Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4465
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:39

noorbeek1234 schreef:
Dankjewel!

Je pakt het goed op TS :)
Ik zal als ik jou was even iets anders gaan doen en de bokkers even hun zegje laten doen, een topic bloedt vanzelf dood. Laat het even bekomen en pik daarna uit wat jij nuttig vindt. De spanning gaat altijd stijgen in zo'n topic, iedereen gaat op elkaar door. Dat gebeurt helaas gewoon. Aangezien jij dat persoonlijk opneemt (aangezien het gewoon als een klap voelt, denk ik) wordt jij ook defensiever in jouw antwoorden, waardoor mensen weer gaan reageren.

Haal de goede tips eruit, lees de (langere, met meer uitleg) posts nog eens door, zoek zelf wat op en ga nadenken wat je met dit paardje wil, het dier is in mooie conditie en nog jong genoeg om er een hele hoop aan te kneden, dus doe dat verstandig!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:41

Een goed gereden paard zal zelfs met een "slof voor de veiligheid" (dixit Ts ;-)) een goed lichaamsgebruik tonen... Daar gaat een zgn "goed gebruikte slof" (wederom dixit Ts) niks aan veranderen...

En dat toont dit paard niet...

En blijkbaar was het bij de vorige eigenaar niet veel beter... Het ligt dus niet aan jou Ts maar aan je begeleiding. Wat maakt dat jij nu kunt beslissen of je op deze manier doorgaat of op een biomechanisch correcte manier gaat trainen....

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:44

maximuss schreef:
Een goed gereden paard zal zelfs met een "slof voor de veiligheid" (dixit Ts ;-)) een goed lichaamsgebruik tonen... Daar gaat een zgn "goed gebruikte slof" (wederom dixit Ts) niks aan veranderen...

En dat toont dit paard niet...

En blijkbaar was het bij de vorige eigenaar niet veel beter... Het ligt dus niet aan jou Ts maar aan je begeleiding. Wat maakt dat jij nu kunt beslissen of je op deze manier doorgaat of op een biomechanisch correcte manier gaat trainen....


Idd, wat dat betreft; iemand die zelf GP heeft gereden, wil niet altijd op dat niveau, of op hoog niveau, of überhaupt goed les kunnen geven..

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:46

Achja... Je doet het nooit helemaal goed.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:46

@ loveUggs: GP halen wil tegenwoordig ook niet veel meer zeggen: een beetje overdreven voorbeengezwaai en hopsakkidee...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:50

noorbeek1234 schreef:
Achja... Je doet het nooit helemaal goed.


Niemand is perfect TS :) Zou niemand een ander ook kwalijk nemen denk ik. Maar wat ik probeer te zeggen is dat iemand die heel goed kan rijden niet altijd heel goed les kan geven en het kan overbrengen op een ander. Iemand die heel goed kan lesgeven kan lang niet altijd heel goed rijden, die is misschien niet handig genoeg, maar kan weer heel goed zijn/ haar kennis overbrengen. :)

maximuss schreef:
@ loveUggs: GP halen wil tegenwoordig ook niet veel meer zeggen: een beetje overdreven voorbeengezwaai en hopsakkidee...


Oh ja, daar kan ik me helemaal bij aansluiten.. :j zelf was ik eens ringmeester bij een SGW, kwamen mensen voorbij die in t Z of ZZ startten, maar oh wat werd ik daar verdrietig van.. :(

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:53

@LoveUggs Ja dat klopt, maar met opbouwend commentaar is niks mis, anders had ik het topic niet geplaatst! Maar met antwoorden zoals; heeft rugproblemen en zoiets allemaal dan denk ik... Is niet motiverend en dat raakt mij best wel, aangezien mijn vorige paard rugproblemen had en daardoor ook slecht ging lopen en heel erg loom werd. Nu denk je dat je een goed paard gekocht hebt dat helemaal in orde is, krijg je toch weer van die opmerkingen op je dak.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:58

Als je het niet wil geloven ivm de rugproblemen, hier een kleine praktische oefening: ga op handen en knieën zitten, maak nu een holle rug en blijf 5 minuten in die houding, rust daarna een minuut in een neutrale houding, maak nu je rug bol (naar boven dus) en blijf 5 minuten in deze houding. Wat was het gemakkelijkste, wat was het moeilijkste? Om het helemaal duidelijk te maken: laat iemand op je rug zitten terwijl je dit doet.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 09-05-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:59

