Help: plots steigeren en wegvluchten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Re: Help: plots steigeren en wegvluchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 12:54

@grijzemuis: grondwerk kan ik inderdaad ook nog in overweging nemen, bedankt voor de tip!

@terpentijn: het is zeker een heel gevoelig typetje. De kleinste verandering kan haar al nerveus maken. Hiervoor werd deze energie omgezet in een flink tempo en haar best doen onder het zadel, maar nu zijn het constant schrikreacties geworden..

Ben ondertussen overgeschakeld op een halve schep krachtvoer en nog meer hooi ter beschikking. Heb haar de laatste 2 dagen niet gereden en zoveel mogelijk losgegooid, en gisteren was ze in mijn ogen al minder fris. Ze bokte nog wel maar liep veel minder gestresst rond. Ook rolde ze gisteren in de buitenbak, iets wat ze de vorige keren niet deed omwille van de angst/stress. Dus hoop dat we terug op de goede weg zijn :))
Ik ga me vanavond eens wagen aan een ritje (al is het maar stappen) om ons vertrouwen terug op te bouwen en haar rustig terug op te pakken.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:12

Ik herken het gedrag op het filmpje een beetje van mijn merrie die word helemaal gek als ze alleen staat, was er een paard in de buurt of stond ze alleen?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:27

Is het niet dat je paard je uitprobeerd en dat het een fase is waar je doorheen moet omdat er nu misschien meer van hem gevraagd word?

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:48

Wij hadden ook zoiets , mijn vader zegt altijd :"als een paard zich thuis voelt , kan hij veranderen" Gail was eerst een sloom paardje..maar na een week of 6 werd ze plots anders ze hield toen meer van galopperen toen bokte ze ook voor de eerst keer (niet kwaad bedoeld :o ). en na die 6 weken heeft Gail toch echt wel een gebruiksaanwijzing gekregen en die moet je echt snappen anders werkt het dus niet :roll: .Met gevolg van dat mijn vriendinnen (rijden zelf ook paard) niet op haar konden rijden(nu wel hoor).Maar je hebt ook paarden die gaan zich echt vervelend gedragen en krijgen dus streken.en dit geld bij honden,katten,paarden en hanen: wij hadden ook een haan en die was de eerste weken gewoon normaal en na 3 weken begon hij met aanvallen van mij,andere mensen en andere hanen.Ik het er aan paar littekentjes aan overgehouden van de keren dat hij me heeft aan gevallen :n .Dus die was dus ook veranderd.Maar niet elk dier heeft dat en misschien heeft jou paard dat niet (lijkt me sterk met zoveel tijd er tussen maar wie weet ?)Anders zou ik het ook niet weten . misschien wat miss met het zadel of iets niet goed in het lijf van het paard ,zoals anderen al zeiden.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:08

anna_gail schreef:
Wij hadden ook zoiets , mijn vader zegt altijd :"als een paard zich thuis voelt , kan hij veranderen" Gail was eerst een sloom paardje..maar na een week of 6 werd ze plots anders ze hield toen meer van galopperen toen bokte ze ook voor de eerst keer (niet kwaad bedoeld :o ). en na die 6 weken heeft Gail toch echt wel een gebruiksaanwijzing gekregen en die moet je echt snappen anders werkt het dus niet :roll: .Met gevolg van dat mijn vriendinnen (rijden zelf ook paard) niet op haar konden rijden(nu wel hoor).Maar je hebt ook paarden die gaan zich echt vervelend gedragen en krijgen dus streken.en dit geld bij honden,katten,paarden en hanen: wij hadden ook een haan en die was de eerste weken gewoon normaal en na 3 weken begon hij met aanvallen van mij,andere mensen en andere hanen.Ik het er aan paar littekentjes aan overgehouden van de keren dat hij me heeft aan gevallen :n .Dus die was dus ook veranderd.Maar niet elk dier heeft dat en misschien heeft jou paard dat niet (lijkt me sterk met zoveel tijd er tussen maar wie weet ?)Anders zou ik het ook niet weten . misschien wat miss met het zadel of iets niet goed in het lijf van het paard ,zoals anderen al zeiden.

