Manier van rijles geven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:54

Vind dat Desiree wel een punt heeft. Als paard pompaf is en ruiter wijselijk lange teugel gaat stappen dan moet een instructeur daar toch niet kwaad over worden?
Zeker in zo'n groepslessen is het als ruiter ook belangrijk naar je eigen paard te blijven luisteren, juist omdat de rest het niet kan weten. Maar dan moet daar wel ruimte voor zijn.

Ik ga met m'n jonge merrie ook lesrijden bij de buren. Ze wordt 3x per week gereden, bij de buren is het meer competitie gericht en wordt alles minstens 5x per week gereden. Bovendien is hun manege veel muller dan de onze. Na een half uur staat de merrie dus zeiknat en moet ik adempauzes beginnen inlassen.
Nu is het ook een kip met teveel energie die er niet bij nadenkt dat het niet handig is om het eerste kwartier rond te hupsen voor elke schaduw.
Soit, als ik ga stappen krijg ik daar geen kritiek over. En krijg wel handige aanwijzingen om wat rust in het kopje te brengen.
Ik voer gevraagde oefeningen dan wel 5 minuten later uit wanneer ze weer wat op adem is.
Bij de eerste les heb ik tijdens het voorstelrondje gewoon gezegd dat het jonge merrie is die recreatief gereden werd. Het was wel de instructeur die er naar vroeg, die wilde weten wat ze in de les had.

Desiree

Re: Manier van rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 16:48

Kijk, en dat zou ik ook liever hebben gehad. Aanwijzingen om meer rust er in te krijgen ipv bevelen over figuren rijden en vanuit draf naar halthouden.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:48

Nou, ik ben het helemaal met je eens hoor TS.
Ik vind het zelf van belang dat een instructeur mij leert paardrijden. Leert voelen, leert oplossen en leert voorkomen.

Bij mijn eigen instructrice praten we ook veel tijdens de les. Ze legt enorm veel uit. Zo waardevol om te horen waarom je doet wat ze vraagt.

Mede daarom zou ik nooit in een groepsles kunnen rijden. Ik heb dat uur nodig om haar feedback te krijgen, om van haar uitleg te krijgen en om zelf ook te vertellen wat ik voel. Bij een groepsles krijg je die volledige aandacht niet echt.

Tenzij je doel is om een extra check te krijgen over de uitvoering van je oefeningen. Ik kan me voorstellen dat dat wedstrijdgerichte Ruiters kan helpen in hun voorbereiding.

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar altijd bezig met anatomisch correct rijden. En ik heb het geluk dat ik een instructrice heb die ook grondwerklessen geeft en sportmasseur voor paarden is. Het begrijpen van een paardenlijf behelst meer dan alleen figuurtjes rijden. Het rijden moet iets toevoegen aan het onderhoud van een lichaam.

Ehh maar dit is volgens mij een beetje off-topic :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:57

anatomisch correct rijden, daar hou ik me ook mee bezig. En niet met wedstrijden. Maar juries zouden op wedstrijden zouden moeten beoordelen op anatomisch correct rijden. Maar dat kunnen ze niet. En instructeurs kunnen het ook zelden.

Net wat je zegt, het rijden moet iets toevoegen aan het onderhoud van het lichaam. Dat is ook mijn doel. Dat zou het doel van iedereen moeten zijn die paardrijdt.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:00

Nou, we liggen helemaal op 1 lijn :D

Ga zo door.
En onder het mom van altijd zelf nadenken en niet klakkeloos oefeningen uitvoeren, Misschien een leuke site voor wat inspiratie? www.basisrijkunst.nl

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:33

Ik heb op beide manieren les. Eens in de 2 weken les in een groep waarbij iedereen voor zich rijdt en zelf oefen je iets en dan pakt de instructeur je eruit als dat nodig is en elke week les in een "treintje" en doet iedereen altijd hetzelfde.

