bakwerk met Wainonia

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:01

sorry, ik vind je paard eerder achteruit gaan dan vooruit.... en ga met de meeste mensen eens hier in het topic.
Iets anders: je zegt dat je vrij hoog gereden hebt tot aan het Z..... dan begrijp ik werkelijk niet waarom dit zolang moet duren met dit paard als ze in orde is ??? En dat je dan niet ziet dat ze niet happy is !!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:09

Had ook de indruk dat 't paard scheef beweegt.
Daar kun je natuurlijk ook onregelmatigheden van pas van krijgen. Tot kreupelachtige verschijnselen/tactonregelmatigheden aan toe.

Daarbuiten vind ik toch (na alle topics te hebben gevolgd) wel dat ook ik nu een fysieke onmogelijkheid bij W. waarschijnlijk begin te vinden: ik zie haar rug t.h.v. het SI gewricht een lichte opbolling maken, dat zou toch niet behoren, daar zou de rug een lichte inzak ofwel loodrechte lijn behoren te vertonen. Nee, ik verwar dit niet met het opbollen van de rug zoals je dat nastreeft als de buikspieren zijn aangetrokken. Maar ook dat gebeurt nergens, dus wellicht kán ze het simpelweg niet. Is goed mogelijk dat de bevalling (bijkomende) problematiek in haar lijf heeft veroorzaakt.
Dus de keuze voor een osteo/fysio o.i.d. is een juiste, en wijze, juist in dit stadium, hoewel ik overigens de genoemde dame helemaal niet ken, verder, te meer daar het al té lang duurt voordat W. met het klassieke stretch/VWNW een juiste bespiering en beweging vertoont.
Zou me niks verbazen als die een problematische zone in genoemd gebied ontdekt en mogelijk ook in de halswervels.
Zekerheid op dat vlak lijkt me nu de allerbelangrijkste stap, dan weet je meteen wat je wél en niet kunt en mag/moet doen met haar op dressuurgymnastisch gebied.

Overigens begrip ik de methode van TS zeer goed, zij heeft bewust voor een andere dan de moderne dressuur gekozen, een weg die ook ik een tijdje terug ben ingeslagen. Ik hérken dus ook veel van uit haar topics, echter zou er niet zó lang op voor het paard betere resultaten gewacht hoeven te worden... mits het paard gezond is natuurlijk.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:13

ElCamino, heb je de reacties gelezen van TS? Daar staat toch in waarom 'dit zo lang duurt', ze geeft geloof ik meer dan 3 redenen..

Murosch, zoals je misschien wel weet heb ik bewondering voor je volledige ommekeer qua rijden en hoe je dit iedere keer weer met bokt wilt/durft te delen. Ik ben echter deze keer wel een klein beetje geschrokken van het verschil met het vorige topic. Daar liep ze, nadat je de tips uit het vorige topic eruit had gevist, een stuk meer in een horizontale balans. Je geeft aan dat ze dit te moeilijk vond omdat ze hier de kracht nog niet voor heeft. Echter lijken deze foto's juist weer een paar stappen terug ipv maar 1 stap terug. Vraag je haar toch korte stukjes terug, of heb je de tips uit het vorige topic losgelaten? (adhv deze foto's lijkt namelijk dat laatste, en dat zou zonde zijn!)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:16

.. te oordelen naar de meest recente filmpjes Juli|Augustus ... dat is geen 'klassieke' dressuur. Het paard rent maar wat ongecoördineerd door de bak. En je armen wijd, zonder teugelcontact? Dat is op z'n cowboy's rijden. Ik denk dat dit paard beter kan - met betere training.

purny

Re: bakwerk met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:21

Ik zou beginnen met osteo, massage, evt fysio en DA laten komen om hem/haar door te lichten. Paard wat in de bak met constante oren naar achter loopt heeft of pijn of geen plezier in het werk.
Zolang dat nog niet is bevonden zou ik er even niet meer opstappen..
Succes meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:26

Sorry als ik erover heen gelezen heb. maar hoe loopt jouw paard bijgezet aan de longe?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:33

Jannepauli schreef:
.. te oordelen naar de meest recente filmpjes Juli|Augustus ... dat is geen 'klassieke' dressuur. Het paard rent maar wat ongecoördineerd door de bak. En je armen wijd, zonder teugelcontact? Dat is op z'n cowboy's rijden. Ik denk dat dit paard beter kan - met betere training.

