Volgorde beleren jonge paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:08

Die van mij ook gekocht als toekomstig recreatie paard, toen hij 2 was was hij zo leuk aan het opdrogen dat hij potentie had voor de fok en hij gedroeg zich prima in de kudde, dus toen besloten hem hengst te houden zolang ik hem een paardwaardig bestaan kon bieden als hengst.

Van de fokker naar de opfok gebracht. Daar heeft hij tot 2 jaar gestaan (groep met gelijke leeftijd), toen naar klein opfok groepje op privé stal gehaald (gemengde leeftijd) zodat ik het meelopen en vast staan wat kon oefenen (helaas was er bij de fokker weinig mee gedaan, als ik ooit nog een veulen koop, zorg ik ervoor dat het veulen abc goed bevestigd is vóór ik het paard naar eventuele opfok breng).
3 jaar
Vanaf 3 af en toe in de longeercircel gezet (los) en wat gespeeld met lichaamstaal. Vanaf 3,5 werd dat 1x in de week met kaptoom om en longeerlijn eraan. Laten wennen aan het zadel en na het eerste bezoek van de paardentandarts hing ik een bit aa nde kaptoom.
4 jaar
Met 4 jaar liep hij 2 á 3 keer in de week. Grondwerkles genomen, met de dubbele longe het stuur en de rem geïnstalleerd en na een paar lessen gaan inrijden (grondwerkles had natuurlijk al eerder gekund, maar inrijden was hij eerder nog niet aan toe).
Toen begon het werk onder zadel, hij liep 3x per week waarvan aan het begin 1x per week onder zadel en vanaf 4,5 jaar werd dat 2 x per week onder zadel. Hij is toen röntgenologisch gekeurd (hij was inmiddels goedgekeurd als dekhengst en dat hoorde erbij, anders had ik 'm waarschijnlijk nooit laten keuren).
5 jaar
Op 5 jaar (toch) geruind (iets met stalling voor een hengst).
6 jaar
Inmiddels is hij bijna 6 en nu pas écht serieus aan het (dressuur) werk, wat hij doet met veel werklust en plezier. Hij loopt nu meestal 4x per week, waarvan 3x per week onder zadel.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:05

Duhelo schreef:
DanielleVos schreef:
Bedankt voor alle informatie en reacties! Ik vind het leuk om alle ervaringen te lezen en te vergelijken, ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier! Ik lees een aantal die niet echt voor opfok zijn. Wat zijn nog meer alternatieven daarvoor dan?

In een gemengde kudde waar je zelf wel toegang tot hebt.
Vaak hoor je dat de opfok echt bedoeld is om de paarden 2 jaar te laten lopen zonder enige bemoeienis (dus ook niet even langsgaan en paardje uit de kudde plukken om even te gaan poetsen). enkel de nodige dingen (hoefsmid, dierenarts, ...) worden gedaan.
Mijn ervaring is dat de paarden daar echt niet gemakkelijker van worden, ze komen zelden in de hand en ALS ze in de hand komen is het voor iets dat niet leuk is.
Ik wil mijn jonge paarden gewoon in de kudde waarin ze kunnen opgroeien, bij voorkeur met een leeftijdsgenootje of een ander dier die ook lekker speels is, en een of meerdere volwassen / oudere dieren. Een kudde die stabiel is zodat als je jouw jaarling eruit haalt niet heel de boel gaat staan freaken of gaat rennen, maar dat ze gewoon hun ding blijven doen.
Ik vind het erg belangrijk om op regelmatige basis IETS te doen met een jong paard, al is het maar even halstertje om, snoepje erin en halstertje weer af, krijg je een veel betere band mee en je zit er dichter op als er iets dreigt mis te gaan.

