Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:29

Dit paard lijkt nog niet helemaal te weten wat hij met teugeldruk aanmoet. Dit kan je gewoon opnieuw aanleren. Een slofteugel heeft hierbij echt geen nut.

Ik zou juist helemaal niet te voorwaarts rijden met dit paard. Een paard voorwaarts rijden, die dat aan de voorkant niet kan verwerken, heeft naar mijn idee geen zin. Eerst opnieuw aanleren wat je met de teugeldruk van hem verlangt, dan pas kleine stukje meer voorwaarts rijden (en constant kijken of hij het dan wel kan verwerken).

Hier een artikel van alle stapjes die je op de grond (en daarna in het zadel) kan doorlopen om hem het bit weer te laten accepteren. Je bent een erg vriendelijke ruiter, dus dat moet niet al te veel problemen geven.
http://www.ridingmagazine.com/oldsite/r ... arelli.htm

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:38

sanne83 schreef:
Dit paard lijkt nog niet helemaal te weten wat hij met teugeldruk aanmoet. Dit kan je gewoon opnieuw aanleren. Een slofteugel heeft hierbij echt geen nut.

Ik zou juist helemaal niet te voorwaarts rijden met dit paard. Een paard voorwaarts rijden, die dat aan de voorkant niet kan verwerken, heeft naar mijn idee geen zin. Eerst opnieuw aanleren wat je met de teugeldruk van hem verlangt, dan pas kleine stukje meer voorwaarts rijden (en constant kijken of hij het dan wel kan verwerken).

Dan rijd je van voor naar achter in plaats van achter naar voren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:51

Maar enorm voorwaarts rijden, terwijl het paard dan geen ontspanning kan behouden en daarom z'n kop in de lucht gooit, en er dan een slofteugel aanhangen om dat op te lossen, is dat niet?

Je kan niet voorwaarts rijden zonder ontspanning. Van achter naar voren rijden, gaat over het verkrijgen van aanleuning. Die verkrijg je niet door terug te werken met je hand (van voor naar achter rijden). Voordat je je überhaupt met aanleuning kan gaan bezig houden, heb je eerst een ontspannen en aan de hulpen zijnd paard nodig.

Je mist op dit moment vooral ontspanning en begrip van de hulpen, je paard geeft zelfs een volledig tegenovergestelde reflex op teugelcontact, dan je eigenlijk zou willen.
Als je paard weer snapt hoe het stelling moet geven en moet halsstekken, dan kan je steeds iets meer energie toevoegen. In kleine stapjes zodat het paard niet de neiging heeft om het hoofd in de lucht te gooien, dat is een teken dat je te ver gaat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:03

Stille meelezer in dit topic. Elke keer als ik weer een stukje lees, vraag ik me af of het voor dit paard fijn zou zijn om een combinatie van bit en bitloos hebben. Zoals sanne83 al aangeeft, lijkt dit paard opnieuw om te moeten leren gaan met tegendruk.

Mijn ex-manegepony had daar ook veel moeite mee toen ik haar net kocht. Zij was door allerhande manegeruiters in haar mond geplukt, en had goed geleerd om vooral raar te doen met haar hoofd (omhoog-omlaag-vooruit-omlaag) om van de druk af te komen. Met een goed getimede bok was ze vervolgens ook van haar ruitertje af, maar dat terzijde.
Ik heb erg veel baat gehad bij de 'teula-touwtjes' van Emiel Voest (zie hier).
Het systeem werkt met touwtjes en elastiek; je verbindt het bit en een touwhalster dmv elastiek en touwtjes aan de teugel. Als je je hand sluit, vraag je via het elastiek op het bit. Als de rek uit het elastiek is (en dat is relatief snel), neemt het touwtje de druk over op het touwhalster.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:37

sanne83 schreef:
Maar enorm voorwaarts rijden, terwijl het paard dan geen ontspanning kan behouden en daarom z'n kop in de lucht gooit, en er dan een slofteugel aanhangen om dat op te lossen, is dat niet?