Precies datzelfde had ik ook met mijn vorige pony de eerste paar maandjes lief daarna begon ze mij uitteproberen en ik was nog maar 8 en zat nog niet zo stevig dus elke keer als ze er vandoor vloog en begon re bokken lag ik eraf zodra ik groter en sterker werd had se door dat ik er niet meer af ging en was het voorbij heeft bij mij toch wel 2 jaren geduurd

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:39

iris_relente schreef:
anna_gail schreef:

Precies datzelfde had ik ook met mijn vorige pony de eerste paar maandjes lief daarna begon ze mij uitteproberen en ik was nog maar 8 en zat nog niet zo stevig dus elke keer als ze er vandoor vloog en begon re bokken lag ik eraf zodra ik groter en sterker werd had se door dat ik er niet meer af ging en was het voorbij heeft bij mij toch wel 2 jaren geduurd

Nou mijn vriendinnen hadden/hebben dat dus.De meeste kunnen erop rijden maar sommige krijgen haar niet vooruit of in turbo stand vooruit... :') .Maar ik merk wel dat ze bij mij wel echt haar best doet enz.Maaar een vriendin van me moest een paard weg doen door de het uitprobeer gedrag van haar paard -O- .De eerst weken ging het perfect daarna ging hij slaan,schoppen,bokken en steigeren .Dat kwam vooral omdat ze te veel toeliet .Maar dat moet ik toegeven dat ze er nog niet klaar voor was.Ze had hem toen verkocht.Degene die hem nu heeft kan er wel mee omgaan (voor zover ik weet :j )beetje offtopic maar oke O:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:04

Het is net daarom dat het heel belangrijk is er een trainer bij te halen, dan kan die er even mee aan de slag en kunnen jullie samen verder gaan opbouwen.
Het zelf een beetje willen gaan oplossen aan de hand van tips die je zo even leest, is zoeken om zo vlug mogelijk een echt ongeval te hebben.
Uiteraard is de gezondheid een eerste vereiste, dus dit moet zeker uitgesloten worden voor er aan hertraining kan gedacht worden.
Ik had jou trouwens al een privé berichtje gestuurd maar zonder enig antwoord tot hiertoe.
succes

Jasmine_ schreef:
Het is heel plots begonnen. Vermoed dat het een serieuze overschot aan energie is, heb haar daarstraks buiten gezet en ze is 3 kwartier lang uit haar plaat gegaan.

Volgende week komt er een osteopaat om dat in ieder geval toch uit te sluiten. Maar ik vrees dat ik niet de kennis noch kracht heb om dat gedrag correct af te straffen, de schrik zit er namelijk in momenteel..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:11

Klinkt helemaal als mijn merrie. Eerst doodbraaf en dan uit het niets knopje omgedraaid precies. Zij was niet meer te vertrouwen, ging kaarsrecht omhoog.
Kon niet geloven dat het haar karakter was of dat het aan mij lag, verandering was te groot en te plots. Dus medisch door de mallemolen. Osteopaat, twee dierenartsen erbij gehaald (zadel was net aangepast dus kon het niet zijn, tanden waren ook net gedaan dus uitgesloten). Na veel onderzoeken is het verdict eierstoktumor gekomen. Laten opereren en terug de doodbrave sukkel van weleer :).

