achterwaarts, waarom benen naar achteren leggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:23

Hm ja, gewicht van je zitbeenknobbels halen is een betere omschrijving dan billen samenknijpen.

Hoezo heb je 2 fases nodig voor vooruit Verward
Daar heb ik maar 1 voor, gewoon gaan Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:36

Wat ik gebruik voor overgangen terug en achterwaarts zijn vrijwel alleen mijn billetjes. ( en die worden dan ook meteen getraind Haha! )
Theorie erbij: als ik een overgang terug wil rijden of achterwaarts wil gaan wil ik graag dat mijn paard zijn rug wat boller maakt en zo ook zijn achterbenen beter onder de massa zet. Om op te bollen is er ruimte nodig. Die ruimte creeer ik door mijn billen samen te knijpen. Mijn paard vult deze ruimte dan weer op en kan zo een mooie overgang maken zonder dat ik de teugel nodig heb. (soms 'gooi' ik tijdens een overgang terug mijn teugels los ter controle) Ik ga weer 'normaal' zitten als ik in het gewenste tempo ben. Als ik achterwaarts wil houd ik deze hulp aan totdat ik daar ben waar ik wezen wil. Van andere instructies leerde ik altijd om 'zwaar' te gaan zitten. Dit vind ik nu volkomen onlogisch omdat het voor je paard dan moeilijker wordt om bol te worden. Jaren heb ik daar mee lopen worstelen en op de manier zoals ik het nu leer was het 'klusje' in een paar sessies geklaard. Het is dan wel belangrijk om dan geen andere spiergroepen aan te gaan spannen want dan krijg je inderdaad ongewenste spanning die uiteraard doorwerkt in je paard. Ik wordt er nu steeds handiger in en ik merk nu ook dat daardoor mijn onderbeen ook wat naar achteren komt. Dit bevordert ook weer het lichter worden van de voorhand (mijn gewicht plaats ik wat naar achteren) en het meer gaan dragen van de achterhand.
( ik zou zeggen, probeer het eens Knipoog )

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:02

Ff om te kijken of ik het snap hoor (voor achteruit), je knijpt je billen samen, maar kantel je hierbij je heupen nog? Hoe verplaats je je gewicht naar achteren, met je bovenlijf? En hoe wordt de voorhand lichter door je been naar achteren te doen? (of houden die twee zinnen geen verband?)
En Cornelie, ik weet dat je ook aan PNH doet...hoe gaat dit dan samen met de hulpen voor vooruit?

Beetje veel vragen maar wil dit echt snappen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:00

Nope, heupen niet kantelen en ten alle tijde je bovenlichaam rechtop houden, niet naar voren of achteren bewegen.
Wil je vooruit: life-up Lachen Of gewoon juist alles ontspannen en volledig meegaan met de beweging, je paard neemt je mee. Hiermee bedoel ik niet de schuifbeweging van een duwende zit maar juist meer het links/rechts meelopen. Continu contact blijven houden met je zitbeenknobbels. Als je een grotere beweging wilt maak je deze beweging wat groter (zonder aan te spannen of wat dan ook, dan krijg je alleen maar spanning) Wil je weer iets terug dan weer iets je billen knijpen. Experimenteer hiermee maar eens in stap Lachen

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:29

Citaat:
Nope, heupen niet kantelen en ten alle tijde je bovenlichaam rechtop houden, niet naar voren of achteren bewegen.

Hoe krijg je dan je gewicht naar achteren?

Citaat:
Wil je vooruit: life-up Of gewoon juist alles ontspannen en volledig meegaan met de beweging, je paard neemt je mee.

Wat is dan fase 2, als ie niet gaat bij life up? Je staat stil, en dan alles onstpannen en meegaan met de beweging? ik neem aan dat je dit bedoelt als het paard in de gewenste gang is?

Citaat:
Als je een grotere beweging wilt maak je deze beweging wat groter (zonder aan te spannen of wat dan ook, dan krijg je alleen maar spanning) Wil je weer iets terug dan weer iets je billen knijpen. Experimenteer hiermee maar eens in stap

Met grotere beweging..bedoel je dan een grotere overgang (dus bv van stop naar draf)? En wat houdt die grotere beweging dan in (neem aan in ieder geval zelf actiever worden) maar daarbij weer de vraag..wat als ie niet reageerd? Ben dus bang dat als ik mijn billen knijp (klikt ernstig raar Haha!) hij dus vooruit gaat omdat ik hem dat heb geleerd. Wat is dan het verschil met billen knijpen voor achteruit? Of doe je dat gewoon niet meer voor vooruit...
[/quote]

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:42

Ik zal je dit weekend (als ik wat meer tijd heb) een pb sturen, anders gaat het teveel offtopic Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:10

Is het ook niet zo dat het er ook een beetje afhangt welk niveau je rijdt?
Als ik mijn benen op dezelfde plaats zou houden zou mijn pony weer voorwaarts gaan, want wat ik voor zit gebruik bij het achterwaarts zou voor hem ook kunnen betekenen dat ik raar zit maar toch voorwaarts wil (heel vaag opgeschreven maar ik kon het niet anderes formuleren).
Om het duidelijk te maken dat ik naar achteren wil leg ik mijn benen naar achter. En hoe meer wij zullen gaan vorderen hoe eerder ik mijn benen wel op dezelfde plaats kan houden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:12

Dat je "raar zit" zou dan toch ook een hulp kunnen zijn dat je pony naar achter moet?
Waarom zou je pony het wel begrijpen dat als je been naar achter gaat, het achteruit is en als je "raar zit" dat niet begrijpen?