Ik ben net erg met je eens wat betreft het door de hand blijven halen. Ik snap wel waarom sommige opfokkers het niet doen (slechte ervaring etc.). Kan iemand mij een goede opfok aanraden waar mijn kleine tot 3 (seizoen wei) als hengst kan verblijven? Tips zijn heeeeel welkom!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:25

Winterswijk bij Wim ten Pas, grote groepen en die geven veel meer rust. Ook omdat er niet geschoven wordt met die groepen. Kliniek op het terrein aanwezig en ondanks de grote hoeveelheid paarden wist hij iedere keer mijn paard aan te wijzen, ondanks dat ik maar 2x geweest ben in de 2,5 jaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:38

Mijn kleine Kyano heb ik voor de wagen beleerd met 2,5 (februari van t jaar dat ie 3 werd, hij is van Juni) en toen nog een zomer niets mee gedaan, land op, hengst gehouden.
De winter erna (3,5 zegmaar) zadelmak gemaakt maar er is verder niet zoveel mee gereden, hij is wel met enige regelmaat, licht werk, voor de wagen geweest.

Die is het jaar erop in het voorjaar gecastreerd, net geen 4, waar ik overigens spijt van heb. En na dit herstellen is hij pas fanatieker opgepakt.

Niets mee doen is in mijn geval trouwens wel om de paar dagen eruit, borsteltje erover, eventueel klein rondje wandelen afentoe etc.

Mn guppie nu is net 2, hengst, en die ga ik toch echt wel langer hengst houden als het hem niet in de weg zit verder. Tot 6 of 7.
Die gaan we ook beleren voor de wagen in het voorjaar dat ie 3 wordt, hij is van april dus is wel iets ouder dan. Daarna in het koppel het land weer op 6 maanden en de winter gaan we wat meer proberen voor de wagen.
Onder het zadel wacht ik met deze langer, wel tot ie 5 of 6 is. Vind het niet zo belangrijk en het is zo zwaar voor ze in de groei.

Allemaal wel onder voorbehoud natuurlijk, moet geen ziektes of tegenslagen krijgen.
En ook guppie komt wel eruit, poets ik regelmatig, wandel ik mee etc etc.

Mungbean

Re: Volgorde beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:53

Je moet doen waar je zelf achter staat.
Mijn merries hebben in opfok gestaan omdat ik geen leeftijdsgenoot kan bieden.
Die waren ook kuikenmak en nergens bang voor ondanks dat ze niet echt in handen kwamen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:30

Sizzle schreef:
Je moet doen waar je zelf achter staat.
Mijn merries hebben in opfok gestaan omdat ik geen leeftijdsgenoot kan bieden.
Die waren ook kuikenmak en nergens bang voor ondanks dat ze niet echt in handen kwamen.

Precies dit, hier ook nooit ergens last van gehad dat ze onhandelbaar waren ofzo.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:42

Er zijn inderdaad verschillende ervaringen met andere manieren van aanpak wat betreft de opfok. Wat ik nu eigenlijk zoek is een opfok waar ik wel toegang heb tot mijn paard, maar hij zeker ook de ruimte en rust heeft om lekker te spelen en te ravotten. In de winter zie ik graag dat ze met rust en in ruime stalling staan, bij voorkeur ook apart gevoerd. Ik had al een opfok gevonden, maar ik schrok een beetje van hoeveel paarden er in een stal stonden. Aan een kant werd hooi gevoerd en er was er ook een die in de winter het onderspit had gedelfd. Heel zielig :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:04

Een ideale opfoksituatie zou voor mij zijn dat het veulen met merrie in een gemengde kudde staat (merries, ruinen, verschillende leeftijden), laat wordt gespeend en daarna in dezelfde kudde terugkomt.
Dan boots je een redelijk natuurlijke situatie na en heb je spelen en opvoeding in één.

Edit: overigens hoort daar ook bij dat het veulen (enter, twenter, etc) gewoon (dagelijks) uit de groep gehaald kan worden voor basisvaardigheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:43

Ik heb mijn paarden in gemengde opfok gehad. De merries in hele grote groepen omdat ze brutaal zat waren, mijn hengst in een klein groepje ivm onderdanig karakter.
De ene merrie kwam swinters binnen in een eigen box en dan dagelijks in handen, de ander heeft in zo'n massieve groepsstal gestaan zonder veel mensomgang.. Voor beide precies goed geweest. Waren met 3-4 jaar (nadat ze verhuisden) heel stabiele makkelijke dieren in de omgang.