Zelf vind ik de "treintjes" les echt een stuk lastiger, wat ook komt door het feit dat de instructeur die die les geeft ook meer is van het drillen dan compromissen sluiten (een beetje zoals jouw instructeur klinkt). In het begin had ik best moeite met die les, omdat ik ook gefrustreerd raak en dan werkt het geschreeuw niet mee. MAAR, ik ben in een aantal lessen 100 keer meer vooruit gegaan dan in de lessen waarbij ieder voor zich rijdt. Natuurlijk kan dit voor jou anders zijn, maar ik heb er enorm veel baat bij en de meiden in mijn les ook. Het paard dat ik rijd is overigens niet een van de makkelijkste en zij vindt in een treintje rijden ook minder fijn dan los, maar ze leert het te accepteren. Waarom ik de treintjesles fijner vindt:
- Je leert veel meer een overgang of oefening zelf te rijden ipv wanneer je paard het wilt doen. Bijv we moeten een overgang precies tegelijk rijden en niet je paard op zn voorganger laten knallen. Dat alleen is al behoorlijk lastig, maar je leert wel heel erg om stipt te zijn in wanneer je van je paard wil dat hij iets doet ipv altijd maar denken: ach, dan is t maar 3 passen later.
- Het creëert rust in de bak, ik hoef niet na te denken over botsingen ofzo en ik merk dat we meer advanced oefeningen kunnen doen en ook de oefening vaker kunnen doen, omdat er een duidelijke volgorde is en iedereen achter elkaar komt (we springen ook in een treintje, maar dan met meer afstand).
- Ik heb ook het idee dat het makkelijker is voor de instructeur om op details te letten en wanneer nodig pikt hij iemand er toch wel uit. Soms moet de hele groep voor mij een oefening herhalen. Die van mij deed de draf niet goed uitstrekken en dus doet iedereen het nog een keer. Totdat iedereen t goed doet (en t is echt niet zo dat 1 persoon alles altijd al perfect doet en voor haar gevoel niks meer leert).
- Ik vind het belangrijk dat ik minder compromissen sluit met mijn paard. Ze is geen jong paard meer, heeft geen blessures oid, goede conditie en ze kan best luisteren. In de treintjes les moet ik de overgang gewoon maken (doe ik m niet goed, doen we opnieuw de overgang, of ik word even apart genomen en de rest stapt rustig verder). Mijn paard is soms lastig rond te rijden, dus als ik zelf rijd, los ik dat op met voltes. Nu moet ik mijn paard gewoon leren: luisteren is luisteren (en ik dwing dat echt niet af met een ruk hoor).

Ik vind dus dat ik beter leer om mijn paard aan het werk te zetten (we zijn allebei altijd echt moe op het einde). Over dat bij stelling binnenhand tegen de hals: dat werkt (bij mij) echt! Mijne buigt niet in naar links. Tips van instructeur: binnenbeen lang en niet naar achteren leggen, binnenhand tegen de hals en drijven met binnenbeen. Ze buigt ineens wel in. Ik weet niet precies waarom, maar het lijkt erop dat ze makkelijker er tegenin gaat als ik hand wel van de hals af haal. Bij stelling op kleinere voltes moeten we juist wel hand van de hals halen om "aan te wijzen" waar ze heen moeten.

Ik kan me voorstellen dat jouw paard minder gebaat is bij dit soort lessen, omdat hij niet op conditie is en daardoor kan je eigenlijk niet goed meekomen met het niveau dat de instructeur verwacht. Dan is zo'n soort les nog even niet voor jou. Verder zou ik zeggen: geef het straks nog een paar keer een kans en doe gewoon even wat de instructeur zegt. Ookal denk jij dat het bullshit is, probeer het gewoon een paar keer. Voor mij hielp het echt.
Nog iets: de stijl van lesgeven is bij mij op stal ook niet voor iedereen weg gelegd, sommige meiden raken in de stress of worden gefrustreerd. Ik laat meestal alles een beetje van me afglijden en doe zo goed als ik kan wat de instructeur naar me roept. Als hij dat ziet, is het oke.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:51

Citaat:
Ik vind dus dat ik beter leer om mijn paard aan het werk te zetten (we zijn allebei altijd echt moe op het einde). Over dat bij stelling binnenhand tegen de hals: dat werkt (bij mij) echt! Mijne buigt niet in naar links. Tips van instructeur: binnenbeen lang en niet naar achteren leggen, binnenhand tegen de hals en drijven met binnenbeen. Ze buigt ineens wel in. Ik weet niet precies waarom, maar het lijkt erop dat ze makkelijker er tegenin gaat als ik hand wel van de hals af haal.