Het is maar hoe je het vanaf het begin af aan leert. En heeft dus relatief weinig met niveau te maken Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:52

Zelfs anky doet het met een stemhulp Knipoog Het is dus ook maar weer net wat je je paard aanleert.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:27

Je kunt ook aan het linker oor trekken... ídd 't is maar net wat je ze aanleert.

Nafje

Re: achterwaarts, waarom benen naar achteren leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:07

ik heb daar nu een hele discussie over op de manege!
Ik weet dat je met beenhulp achterwaarts moet rijden maar net als er al verteld is als een paard nog jong en groen is en je gaat voor begrenzen en dan been geven creer je eigenlijk een bommetje, toch?
tenminste dan gaan veel paarden omhoog omdat ze er niets van snappen, ik probeer het aan te leren met stemhulp en iets begrenzen en als ze dan achterwaarts gaan en ze gaan scheef dan met beenhulp te corrigeren, ik weet dat het zo niet in de boeken staat!
En als ze dit goed snappen dan ga ik mijn stemhulp combineren met licht been te geven, dit kan toch ook of is dit zo verkeerd?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:16

Lielle schreef:
toevallig had ik het erover met mijn instructrice. Die zei juist, ik wil dat ze achtewaarts gaan op alleen de kuithulp (die dus verder naar achteren ligt) zodat je straks ook aan een lange teugel achterwaarts kunt.

Meerdere wegen naar rome?

zo doe ik het ook, been iest naar achter en hoef aan de voorkant niet te trekken..slechts een contactteugel of los teugeltje, neusje blijft voor de LL en niet erachter wat je echt heel veel ziet bij de meeste.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:45

Bij het achterwaarts gaan leg ik mijn been ook iets naar achteren, het is net hoe je paard het aangeleerd heeft gekregen, maar dit vind ik een heel prettige manier. Mijn paard zet linksachter naar achteren als ik mijn linkeronderbeen wat naar achteren leg, en het zelfde geldt voor rechtachter. Zo kan ik zeer precies het aantal passen achterwaarts bepalen en heb je minder kans op misverstandjes zoals bij het werken met alleen de zit. Wanneer ik mijn benen lang hang, gaat mijn paard direct weer voorwaarts. Overigens werk ik natuurlijk ook met mijn zit in, maar dat is meer om het paard attent te maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:55

oud topic, maar wel een aardige vraag waarmee dit omhoog gehaald is.

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:01

hi,hi mijn eerste reactie:

Als je iemand vraagt achterover te gaan zitten gaan de benen naar voren, bij achterwaarts gaan ze naar voren zitten en dus de benen naar achteren.

Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die de benen en bovenlichaam niet onafhankelijk bewegen, en dan zie ik dus het bovenstaande...

(ik betrap mezelf er ook nog op dat ik het doe Haha! , dan moet ik weer even streng zijn voor mezelf, dat ik mijn benen naar achter leg, wil niet zeggen dat mijn paard er automatisch weer onder kruipt, dus gewoon recht zitten en de goede hulp geven)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:04

Dat ligt eraan of je beide benen naar achteren brengt, of slechts 1 per pas achterwaarts. Ik zou anders wel heel raar op mijn paard moeten zitten...

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:07

Haha!

Zit soms ook heel raar op mijn paard Haha!

(ik mis spiegels bij de bak, er sluipen hele rare fouten in af en toe Knipoog )

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:26

Als je net begint met rijden, wordt om het voor het paard duidelijk te houden, de ruiter aangeleerd om beide benen iets naar achteren te leggen. De ruiter heeft te weinig rijkunstig gevoel om de hulpen in onderling verband goed te doseren. Het paard begrijpt dan op een "aangeleerde manier" dat het achterwaarts moet. Ook als het paard schuin naar achterwaarts gaat worden benen en handen dan vaak gebruikt om het paard op het juiste spoor achterwaarts te zetten.....

Een paard dat onvoorwaardelijk aan het been is (voorwaarts drijvende hulpen) zal meteen naar voren willen. Een betere ruiter heeft een onafhankelijke zit en beheerst de hulpen in onderling verband veel beter. Als het paard echt halt houdt, stilstaat en volledig aan de hulpen is, dan zal elk paard, zonder benen naar achteren te leggen, op de hulpen reageren. De voorwaartse drang wordt gedoseerd en omgezet in achterwaarts gaan. Voor achterwaarts gaan is dus geen kracht nodig van de ruiter.

Een ruiter die de hulpen beheerst, kan op elk willekeurig paard, ook die dit nooit op deze manier heeft aangeleerd, door normale hulpen en normale kuitligging het paard achterwaarts laten gaan.

De benen iets verder achter de singel leggen, is dus een aangeleerde hulp voor het paard. Een beginner of minder ervaren ruiter. Het wordt als gewoonte ook in hogere niveaus door ruiters toegepast.

Als test laten we de meer ervaren ruiters die hoger in dressuur rijden, ook wel eens op paarden rijden, die alleen bereden worden door beginners. Die leggen de kuit dus iets naar achteren.
Het verzoek aan de ervaren ruiter is om het paard rijkunstig achterwaarts te laten gaan. De kuit ligt hierbij op of vlak achter de singel. De reactie van het paard laat zien of de hulpen in het juiste verband zijn gegeven. Een leerzame oefening. Pling