Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:59

paardje87 schreef:
Wat ik me nog afvroeg, tijdens grondwerk en vrijheidsdressuur is hij ook bekend met steigeren , het steigeren meerdere seconden vast houden en steigerend lopen. Het lijkt mij, maar ik kan er ook volledig naast zitten . Dat hij hierdoor al een erg sterke en getrainde achterhand heeft en door het springen wat wij op aardige hoogte doen ook. Of zie ik dit verkeerd ?

Natuurlijk kan het totaal geen kwaad het veder te trainen en is het van belang maar vroeg het me even af :)

Het is een andere manier van sterk maken. Door menwerk en het steigeren zal hij best sterk zijn maar meer in "stuwende" zin dan in dragende zin. Voor dat laatste is nodig dat hij zijn bekken gaat kantelen en achter meer gaat ondertreden. Een andere wijze van trainen dus.

Met "nu even niet vwnw" bedoel ik dat als het vwnw tot resultaat heeft dat je paard van de achterhand af loopt, je dat maar even moet laten. Vwnw heeft alleen maar nut als dit vanuit een dragend achterbeen gebeurt.

Doe kleine stukjes. Halthouden aan elkaar, eventueel vanuit een pasje achterwaarts en van daaruit weg stappen waarbij hij van achteruit moet beginnen. Bij aandraven precies eender. Valt hij uit elkaar weer terug. Tempo niet te hoog. Het voorwaarts gebruikt hij nu om je buiten spel te zetten en dan is het alleen maar moeilijker om hem aan elkaar te laten lopen. Is hij aan elkaar, kun je weer wat meer voorwaarts vragen en de hals wat verlengen. Afwisselen met stap, lange teugel en ontspannen.
En zoals Urielle zegt: probeer stelling en buiging te gebruiken om nageeflijkheid te vragen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:14

Mennen is wel degelijk goed voor de rug van een paard, en voor het spierstelstel in het algemeen.
Van steigeren worden ze niet sterker, dan zijn de achterbenen namelijk gestrekt. Wil je ze laten buigen terwijl je Haf steigert dan heet het 'Levade', maar dan moet je bij de Spaanse Rijschool zijn ;)

En verder... met een bakfiets kun je geen Tour de France rijden. Een paard met een wat korte hals en dito nek heeft dus meer moeite met nageven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:20

InekeN schreef:
Mennen is wel degelijk goed voor de rug van een paard, en voor het spierstelstel in het algemeen.
Van steigeren worden ze niet sterker, dan zijn de achterbenen namelijk gestrekt. Wil je ze laten buigen terwijl je Haf steigert dan heet het 'Levade', maar dan moet je bij de Spaanse Rijschool zijn ;)

En verder... met een bakfiets kun je geen Tour de France rijden. Een paard met een wat korte hals en dito nek heeft dus meer moeite met nageven.

:')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:31

InekeN schreef:

Dat is ook weer waar InekeN. Als het niet beter wordt zou ik het laten voor wat het is en lekker verder recreeeren voor zolang dat gaat. De pony heeft echt een heel moeilijke bouw.

Urielle

Re: Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:52

Nou ja, ze wil er niet de grand prix mee in. Gewoon voorwaarts neerwaarts moet imo met elke kromme ezel kunnen. (EDIT: Wil niet zeggen dat deze pony een kromme ezel is natuurlijk, het is ter illustratie)
Meer dan dit is er echt wel uit te halen :j

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:02

Dankjewel allemaal , om de bakfiets verwoording kon me me oprapen , maar al bij al het klopt wel. Ik heb meerdere paarden op M2 niveau uitgebracht , maar zo zie je maar niemand stopt met leren . Voel me echt een enorme tut dat ik dit over het hoofd kon zien , de stellingen en de achterhand. Dom dom dom! Waar bokt toch allemaal goed voor is ! Enorm bedankt allemaal :) Ik ga morgen meteen lekker aan de slag met de stellingen om de kaak losser te maken en overgangen maken met pasjes achterwaarts etc en misschien leg ik alvast wat balken neer voor de achterhand ! Top tippen van jullie allemaal ! Dankjewel !

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:03

Urielle schreef:
Nou ja, ze wil er niet de grand prix mee in. Gewoon voorwaarts neerwaarts moet imo met elke kromme ezel kunnen. (EDIT: Wil niet zeggen dat deze pony een kromme ezel is natuurlijk, het is ter illustratie)
Meer dan dit is er echt wel uit te halen :j

Af en toe is hij het wel hoor en een stont eigenwijze ook ! Maar dat maakt het leuk! :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:05

paardje87 schreef:
Dankjewel allemaal , om de bakfiets verwoording kon me me oprapen , maar al bij al het klopt wel. Ik heb meerdere paarden op M2 niveau uitgebracht , maar zo zie je maar niemand stopt met leren . Voel me echt een enorme tut dat ik dit over het hoofd kon zien , de stellingen en de achterhand. Dom dom dom! Waar bokt toch allemaal goed voor is ! Enorm bedankt allemaal :) Ik ga morgen meteen lekker aan de slag met de stellingen om de kaak losser te maken en overgangen maken met pasjes achterwaarts etc en misschien leg ik alvast wat balken neer voor de achterhand ! Top tippen van jullie allemaal ! Dankjewel !

Niet teveel in een keer willen, je gaat nu met alle spiergroepen werken die hij niet of niet op de goede manier gebruikt. Als je dit zo gaat doen. Loopt ie over een week niet meer. Hou het leuk. En vooral simpel. Tuurlijk mag je dingen vragen, maar trainen is meer dan moeilijke dingen doen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:08

Jaa ik zal hem zeker niet overvragen maar balkjes lopen en stellingen met overgangen lijkt mij niet te veel gevraagd haha, zolang het natuurlijk met mate is . Balkjes lopen vind hij geweldig dus ik denk dat hij al zin heeft in morgen . Hij is van zich zelf erg werklustig :)