Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sanne83 schreef:Dit paard lijkt nog niet helemaal te weten wat hij met teugeldruk aanmoet. Dit kan je gewoon opnieuw aanleren. Een slofteugel heeft hierbij echt geen nut.
Ik zou juist helemaal niet te voorwaarts rijden met dit paard. Een paard voorwaarts rijden, die dat aan de voorkant niet kan verwerken, heeft naar mijn idee geen zin. Eerst opnieuw aanleren wat je met de teugeldruk van hem verlangt, dan pas kleine stukje meer voorwaarts rijden (en constant kijken of hij het dan wel kan verwerken).
sanne83 schreef:Maar enorm voorwaarts rijden, terwijl het paard dan geen ontspanning kan behouden en daarom z'n kop in de lucht gooit, en er dan een slofteugel aanhangen om dat op te lossen, is dat niet?
Je kan niet voorwaarts rijden zonder ontspanning. Van achter naar voren rijden, gaat over het verkrijgen van aanleuning. Die verkrijg je niet door terug te werken met je hand (van voor naar achter rijden). Voordat je je überhaupt met aanleuning kan gaan bezig houden, heb je eerst een ontspannen en aan de hulpen zijnd paard nodig.
Je mist op dit moment vooral ontspanning en begrip van de hulpen, je paard geeft zelfs een volledig tegenovergestelde reflex op teugelcontact, dan je eigenlijk zou willen.
Als je paard weer snapt hoe het stelling moet geven en moet halsstekken, dan kan je steeds iets meer energie toevoegen. In kleine stapjes zodat het paard niet de neiging heeft om het hoofd in de lucht te gooien, dat is een teken dat je te ver gaat.
sanne83 schreef:Maar enorm voorwaarts rijden, terwijl het paard dan geen ontspanning kan behouden en daarom z'n kop in de lucht gooit, en er dan een slofteugel aanhangen om dat op te lossen, is dat niet?
Je kan niet voorwaarts rijden zonder ontspanning. Van achter naar voren rijden, gaat over het verkrijgen van aanleuning. Die verkrijg je niet door terug te werken met je hand (van voor naar achter rijden). Voordat je je überhaupt met aanleuning kan gaan bezig houden, heb je eerst een ontspannen en aan de hulpen zijnd paard nodig.
Je mist op dit moment vooral ontspanning en begrip van de hulpen, je paard geeft zelfs een volledig tegenovergestelde reflex op teugelcontact, dan je eigenlijk zou willen.
Als je paard weer snapt hoe het stelling moet geven en moet halsstekken, dan kan je steeds iets meer energie toevoegen. In kleine stapjes zodat het paard niet de neiging heeft om het hoofd in de lucht te gooien, dat is een teken dat je te ver gaat.
sneeuwpop schreef:Paard lijkt op de rem te staan en door die eraf te halen kun je weer verder met de ontwikkeling van het vertrouwen en samen werken.
sanne83 schreef:sneeuwpop schreef:Paard lijkt op de rem te staan en door die eraf te halen kun je weer verder met de ontwikkeling van het vertrouwen en samen werken.
De rem die erop staat, zie ik als spanning. Als ze meer voorwaarts probeert te gaan, gaat het hoofd omhoog, gaat het paard gespannen, korte pasjes maken en gaat het paard huppeltjes maken, allemaal tekenen dat het paard het voorwaarts gaan op dat moment niet op een ontspannen manier voor elkaar kan krijgen.
Het laatste filmpje, waarin het paard mooi ontspannen galoppeert en daarbij probeert te zakken, zou een moment zijn dat ik zou zeggen dat je iets meer activiteit erin kan proberen te rijden.
Babootje schreef:Welnee, ik zie geen rare gespannenheid of paniek op de filmpjes. En lees ik ook niet uit de toelichting van TS. Hooguit een paard dat rijtechnisch de kluts kwijt is.
Babootje schreef:Ik zie geen spanning en zelfs geen paard dat een afweerreactie op het bit heeft ontwikkeld.
Paard pakt het bit aan 1 kant en wil omdraaien
Babootje schreef:Ik heb wel eens ergere problemen gezien
sanne83 schreef:Volgens mij zeggen we hier precies hetzelfde. Het bit vastpakken is een afweerreactie.