Haha maar dit is precies wat ik bedoel. Is jouw instructeur er om jou deze kunstjes te leren of om uit te leggen waarom je dit moet doen? Wat je ermee oplost? En wat je in het vervolg moet doen om te voorkomen dat je paard moeite heeft met de linkerbuiging?

Fijn dat jij de groepslessen fijn vindt. Uiteindelijk gaat het om je plezier en het doel je met paardrijden hebt! Zoveel mensen, zoveel smaken :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:03

Ik hoef niet meer te leren om mijn paard aan het werk te zetten. Dat kan ik zó ook wel, alleen ga ik specifieker te werk wanneer ik voor mezelf rij dan wanneer de instructeur zegt wat ik moet doen. Verder is het enige waarin ik mee kan gaan, het feit dat het meer rust geeft in de bak, zodat je minder hoeft uit te kijken. Daarom is meer dan vier personen in de bak niet wenselijk meer.
Ik heb het vijf of zes keer geprobeerd, het heeft mij vooral frustraties opgeleverd. Dus ik laat het erbij. Ik sluit me aan bij wat Lins Vetra zegt en ik stel mezelf de zelfde vragen als zij, is jouw instructeur er om jou kunstjes te leren, of om jou inzicht te verschaffen in het paard?

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:39

Goede les vinden is moeilijk. Ik ben nog niemand tegengekomen waar ik me prettig bij voel. Als ik in mijn omgeving kijk hoe les gegeven wordt. Tenenkrommend

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:27

Silly_Woman schreef:
Ik vind dat een instructeur best wel veel moet weten en zien volgens jouw, als hij het paard niet kent en de omstandigheden ook niet

Ik moet zeggen dat ik het in jouw geval hier mee eens ben. Als je paard conditioneel niet helemaal goed is of jij het idee hebt dat je beter zo nu en dan tussendoor kunt stappen voor de gezondheid van je dier, kun je dat beter van te voren aangeven. Als je met meerdere mensen in een les rijdt, is dit moeilijk om direct aan te voelen. Mijn instructeur begreep op de manege ook niet altijd waarom ik bepaalde dingen deed, maar ik kon dat uitleggen en hij gaf me tips waardoor ik het op kon lossen.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom je, als je al vaker met een ander paard van deze instructeur les gehad hebt, nog teruggegaan bent, maar dat zal ik wel niet goed gelezen hebben. Vanuit jouw verhaal uit de openingspost geef ik je gelijk dat je gestopt bent, maar ik heb het idee doordat je al een negatief gevoel bij deze instructeur had voordat de les überhaupt begonnen was, het ook moeilijker is om vanuit een negatief standpunt de positieve kanten van deze instructeur / les nog te zien.

(Voordat ik de beschuldiging krijg dat ik met korte teugels warm rijd, dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik snap het simpelweg niet helemaal.)

Terugkomend op de discussie:

Een instructeur hoort rekening te houden met iedere deelnemer van de les en wanneer het tussen klant en instructeur of manier van lesgeven niet klikt, is het beter om te stoppen. Ik heb eerder ook les gehad met een instructeur waar ik niet mee direct mee kon omdat ik heel erg moest wennen aan zijn manier van les geven. Hij gaf heel vrij les en dat kende ik niet, maar uiteindelijk heb ik er heel veel van geleerd.

Soms kan het heel verruimend werken om op een andere manier dan gewoonlijk te rijden. Ik heb van veel verschillende mensen les gehad en van veel verschillende mensen advies gekregen. Sommige dingen kende ik niet en die hebben gewerkt, sommige dingen heb ik geprobeerd maar die pasten niet bij het paard dat ik op dat moment reed of vond ikzelf niet prettig. Van (bijna) iedereen kan je als ruiter dingen leren. Soms wat je absoluut niet wilt en dan kun je, zoals in het geval van de OP, het beste op zoek gaan naar een andere manier.