Ik heb nu een veulen gekocht dat van nature al kuikenmak is en niet overdreven brutaal is en graag aandacht krijgt. Deze gaat in een kleine gemengde groep waar ik zo nu en dan even wat kan gaan poetsen enzo.

Ken je dier en zoek er een passend plekje bij.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:05

Ik heb mijn hengst ook met 1 jaar laten castreren, omdat hij steeds onhandelbaarder werd. Heb me ook laten vertellen dat een ruin langer doorgroeit dan een hengst. Bij een hengst krijg je natuurlijk wel meer de mooiere hengstenbespiering die bij een ruin wat mist.

Wanneer je het paard gaat inrijden hangt af van de bouw van je paard en de ruiter die erop gaat. Is het paard met 3 jaar nog erg ielig, dan vooral nog een jaartje laten staan. Is de ruiter flink van gewicht dan lijkt me dat wachten ook een goed idee. Eerst het paard "klaar" maken op de grond met grondwerk en longeren.

Die van mij heb ik met 3 jaar zadelmak gemaakt en met 4 jaar gaan berijden. Maar als ik eerlijk ben was hij eigenlijk met 5 jaar pas "rij rijp" en dan bedoel ik niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Door blessures heb ik hem die tijd moeten geven en daar ben ik nu eigenlijk heel blij mee. Het is gewoon moeilijk om een paard zolang te laten staan, als je er zo graag op wil....maar tis wel eerlijker.

Wat betreft opfok...een kudde met leeftijdgenootjes is het mooiste. Die van mij is al ruin in de kudde gekomen. Ik had hem in een kudde met oudere merries gezet om hem op te laten voeden, omdat hij zo brutaal was. Maar hij is daar helemaal kapot aan gegaan. Jaar erop met leeftijdgenoten was stuk beter. Kijk wel of je paard goed gedijt in de groep. Ik had de mijne er achteraf gezien uit moeten halen...Dat in de hand komen moet je niet zo bang voor zijn. Als ze al wat gewend zijn voordat ze erin gaan verleren ze het echt niet. Ik ging regelmatig kijken, maar meer dan een aai en een versnaperinkje deed ik niet. Vaak in het begin van het kuddeseizoen kwam hij gelijk naar me toe. Maar later in het seizoen niet meer. Maar zodra hij thuis was deed hij gewoon zoals voordat hij de kudde in ging....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:50

Ik heb niet alles gelezen, sorry als het dus al gezegd is.

Jij vindt jouw hengst al "laat" met geboorte in mei, de mijne is geboren op 20 augustus :)) DAT is pas laat, en ja, ik heb dat wel degelijk gemerkt door de jaren heen in zijn ontwikkeling. Hij wordt deze zomer 9. Hij is gecastreerd op de leeftijd van 6,5 jaar. We hebben wat pech onderweg gehad (complicatie van de castratie en vorig jaar transportloos) dus pas deze zomer gaan we intensiever starten. Ik rij nu B en wil tegen juli L1 startgerechtigd zijn.

Mijn advies, als het enkel en alleen voor het uitgroeien is, castreer hem gewoon wanneer het kan. Het kan dat het wat verschil oplevert, maar of dat nou echt de moeite waard is... Sterker nog, de mijne is pas echt gaan uitzetten NA de castratie. Hij was als hengst slank, bijna pezig zelfs. Als ruin is hij voller, mooier rond qua body. Het aangroeien van bespiering tijdens het werk is hetzelfde gebleven. Ik krijg nu veel meer complimenten over zijn bouw dan voor de castratie. Hij was toen weliswaar braaf, maar wel nerveus. En dat was er ook aan te zien.
Op vlak van karakter is hij dezelfde gebleven, juist het ontploffen naar merries is weg. In mijn geval ideaal. Het is nog altijd een haantje, maar met iets meer manieren nu :)

Sterker nog, mijn tinker die op de leeftijd van 3 is gecastreerd is altijd qua bouw veel meer hengst gebleven dan deze die dubbel zou oud was.