Je kan niet voorwaarts rijden zonder ontspanning. Van achter naar voren rijden, gaat over het verkrijgen van aanleuning. Die verkrijg je niet door terug te werken met je hand (van voor naar achter rijden). Voordat je je überhaupt met aanleuning kan gaan bezig houden, heb je eerst een ontspannen en aan de hulpen zijnd paard nodig.

Je mist op dit moment vooral ontspanning en begrip van de hulpen, je paard geeft zelfs een volledig tegenovergestelde reflex op teugelcontact, dan je eigenlijk zou willen.
Als je paard weer snapt hoe het stelling moet geven en moet halsstekken, dan kan je steeds iets meer energie toevoegen. In kleine stapjes zodat het paard niet de neiging heeft om het hoofd in de lucht te gooien, dat is een teken dat je te ver gaat.

Het paard heeft verkeerde dingen aangeleerd. Daarbij is hij al niet voorwaarts, niet aan het been. Daar zul je moeten beginnen. Ik zie op het filmpje geen gespannen paard. Alleen een lui paard. Hoe langzaam wil je hem hebben lopen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:49

sanne83 schreef:

Waarom is dat een teken fdat je te ver gaat? Waarom mag hij zijn hoofd niet in de lucht gooien?
Het is imo net als een auto, zonder gas kun je niet sturen. Eerst zorgen dat hij reageert op je been, dan gaat sturen veel makkelijker. Van achter naar voren...
Als hij niet reageert op je been, kun je eigenlijk niks, dan is je paard in verzet.
Paard voelt zich beter door te rennen wanneer hij zich minder prettig voelt (natuur). Dus ook voor het paard is het naar voren gaan het belangrijkste.

Evelijn

Re: Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:52

Een paard voelt zich helemaal niet beter door te rennen... rennen zorgt dat paard adrenaline aanmaakt.. en daardoor kan hij minder goed leren.
Paarden rennen helemaal liever niet... zeker niet als er angst of paniek in het spel is... als TS dat aangeeft dat paard weinig vertrouwen heeft dan kan je wel op filmpje vinden dat het paard lui is... maar TS heeft toch een completer beeld van wat er met paard aan de hand is. Als paard op dit moment snel in angst of paniek schiet is de tip van Sanne83 veel waardevoller dan de tip knoop een slof eraan en druk het paard vooruit... als paard dan in paniekmodus schiet heb je niks in handen (of je wil graag met flooding werken)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:48

Was een beetje krom omschreven.
Het natuurlijke voorwaarts denken moet weer terug komen, waar je mee kan werken.
En bewegen (rennen in mijn kromme bewoording :o ) geeft niet alleen adrealine maar kan ook endrofine geven bij de juiste houding. Paard lijkt op de rem te staan en door die eraf te halen kun je weer verder met de ontwikkeling van het vertrouwen en samen werken.

Maar goed, er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden en uitzonderingen..... Daarbij kennen wij het paard niet.
Hoop dat de ts door de verschillende reacties er wat uit kan kiezen, wat voor beide het beste werkt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:18

sneeuwpop schreef:
Paard lijkt op de rem te staan en door die eraf te halen kun je weer verder met de ontwikkeling van het vertrouwen en samen werken.

De rem die erop staat, zie ik als spanning. Als ze meer voorwaarts probeert te gaan, gaat het hoofd omhoog, gaat het paard gespannen, korte pasjes maken en gaat het paard huppeltjes maken, allemaal tekenen dat het paard het voorwaarts gaan op dat moment niet op een ontspannen manier voor elkaar kan krijgen.