TS vat de opmerkingen niet als aanvallen op maar als bezorgdheid om een aantal dingen te voorkomen. Zeker als je het al een keer bij de hand hebt gehad wil je het niet nog een keer mee maken.
Ik heb een 9-jarige gekocht die achteraf compleet naar de kl*te was gereden. Leeftijd zegt niet alles. Meer hoe er met een dier is omgegaan en in welk tempo het dier is opgeleid.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:00

TS ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het commentaar goed bedoeld is. Iedereen vindt het een mooi paard, alleen wordt er commentaar geleverd op je wijze van rijden en dus ook mogelijke oorzaken naar voren gebracht. De meeste gaan over het slofgebuik, niet zoeer omdat je niet met slof moet rijden maar wel omdat dat voor jouw doel dus net niet geschikt is (activeren van het achterbeen). Sommigen die zien dat de rug wordt vastgehouden vragen zich af of je zeker weet of haar rug wel goed(gekeurd) is.

Wees blij met de mogelijkheden die hier genoemd worde, wat niet vantoepassing is streep je weg en over andere zaken zou ik gewoon zelf kritisch nadeken. En het kan zeker goed zijn om eens een andere instructeur te proberen, dat kun je ook als extra doen, je hoeft niet meteen afscheid te nemen van je huidige. Een goede instructeur zal ook begrijpen dat je zoveel mogelijk visies zult willen hebben. Van elke instructeur leer je weer wat, niet voor niets volgen mensen clinics.

Waarom rijd je met slof voor de veiligheid? Voel je je niet veilig op je paard? Dus heb je eigenlijk (nog) onvoldoende controle? Dan moet je eigenlijk vooral eerst daaraan werken. Dus gehoorzaamheid en goed luisteren naar jouw hulpen. Nu gebruik je de slof dus als een soort noodrem, en dat is eigenlijk ook niet de bedoeling. Bovendien zou hij in dat geval ook merendeels slap moeten hangen en nu gebruik je hem toch wel veel.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:01

noorbeek1234 schreef:
@LoveUggs Ja dat klopt, maar met opbouwend commentaar is niks mis, anders had ik het topic niet geplaatst! Maar met antwoorden zoals; heeft rugproblemen en zoiets allemaal dan denk ik... Is niet motiverend en dat raakt mij best wel, aangezien mijn vorige paard rugproblemen had en daardoor ook slecht ging lopen en heel erg loom werd. Nu denk je dat je een goed paard gekocht hebt dat helemaal in orde is, krijg je toch weer van die opmerkingen op je dak.


Ik snap je wel hoor :)
Wat ik altijd doe als ik zo'n gevoel heb/had was even tot 10 tellen en tegen mijzelf zeggen; het is goed bedoeld advies. Ik bedenk me ook altijd dat ik kan zeggen; jou schoenen vind ik niet mooi, en jou schoenen vind ik niet mooi. Kan een ander uit mijn getypte lettertjes lezen hoe ik iets zeg? Alles wat je op een forum schrijft komt zonder smileys erg plat over, en een ander kan dit op weet ik veel hoeveel verschillende manieren opvatten. Probeer dit een beetje te onthouden.

Daarnaast denk ik vooral dat er niet bedoeld wordt dat het paard nu al rugproblemen heeft, maar dat ze je eigenlijk proberen te vertellen dat het paard op deze manier van rijden rugproblemen gaat krijgen, en dat is wat niemand wil denk ik. Het paard zou vast goed zijn, en helemaal in orde, maar dat moet je wel zo houden zegmaar. En dat is wat er bedoeld wordt. Er wordt gezegd wat er gezien wordt, en dat is dat het paard op deze foto's de rug weg drukt, en dat kan in de toekomst problemen opleveren. We (want ik praat ook lekker mee :+) proberen je wat dat betreft te vertellen dat je in de toekomst op deze manier weer een paardje hebt met rugproblemen, en dat zou gewoon ontzettend zonde zijn.

