Iemand anders op mijn pony?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Iemand anders op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:24

Ik vraag me af wat je met die instructrice moet, er vanuit gaande dat de informatie die je hier geeft juist is. Een instructrice hoort boven je te staan, en je hoort er 100% zeker van te zijn dat diegene het beter weet en kan. Als je je intructrice niet op je paard vertrouwt kun je beter een andere zoeken.
Als ze daadwerkelijk hetzelfde niveau heeft als jij probeert ze 2 vliegen in 1 klap te krijgen. Ze krijgt geld voor het lesgeven en probeert dan ook nog gratis paard te rijden.
Een instructrice die b waardig kan rijden (= ik kan harder en zachter, en linksaf en rechtsaf, en dat zonder eraf te vallen) kan nooit gediplomeerd zijn

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:27

Van wie heeft die instructrice zelf les? Vraag even of ze een papiertje heeft ORUN of Deurne ofzo want met jong onervaren dier moet je toch beetje theorie achtergrond hebben.
Zijn er geen andere ruiters die van iemand les nemen op jullie stal. Ga daar iig even naar kijken... misschien vragen of je aansluitend van hun half uurtje kan lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:48

TS, rijdt je instructrice ook echt wedstrijden? Heeft ze dat ooit gedaan? Want zeggen dat je B-waardig bent en het ook echt zijn, daar zit nog een héél groot verschil tussen.
B is trouwens het laagste niveau wat je kan starten. Als ze dat nog nooit is gestart op een officiële KNHS wedstrijd, dan kan is ze je gewoon dingen aan het wijsmaken. Voor mij ben je B-waardig als je effectief al B gestart hebt mét winstpunten.

Heeft ze haar ORUN? Dat gok ik niet. Heeft ze andere papieren? Gok ik ook niet. Is zij verzekerd om les te mogen geven? Hoe oud is je instructrice?

Ik heb hier nu ook het paard van een vriendin aan huis, paard kent oefeningen tot Z denk ik. Het is niet omdat ik daar een appuyement of vliegende wissel mee kan rijden dat ik gelijk een Z-ruiter ben! Dat PAARD is het, maar ik als ruiter niet. Het is niet omdat ze een goed opgeleid paard heeft gekocht dat ze ook goed kan rijden ;)

In het begin moet een paard (tinker, haflinger, kwpn, noem maar op) altijd leren om zijn evenwicht te vinden in galop met een ruiter op de rug. Dat doe je door rustig te oefenen. Een lange zijde in galop is makkelijker dan de korte zijde en wendigen. Spring aan in de hoek, rij de halve lange zijde en terug naar draf. Doe dat een paar keer en klaar. De week nadien (of weken) als dat goed gaat, ga je proberen om de volledige lange zijde in galop te blijven, en weer oefenen. Lukt het om de wending mee te pakken, ga dan verder naar de volgende lange zijde. Kan je goed sturen in stap en draf, probeer dan een keer een grote cirkel bij A of C. In het begin korte stukjes galop en met de tijd rustig aan uitbouwen.
Wanneer jij gaat hardlopen kan je dat ook niet direct 5km aan een stuk, daar moet je ook voor oefenen! Dat is bij je paard net hetzelfde.

Een volledige les galop oefenen, dat is je paard naar de knoppen rijden. Eerst goed losstappen, losdraven, veel cirkels, slangebogen, gebroken lijnen rijden zodat je paard soepel en sterker wordt. Er zijn ook nog dagen of lessen waarin de galop bij mijn paard weinig tot niet aan bod komt omdat we andere dingen oefenen. Een jong paard heeft tijd nodig, of ze nou 3 zijn of 8.

Ik zou je instructrice er ook niet op laten. Volgens mij gaat ze je paard gewoon in galop jagen, en dan houdt het beestje er alleen maar schrik aan over. Jouw ego is prima. Zij wil gewoon even lekker stoer doen "ik ben beter dan jou" en een gratis rit op je paard. Mijn instructie stapt zelden op mijn paard, ik denk dat het intussen alweer ruim een jaar geleden is. Ik ben de ruiter, ik ben hem aan het opleiden, ik moet het toch echt zelf doen. Zij kijkt mee vanaf de grond, geeft tips, stuurt bij, maar het rijden doe ik toch echt zelf. Zo hoort het ook.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:51

Ga eens aan de gang met de draf , leer je paard in draf in balans te lopen en te schakelen in tempo .
Galopperen alleen even op buitenritten want rechtuit is makkelijker .
En laat je paard aan de longe galopperen evt met behulp van een correct aangebrachte Pessoa teugel .
En doe de galop steeds iets langer , ben eerst tevreden met een half rondje correct gesprongen galop . En een nette terug naar draf overgang .
En zo streeds wat meer .
Je zult zien over een half jaar verbaas je je dat de galop zo moeizaam was .