Zou dus zeker eerst medisch alles uitsluiten. Ook osteo, zadelpasser eens laten langskomen. Als daar niets uit voortkomt, dan zou ik verdergaan met grondwerk (les)

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:47

Hoe is het nu met je paard?

kenai1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:46

Dit heb ik ook gehad met mijn paard ze was altijd erg braaf.. na een jaar begon ze overal van te schrikken te steigeren etc gevaarlijk gewoon.. ik stond echt op het punt om haar weg te doen tot iemand me eem tip gaf haar naar een osteopaat te brengen.. en sindsdien is ze weer een stuk braver.. ze bleek ontzettend last van haar rug te hebben, misschien heeft jou paard dit ook? Het valt te proberen! Bij mijn paard is het goed gekomen door de osteopaat succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:13

Je merrie is een half jaar braaf geweest en nu ineens dit? Ik heb wel bij andere [wilde] dieren gemerkt dat het voorjaar erg vroeg is ingevallen, waardoor ze nu al bronstgedrag etc. vertonen. Kan dit misschien bij jouw merrie ook iets hormonaals zijn? Dan zou het vanzelf weer over moeten gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:36

O, ik zie nu dat heteen iets ouder topic is. Dan kan het niet komen van het naderende voorjaar. Misschientoch uitproberen dan, al vind ik dat na een half jaar braaf zijn wel iets laat. Ik heb het met een nieuwe pony eens gehad na 3 weken, en daar werd ik toen zo bang van dat ik hem teruggebracht heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:38

Wegschieten, uit de plaat gaan etc....ach, dat doen er wel meer in dit seizoen. Daar zou ik me niet zo druk om maken, is gewoon frissigheid dat bij de winter hoort.
Achterwaarts gaan en omhoog komen, dat is gewoon staken. Dat is wel zeer kwalijk! Dat heeft ook niets met energie overschot en frissigheid te maken, dat is gewoon stout gedrag dat gecorrigeerd hoort te worden. Ze is je aan het uit proberen of kan het werk niet aan. Werk in ieder geval aan gehoorzaamheid. Als iets niet naar jouw zin gaat, herhalen herhalen herhalen, net zo lang tot het wel naar jouw zin gaat. Daar krijg je gehoorzame paarden van.

Maar heel eerlijk...als ik jouw posts lees ts, begrijp ik dat er in principe elke dag gelongeerd en elke dag gereden wordt, uitzonderingen daar gelaten. Jouw paard mag dan wel 6 zijn, het heeft niets gedaan in haar leven. Dan is 1xlongeren + 1 keer rijden elke dag echt veel te veel! Je paard staat waarschijnlijk strak van de spierpijn en kan het werk gewoon niet aan. Vandaar het staken. Ze is het gewoon meer dan zat. Behandel haar als een 3 jarige die net zadelmak is. Dus max 3 a 4 keer in de week half uurtje rijden en zeker niet dubbelop met longeren op 1 dag. Paard moet in het lijf en in het koppie de tijd krijgen alles te verwerken wat ie leert.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:09

Sorry dat ik hier een tijdje niet meer gereageerd heb, het was allemaal een beetje druk thuis.

Met Zara gaat het ondertussen veel beter! Het steigeren is er volledig uit, en ze is ook veel rustiger geworden. Ze is wel nog heel voorwaarts, maar zo lang ze niet onder me uitloopt vind ik dat prima. Haar vluchtgedrag is ook sterk verminderd.

Ik heb gewoon haar eten teruggeschroefd en haar zoveel mogelijk buiten gezet. Deed ze het prima op! Had terug een fijn, werkwillig paard onder mijn kont :))

Osteopaat is er in die tijd ook bij geweest, en ze had geen ernstige blokkages. Wel een beginnende in haar achterrug, maar daar kon volgens haar zo'n extreem gedrag niet van komen.

Volgende probleem is dat ze heel erg begon te vermageren en kale plekken kreeg. Heb dan de DA nog eens laten komen om bloed te laten trekken, en nu blijkt dat haar leverwaardes heel slecht zijn :(:). Ze heeft 2 spuiten gekregen en moet haar nu 2 maanden medicatie geven, en dan opnieuw bloed trekken. Ga haar in die tijd gewoon eventjes rust geven, recreatieve ritjes doen maar tot ze volledig terug in orde is niet intensief meer trainen.