Probeer het niet te zwaar op te vatten, neem reacties die rot op jou overkomen met een korreltje zout, zodat ze je minder hard raken. Je hebt een knap paard onder je kont. Wees er trots op! Maar wees er vooral zuinig op! :)

Anoniem

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:17

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus vergeef me als ik iets dubbel benoem.

Ik denk dat het heel goed is voor jou ts, om te gaan nadenken wat je wilt met je paard en hoe je dat wilt bereiken, of wat je juist niet wilt. Laat me over een ding duidelijk zijn, dat iemand die GP heeft gereden imo niet altijd de beste en/of vriendelijkste manier van trainen hebben. Dat is zo op de foto's een klein beetje terug te zien. Wat ik namelijk mis, is een basis, voor zowel paard als ruiter.

Dat is te zien aan jouw houding, je bent vaak wat uit balans, zit scheef, trekt je benen op etc.
Het paard heeft geen correcte nageeflijkheid, hij loopt enkel met zijn hoofd 'aan de tuegel' maar verder gebeurt er niet zoveel in het lijf.

Hoe lastig het ook zal zijn, ga eens kijken naar een andere instructeur, waarin je een fijne, vriendelijke basis kunt leren, en waar je kunt leren hoe je een paard op de juiste manier nageeflijk kan krijgen.

Succes :)

rochie21
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:35

Je hebt het paard net een maand en je bent nog bezig een band met haar op te bouwen.
Judith zal je waarschijnlijk met slof laten rijden, om het je iets makkelijker te maken. Als ik je een tip mag geven, luister goed naar Judith, doe je best, dan komt het vanzelf goed. Ook dat achterbeen komt er op een gegeven moment onder, kan je fijn achter de hand aan rijden en het neusje mooi voor de loodlijn houden.

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 14:36

rochiedDR schreef:
Je hebt het paard net een maand en je bent nog bezig een band met haar op te bouwen.
Judith zal je waarschijnlijk met slof laten rijden, om het je iets makkelijker te maken. Als ik je een tip mag geven, luister goed naar Judith, doe je best, dan komt het vanzelf goed. Ook dat achterbeen komt er op een gegeven moment onder, kan je fijn achter de hand aan rijden en het neusje mooi voor de loodlijn houden.


Ken jij Judith dan?

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:51

noorbeek1234 schreef:
Is dit dan het "goede" beeld?[ [url=m/0aDdGh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het ziet er niet zo spectaculair uit als dat je waarschijnlijk zou willen zien maar het ziet er wel vriendelijker uit dan sommige van jouw foto's.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:02

De foto's die je plaatst onder vorige eigenaresse zijn ook echt niet goed. De ene foto is met stang en trens. Op de andere foto loopt hij veel te ver achter de loodlijn met het neusje.

De foto hierboven zie ik geen fijne houding van de ruiter en zodra je een paard in de weg zit, maak je het een paard lastig.

Met een slof rijden, omdat het paard sterk is, is echt een slecht argument. Zo leer je iemand ook niks en je gaat ook niet verbeteren met het paard. Het kan hooguit zo zijn, dat jij iets zekerder wordt.
Maar een paard is altijd sterk, geen enkel bit of bijzet gaat hem tegenhouden.

Het licht maken, komt door trainen vanuit het lichaam. Ik heb ook mensen waarbij het paard weleens gaat rennen, of zich sterk maakt uit gewoonte. In plaats van touwtrekken, laat ik ze consequent het paard direct op een volte 10meter zetten. En weer verder. Dus geen machtstrijd, want dat verlies je en met een slof kun je echt wat kapot maken.

Ik zie dat je pas 20 bent en dat is niet erg. Maar als je een paard hebt gehad met rugproblemen, probeer dan te begrijpen waar dit vandaan komt en hoe het wel hoort te zijn.

Als een paard zijn achterbenen goed naar voren onder zijn lijf kan plaatsen, kan hij zijn buikspieren goed aantrekken en zijn rug bollen. De rug is waar je op zit, dus moet sterk zijn. Als de rug bolt, gaat de hals al makkelijker zakken. Bij een holle rug kan een paard de lucht in met zijn hoofd.
In een holle rug zitten of een rug die strak staat doet zeer of geeft problemen bij nieuwe oefeningen.