Hier ben ik het mee eens. Rijden op deze manier heeft hetzelfde effect als longeren aan het halster. Spieren worden niet op de juiste manier gebruikt en paard loopt zich uiteindelijk kapot.
Ik snap absoluut dat er meerdere wegen naar rome leiden, maar heel eerlijk gezegd zie ik dit er niet als één.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:12

Ik zou niet vanaf een foto durven beoordelen of een paard kreupel is. Maar die rug ziet er op de standfoto niet goed uit. Doet me denken aan de rug van een paard van een bokker die dus echt niet goed was, ik zal eens kijken of ik dat topic kan vinden .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:27

Ook ik vind het er helaas niet lekker uitzien en kan me goed vinden in de mening van Babootje. Maar wat ik even niet volg: TS, je geeft zelf ook aan dat er "iets" niet lekker zit, hetzij een blokkade in de rug, hetzij iets anders. Wat is voor jou dan de reden om niet te kiezen voor een kreupelheidsonderzoek/medisch door laten lichten? Het lijkt mij dat dat juist de manier is om uit te kunnen sluiten (of te kunnen ontdekken) dat er iets lichamelijks aan de hand is.

Mocht er dan niets uitkomen, kun je vervolgens je volledig richten op de training en ook een stuk onzekerheid bij jezelf wegnemen daaromtrent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:00

Ik had aanvankelijk - uit wat Murosch vertelde - ook de indruk de rug problematisch is. Omdat het paard zo tegenstribbelt bij oprichting. Ik suggereerde toen KS puur op wat Murosch vertelde. Dat was voor ik de filmpjes had gezien. Op de filmpjes heeft het paard duidelijk moeite met beide achterbenen, maar is rechtsachter toch echt kreupel. Linksvoor een onregelmatigheid. Dat is op het "oude" dressuurwedstrijd filmpje dat iets verderop staat in het "van oprichting naar oprichting" topic. Veel weerstand bij het aanspringen op de linkerhand. Dat lukt haar haast niet.
Op de andere filmpjes zie je de onregelmatigheid minder en is er minder weerstand, maar het paard wordt ook niet meer op het achterbeen gevraagd.
Op de foto's zie ik een rechter achterbeen dat minder buigt dan linksachter en rechter en verder onder de massa wordt gezet. Op de galop foto op de linkerhand draait het paard de kont naar binnen (wil het binnenachterbeen niet onder plaatsen) Waarbij ik er vanuit ga dat Murosch - gezien het niveau dat ze heeft gereden - rijtechnisch wel weet hoe ze een paard moet recht stellen.

Overigens hebben beide achterbenen weinig buiging in het spronggewricht, nauwelijks draagkracht en afdruk.
Het is een beeld dat ik herken van paarden met spat.
Daarom zou ik dus bij onderzoek niet in het midden beginnen (bij de rug) maar bij de achterbenen.

Dit is geen diagnose. Ik ben geen veearts en kan het natuurlijk mis hebben.
Murosch is natuurlijk vrij in wat ze doet. Het is slechts een advies om de benen te betrekken bij het onderzoek wat er met het dier aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:30

Als je rijdt met zo'n onhandig gebouwd paard dan is 2x per jaar laten checken door een osteopaat sowieso geen slecht idee. Voordat je een paard goed aan het lopen hebt heb je tijdens dat leerproces altijd eerst een fase waarin het paard zich verkeerd/scheef belast. Bij onhandig gebouwde paarden duurt die periode en langer, en belast het paard zich ook nog eens zwaarder dan een goed gebouwd paard, dus daar hoort gewoon een abonnement op een osteopaat/chiropractor bij. Die zal door alle topics die er al over dit paard geweest zijn en het aantal keer dat dat gesuggereerd is toch ook al regelmatig langs zijn gekomen? Wat waren zijn/haar bevindingen tot nu toe?

