Paard steigert tijdens rijden als ze haar zin niet krijgt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:59

ElCamino schreef:
Mijn paard is het afgeleerd zoals eerder beschreven: terwijl hij steigerde achterover trekken en zodra hij omviel sprong mijn trainer eraf en als hij overeind krabbelde zat hij er alweer op.
Mijn paard steigerde destijds met name op asfalt/beton omdat ik dan niets durfde.
Uiteindelijk kwam ik nergens meer en werd het gevaarlijk.... het was óf naar de slager óf deze methode.
Na een aantal keer achterover getrokken te zijn heeft hij nooit meer gesteigerd.

Let wel: Dit was de laatste poging hem goed te krijgen. Anders werd hij afgemaakt. Bewust risico genomen dat hij zijn rug of iets anders zou breken en ook de trainer wist waar hij aan begon.

Dit is inmiddels 22 jaar geleden....paard is nu 29 en nog steeds een topper !!!

Ik snap dat dat een laatste redmiddel is. De risico's zijn enorm, voor zowel ruiter als paard. Was je erbij toen dit getraind werd? Lijkt me ook geen pretje om te zien... Ik ben wel heel blij te horen dat het goed is gegaan!

Rena100

Re: Paard steigert tijdens rijden als ze haar zin niet krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:12

Wat ik me afvraag, je paard wil galopperen, dat wil jij op dat moment niet, dus gaat je paard steigeren. Wat doe je dan als je paard in galop wil/gaat, hoe neem je haar terug. Het lijkt mij dat bij het terugnemen het probleem ontstaat, is dat dan direct wanneer je haar terugneemt, of pas een paar passen later.

Daarnaast ben ik van mening dat wat een paard niet onder het zadel mag doen, ook niet aan de longeerlijn mag doen. Dus dat bokken enz aan de longeerlijn zou ik zelf absoluut niet tolereren. Paard kan in de wei lekker razen en bokken, hoeft niet wanneer ik ernaast sta. Vind dat echt heel respectloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:32

Ik heb ook "zo'n" paard gehad, die zijn eigen zin wilde doordrijven, fysio, osteo, zadelmaker, hoefsmid, chiropractor, masseur en dierenarts konden niets vinden. Totdat ik foto's van zijn rug heb laten maken..... Diagnose: kissing spines.

Ik heb ook alle correcties (eieren, zweep, omtrekken enz) toegepast, maar daar heb ik nu best wel een beetje spijt van.

Ik zeg niet dat jouw paard ook kissing spines heeft, maar wilde gewoon mijn ervaring melden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:52

Er zijn al goede tips gegeven. Ik zou nog willen aanraden om onvoorspelbaarder te gaan rijden.
Dus op verschillende momenten van de training en op verschillende plaatsen aan te galopperen. Bijvoorbeeld in een hoek (alle hoeken!), op de volte, na het van hand veranderen, etc.
Op deze manier verwacht ze het niet en bouw je mogelijk minder spanning van te voren op.
Het klinkt alsof je momenteel redelijk volgens een vast patroon traint, (10 minuten dit, 10 minuten dat, etc) dus dat zou ik toch proberen te doorbreken.
Is ze snel moe na de galop en doe je de galop die dag toevallig in het begin? Prima, dan rijd je die dag wat korter, dat zou geen probleem moeten zijn voor haar training.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:09

Ik heb ook een echt merrie die flink in de staak gaat, stijgeren en ronddraaien tegelijkertijd, bokken en allerlei andere "kunstjes". Ze wordt flink pissig van een correctie met de zweep en slaat gericht (en raak) naar het been, waardoor er geen land mee te bezeilen is. Wat ons heel erg helpt is teugels naar voren, flink aansporen en en goed hard schreeuwen :j . klinkt raar, maar paard reageert wel op vocale correcties dus hier maken we gebruik van. Ik scheeuw meestal iets in de trant van "nu is het klaar" en "denk er om" op het moment dat het paard dan weer verder gaat met de gevraagde oefening volgt er dat natuurlijk een vocale beloning. Mijn merrie is een beetje "blijf van mn lijf" type, en deze metode werkt bij ons erg goed.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:11