Dan het inrijden... ga gewoon af op je paard. De mijne is op 3,5 zadelmak gemaakt (gas, rem, stap, draf, galop en stuur) en dan de hele zomer weide + buitenritten. Pas dat najaar iets gaan doorrijden, maar nog steeds recreatief, hij was toen 4. Wel paar simpele wedstrijdjes gestart voor de ervaring toen hij 4,5-5 was en dan weer niks. Op 6,5 is hij dan gecastreerd met complicaties dus hele zomer out, en vorig jaar ook niks gedaan wegens geen transport.
Ik had een laatbloeier. Ik heb me daar op aangepast, en nog steeds geen seconde spijt van. Hij pakt alles veel sneller op, is overal makkelijker in omdat hij sterker is en vooral wijzer. Dat is me het wachten meer dan waard hoor.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:54

DanielleVos schreef:
Ik ben net erg met je eens wat betreft het door de hand blijven halen. Ik snap wel waarom sommige opfokkers het niet doen (slechte ervaring etc.). Kan iemand mij een goede opfok aanraden waar mijn kleine tot 3 (seizoen wei) als hengst kan verblijven? Tips zijn heeeeel welkom!

Die van mij heeft in de opfok gestaan bij Veldhuisen Stables in Nigtevecht. Daar mogen ze tot 3 hengst blijven en staan ze 's winters met max 8 (de veulens, hoe ouder ze worden hoe kleiner de groepen ook worden, zodat ze voldoende ruimte houden in de stal) in een grote loopstal (en gaan ze ieder dag een de verharde paddock op). Heel aardige mensen met oog en aandacht voor paarden, maar het om onrust te voorkomen daar dus niet bedoeling dat je je paard uit de groep haalt (of zelf voert, maar dat lappen helaas veel eigenaren aan hun laars). Je mag er altijd bij, dus poetsen, even oefenen met halster etc is prima, maar dan wel IN de groep.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:04

Hier vaak rond deze tijd de 3jarigen beleren, dan de zomer gewoon 2/3x per week even meepakken en dan de winter lekker rust. Met 4 oppakken, dan lopen ze echt niks achter hoor. De vos die ik rij is met 4 beleerd en nu ook gewoon M klaar (mag nu pas M starten ook) met 4x in de week een half uur rijden. Als ie er talent voor heeft hoef je echt niet een jaar te rijden om met 4 ook gewoon lekker L te kunnen starten. Dan pakken ze alles zo makkelijk en snel op dat je soms denkt, men we gaan echt hard, kalm aan doen! Met 3 echt beginnen is echt niet nodig, 4 is vroeg zat

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:16

Heb mijn paard met 3 laten castreren, met 4 ingereden.
Heb niet voor een opfok gekozen, wilde hem graag bij huis laten staan. Hij stond bij zijn moeder, een ruin, en drie shetlanders, waarvan 2 veulens van zijn eigen leeftijd. Voordeel van aan huis laten staan vond ik dat ik een betere band kon opbouwen. Ik zag (en zie) hem tenslotte elke dag. ;)
Toen hij geslachtsrijp werd uiteraard apart van de merries gezet, gescheiden door een draad dus ze konden elkaar wel zien en ruiken.

Met zijn moeder wel buitenritten blijven maken om ze te leren ook apart van elkaar te kunnen. En dat gaat nu prima. Hij is inmiddels 8, maar kan met beide paarden alleen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:36

Als hobbyruiter maakt het toch niet uit of ze op hun 4 zadelmak gemaakt worden, B starten of M? Een paard met aanleg komt er uiteindelijk toch wel, ook als je wat rustiger aan doet.
De mijne wordt 9 deze zomer. Maakt mij niks uit dat ik nu pas intensief ga starten. Hij pakt thuis de oefeningen van het M mee, springen gaat ook vlot dus dat zal ook wel naar B opgebouwd kunnen worden tegen september. Heb ooit al 70-80 op wedstrijd ermee gereden maar dat is ook in het stof verzand door die 2 pech jaren. Kan gebeuren.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:42

jorretje schreef:
DanielleVos schreef:

Die van mij heeft in de opfok gestaan bij Veldhuisen Stables in Nigtevecht. Daar mogen ze tot 3 hengst blijven en staan ze 's winters met max 8 (de veulens, hoe ouder ze worden hoe kleiner de groepen ook worden, zodat ze voldoende ruimte houden in de stal) in een grote loopstal (en gaan ze ieder dag een de verharde paddock op). Heel aardige mensen met oog en aandacht voor paarden, maar het om onrust te voorkomen daar dus niet bedoeling dat je je paard uit de groep haalt (of zelf voert, maar dat lappen helaas veel eigenaren aan hun laars). Je mag er altijd bij, dus poetsen, even oefenen met halster etc is prima, maar dan wel IN de groep.

