HELP aan de teugel rijden lukt niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:33

evania6wendy schreef:
Halsstrekken kan hij hals de beste! zonder slappe flubber teugels

Ik zou dat wel willen zien *\o/* want als hij goed halsstrekt... en daarbij goed actief blijft ga je kracht opbouwen die je nodig hebt om "aan de teugel" te kunnen rijden.
Zou dus vaker gaan halsstrekken... waarbij je je paard actief voorwaarts houdt en zo krijg je meer lengte in de bovenlijn en spant hij als het goed is zijn buikspieren aan en ontspant hij zijn onderhalsspier... vanuit daar kan je dan heel voorzichtig naar een houding die meer opgericht is.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:35

lianne304 schreef:
heel eerlijk gezegt zou ik een goede lesgever zoeken.
heb van je youtube kanaal wat meer filmpjes gekeken en vind ook dat je raar aan je teugels trekt bij het stijgen met je shetlander.

nagevelijk lopen is niet een 1of ander trucje dat je je paard aan leert een paard loopt pas goed nagevelijk als hij zijn rug goed gebruikt.
loopt hij goed over zijn rug dan zal hij zijn hoofd verlagen en zo nagevelijk lopen.
(als ik dit fout hebt verbeter mij)

Ik ben niet dom haar dat ik niet weet dat hij zijn rug goed moet gebruiken. Ik heb ook al gezegt over het filmpje: het is niet perfect en ook niet goed, maar voor mij is het een begin.
En dat is het commando voor haar kunstje zodat ze het veschil weet tussen stappen(door been geven) en stijgeren(door been te geven en haar tegen te houden)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:36

Omdat ik toch nieuwsgierig ben geworden.. Waar leren jullie paardrijden?? Kneepjes links en rechts.?? :+
Waar is het verschil op de binnen en buiten teugel, en waar is het rijden op zit en been heen?? |o

Goed dat je hulp zoekt TS echt super. Neem een goede instructeur hier ga je veel meer aan hebben dan alle reacties op bokt. De ene zegt A en de andere B, wat alleen maar verwarring geeft.

Hier dan mijn uitleg.
Buitenhand neem je verbinding, binnenhand ga je mee spelen (hier hoef je niks te voelen). Buitenhand geef je een halve ophouding als het paard over de schouder valt, anders het hoofd naar buiten stellen. De schouder kan je ook sturen door om de seconde je boven been aan te leggen (druk geven aan de andere zijde als waar je heen wilt) Als het paard niet met de volte mee buigt gebruik je je binnenbeen. Elke keer een tikje zodra je het binnen achterbeen omlaag voelt gaan. Buitenbeen kan je begrenzen indien nodig. Met je zit stuur je je paard (kijken waar je heen gaat en vanaf bekken tot hoofd meedraaien naar waar je heen wilt). Is het paard afgeleid of ga je iets veranderen, halve ophouding op de buitenhand om te vertellen dat je wat gaat veranderen. En dan de hulp. Als het paard "loslaat" geef je je hand mee (naar voren), maar blijf spelen op je binnenhand.
Korte tips: Je binnenhand hoort voor je buitenhand
Je binnenhand mag nooit naar je bovenbeen, wel mag je hem openen (lees heel je hand met arm naar binnen draaien)
Van achter naar voor rijden.

evania6wendy

Re: HELP aan de teugel rijden lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:42

nog even als toevoeging, ik kan hem ook met neckrope rijden ( dus hij is erg met me benen gereden)
binnenkort maak ik wel weer even een youtube video om te laten zien hoe het nu gaat, bedankt alle mensen die echt hebben geholpen. Daarvoor plaatste ik deze topic, om hulp te vragen!

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:43

Evelijn schreef:
evania6wendy schreef:

Ik zou dat wel willen zien *\o/* want als hij goed halsstrekt... en daarbij goed actief blijft ga je kracht opbouwen die je nodig hebt om "aan de teugel" te kunnen rijden.
Zou dus vaker gaan halsstrekken... waarbij je je paard actief voorwaarts houdt en zo krijg je meer lengte in de bovenlijn en spant hij als het goed is zijn buikspieren aan en ontspant hij zijn onderhalsspier... vanuit daar kan je dan heel voorzichtig naar een houding die meer opgericht is.