Wat een lastige situatie.
Een paard wat bij mij dit gedrag al zo lang vertoond wordt of een weidepaard of einde oefening. Tenzij er een aanwijsbare oorzaak is. Hoe moeilijk dat ook is.
Ik heb ooit gezien dat een paard zo steigerde dat hij achterover klapte. Met als gevolg de ruiter eronder.
Ze heeft het niet meer na kunnen vertellen.
Ik sta er daarom ook van te kijken dat men bewust een paard over die lijn trekt en hem achterover laat gaan.
Ik snap wel dat iemand alles probeert hoor. Maar voor mij is dit wel de grens.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:32

Zijn er foto's gemaakt van de rug? Hier ook paard met kissing spines , ook eerst fysio en die dacht ook niet aan rugproblemen ( net zoals veel mensen om ons heen). Ik zou toch adviseren op naar de kliniek te gaan en eerst dat uit te sluiten, niemand kan tenslotte in de rug kijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:49

lizet_lara schreef:
Wat ons heel erg helpt is teugels naar voren, flink aansporen en en goed hard schreeuwen :j . klinkt raar, maar paard reageert wel op vocale correcties dus hier maken we gebruik van. Ik scheeuw meestal iets in de trant van "nu is het klaar" en "denk er om" op het moment dat het paard dan weer verder gaat met de gevraagde oefening volgt er dat natuurlijk een vocale beloning. Mijn merrie is een beetje "blijf van mn lijf" type, en deze metode werkt bij ons erg goed.

Schreeuwen is ook een goede methode om je eigen angst te onderdrukken... niks mis mee dus!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:02

Pfft, lastig hoor. Ik heb helaas ook zo'n merrie. Onder het zadel steigert ze gelukkig niet, tijdens het rijden kan ik echt lezen en schrijven met haar, maar wel aan de hand wanneer ze haar zin niet krijgt. Begin juli helaas een smerig ongeluk gebeurt door haar gesteiger (niet geheel haar fout) waardoor ze haar achterbeen tot op het bot heeft opgehaald. Ze heeft een anderhalve maand op stalrust gestaan, maar mag nu sinds een week terug stilletjes aan opgepakt worden. Ik ben van nul af aan terug begonnen met grondwerk en ze heeft nu nog geen enkele keer gesteigerd voor iets wat ze voor het ongeluk echt wel gedaan zou hebben *hout vasthouden*.

Ik heb twee lesgevers die beiden zeggen dat je een steigerende merrie niet hardhandig moet corrigeren omdat ze zich dan tegen je zouden keren, maar als ze je veiligheid in gevaar brengt zou ik het ook niet weten hoor. Lastige situatie, ik hoop dat je eruit geraakt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:04

Gimme Spurs: ja ben er continu bij geweest. Juist omdat het zo serieus probleem was. met name voor het geval mijn paard of Marc iets zou overkomen. Geen wijzende vingertjes achteraf....
Marc Gregoire was een western trainer in Amstelveen, juist de moeilijke paarden kreeg hij in orde , en het goede paardje wat hij had heeft hij helaas verkloot. Helaas is Marc er niet meer....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:31

ElCamino schreef:
Gimme Spurs: ja ben er continu bij geweest. Juist omdat het zo serieus probleem was. met name voor het geval mijn paard of Marc iets zou overkomen. Geen wijzende vingertjes achteraf....
Marc Gregoire was een western trainer in Amstelveen, juist de moeilijke paarden kreeg hij in orde , en het goede paardje wat hij had heeft hij helaas verkloot. Helaas is Marc er niet meer....

Waar zat hij in Amstelveen? Ik kom daar vandaan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:34

Steigeren doen paarden vrijwel nooit zomaar. Ik zou je paard eens goed door de molen halen bij een goede kliniek. Mooiste zou zijn om het gedrag op film op te nemen, zodat je echt een goede analyse kan maken exact wanneer het gedrag zich afspeelt en wat jij precies doet op dat moment. Daar is vaak redelijk veel uit af te leiden. Dan weet je ook beter waar je moet zoeken.

Met een ei op het hoofd slaan, dat zijn echt broodje aap verhalen. Alsof er iemand een ei uit z'n zak gaat halen terwijl z'n paard steigert. Daarnaast heeft het hetzelfde effect als een klap op de kop (zonder de smerige bende).

