hulp geven.
Dat was mijn topic vraag niet.
Vraag was Hoe afleren geplakt tegen bakrand.
Antwoord: jong paard. Onstabiel. Moet leren op eigen benen te lopen. Dus binnenhoefslag pakken.
spatter schreef:Diegene die en zweep nodig heeft om een paard netjes onder zich te houden moet fatsoenlijk les gaan volgen en zich zeker niet bezig houden met jonge dieren opleren
spatter schreef:Als je een dier goed op leid, begin je met lange lijnen en stemhulpen.
Paard begint dus onder de man ook op stemhulpen en daar komen de beenhulpen vanzelf bij , NADAT je zithulpen hebt gegeven.
Beenhulpen zijn leuk en aardig maar ik begin me zo langzameraan af te vragen of het gross van de ruiters wel begrijpt wat zithulpen zijn?
Een paard kan helemaal niet door je been lopen als je zithulp goed gegeven wordt, hij kan hooguit stoppen omdat hij geblokkeert wordt in de richting die hij wil.
Juist je been van je paard af halen om een stevigere hulp met je been te geven , zorgt er voor dat er even geen beenhulp/begrenzing is en tja, dan loopt hij dus over de schouder weg.
Wordt dan ook enorm onduidelijk voor het dier.
Tikjes geven op de schouder is alleen maar onvermogen van de ruiter en de boel nog onduidelijker maken als de hulpen al zijn.
Citaat:Zweepje aan de buitenkant houden, tegen de schoudervalt hij over de buitenschouder dan zweepje gebruiken. (en dan niet aaien, maar duidelijk zijn)
Hillebill schreef:Een jong paard ( 7 maand onder het zadel ) kent stap, draf, galop been hulp met stemhulp erbij.
Dus beenhulp overgangen kent hij wel. Buiging kent hij nog niet ( buiging om binnenbeen bv voltes rijden etc.... )
Nu een vraag: rechtsom is hij makkelijker dan linksom.
Als ik rechtsom rij dan kleeft hij aan de bakrand. Ik probeer hem dan op de binnenhoefslag te laten lopen maar op de lange zijde doet hij er alles aan om op de hoefslag te komen, versnellen en hoofd er tegen in ( hoofd omhoog dus ) Begrenzing loopt compleet in de soep buitenbeen en buitenteugel.
Linksom geen last van.
Hij is nog niet "aan het been" om hem met mijn buitenbeen naar binnen te zetten snapt hij nog niet.
Hoe los is dit het beste op?
Laat ik hem op de hoefslag lopen en richt ik mij meer op het voorwaarts of meer aandacht op rechterhand binnenhoefslag?
Pipodipo schreef:Hillebill schreef:Een jong paard ( 7 maand onder het zadel ) kent stap, draf, galop been hulp met stemhulp erbij.
Dus beenhulp overgangen kent hij wel. Buiging kent hij nog niet ( buiging om binnenbeen bv voltes rijden etc.... )
Nu een vraag: rechtsom is hij makkelijker dan linksom.
Als ik rechtsom rij dan kleeft hij aan de bakrand. Ik probeer hem dan op de binnenhoefslag te laten lopen maar op de lange zijde doet hij er alles aan om op de hoefslag te komen, versnellen en hoofd er tegen in ( hoofd omhoog dus ) Begrenzing loopt compleet in de soep buitenbeen en buitenteugel.
Linksom geen last van.
Hij is nog niet "aan het been" om hem met mijn buitenbeen naar binnen te zetten snapt hij nog niet.
Hoe los is dit het beste op?
Laat ik hem op de hoefslag lopen en richt ik mij meer op het voorwaarts of meer aandacht op rechterhand binnenhoefslag?
Laten we even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Wat ik hier zie is een doodgewoon jong paard die iets heel normaals doet en wat de ruiter op wil vangen en verbeteren. Elk paard heeft deze neiging in meer of mindere mate en houdt dat zijn leven lang, ongeacht discipline of niveau.
Als ik dit bij het lesgeven zie dan zou ik kunnen aanraden om: te beginnen op de binnenhoefslag het hoofd en hals recht te houden, buitenhand op buitenheup te richts, misschien wat meer gewicht op de binnenbeugel en zo nodig de zweep tegen de schouder te leggen (zo hard als het paard wil) ren recht voortuit te blijven rijden.
Hillebill schreef:Ik heb hem niet zadelmaker gemaakt.
Hij weet de beenhulp. Alleen tegen de bakrandzit mijn been klem en kan ik hem dus geen hulp geven.
Dat was mijn topic vraag niet.
Vraag was Hoe afleren geplakt tegen bakrand.
Antwoord: jong paard. Onstabiel. Moet leren op eigen benen te lopen. Dus binnenhoefslag pakken.