Enne neem een Andere trainer .
Weet niet waar je woont maar kan er een van harte aanbevelen .

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:54

de instructrice van mijn dochter had ook geen papiertje, maar jaaaaarenlange ervaring tm ZZ-L en kon super les geven.

In mijn ogen kan een instructrice die zelf "maar" op B niveau rijdt je niet echt verder helpen ivm gebrek aan kennis/ervaring

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:03

Dorine92 schreef:
Ik vraag me af wat je met die instructrice moet, er vanuit gaande dat de informatie die je hier geeft juist is. Een instructrice hoort boven je te staan, en je hoort er 100% zeker van te zijn dat diegene het beter weet en kan. Als je je intructrice niet op je paard vertrouwt kun je beter een andere zoeken.
Als ze daadwerkelijk hetzelfde niveau heeft als jij probeert ze 2 vliegen in 1 klap te krijgen. Ze krijgt geld voor het lesgeven en probeert dan ook nog gratis paard te rijden.
Een instructrice die b waardig kan rijden (= ik kan harder en zachter, en linksaf en rechtsaf, en dat zonder eraf te vallen) kan nooit gediplomeerd zijn

Bij mijn zus ging er ook instructrice keer op, niet om gratis te paard rijden omdat ze het gewoon niet begreep.

Haar paard wilde absoluut niet aan de teugel, nou na heel lang oefenen met instructrice zei ze van, ik wil het zelf keer proberen als dat mag? Natuurlijk mocht dat, ze reed op aardig hoger niveau, l dacht ik zo. Nou haar was het ook niet gelukt, iets wat het paard blijkbaar dus niet kon.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:19

Ellebel123 schreef:
half uurtje intensief gereden en ook 4 rondjes achter elkaar gegalopeerd achter elkaar op elke hand. Daarna uit gestapt in het duin.

dat doe je goed. :) Eerst instappen, losrijden, daarna even echt aan het werk en dan belonen met ontspanning.
Als een paard wat nieuws geleerd wordt, altijd aan het eind van de les.
Dan zijn er 2 keuzes: belonen en óf eraf (de ultieme beloning = stoppen met werken) en aan de hand uitstappen, óf lekker samen naar buiten en ontspannen. Paard vergeet niet dat na iets moeilijks of nieuws een fijne beloning volgt (en dan niet een gewoon klopje op de hals "braaf").
Op die manier krijg je een werkwillig paard.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:20

Ik vind het fantastisch dat je er eerst critisch over nadenkt!

Als je gevoel slecht zit, niet doen. Er wordt door heel wat bokkers al uitgelegd waarom dit niet ok is.

Ik heb ooit met mijn groen paard les gehad van GP ruiter. Niveau zeer zeker maar de laatste les ben ik gestopt met een paard die voor de eerste maal bokte/niet reageerde op been. Maar het aller ergste was: toen ik afstapte was hij volledig wit schuimend bezweet en kreeg hij diaree. Ik voelde me zo slecht maar vooral zo kwaad op lesgeefster dat ze de les zo zwaar had laten doorgaan. Toen ik haar ermee comfronteerde kreeg ik als antwoord "hij test je uit, je bent te lief, hij moet werken en jij laat hem lekker zijn zin doen". Daar is onze laatste les ook gestopt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:34

Ik denk dat TS haar eigen kunnen akelig overschat. Grote kans dat ze net niet genoeg kracht in haar benen heeft om het dier de galop in te helpen, vandaar dat haar instructrice haar wil helpen. Maar dan komt de eigenwijze 13 jarige boven, die het allemaal wel beter weet.
Er wordt nu gewoon aangenomen dat de instructrice op B niveau zit....maar wie zegt dat ze geen 3 jarige onder de kont heeft waar ze idd mee op B niveau zit. Zegt dat wat over de rest van haar rijden?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:39

Dat kan wel wezen, Billy, maar simpelweg het gegeven dat TS geen vertrouwen heeft in deze instructrice, of dat nou terecht is of niet, lijkt me reden genoeg om op zoek te gaan naar een andere.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:52

Kind is 13, misschien schat zij haar instructrice helemaal niet goed in......
Kind denkt alles te weten en wil pony voor dr zelf houden, terwijl er mi een grote kans is dast een Tinkertank een wicht van 13 volop in de maling neemt.... :D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:54

Het zou best kunnen dat TS zichzelf overschat, maar dat doet er imo niet toe. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat er in de les alleen maar aan de galop gewerkt wordt, te vermoeiend voor het paard en nog zoveel andere dingen die een jong paard moet/kan leren. Ook hoort een instructrice niet maar blijven aandringen om erop te mogen, een instructrice is er in de eerste instantie om de ruiter te leren hoe het moet en niet om alleen het paard te trainen. De instructrice moet betere aanwijzingen geven aan TS als het niet lukt ipv zeuren om erop te mogen. Als ik TS was zocht ik een andere instructrice.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:00

Wat een taalgebruik @Billy :oo "wicht"? Dat is toch niet echt een positief woord naar mijn ervaring :=
Misschien schat TS van 13 juist alles wèl heel goed in, dat kon ik immers op die leeftijd ook.
Iemand van 13 hoeft helemaal niet onwetend of naïef te zijn en zo te horen snapt TS het galop probleem beter dan de instructrice.
Het zit hem in o.a de bespiering en de kracht, galop is nou niet eenvoudig, zeker niet als het paard alleen maar stapritjes heeft gedaan met soms wat draf.

