hij schrok en tilde zijn achterhand een beetje op... als ie sloeg had die persoon in het ziekenhuis gelegen, want hij stond op minder dan een meter afstand. Ik gebruik geen zweep en ook geen lijn, de lijn diende in het begin ter begrenzing van de zijkant. Hij loopt er nu alweer een tijdje op zoals ik het graag zie, aan een ontspannen touwtje zonder poespas de trailer op en stang erachter. Klaar. Ik ben dan ook heel dankbaar voor degenen die ondanks het gezeik van buitenaf toch door hebben gezet met vriendelijkheid en geduld. Want hij wordt uitgebracht en gereden door een vriendin 
Als ik zeg dat een bezem al te veel druk is... dan kun je je misschien voorstellen dat ie van een zweep nog veel sneller in paniek raakt.

)
; trailer naast de stal en het paard erin meppen was zijn methode; ik bedacht iets anders; het paard was gek op wortels
; ik voor het paard de trailer in en de wortel net voor hem gehouden zodat hij er net niet bijkon; met gevaar voor mijn vingers moest ik sprinten naar de voorkant van de trailer; hij sprong er briesend in galop in; misschien ook een oplossing
!? Wat jullie hier doen is een manier waarop je een paard in geval van grote nood(!!!) naar de kliniek kan brengen oid. Je pakt het probleem niet werkelijk aan.
. Met een halster alleen hield ik daar niks aan en dus krijgt hij tegenwoordig met het trailerladen een hoofdstel over zijn halster heen. Dit gebruik ik ALLEEN als hij van me weg wil lopen. Dan haal ik zijn hoofd weer met een teugel naar mij toe. Wat in het begin ook goed hielp was als er aan iedere kant van de laadklep iemand stond die woest met zijn armen ging zwaaien als Pjelk die kant langs wilde.