Het is per persoon verschillend naar wat past en wat niet. Het is niet mogelijk om een echte sticker erop te plakken van wat een echte goede les inhoudt. Enkel dat zowel paard als ruiter als instructeur zich prettig moeten voelen en alle drie als hoofddoel hebben om te verbeteren op een manier die allen bevalt.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:57

Over dat trucjes leren en dat dat niet de manier is: Mijn instructeur legt ook uit, maar niet altijd direct. Vaak genoeg kom ik na de les even langs hem om te vragen waarom oid. Daar is tijdens de les minder tijd voor, omdat zo'n heel verhaal waardevolle tijd op slokt. Dus vraag ik het achteraf. Maar niet altijd boeit me de hele uitleg, dus in het geval van die stelling heb ik er niet naar gevraagd.
Plus soms ben ik juist blij met een trucje, want hij leert me ook vaak trucjes als ik zelf niet in staat ben iets te doen. Ik heb moeite met handen meegeven boven de sprong en heb nu een trucje geleerd om dat wel te doen. Die trucjes zijn niet alleen maar slecht.

Ik leg mijn case ook niet uit met het doel je helemaal van gedachten te laten veranderen, maar meer zodat je ziet dat misschien een reden voor een aanpak iets meer verstopt kan zitten. Dat aan rijtjesles ook voordelen zitten, maar misschien gaan die voor jou niet op of zag je ze in eerste instantie niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 23:12

Ik ben niet gemakkelijk te overtuigen, dat stel ik voorop. Je zult mij moeten uitleggen óf moeten aantonen dat het werkt zoals je het stelt.
Ik heb dus een instructeur gehad vroeger die dat kon. Die kreeg een kans en hij bewees zichzelf. Hij kon mij uitleggen, en hij kon het mij laten zien. En hij kreeg gelijk. Dan ben ik om.
Maar alleen bevelen geven die ik dom moet opvolgen werkt niet voor mij. Ik snap eigenlijk niet waarom het voor andere mensen wel werkt. Je hebt toch niet voor niet hersens gekregen om na te denken?

Ik ben bij deze instructeur iets van 6x wezen lessen. Hij heeft dus kans gehad om zich te bewijzen. Na drie lessen had ik vooraf al last van spanningen omdat ik dingen moest doen die mij een slecht gevoel geven, én omdat ik niets met mijn paard zou gaan bereiken en wist dat ik met een onbevredigd gevoel zou gaan afstappen.

Eerste instantie speelt niet meer na zoveel keer.
En ik heb echt wel open genoeg gestaan. En dat ging ten koste van mezelf en mijn paard.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:34

Mijn instructeur zegt vaak dat er 2 verschillende goede ruiters zijn: ruiters met veel gevoel en ruiters die de techniek / theorie goed beheersen en daardoor ook het paard goed kunnen rijden. Op het moment dat je het gevoel mist, is het belangrijk dat je gaat voelen middels aanwijzigingen wat goed is. Ik denk dat dat ook is wat zo'n bevelende instructeur probeert te bereiken.
Tijdens het rijden gaat alles zo snel dat ik denk dat daarom aanwijzingen meer beveelt worden ipv uitgelegd. Maar als het goed is voel je dan zelf ineens: heee, dit werkt!
Het begrip ervan komt voor mij vaak pas later. Bijv bij stelling rijden: Als je je binnenbeen niet op de singel houdt, maar naar achteren gaat duwen (zo drijven veel mensen), drijf je je paard naar buiten met de achterhand en krijg je niet de mooie lengtebuiging. Door je been op de singel te houden, krijg je dat wel. Ik legde mijn binnenbeen naar achteren op de volte en kreeg de opdracht: houd je been naar voren. Ik doe dat, voel dat het werkt en vogel daarna zelf uit waarom het werkt. En als ik het zelf niet uitgevogeld krijg, vraag ik er naar.

Nogmaals: dit kan allemaal voor jou totaal niet werken en mijn instructeur kan best helemaal anders zijn dan de jouwe. Maar ik denk wel dat je met de instelling die je had na 3 lessen je paard en jezelf ook bij voorbaat al liet falen. Als ik op een paard stap met de gedachte: dit wordt niks, dan wordt het meestal ook niks.

Ik denk dat het goed is dat je met de lessen gestopt bent, maar betrek het feit dat deze manier van lesgeven niet werkt ook op jezelf. Voor jou werkt dit niet, de lesmanier is niet per definitie slecht.