paardje87 schreef:Wat ik me nog afvroeg, tijdens grondwerk en vrijheidsdressuur is hij ook bekend met steigeren , het steigeren meerdere seconden vast houden en steigerend lopen. Het lijkt mij, maar ik kan er ook volledig naast zitten . Dat hij hierdoor al een erg sterke en getrainde achterhand heeft en door het springen wat wij op aardige hoogte doen ook. Of zie ik dit verkeerd ?
Natuurlijk kan het totaal geen kwaad het veder te trainen en is het van belang maar vroeg het me even af
Het is een andere manier van sterk maken. Door menwerk en het steigeren zal hij best sterk zijn maar meer in "stuwende" zin dan in dragende zin. Voor dat laatste is nodig dat hij zijn bekken gaat kantelen en achter meer gaat ondertreden. Een andere wijze van trainen dus.
Met "nu even niet vwnw" bedoel ik dat als het vwnw tot resultaat heeft dat je paard van de achterhand af loopt, je dat maar even moet laten. Vwnw heeft alleen maar nut als dit vanuit een dragend achterbeen gebeurt.
Doe kleine stukjes. Halthouden aan elkaar, eventueel vanuit een pasje achterwaarts en van daaruit weg stappen waarbij hij van achteruit moet beginnen. Bij aandraven precies eender. Valt hij uit elkaar weer terug. Tempo niet te hoog. Het voorwaarts gebruikt hij nu om je buiten spel te zetten en dan is het alleen maar moeilijker om hem aan elkaar te laten lopen. Is hij aan elkaar, kun je weer wat meer voorwaarts vragen en de hals wat verlengen. Afwisselen met stap, lange teugel en ontspannen.
En zoals Urielle zegt: probeer stelling en buiging te gebruiken om nageeflijkheid te vragen.