Kreupelheid kan ik niet beoordelen van foto's die niet netjes recht van opzij en op hetzelfde moment zijn genomen, dat kan niemand. :)
Wel zie ik een paard dat echt last heeft van een slecht passend zadel: het zadel duikt ook nu weer naar voren waardoor voortakken van de boom echt bovenop de schouderbladen liggen en deze afknijpen. De achterkant klappert - een beetje verhuld door het bontje, maar je ziet dat de achterkant regelmatig de lucht in steekt en dat betekent dat het paard elke keer dat de ruiter gaat zitten in draf/galop een klap op de achterrug krijgt. Naast dat het zadel te ver naar voren op de schoft ligt waardoor de beweging van de schouderbladen geblokkeerd wordt lijkt het aan de achterkant te lang. Het lijkt echt op de laatste rib te liggen of al wat daarachter. Helemaal als het zadel met elke draf/galoppas weer met een klap op de achterkant landt wil je niet dat die klap aan de lendenwervels wordt uitgedeeld, want dan belast je de lendenen en het SI gewricht op een manier waarvoor ze niet gemaakt zijn.

Hier zie je een foto hoe het zadel eruit ziet als het vlak ligt:
Afbeelding

Hier zie je hoe het zadel aan de achterkant met elke drafpas omhoog klapt (en dus elke drafpas opnieuw op de achterrug klapt):
Afbeelding

Qua ligging van het zadel:
Toevallig heb ik een skelettekening gevonden van een paard in precies dezelfde houding;
Als je de bovenstaande foto vergelijkt met het skelet hieronder, dan zie je dat de achterrand van het schouderblad in deze voorbeenhouding recht boven de oksel (punt waar de achterkant van het voorbeen de buik raakt)ligt. Als je dat vergelijkt met jouw draffoto dan zie je dat jouw zadel echt middenop de bovenrand van het schouderblad zit in plaats van 3 vingers achter de achterrand van het schouderblad:
Afbeelding

Kijk je naar het skeletzadel, dan liggen de knieen weliswaar naar voren, maar de voorkant van de boom ligt netjes drie vingers achter de achterrand van het schouderblad.

Als je dat doortrekt naar jouw foto, dan moet de voorkant van de zadelboom in werkelijkheid halverwege de zijnaad van je rijbroek moeten beginnen als je het netjes die 3 vingers achter het schouderblad wilt leggen.
Als je vervolgens beseft dat het zadel niet verder naar achteren mag uitsteken dan het nu al doet, dan zie je dat jij en je paard waarschijnlijk nooit een zadel zullen vinden dat jullie allebei past: je paard heeft een veel te klein oplagevlak voor een zadel daarvoor. Leg je er toch langere zadels op zoals nu, dan zullen die altijd dit kiepgedrag blijven vertonen omdat ze niet achter de schouderbladen liggen op het meest bewegingsloze stuk rug, maar bovenop de continu bewegende schouder liggen waardoor de voorkant van het zadel omlaag kiept zodra de schouderbladen zakken. Soms passen dingen gewoon niet, hoe jammer ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:29

xyzutu2 schreef:
Kreupelheid kan ik niet beoordelen van foto's die niet netjes recht van opzij en op hetzelfde moment zijn genomen, dat kan niemand. :)

Mee eens, maar je ziet wel wat aan de manier waarop het achterbeen wordt gebruikt. Een stijf of weinig buigzaam achterbeen wil ook niet zeggen dat het kreupel is.
Maar in combinatie met de filmpjes laat het wel wat zien.

Neemt niet weg dat er maar 1 is die kreupelheid goed kan beoordelen en dat is de veearts :D :D

Met jouw beoordeling van het zadel, ben ik het helemaal eens.
Ik heb zelf ook een paard gehad met zo'n kort oplagevlak en een groter zadel dan 16,5 inch kon daar niet op. Moet je zelf dan ook wel inpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:55

Babootje schreef:
Met jouw beoordeling van het zadel, ben ik het helemaal eens.
Ik heb zelf ook een paard gehad met zo'n kort oplagevlak en een groter zadel dan 16,5 inch kon daar niet op. Moet je zelf dan ook wel inpassen.