Eens! Ik heb in het begin contact met hun gehad, maar ze zaten helaas al vol. Nu alweer 4 stallen afgebeld waar ik een goed gevoel bij had; breukelenhof, huusstede en stal borgelink. Allemaal op aanraden van elkaar... Ik zit met m'n handen in het haar, ze zitten allemaal vol...

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:43

Een van bovenstaanden raadde mij aan eventueel iemand te zoeken die een jaarling hengst aan huis heeft staan en daarvoor een maatje zoekt. Hoe denken jullie daar over?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:47

Dat ligt eraan wat voor mensen het zijn :+

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:50

Sizzle schreef:
Dat ligt eraan wat voor mensen het zijn :+

Moest wel een klein beetje lachen, simpel maar inderdaad zo waar :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:01

In de zomer kun je hem ook gewoon aan de zeedijk zetten.
Super veel ruimte en ze worden er hard van. Dan heb je nog tot oktober tijd om verder te zoeken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:16

Kijk naar je paard. Er bestaat geen standaard-manier om op te fokken, paarden verschillen nu eenmaal.
Een maatje zoeken en een spannetje opfokken kan leuk zijn, maar als er één paard erg dominant is, is het lastig en ook niet leuk. Zo'n paard hoort in een (gemengde) kudde waar hij ook eens op z'n kop krijgt. Hengsten doen wij sowieso nooit met z'n tweeën, altijd in een grotere groep. Met merries ligt dat anders. Een dominante hengst ruin je misschien wat eerder en een schatje laat je wat langer hengst, hangt ook weer af van hoe ze uitgroeien en de omstandigheden.
Ook zadelmak maken en alles wat daar mee te maken heeft: een slungel laat je wat langer staan, een bang paard doe je wat langer over, enz, enz.
Er bestaat geen standaard repertoire.
Voor de zomer kun je ook gewoon op zoek naar een zomerweide, die zijn er echt nog wel. Rond half april inscharen, dus niet te lang wachten. Dan heb je de tijd om voor de winter iets te zoeken. Daar moet je dan wel mee aan de slag, want veel kuddes zijn al vorig herfst gevormd. Maar gewoon veel vragen en roepen dat je op zoek bent. Onze ervaring is dat er altijd meer mensen zijn die toevallig hebben waar jij naar op zoek bent. Misschien niet naast de deur, maar dat moet je dan op de koop toe nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:19

_/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:41

Wij hebben pas een "jong" paard aangeschaft en zitten midden in het proces. Van de week voor het eerst echt gaan zitten en een rondje gestapt, dat ging gelukkig allemaal super relaxed!

We zijn afgelopen winter op zoek gegaan naar een onbeleerde pony. Liefst zo oud mogelijk.
Waarom? De groeischijven sluiten nu eenmaal pas tussen de 6 (merrie bv) of als je pech hebt 8 jaar. (grote ruin). Foto's nemen is zonde van je geld wat dit aangaat, op 2,5 zijn ze echt nog niet dicht, no way!

Onze paris word dit voorjaar 6, super leeftijd dus! Ze is echt niet moeilijker dan een 3jarige, heel erg lief en meegaand juist.

Ze staat nu in een kudde met 2 oudere merries, er kan best gespeeld worden maar ze word vooral goed opgevoed. Dat scheelt praatjes tegenover ons. Is je paard in de kudde in de opfok de baas, dan ga jij er veel meer werk aan hebben.

