Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
spatter schreef:Ik vind het een heel raar advies om een paard moe te maken op het achterbeen.
Juist een wissel vraagt veel energie en kracht , zeker als de galop nog niet helemaal goed verzamelt is.
Ik pak de wissels juist halverwege de training nadat hij goed is losgewerkt en de galop netjes gaat , dan een paar wissels en bij 1 a 2 goede stoppen en lange teugel.
Zogauw hij moe wordt krijg ik er echt geen nette wissel meer uit.
spatter schreef:Ik vind het een heel raar advies om een paard moe te maken op het achterbeen.
Juist een wissel vraagt veel energie en kracht , zeker als de galop nog niet helemaal goed verzamelt is.
Ik pak de wissels juist halverwege de training nadat hij goed is losgewerkt en de galop netjes gaat , dan een paar wissels en bij 1 a 2 goede stoppen en lange teugel.
kiddokids schreef:spatter schreef:Ik vind het een heel raar advies om een paard moe te maken op het achterbeen.
Dit is om hem aan te leren
Als je hem sluit en verzameld op de volte verkleinde en vergrote dan appuyeren word hij wat moe op het achterbeen met de hulp zal hij dan makkelijker overspringen
Dit lukte bij mij paard wel
webster543 schreef:Bedankt voor de vele reacties ondertussen. Heb vier drukken dagen gehad, dus weinig bokt-tijd gehad.
Bedoel je met moe maken, niet eerder snel maken?
Wat spieren die moe zijn, zijn pijnlijk en traag. Dat zou contra-productief zijn.
Wel proficiat om met je haffie zo ver geraakt te zijn! Proficiat!
Amaranth, ik ben het zeker over de draf met je eens. Het voelt altijd aan alsof ze niet vlot genoeg is, en als ik dan het filmpje zie denk ik meestal "oei, over tempo". Eigenlijk moet ik het idee hebben dat ze te traag is, dan zit het tempo goed.
Spanning klopt wel, ze kent de proef al van buiten. Dus zijn bouwt spanning op omdat ze weet dat de wissel gaat komen en ik ook natuurlijk![]()
Morgen weer les, zondag nog eens wedstrijd. Dan heb ik weer beeldmateriaal.
webster543 schreef:Vandaag weer les gehad. De eerst twee wissels waren goed, gereden vanuit een appuyement. Ik voelde wel dat ze goed scharnierde in haar bekken, en de wissels gingen vloeiend.
Abacab schreef:Dank je wel dat je alles zo open met ons wilt delen. Heel veel mensen hebben problemen met de wissels. Eigenlijk is het niet de wissel die problemen geeft, maar wel de voorbereiding die daaraan ten grondslag ligtwebster543 schreef:Vandaag weer les gehad. De eerst twee wissels waren goed, gereden vanuit een appuyement. Ik voelde wel dat ze goed scharnierde in haar bekken, en de wissels gingen vloeiend.
Wat ik zie aan jouw paard is dat ze behoorlijk vast zit in haar rug en bekken. Ze heeft veel moeite met de lengtebuiging en heeft dan ook de neiging om iets te gaan kantelen. Om een wissel te kunnen springen moet een paard losheid hebben in het lijf. Door je appuyement laat je je paard beter buigen en zal het beter gaan dragen. Dan zijn die wissels ook niet zo moeilijk meer.
Mijn advies is om meer te werken aan de souplesse in het lijf door veel zijgangen te rijden. Vergeet niet om ook daarin je tempowisselingen te rijden. Oefen in draf veel met omstellen van je appuyementen. En rijd vanuit je SB eens door naar de renvers. Later pak je de oefeningen op in galop. Als je dit een tijdje doet gaan je wissels een stuk beter.
Ik vind het trouwens wel verontrustend dat jouw instructeur hier geen oog voor heeft. Dus die zou ik meteen inruilen voor een ander.
kiddokids schreef:webster543 schreef:Bedankt voor de vele reacties ondertussen. Heb vier drukken dagen gehad, dus weinig bokt-tijd gehad.
Bedoel je met moe maken, niet eerder snel maken?
Wat spieren die moe zijn, zijn pijnlijk en traag. Dat zou contra-productief zijn.
Wel proficiat om met je haffie zo ver geraakt te zijn! Proficiat!
Amaranth, ik ben het zeker over de draf met je eens. Het voelt altijd aan alsof ze niet vlot genoeg is, en als ik dan het filmpje zie denk ik meestal "oei, over tempo". Eigenlijk moet ik het idee hebben dat ze te traag is, dan zit het tempo goed.
Spanning klopt wel, ze kent de proef al van buiten. Dus zijn bouwt spanning op omdat ze weet dat de wissel gaat komen en ik ook natuurlijk![]()
Morgen weer les, zondag nog eens wedstrijd. Dan heb ik weer beeldmateriaal.
ze benoemde het zo moe maken op het achterbeen
ik zal het eens vragen aan haar hoe ik het beter kan uitleggen.
en thanks maar wij zijn er ook nog niet hoor, soms maakt hij er ook een zooitje van of al vooruitdenken maar geduld moet je zeker hebben