Het laatste filmpje, waarin het paard mooi ontspannen galoppeert en daarbij probeert te zakken, zou een moment zijn dat ik zou zeggen dat je iets meer activiteit erin kan proberen te rijden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:48

Is langeteugelen geen optie? Doordat je er naast loopt ipv er op zit misschien net 'anders' genoeg om de negatieve associatie een beetje naar de achtergrond te doen verdwijnen. Heeft ze misschien net dat beetje meer rust om weer vertrouwen te krijgen in je hand..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:51

sanne83 schreef:
sneeuwpop schreef:
Paard lijkt op de rem te staan en door die eraf te halen kun je weer verder met de ontwikkeling van het vertrouwen en samen werken.

De rem die erop staat, zie ik als spanning. Als ze meer voorwaarts probeert te gaan, gaat het hoofd omhoog, gaat het paard gespannen, korte pasjes maken en gaat het paard huppeltjes maken, allemaal tekenen dat het paard het voorwaarts gaan op dat moment niet op een ontspannen manier voor elkaar kan krijgen.

Het laatste filmpje, waarin het paard mooi ontspannen galoppeert en daarbij probeert te zakken, zou een moment zijn dat ik zou zeggen dat je iets meer activiteit erin kan proberen te rijden.

Welnee, ik zie geen rare gespannenheid of paniek op de filmpjes. En lees ik ook niet uit de toelichting van TS. Hooguit een paard dat rijtechnisch de kluts kwijt is.
Het bit aan 1 kant vastpakken of uitbreken en de andere kant uit willen hoort allemaal bij een jong paard.
Allemaal dingen die we bij onze 3 jarige ook tegen zijn gekomen en hebben opgelost. En ja idd een stuurbitje gebruikt of een slofje als dat nodig was. Ze moeten toch luisteren en de kant op die ik wil ook al vinden ze het moeilijk.
Door de onervarenheid van de eigenaresse zijn de "jonge paarden problemen" bij dit paard (nog) niet opgelost en alleen nog maar verder bevestigd.

Misschien door zijn loperigheid ingehouden en op de hand gereden, niet consequent en duidelijk geweest, waardoor hij nu niet meer zo goed weet wat ie moet. Moet ie nu vooruit of terug?
Dat betekent dat je het paard moet "resetten" en helemaal opnieuw moet beginnen. Gewoon jonge paardenproblematiek, niets meer. Ik denk dat als dit paard door een ervaren ruiter/amazone (met jonge paarden ervaring uiteraard) een aantal maanden wordt gereden, er al heel wat is opgelost.
Niet dat ik niet vind dat TS het netjes doet, maar zij lijkt ook de ervaring op dat gebied te missen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:57

Babootje schreef:
Welnee, ik zie geen rare gespannenheid of paniek op de filmpjes. En lees ik ook niet uit de toelichting van TS. Hooguit een paard dat rijtechnisch de kluts kwijt is.

Rare gespannenheid of paniek? Dat schrijft toch niemand?

Gewoon normale spanning van een paard dat de hulpen nog niet helemaal begrijpt en die een afweer-reactie op het bit ontwikkeld heeft. Ook volkomen normaal als het paard een aantal keer flink in de mond is gezeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:45

Ik zie geen spanning en zelfs geen paard dat een afweerreactie op het bit heeft ontwikkeld.
Paard pakt het bit aan 1 kant en wil omdraaien omdat hij het rechtsom moeilijk vindt (en nog scheef is). Dat zal hem een aantal keren gelukt zijn en dan wordt het probleem bevestigd. De eigenaresse heeft nog te weinig ervaring om hem los en recht te maken en blijkbaar vindt TS dat ook moeilijk. Dat hij met het hoofd gooit om zich aan het werk te onttrekken hoort daar ook bij. Dat zal hem een aantal keren gelukt zijn en heeft niets te maken met "bang zijn voor de hand".
Ik zie op de filmpjes geen gespannen paard, hooguit een wat ongehoorzaam paard dat niet aan het been is en niet nageeflijk is. Ik zie verder een best aardig rijpaard dat goed door zijn lichaam kan bewegen. Ik heb wel eens ergere problemen gezien :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:08

Babootje schreef:
Ik zie geen spanning en zelfs geen paard dat een afweerreactie op het bit heeft ontwikkeld.
Paard pakt het bit aan 1 kant en wil omdraaien

Volgens mij zeggen we hier precies hetzelfde. Het bit vastpakken is een afweerreactie.