Hier helaas ook een ervaringsdeskundige. :(
Uiteindelijk heb ik een zadel gevonden (boomloos, maar wel met harde voorboom) dat de erg hoge en smalle schoft voldoende vrijliet en extra korte kussens van 42,5 cm heeft. Meer ruglengte heeft hij namelijk gewoon niet.
Bij het zadel dat wij uiteindelijk gevonden hebben ( even in een linkje om het topic niet te vervuilen: http://boktimg.nl/img/m/N54est.jpg ) is die korte kussenlengte nog belangrijker dan normaal omdat het singelsysteem (helaas) een voorste singelstoot heeft die recht omhoog naar de harde voorboog loopt (een voorsingel dus). Singel je die aan, dan heeft een schouderblad echt geen enkele ruimte meer om onder de singelstoten/boom door smokkelend toch naar achteren te bewegen. Dus zadels met zo'n voorsingel moeten al helemaal echt 3 cm achter het schouderblad zitten.

Ter vergelijking onze strijd tussen ruiterzit en paardenrug: deze kussens van 45 cm pasten mij perfect en hem net niet: http://boktimg.nl/img/m/dKP4cW.jpg
Qua drukverdeling perfect, alleen lagen ze al op het begin van de lendenwervels (wat je kunt zien doordat [***] er een bocheltje in heeft: je ziet alleen de ene helft van de bochel omhoog komen en ziet hem niet weer dalen).
Nu zitten er dus kussens van 42,5 cm onder, die eindigen precies onder de achterkant van de zitting, waarbij de laatste cms van de zadelbasis dus zweven. Het past hem op deze manier goed en mij nét, vooral omdat ik mijn benen recht omlaag kan laten hangen en de achterkant van de zitting vrij ver naar voren heb geplaatst, maar ik moet de zitting echt niet verder naar achteren plaatsen, want dan zit ik op de rand van het kussen en dan krijg je weer een drukverdelingsprobleem.
Hier loop ik dus ook aan tegen het probleem dat je als ruiter eigenlijk meer ruimte zou willen dan het paard kan bieden. Het zou voor de ruitergewichtsverdeling namelijk beter zijn als de kussens nog 1 a 2 cm aan de achterkant door zouden lopen, maar dan rusten ze al op de lendenen en dat kan niet, dus dan maar zo dat het hem in elk geval past en mij net.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:43

Ik heb echt 2 zadelmakers gehad die zich in de rug van mijn paard hebben vergist. Een daarvan was een redelijk goed bekend staande zadelmakers die "zadels op maat". Gelukkig bij allebei mijn geld terug gekregen, maar het was flink soebatten. Uiteindelijk wel geslaagd met een "gewoon" confectiezadel (Albion SLK) maar een kleintje dus. Doordat het een niet al te diepe zit heeft, paste ik er dus net in.
De laatstgenoemde zadelmaker maakte de kussens wat rond omdat mijn paard een wat wekere rug leek te hebben. Leek, want het oplagevlak was gewoon recht en hij had dus keilkussens nodig. Het zadel bleef dus "wippen".
Bij mijn paard kon je het oplagevlak goed onderscheiden als je hem zonder zadel longeerde. Er is echt niet 1 zadelmaker die ik dat zie doen als ze een zadel aan komen meten.
Soms kun je wel eens iets uitstekende kussens hebben, maar dan moet je paard echt een rechte rug hebben.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:02

Off-topic:

Babootje schreef:
Bij mijn paard kon je het oplagevlak goed onderscheiden als je hem zonder zadel longeerde. Er is echt niet 1 zadelmaker die ik dat zie doen als ze een zadel aan komen meten.
Soms kun je wel eens iets uitstekende kussens hebben, maar dan moet je paard echt een rechte rug hebben.

