Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ineke2 schreef:Grappig wel is dat mijn een ras echte LBI paard is.
Silver_Fox schreef:@Freya6, interessant! Ik denk dat die van mij ergens tussen Left en Right Brain Introvert is. En je hebt helemaal gelijk, hoe geduldiger en liefdevoller ik ben, hoe meer ze geeft. Ze is er niet eentje die snel grenzen op zoekt.
Dit is denk ik de topic die je bedoelt? [VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?
tmr001 schreef:Paard van stalgenoot waarmee ik altijd buitenrij begon dit ook te doen, van kwaad tot erger. Laatse keer hebben we zeker een half uur over 50 meter gedaan. Die van mij is ook een angsthaas, maar is makkelijk(er) te overtuigen toch door te lopen, waarbij draf makkelijker is dan stap. Helaas volgt haar paard de mijne niet en echt leuk rijden is het niet. Op de terugweg nog een keer geoefend langs "het enge stuk", toen deed die van mij het eigenlijk prima, die van haar helemaal niet. We hebben toen gewisseld en ik heb het nog eens geprobeerd op haar paard. Haar paard ook bij mij in de staak - achter en zijwaarts, richting bermen etc). Ik ben haar stug de richting op blijven vragen waar we heen moesten, en ieder x dat haar hoofd in de juiste richting kwam meteen de druk eraf gehaald. Ieder keer weer zijwaarts willen draaien tegengehouden, ieder stap voorwaarts alle druk eraf en uitgebreid belonen. Toen zijwaarts niet meer lukte gingen we voorwaarts, ook heel twijfelend. Bij iedere twijfel meteen vooruit gezet en ook hier weer duidelijk - vooruit die richting op is goed, draaien of achteruit is niet goed. Dat ging vrij snel goed, enge stukje voorbij, omgekeerd, enge stukje andere kant op voorbij, weer omgekeerd, en voila, niks meer aan het handje. Dit klinkt heel simpel, maar uiteindelijk ben ik ook nog wel zon kwartiertje bezig geweest.
EvelienKiss schreef:Niemand 'wauwelt' (laten we respectvol blijven) en zeker Simpelman niet. Zijn benadering is verfrissend en liefdevol. Zijn advies (overigens aan een ander, maar ik heb het opgepikt) heeft mij en mijn stakende paard een tijdje terug echt geholpen. Ik kreeg haar al een tijdje moeilijk mee op buitenrit. Toen draaide ik haar om en beloonde haar uitbundig. Haha, het zorgde ervoor dat we alle twee uit de frustratie bleven. Mijn paard is daardoor relaxter geworden.
Freya6 schreef:Nicky1963 schreef:Ik volg even. Interessant en heel benieuwd naar mogelijkheden. Heb er ook zo een ..
Lees hier eens, misschien helpt het je.
XxLiEsJuHhxX @ [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?
Ineke2 schreef:Grappig wel is dat mijn een ras echte LBI paard is.
Sonja89 schreef:Mooi voorbeeld Simpelman!
Een vraag: de tweede dag gingen jullie met 1 pas tegelijk richting de bewuste hoek.
Hoe ver ga je dan qua hulpen?
Wanneer is iets nog vragend i.p.v. dwingend?
En 'aanmoedigen', met stem of herhaaldelijke hulpen, is dat nog veilig voor het paard?
tmr001 schreef:Das een prachtig mooi verhaal Simpelman, maar in de praktijk kan je dat paard nog steeds niet inzetten voor de lessen en bovendien heb je dit kunnen oefenen in een veilige omgeving, zonder verkeer, waar dit topic over gaat.
Ik nodig je ook graag uit om bij mijn superkijkerige tuigpaard, voor wie iedere bak wel een eng punt heeft (er hing ooit een draadje en nu niet meer, ooit was de deur open en nu was ie dicht, ik zag net buiten in de verte een konijn en nu is die weer weg). Ik heb ook eindeloos gegrondwerkt, meenemen naar de achterkant van de bak, belonen, lief ahh snoepje, samen enge dingen bekijken (plastic!! dat wappert!!), aangeleerd haar hoofd naar beneden te brengen op momenten van spanning, haar laten snuffelen op momenten van spanning, alle rust liefde en aandacht.
In de praktijk is het gewoon een enorme zeiklap die gemiddeld gezien sneller over de zeik gaat dan andere paarden. Ik kan grondwerken tot ik een ons weeg, dat ga je er nooit helemaal uitkrijgen. En die kan ik niet op haar donder geven want dan raakt ze over de flos. Wat we wel samen kunnen leren is een andere reactie dan op zn tuigs door de bak te stampen en om zelf effectiever haar aandacht te bewaren, maar dat verhaal wat jij verteld is in mijn ogen gewoon een sprookje.
In de echte wereld kunnen er op buitenrit zich onverwachte situaties voordoen waar je gewoon niet op kan oefenen in de bak. Als je paard achterwaarts richting prikkeldraad / 80km weg of noem maar iets loopt, dan houdt de liefde soms even op en moet je even onaardig zijn.
tmr001 schreef:Das een prachtig mooi verhaal Simpelman, maar in de praktijk kan je dat paard nog steeds niet inzetten voor de lessen en bovendien heb je dit kunnen oefenen in een veilige omgeving, zonder verkeer, waar dit topic over gaat. Ik nodig je ook graag uit om bij mijn superkijkerige tuigpaard, voor wie iedere bak wel een eng punt heeft (er hing ooit een draadje en nu niet meer, ooit was de deur open en nu was ie dicht, ik zag net buiten in de verte een konijn en nu is die weer weg). Ik heb ook eindeloos gegrondwerkt, meenemen naar de achterkant van de bak, belonen, lief ahh snoepje, samen enge dingen bekijken (plastic!! dat wappert!!), aangeleerd haar hoofd naar beneden te brengen op momenten van spanning, haar laten snuffelen op momenten van spanning, alle rust liefde en aandacht. In de praktijk is het gewoon een enorme zeiklap die gemiddeld gezien sneller over de zeik gaat dan andere paarden. Ik kan grondwerken tot ik een ons weeg, dat ga je er nooit helemaal uitkrijgen. En die kan ik niet op haar donder geven want dan raakt ze over de flos. Wat we wel samen kunnen leren is een andere reactie dan op zn tuigs door de bak te stampen en om zelf effectiever haar aandacht te bewaren, maar dat verhaal wat jij verteld is in mijn ogen gewoon een sprookje.
In de echte wereld kunnen er op buitenrit zich onverwachte situaties voordoen waar je gewoon niet op kan oefenen in de bak. Als je paard achterwaarts richting prikkeldraad / 80km weg of noem maar iets loopt, dan houdt de liefde soms even op en moet je even onaardig zijn.