Als mijn paard onder het werk uit wil komen, dan heb ik het werk niet op de juiste manier aangeboden.

Babootje schreef:
Ik heb wel eens ergere problemen gezien :D

We zijn het in ieder geval ergens over eens :D
Ik denk dat dit mede komt door de rustige rijstijl van de TS, complimenten +:)+ Ik denk dat je dit vrij makkelijk zal kunnen verbeteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:37

sanne83 schreef:
Volgens mij zeggen we hier precies hetzelfde. Het bit vastpakken is een afweerreactie.

Onzin. Het paard pakt het bit vast omdat ie nog scheef is. Probeert om te keren omdat rechtsom lopen nog moeilijk vind. En gooit om dezelfde reden het hoofd omhoog. Heel wat anders dan een afweer reactie op het bit of de hand of het niet accepteren van teugeldruk, zoals jij zegt. Laat los aan de kant waar hij vasthoudt en vraag aanleuning aan de kant waar hij los laat; vraag met je been aan de kant waar hij vasthoudt en vooral blijf het voorwaarts oplossen. Laat niet toe dat hij zich omdraait als hij dat wil (en ja, daar kan een slofje een prima hulpmiddel bij zijn).
Bij paarden die bang zijn van de hand of het bit niet accepteren zie je eerder dat ze het bit niet (durven) aannemen en achter het bit lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:04

Laten we het gewoon maar eens zijn, dat we niet eens gaan worden :D
Ik denk niet dat de Ts hier nog veel aan heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:17

sanne83 schreef:
Laten we het gewoon maar eens zijn, dat we niet eens gaan worden :D
Ik denk niet dat de Ts hier nog veel aan heeft.

Dat zeg jij :D :D :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:32

Een pony hier weet ook niet wat hij met het bit moet... enige wat ik kan doen is duidelijk 'doordrammen' en gelijk belonen bij de juiste reactie. Paard lijkt het binnen no time te snappen terwijl anderen al maanden aan het trainen zijn.

Een paard voorwaarts rijden terwijl hij niet weet wat ie met teugeldruk moet, daar heb je niks aan. Althans je hebt er wel wat aan (balans, bespiering, rijden op zit) maar het teugeldruk-probleem los je er niet mee op.

Ga eens aan de hand aan het werk anders. Ervoor staan, bitje vast pakken en wachten tot ze naar onder komt en ontspant, belonen. Ga dan met het bit 'spelen' en sturen, hoofd wat kantelen (beide kanten op vragen etc, ietsjes dieper en juist weer langzaam de druk eraf, druk opnieuw erop) Op een gegeven moment snapt het paard dat hij moet ontspannen ondanks de druk en dat het bit hem als het ware stuurt.
Ga naast de schouder lopen, teugels beide vast en weer door oefenen. Leren het achterbeen eronder te zetten (zweepje of klak geluidjes bij het verplaatsen van het binnen achterbeen) en lang te maken...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:34

Ik las; 'Wat te doen met groente die bang is voor de hand?' :') :')

Ik zou vooral heel veel tijd nemen. Hij moet vertrouwen gaan kweken
en dat is niet in een paar dagen gedaan. Technisch gezien heb ik te weinig
ervaring om er op in te gaan. Heel veel succes! +:)+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:36

Overigens heel eventjes weer naar je filmpjes te kijken maar zo te zien ben je ook te veel met het paard bezig. Activeren (been), met de hand... het paard moet werken, jij moet begeleiden. 1 keer beengeven hoort genoeg te zijn voor een tempo/ritme, reageert ie wel fijn op je been bij overgangen enzo?