Niet mijn eigen ervaring Babootje.
Bij bezoek zadelmaker alhier, wou hij paard eerst in alle gangen zien aan de lijn maar ook losgaand.
Zijn redenatie erbij en ideaal beeld: je paard moet met jou erop net zo vrij en los kunnen bewegen als in vrijheid.
Hij wou met name de beweging eerst zien van de rugspieren, en die van ons laat dat nou net zo mooi zien. :j
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 30-09-16 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:08

TS super dat je in het belang van je paard je rijstijl hebt omgegooid.
Over het niet regelmatig lopen en boze hoofd van je paard, ga ik met degenen mee die een kreupelheidsonderzoek aanraden. Ik heb in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten, al keek mijn paard niet boos. Osteo erbij (die al vaker was geweest en iedere keer mn paard weer 100% kreeg). Heupen van mn paard verschilden in hoogte, dit is behandeld en na de rustperiode rustig opbouwen. Ik zag nog steeds wat, maar kan niet uitleggen wat. Filmpje naar osteo gestuurd en die raadde een instructrice aan die longeer en rijles geeft om het paard rechter te maken. Dit werkte, al voelde ik nog steeds iets, maar dit weet ik aan het feit dat ze een tijdje met die scheve heup had gelopen en zichzelf een andere manier van bewegen had aangeleerd.
Toen kreeg ze een bloedneus, die best lang aan hield. Dus op rust en afspraak bij DA. Gelijk gevraagd of hij wilde kijken hoe ze liep. En ze liep erg kreupel. Vooral linksom met linksachter. Foto's laten maken. DA dacht ook dat het van hogeraf kwam, dus eerst knie. Niets te zien, spronggewricht ook keurig. Toen de kogel... Daar zit artrose en een flinke botwoekering op de plek van een oude breuk (waar ik nooit wat van gemerkt heb, dus weet ook niet wanneer dat gebeurd is).
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat je een probleem van het been ook best alleen kan merken in de rug door compenseren. De osteo/fysio kan dan de rug weer in orde maken, maar dat is een gevolg van een ander probleem. Dus ook ik raad je ten zeerste aan om naar een DA te gaan. Uit al je topics haal ik dat jij veel om je paard geeft, alles zou doen om te zorgen dat zij het gelukkigst is. Maar als je eerlijk naar de rijfoto's kijkt, zie je dan een paard wat plezier in het rijden heeft?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:35

Murosh, mijn compliment dat je blijft posten met meerdere topics. Ik hoop dat je met het volgnde iets kan:
1 baarmoeder, dit kan haar behoorlijk in de weg zitten.
2 knieën in de achterbenen, waardoor ze haar achterbenen verkeerd wegzet en daardoor haar rug gewoon niet goed kan gebruiken. Ik zie ook wel verschil achter. Dat kan ook de onregelmatigheid verklaren.
3 nieren

Ik zou haar nu gewoon even lekker met rust laten. Eerst fysiek ongemak gaan uitsluiten en eventueel oplossen c.q. behandelen. Eerder werd bloedonderzoek ook geopperd, dat zou ik ook even laten doen. Kleine moeite maar daarmee kan je wellicht een ontsteking uitsluiten (dus laat de CRP ook meten).

Voor wat betreft het rijtechnische, je moet echt nog de gulden middenweg gaan vinden tussen wat jij de moderne dressuur noemt en de klassieke die je recentelijk volgt. Daar is echt wel iets in te vinden maar als je paard niet lekker in haar vel zit, dan loop je vast en ga je alleen maar achteruit. Dus mijn advies, stoppen voordat jij er nog meer mee komt te zitten dan je paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:52

Prima post van xyzutu2 - en ik kan ook de bovenstaande post van karijn onderschrijven. Er is reden genoeg om even pas op de plaats te maken-- als Wainonia ergens last van heeft zou je sowieso niet moeten door trainen. Maar haar onderzoeken en vervolgens zelf niets doen aan rijstijl, zit en zadel.. in welke provincie woon je eigenlijk? Door mijn werk en dressuurervaring ken ik veel mensen die het 'gewone' lesniveau overstegen zijn en die je wellicht kunnen helpen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:57

