Runa schreef:Klinkt alsof je haar heel keurig hebt aangeleerd te bokken/stijgeren op beenhulp. Onbewust, ja, maar ze denkt dat dat de bedoeling is, want iedere keer dat ze het doet, gaat niet alleen de druk van je been weg, maar ga je ook nog eens van haar rug af! Een grotere beloning is er bijna niet, dus dit zal dan wel het juiste antwoord zijn.
Om dit er weer uit te krijgen is heel erg moeilijk. Bovendien moet het vaak eerst erger worden voordat het beter wordt. Als jij een beenhulp geeft en zij bokt, maar jij valt er niet af en je geeft nog een keer been, zij bokt weer en jij blijft nog zitten en je geeft weer been... Dan zal zij denken, wat doe ik toch fout? Dus gaat ze harder haar best doen om te doen wat zij denkt dat jij van haar vraagt. Daardoor is denk ook het stijgeren erin gekomen. Wat je daarmee kunt doen is net zo lang dat gedrag 'vragen' zonder te belonen (eraf te vallen) van het gedrag wat je niet wil (stijgeren, bokken en alles) tot zij door heeft dat haar reacties geen zin hebben. Hierdoor doet overdrijft ze haar eerdere reacties wel eerst, voordat het ophoudt. Dit heet een ''extinction burst''.
Dat is lastig omdat je heel erg het idee krijgt dat je er maar beter mee op kunt houden, want het wordt alleen maar erger. Daar moet je dan eerst doorheen.
Deze manier is echter, om duidelijke redenen, heel gevaarlijk. Als jouw haflinger alles uit de kast trekt om de druk van haar rug af te krijgen (en dus volgens haar het goede antwoord te geven), kan dat goed fout aflopen en dan ben je terug bij af. Wat veel mensen zeggen, dat je vooral door moet gaan met meppen en schoppen, lijkt mij absoluut niet de beste oplossing.
Wat je volgens mij beter kan doen, is gewoon een andere hulp aanleren. Want wie zegt dat je per se met je benen moet zeggen dat 'ie harder moet?
Wat ik zou doen, is lekker vanaf het beginnen beginnen: met stemhulpen. Vanaf de grond. Als die er dan goed in zitten, stap je er weer eens op. Je kunt dan blijven bij die stemhulpen, je kunt ook je bij wijze van spreken met je billen knijpen om hem harder te laten gaan (eerst in combinatie met stemhulp, later als afzonderlijke hulp).
Het is dan wel het beste dit te doen met een heel ervaren iemand. Heel misschien kun je, als er veel tijd overheen is gegaan, weer eens het ''harder gaan''-commando met je benen (proberen te) geven. Ooit.
De stemhulpen zitten er al best goed in en wat je zegt zou idd een heel goede oplossing kunnen zijn ik ga kijken wat ik er mee kan