TS, wat vinden je ouders hier over?
En wat ik nog niet helemaal heb gelezen, is hoe de instructrice jullie voorbereid op de galop en die wil trainen.
Een half uurtje, zoals je hebt gedaan, is heel goed! :D
Lekker warmlopen, even hard aan t werk en dan belonen :j
Voor de galop, heb je, (het paard dus), balans en kracht nodig, dus lekker overgangen rijden, figuren, balkjes lopen en dan duidelijk de hulpen voor de galop geven.
Tinkers kunnen er idd nogal moeite mee hebben. Wat ook kan helpen voor de balans, is op de binnen hoefslag lopen. Dan kunnen ze niet aan de rand plakken zeg maar :P

Hoe oud je ook bent, je moet op je instructeur kunnen vertrouwen, nu lijkt dat niet zo te zijn.
Misschien eens tegen je ouders vertellen en kijken of jullie het kunnen bespreken met zn allen? :)
Als je instructrice wel dr ORUN of ander officieel papiertje heeft, moet ze ook kunnen uitleggen waarom ze zo doet.

Dat ze er perse op lijkt te willen, elke les, vind ik wat apart.
En als jij dat niet wilt, dan heb je alle recht om dat niet te willen :)
Maar als de situatie niet te veranderen is, zou ik lekker een ander zoeken.
Dat ze op dezelfde stal staat is jammer, maar dat is geen wereldramp.
Het is belangrijker dat jij je goed voelt bij de lesgever en dat je paard en jij, goed de dingen leren :j
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 13-08-16 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:02

Als ts niet zo eigenwijs geweest was, had de instructrice kunnen voelen wat het probleem was, en had ts misschien al vrolijk in het rond gegaloppeerd.....
De aanwijzingen kunnen prima zijn, als ts niet sterk genoeg is om dat dier aan te kunnen, dan kan Anky haar nog niet leren galopperen, ook al had ze 3x dgs les..
YamaSaki, wicht is gewoon gronings voor meisje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:03

Billy schreef:
Kind is 13, misschien schat zij haar instructrice helemaal niet goed in......
Kind denkt alles te weten en wil pony voor dr zelf houden, terwijl er mi een grote kans is dast een Tinkertank een wicht van 13 volop in de maling neemt.... :D

Oh ja, dikke kans dat het een eigenwijze Tinkertank is. :D Maar dat los je als instructeur ook niet structureel op door er zelf maar eventjes op te gaan zitten.

Daarbij: wat je nu doet is een aanname. Een 13-jarige kan ook wel eens gewoon een goede inschatting van een situatie maken en gelijk hebben. Dat bestaat namelijk ook. ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:06

@billy, ik ben niet bekend met Gronings, hier is t een beetje een scheldwoord vandaar O:)
En die instructrice kan dat alleen voelen als ze idd weet waar ze t over heeft.
Tot nu toe weten we nog niet, hoe oud ze is, of welke ervaring ze verder heeft, dus dat is nog afwachten.
Daarnaast, als ts geen vertrouwen heeft in dr instructrice, dan zal ze dr niet op dr Tinker laten.
Jij laat toch ook niet iemand op je paard die je vertrouwd? Dat is al helemaal te begrijpen als je 13 bent en niet weet waar je aan toe bent :\
Stel dat de instructrice idd maar B niveau is en geen papieren heeft, tja die zou hier ook echt niet op mijn jonkie komen hoor :')

@Safina, idd :j niet elke 13 jarige is een eigenwijze Penny :')

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:28

Als ze geen vertrouwen heeft in die instructrice dan moet ze het ook niet doen, toen ik 13 was had ik ook 2 jonge paarden, galopperen is gewoon heel moeilijk voor een paard in het begin en zeker als je dan ook nog met gewicht erop bochten gaat vragen, als je paard het in het duin wel doet maar niet in de bak dan moet dat een reden hebben of niet? En je hoeft niet echt kracht in je benen te hebben om je paard vooruit te krijgen hoor, of moet ze dat beestje verrot trappen om hem in galop te krijgen? Is niet heel erg goed voor je paard denk ik zomaar. Er zijn jonge paarden die al van zichzelf voorwaarts zijn en je hebt jonge paarden die sloom zijn en rustig willen leren stap voor stap. Elk paard heeft een andere aanpak nodig. Misschien is dit wel een lompe tinker die haar in de maling neemt, maar dat hoeft niet. Een paard wat net beleerd word moet enthousiast beloond worden voor de dingen die hij goed doet. Je mag af en toe wel corrigeren natuurlijk maar uiteindelijk leer je er zelf meer van als je het ook zelf doet, en dat kan even duren om het zelf uit te vogelen.