Met het niet doortrainen en volledig stilzetten moet je wel uitkijken. Bij bijvoorbeeld artrose in het SI is het juist belangrijk om niet stil te zetten omdat het dan vaak slechter wordt in plaats van beter.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:03

Marjan, eens, maar zo door blijven rijden, lijkt mij niet de oplossing. Aangezien het paard de hele dag buiten loopt, houdt dat haar wel in beweging. Ik zou haar niet in een stal zetten nee. Maar het is nog niet bekend of er fysiek lijden is. Tot die tijd zou ik de dressuurtraining achterwege laten. Puur om ook te voorkomen dat je als ruiter er ook gefrustreerd door raakt omdat het niet beter gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:14

Stoppen met trainen betekent inderdaad niet volledig stilzetten. Maar lekker de wei op, beetje wandelen en geen ruiter op de rug totdat daadwerkelijk duidelijk is of er iets scheelt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:21

Ik ben in meerdere topics van TS stille meelezer, en vind jullie een fascinerende combi...
Je hebt geen makkelijk gebouwd paard, ze is van zichzelf al wat op de voorhand. Daarom denk ik dat je goed moet kijken naar welke methode bij haar past. Je kunt heel erg achter bepaalde ideeën staan, maar als het niet bij jullie past, moet je het misschien niet doen.

Er is een aantal keren wat gezegd over filmpjes en kreupelheid. Is het gek dat ik die filmpjes niet kan vinden? Ik zie alleen filmpjes van een reeks foto's achter elkaar.
Ben namelijk wel heul nieuwsgierig naar bewegende beeld!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:23

Hier een stille meelezer. Ik open altijd met plezier jouw topics, omdat deze vrijwel altijd constructief en opbouwend zijn én omdat ik het feit dat je rijstijl hebt gewijzigd, enorm waardeer. Vooral de motivatie erachter. Maar lieve TS, ondertussen bekruipt me het gevoel, dat je ten aanzien van W. ziende blind bent. Ik zie een combinatie die elkaar in de weg zit. Jouw houding laat wat te wensen over en jouw paard laat jou vervolgens niet IN haar rug zitten, maar er boven op. Een van mijn voorgangers noemt jouw zit wasknijperzit.... daar kan ik me wel in vinden. Sorry als dit kwetsend is, maar je hebt op een hoog niveau gereden; wat vind je zelf van je houding? (je noemde net lichamelijke beperkingen: heel vervelend als die een reden zijn voor je houding, maar je moet dan wel kritisch blijven naar de uitwerking ervan op je paard). Zitlessen/ centered riding lessen kunnen écht een verbetering betekenen. Of jouw zit door jouw zadel wordt veroorzaakt en/of jouw zadel geschikt is voor jouw paard zou ik aan de hand van de foto's niet willen beoordelen. Als ik naar jouw paard kijk zie ik een hoop foto's een zuur, verstrakt dier. Geen merrie die met plezier voor je aan het werk is. En eerlijk is eerlijk, als jij nu denkt dat er mogelijk iets in het SI gebied speelt als gevolg van de bevalling, vind ik je echt nalatig. Al zolang geven mensen je advies om de merrie door te laten lichten, en al zolang sla je dit in de wind.....ik zou, als ruiter zijnde, er eerst van vergewissen dat ze pijnvrij is, voordat ik er (weer) op zou stappen. Ik moet nu aan een paard denken wat ik vroeger kende....die bleek blessures aan 4 benen te hebben. Maar nooit kreupel....omdat alle benen even zeer deden.

Ik wens je veel wijsheid toe en ik hoop dat jullie gauw weer een nieuw topic openen, waarin de stijgende lijn van eerder weer wordt opgepakt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:08

@ Rindin er staan filmpjes in de vorige topics die staan op de 1 e pagina van dit topic Zowel een filmpje van een wedstrijd lang geleden als nog een recent filmpje

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:22