Zoals ik eerder zei, je ziet bij de GP tegenwoordig echt schandalig slechte piaffe en passages, maar het wordt geaccepteerd. Daarvoor moet je wel de kin op de borst trekken.

Als dat je weg daar naartoe is, moet je dat doen. Maar ik durf te wedden dat je binnen 2 jaar problemen hebt en daar een topic over opent.
Als je geen andere trainer wil, ga dan vrijblijvend bij anderen kijken. Je bent niemand iets verplicht, ook niet als je bij iemand een paard koopt.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:07

Mooie merrie :) welke afstamming heeft ze?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:09

@ rochiedr: achterbeen dat er vanzelf onderkomt als je een paard in de Krul trekt???? Da's biomechanisch onmogelijk maar leg uit...

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:17

ireika schreef:
Mooie merrie :) welke afstamming heeft ze?


Rockland x Grannus!
Rockland is nakomeling van Rockwell, en Allure heeft precies hetzelfde beenwerk als Rockwell, haar opa dus!
Verder zit in haar lijn ook nog Gardegeneral, Romadour II, Landgraf I. Is zeer leuk gefokt!

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:19

maximuss schreef:
@ rochiedr: achterbeen dat er vanzelf onderkomt als je een paard in de Krul trekt???? Da's biomechanisch onmogelijk maar leg uit...


Misschien toch maar eens wat minder aangebrand reageren, en anders laat je het voor wat het is en reageer je niet meer onder dit topic, want op deze manier krijg je een "welles-nietes"-spelletje en daar is dit topic niet voor bedoeld. Dankjewel alvast en nog een hele fijne dag!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:29

@ Ts: er is er hier maar eentje aangebrand aan het reageren...
Heb je problemen met directe taal, ik zal mijn poezelige handschoentjes eens zoeken maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:33

maximuss schreef:
@ Ts: er is er hier maar eentje aangebrand aan het reageren...
Heb je problemen met directe taal, ik zal mijn poezelige handschoentjes eens zoeken maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden...


Doei maximuss!

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:43

TS, je beseft dat je topic op HAW staat en daar moet in elk bericht tips staan. Misschien was Rij-ITP beter geweest?

Maar ik snap wel dat je je stekels op zet want je verwachtte andere reacties. Dat is herkenbaar want ik opende een halfjaar terug ook een topic wat niet liep hoe ik toen wilde. Toen ik weer rustig was, heb ik paar dagen later nog de tips doorgelezen en gekeken wat ik eruit kon halen. En waar ik eerst chagrijnig was door de tips, heb ik er uiteindelijk toch wat aan gehad. Dus ik zou zeggen, laat het topic even liggen en kijk er over een paar dagen weer rustig naar. Er staan echt wel goede tips in.

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:44

Er worden hier heel veel goede tips gegeven waar ik me toch zeker meer in zou verdiepen. Het lijkt me dat je verder in de sport wil komen en dan zou ik me toch wel druk maken over het feit dat meerdere mensen hetzelfde probleem aankaarten.

Je kan verwachten dat als je een hulpmiddel gebruikt je daar commentaar op krijgt, helemaal als mensen een gespannen paard zien. Ik begrijp persoonlijk ook niet waarom je zo aangebrand reageerd op de vraag of de rug van je paard gecontroleerd is want dit is een vrij normale vraag bij het beeld wat je schetst.

Iedereen hier heeft het beste met je voor dus probeer wat met die tips te doen.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:52

Ts je hebt een erg leuk paard, maar ik hoop dat je het advies van posters hier zoals loveuggs,julien, murosch en anderen ter harte gaat nemen en kritisch gaat kijken naar je eigen afbeeldingen.
Het is allemaal zo fantastisch niet...
Maar met een paard als dit heb je wel mogelijkheden mits je haar goed gaat rijden.
Je vraag in de openingspost is al meermaals beantwoord en die is echt terug naar de basis en naar het voorwaarts neerwaarts,
Het achterbeen is nu gewoon niet snel genoeg omdat het ruggebruik niet goed is,en je verbinding niet mooi is. Niet nageeflijk en niet zacht. en als je geweldige instructeur je hier niet mee helpen kan is die zo geweldig niet ( ook al rijd ze grand prix) sorry mooier kan ik t niet maken.