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:38

Ik denk dat het heel goed is dat wanneer je er zelf niet uitkomt er iemand anders op je paard gaat rijden. Dit wel wanneer jullie het eens zijn over hoe jullie dit gaan aanpakken.
Ik heb zelf ook een jonge tinker. Ook zij had/heeft moeite met de galop. In het begin hoefde ik het dan ook niet te proberen om in de bak te galopperen :')
Lekker lange stukken recht uit en vervolgens in de bak oefenen. Het belangrijkste is dat je kleine stapjes maakt. zie één rondje galop alsof dat paard net 30 km heeft gerend.
Als andere mensen kijken naar mijn galop vinden ze vaak dat ze best hard gaat. Maar als je kijkt hoe ze eerst liep is dat een mega verbetering!

Dus Ts volgens mij weet jij goed waar je mee bezig bent. Alleen zit jij niet op één lijn met je instructrice. Kijk of jij eruit kan komen met haar, zo niet toch opzoek gaan naar iemand anders. Dit kan nog zo vervelend zijn omdat jullie op dezelfde stal staan, maar uiteindelijk gaat het er ook om hoe jullie samen verder kunnen groeien!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:41

Precies RianneEnzo :)
En inderdaad als het in de duinen wel lukt, dan zou het kunnen dat ze daar bijvoorbeeld langer rechtdoor kunnen en dat het in de bak minder makkelijk kan. Die bochten zijn erg pittig :j
Mijn eigen 5 jarige, kan nu eindelijk met loswerken door de bochten in galop, maar dat duurde ook echt wel een paar maanden. Dat vergt kracht vanuit o.a de achterhand en die heb je niet zomaar.

Lompe Tinker of niet, de galop wordt vaak onderschat naar mijn idee.
Maar zeker even goed kijken, waar het probleem bij de galop in zit :)
Zijn het puur de bochten of het galopperen in de bak, dan inderdaad even kijken naar wat het verschil is met buiten in galop. (als t daar dus wel goed gaat).
En niet verwachten, dat de galop meteen keurig in een mooi gelijk tempo gaat, dat komt naarmate de balans en kracht beter is :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:45

Billy schreef:
De aanwijzingen kunnen prima zijn, als ts niet sterk genoeg is om dat dier aan te kunnen, dan kan Anky haar nog niet leren galopperen, ook al had ze 3x dgs les..

Paardrijden is geen krachtsport :D Een sterker persoon erop laten lost voor TS niks op want het maakt haar niet sterker. Als de aanwijzingen goed zijn en de handelingen van TS ook, maar het paard luistert niet, dan moet instructrice aan TS leren hoe ze haar paard gehoorzamer maakt. Dat gaat zeker sneller als het paard ook gereden wordt door een ervaren persoon, maar TS heeft instructrice ingehuurd om haar les te geven en niet om haar paard te trainen, oftewel instructrice moet gewoon haar werk doen ~~}>

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:11

Mwoah, het kan wel degelijk helpen om een beetje duidelijker door te komen met je kuit. Krachtsport lijkt me weer overdreven,.
Ik snap niet dat iedereen zo'n probleem maakt van een instructrice die een keer op een paard wil zitten om te voelen wat er gebeurt. Kan zijn dat het probleem vanaf de grond heel anders lijkt dan dat het voelt als je erop zit....Dan is het handig om even te voelen, zodat je betere aanwijzingen kunt geven...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:20

Moet de instructrice alleen idd wel een goede zijn, die dat kan voelen :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:21

Ja, en wie zegt dat dat niet zo is......
Kan hoor, maar kan ook zijn dat ts die instructrice helemaal verkeerd inschat....

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:23

Kan idd, maar kan net zo goed dat ze t wel goed inschat.
Daarom ben ik benieuwd wat de verdere info over de instructrice is :)
Want uit dat ze B rijdt met dr jonge paard, kunnen we verder niet echt iets halen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:26

Nope, maar wat hier gezegd wordt in het topic dat ze alleen maar gratis op die tinker wil rijden en stoer wil doen, is natuurlijk gewoon bullshit.....
Ik zou wel wat leukers weten om te rijden dan een tinker die net onder het zadel is nog niet genoeg balans heeft om te galopperen...