Binnenkort ga ik kijken of iemand het kan filmen heb er geen vidoe over

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:24

Sorry, ik heb niet je hele topic door gelezen.

Ik heb ook jaren geprobeerd om 'aan de teugel te rijden'.
Maar eigenlijk rij je je paard niet aan de teugel. Je paard komt vanzelf aan de teugel als hij correct gereden is en over zijn rug loopt.

Alles heb ik vroeger geprobeerd om hem aan de teugel te 'krijgen'.
Maar ik kreeg nooit het resultaat dat hij ontspannen en licht in de hand 'aan de teugel' liep.

Nu rij ik helemaal anders en focus niet op 'aan de teugel rijden', want ik weet dat dit vanzelf komt. Ik focus nu op ontspanning, voorwaarts rijden en gymnasticeren.
Vooral dat laatste is heel belangrijk!

Hoe ik te werk ga: instappen met lange teugels, heel veel gymnastiek: cirkels, constant van links naar rechts om plooi in zijn lichaam te krijgen (ik bedoel heel veel van kant veranderen door van cirkel te veranderen, door s van hand veranderen, diagonalen, ...). Ik laat hem ook wijken voor druk naar buiten (dus niet echt kuit wijken, maar ik wil dat hij zijn lichaam plooit).
Alles met heel licht contact, zo goed als lange teugel: voorwaarts-neerwaarts rijden zonder druk.

Dan ga ik draven en doe hetzelfde: heel licht contact, veel overgangen, tempowisselingen, constant van kant veranderen en figuren rijden.
Ik werk vooral op binnenstelling: ik vraag met licht contact om te plooien naar binnen, terwijl ik met mijn binnen been vraag om zijn achterhand rond mijn been te plooien.

Ik heb hem meestal vrij snel helemaal los door zijn lichaam en super licht in de hand.

Toen ik overschakelde naar dit systeem, heeft het wel enkele maanden geduurd voor hij het helemaal begreep.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:30

TS je negeert alweer enorm goede adviezen en je voedt de discussie... Huh?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:35

xniieeenke schreef:

@xniieeenke, het is absoluut niet nodig om elke keer deze reactie plaatsen. Ontzettend opdringerig.

@schirocco, mijn instructrice zegt ook altijd "geef nu maar wat kneepjes!", maar ik luister daar nooit naar. Blijkbaar is dat toch wel normaal oid...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:56

Evelijn schreef:
evania6wendy schreef:

Gister geen tijd meer gehad om te reageren. Gelukkig was evelijn mij voor!! Dit is nu een supergoed begin. Lang en laag en actief. Waarbij actief niet hard draven is maar goed reageren op je been en het achterbeen er goed onder wordt gezet. Pas als je paard van achter actief ondertreed kan je vanaf lang en laag naar oprichting werken.

Goed dat je les gaat nemen. Hopelijk vind je een goede begeleider, want die zijn helaas dun gezaaid.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:25

Ik denk dat ik maar stop met reageren want ok geef advies waar TS met 0 op reageert omdat ik niet met druk rijd. Enige waar TS op reageert zijn Posts waar dat woord in voorkomt -O- jammer

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:34

xniieeenke schreef:

Ik hoef ook nie op ieder heen te reageren toch? En ik lees het allemaal

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:36

Celiien schreef:
Ik denk dat ik maar stop met reageren want ok geef advies waar TS met 0 op reageert omdat ik niet met druk rijd. Enige waar TS op reageert zijn Posts waar dat woord in voorkomt -O- jammer

Posts?
Ik hoef ook niet op iedereen te reageren toch? Want veel zeggen ongeveer het zelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:29

Afbeelding

Ik denk dat dit alles zegt.

Vergeet het aan de teugel rijden, vergeet je kneepjes en je voltes.... Zet dat even uit je hoofd, want het helpt je niet verder. Ga gewoon hier aan werken. Stap voor stap. En dan komt het vanzelf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:31

Eerst werken aan tempo op zit. Ondersteunend met minimale teugel.
Teugelcontact is weldegelijk belangrijk. Maar ipv te vragen volg je het paard overal naar toe.
Bij het zelf zakken uitbundig belonen. Dan zoekt hij het zelf op.