-Ik ben begonnen met de dingen die ze bij haar vorige eigenaar kende, nl poetsen en zadeltje op.
-Daarna Parelli, om te leren netjes mee te lopen en te wijken voor de druk. Beetje schriktraining.
-Als handpaard mee naar buiten. Naast mijn ervaren merrie. Daar plakt ze aan, schrikt nergens van.
-Ondertussen oefenen met hangen en dan erop. Meestal met mijn merrie erbij, die geeft steun. :P

Longeren heb ik niet echt gedaan, een paar rondjes dat ze het kan, meer niet. Wanneer ze als handpaard mee naar buiten gaat krijgt ze een driehoeksteugeltje om zodat ze wat bespiering kweekt.

Dat ze wat ouder is merk je echt niks van, misschien hooguit in positieve zin. :)

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 23:04

Kendra schreef:
Kijk naar je paard. Er bestaat geen standaard-manier om op te fokken, paarden verschillen nu eenmaal.
Een maatje zoeken en een spannetje opfokken kan leuk zijn, maar als er één paard erg dominant is, is het lastig en ook niet leuk. Zo'n paard hoort in een (gemengde) kudde waar hij ook eens op z'n kop krijgt. Hengsten doen wij sowieso nooit met z'n tweeën, altijd in een grotere groep. Met merries ligt dat anders. Een dominante hengst ruin je misschien wat eerder en een schatje laat je wat langer hengst, hangt ook weer af van hoe ze uitgroeien en de omstandigheden.
Ook zadelmak maken en alles wat daar mee te maken heeft: een slungel laat je wat langer staan, een bang paard doe je wat langer over, enz, enz.
Er bestaat geen standaard repertoire.
Voor de zomer kun je ook gewoon op zoek naar een zomerweide, die zijn er echt nog wel. Rond half april inscharen, dus niet te lang wachten. Dan heb je de tijd om voor de winter iets te zoeken. Daar moet je dan wel mee aan de slag, want veel kuddes zijn al vorig herfst gevormd. Maar gewoon veel vragen en roepen dat je op zoek bent. Onze ervaring is dat er altijd meer mensen zijn die toevallig hebben waar jij naar op zoek bent. Misschien niet naast de deur, maar dat moet je dan op de koop toe nemen.

Onwijs bedankt voor je tip en uitleg! Wat moet ik me dan voorstellen bij zomerweide? En hoe vind ik dat voor een jaarling? Ik zat juist in de knoop want: ik heb een opfok waar ik hem heb ingeschreven, weide in braband (kan me voorstellen dat dat aardig groot is) en stalling dichtbij Amsterdam. Laatst dus wezen kijken bij die stalling maar bevalt totaal niet. Maar ik zat dus juist in de knoop dat hij dan in de weide een nieuwe groep krijgt (versus waar hij nu uitkomt) en dan in de winter wéér in een nieuwe groep (stalling) moet komen. Ik heb het idee dat de stallen sowieso alleen net afgespeende veulens aannemen, dus ik verlies een beetje hoop -O- Ik geef niet op, wat jij al aangeeft, ik blijf roepen dat ik iets zoek.

Dussss als iemand een adres weet: Pleaaase let me know. Ik ben op zoek naar een diervriendelijke en persoonlijke omgeving. Het liefst in een middelgrote groep, veel ruimte op het weiland en zeker een lichte en ruime stal. Ik vind het ook belangrijk dat ze in de winter naar buiten komen. :j

Sizzle schreef:
In de zomer kun je hem ook gewoon aan de zeedijk zetten.
Super veel ruimte en ze worden er hard van. Dan heb je nog tot oktober tijd om verder te zoeken.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:29

Er zijn meerdere boeren die veel weide pachten in bijvoorbeeld uiterwaarden of achter de zeedijk.
Deze delen zijn enkel van mei tot october beschikbaar, daarna gaat het onder water.
De weide zijn niet super rijk, maar oneindig groot. Dus veel beweging en geen moddervette dieren.
Aan de zeedijk heb je ook amper insecten.
Ik vond het een prachtig gezicht toen mijn merrie daar stond. Kon er echter ook gewoon makkelijk heen, het is ook een wandelgebied namelijk. Kan wel zijn dat je even moet zoeken.
Normaal is zo'n groep gemengt met wat oudere dieren en controlleren ze dagelijks.