Het gedrag afstraffen werkt soms wel, maar je kan beter uitzoeken waar het gedrag vandaan komt. Ook veel paarden met rugpijn laten zich prima afstraffen, maar de vraag is of je dat moet willen.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:01

Mits ze echt niet steigert door een lichamelijk probleem, probeer eens een rauw ei kapot te tikken op haar hoofd op het moment dat ze omhoog komt. Doet haar geen pijn, maar de dikke eierdooier voelt voor haar aan als bloed, waardoor ze denkt dat ze dr kop gestoten heeft. Water geeft dat effect niet zo namelijk.

Heb ooit zo een notoire steigeraar heel snel goed gekregen, deed het daarna nooit meer. Geen broodje aap en vind het veel vriendelijker en effectiever dan meppen met een zweep! Eitje mee in je handpalm, goed timen en mikken.
Baat het niet, schaadt het ook niet ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:18

Zorg eerst maar eens dat je haar niet achterover trekt...ipv dat malle onzin over eieren....

Probeer eens uit te vissen wat je doet op het moment dat ze aangalloppeert...welke oefening, hoeveel druk heb je er op staan, dus aangeklemde benen, harde hand, hoe voorwaarts is ze..

Ga eens veel slalom rijden en dan zo dat ze steeds met achter binnenbeen onder de massa stapt en niet over de schouder weg. En kijk eens welke moeilijke kant zij heeft en zie eens of dat ook meetelt met het aangalopperen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:40

Die van mij heeft ooit een keer gesteigerd, maar daarna nooit meer. Zat ook een flinke kop op deed ook gericht uithalen naar je been als je met sporen/zweep reed en gebruikte. Daarna kwam toch weer de oude truck weer uit kast. Neus de lucht in (ruiter uit het zadel trekken) en hard gaan rennen.

Moest toen ook zorgen dat je zo min mogelijk rechte lijnen reed en zoveel mogelijk figuren achter elkaar en voor de rest flink voorwaarts rijden.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:49

Malle onzin - dat vind ik nou onzinnige bewoordingen waarmee je het gedrag niet oplost. Een paard is een reactief beest, om een probleem in het gedrag op te lossen zul je er op de juiste manier op moeten reageren (mijn notoire steigeraar hield als veulen ook al van op de achterbeentjes staan, daarom denk ik dat die van jou ook zo'n type is). Ze is nog niet achterover geklapt toch? Denk dat ze heel goed weet tot hoever ze kan gaan.

Ooit van omgekeerde psychologie gehoord? Draai het maar eens om, doorbreek het gedrag door iets onverwachts te doen (ei, afstappen en loop maar weg, of ga eens zingen voor mijn part) haal je ze uit hun "fit" als je het zo wil noemen.

Mijn staker die onberijdbaar was en ging liggen kreeg ik ook zo aan het lopen. Lukte de zogenaamde professionals namelijk niet. Het lukte mij wel door hem te slim af te zijn en door heel, heel vastberaden en duidelijk te zijn. Zie het als een kind met een driftbui in een winkel, slaan is verleidelijk maar werkt averechts en versterkt juist de driftbui. Afleiden (balkjes of idd slalommen kan dat ook zijn trouwens), uit de bui halen, negeren of iets totaal onverwachts doen werkt beter. En niet toegeven ;)

En soms moet je het in een andere hoek zoeken, blijkbaar heeft ze moeite met die oefening en vindt ze het niet leuk. Wellicht moet je het dan even niet doen, ga lekker het bos in en probeer het daar eens of doe iets wat wel goed gaat. Probeer aan te voelen wat haar motiveert en gebruik dat in je training.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:47

Hier ook een steigermerrie. Eveneens als veulen al als het haar niet lukte ging ze steigeren zadelmak maken eveneens steigeren.
Ze laat haar dan echt achteruit vallen.

Eerst waren we steeds bezorgd omdat ze echt heftig valt.

Maar ik was het zo beu ruim 7x op nog geen 20min

Ze viel en mepte haar gelijk recht niet stoppen en door gaan. Voila ze heeft het niet meer gedaan.
Ze probeert nog maar bedenkt haar weer en loopt netjes rond.