Een paard moet leren om vertrouwen in de hand te krijgen.
Geen losvastlos contact. Maar zachte verbinding.

Wel vraag je op de volte en wendingen licht stelling of buiging.

Wanneer hij zelf contact aanneemt en dit bevestigd is doordat hij joi hand volgt ga je je hand meer geven
Je begeleid m naar beneden.
In het begin mag hij terug komen in gang door onbalans. Na n tijdje ga je ook in halsstrekken schakelen.

Na enkele tijden n paar maand ga je de teugel een grens geven. Hij blijft zacht leunen.
Wanneer je hem wil laten verruimen en zijn passen zijn groter ipv sneller doe je het goed.
Komt hij omhoog? Contact houden en weer naar beneden begeleiden.

Het is voelen en genieten.

Je voelt het paard zijn schoft liften. Waardoor zijj rug gebolt wordt en zijn heupen kunnen kantelen.

Eerst rust en ho op zit.
Dan voorwaarts en terug op zit.
Dan stelling en contact houden.
Dan halsstrekken en kracht opbouwen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:30

safina schreef:
[ [url=m/3jum1d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat dit alles zegt.

Vergeet het aan de teugel rijden, vergeet je kneepjes en je voltes.... Zet dat even uit je hoofd, want het helpt je niet verder. Ga gewoon hier aan werken. Stap voor stap. En dan komt het vanzelf.

Amen. Ik zit nu aan deel 3 met mijn nieuwe instructrice.

En ik kan je 1 ding zeggen. Heb vroeger ook met kneepjes leren rijden. Bij deze niet, mag mijn teugels enkel gebruiken voor stelling en recht te stellen. Paard komt nu zélf naar beneden, uit eigen initiatief zoals het hoort.
Man, wat voelt dat heerlijk aan... Lucht in je handen, en de power van het paard onder je...

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:17

Aan het filmpje te zien rijd je met een verkeerde mindset, je houdt je pony best kort en naar je toe maar ontspannen is hij niet. Eigenlijk moet je juist proberen in plaats van naar je toe van je af te werken. geef hem wat meer lengte en rijd dan met je been naar een stille hand toe. als hij nou te lang wordt of te veel omhoog komt kan je best een keertje wat opvangen aan de voorkant maar ook weer loslaten als hij ontspant, en verder gewoon niet te veel op dat hoofd focussen, als hij voorwaarts en soepel is en jij een stille verbinding hebt komt dat vanzelf wel. Heb een beetje geduld daarmee en ga in elk geval niet forceren door middel van kneepjes of veel druk. Goede instructie helpt ook een hoop en verder zijn heel veel goede tips al gegeven. Succes ! :)

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:25

Ik heb niet alles gelezen,
maar ik zou beginnen met ontspanning zoeken, hoofd laag ontspannen en van achter voorwaarts. Aan de teugel krijg je als een cadeau er dan van zelf bij. Alsje paard eerst lekker laag stapt en draaft, maar let op dat hij wel voorwaarts blijft en goed blijft ondertreden pak hem dan ietjes op en de kans is groot dat aan de teugel volgt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:54

Je bent idd niet verplicht op iedereen te reageren.
Maar een normaal mens zou verwachten als je een vraag stelt dat je dan ook open staat voor info, dat je open staat voor een andere visie en andere aanpak.
Als je van jezelf denkt dat je het toch allemaal al wel weet, waarom stel je dan hier een vraag.
Er zijn genoeg mensen hier met voldoende kennis en ervaring en die steken er wel hun tijd in.
Ik zie een vraag en antwoord altijd als een vorm van instructie (een vorm van leerstof) en niet als een soort vorm van grappige/leuke chat.
Je bent gewoon verkeerd bezig en toch denk je van jezelf dat het nog wel mee valt, zo kom je echt nergens, en zeker niet bij paarden.

evania6wendy schreef:
xniieeenke schreef:

Ik hoef ook nie op ieder heen te reageren toch? En ik lees het allemaal

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:16