Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:12

Hier een manegepony die in de lease stond die na een daadwerkelijk probleem (hoefzweer) ook ging kreupelen terwijl er niks aan de hand was zolang er buiten werd gereden of gesprongen.
Na 2 maanden van aanpakken (en natuurlijk is die door de molen getrokken) is dit probleem opgelost.
Soms doet hij het nog als hij het werk saai vind.

Hij nam zijn ruiter echt in de maling. Toen er een meer gevorderd kind op ging probeerde hij het 2 rondjes en daarna was het opeens weg.

_Alarm_wlkp

Re: Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:27

Herkenbaar.
Ik heb in het begin meer naast m'n merrie gestaan dan er op omdat ik dacht dat ze echt iets had...
Alles is nagekeken zowel klinisch als röntgenlogisch.
Niets gevonden en groen licht gekregen voor te rijden.
Periodes dat ze het echt fel had en ik ze er doorheen heb moeten rijden.
Dan ging het echt goed en was die onzekerheid bij mij weg of ze iets had.
Toen is er een auto-immuunziekte geconstateerd en heeft ze lange tijd stil gestaan.

Zolang de symptomen weg blijven mag ik rijden van de DA.
Maar de laatste trainingen heb ik altijd met slecht gevoel gereden, dat er iets niet lekker zit...
Weer het advies, rijd ze er doorheen maar toch heb ik nu het gevoel. Stop er mee en zet ze op de weide...

Dus ik snap heel goed die twijfel of je in de maling word genomen of niet.
Pony die ik reed liep kreupel bij de eigenares maar ieder ander persoon die er mee reed kreeg de pony zonder enige kreupelheid aan het lopen.

De discussie van paarden zijn te dom daar voor of niet, is blijvend en geef ik geen oordeel over.
Ergens denk ik wel dat het kan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:33

Paarden zijn daar heus wel slim genoeg voor hoor. De ervaring is dat als ze kreupel lopen het rijden stopt.
Bij het rijden ga ik altijd stil staan als mijn paard moet poepen, want dat is makkelijker met opruimen. Soms ben ik fanatiek aan het dressuren en heeft mijnheer geen zin meer. Dan gaat hij ineens stil staan met zijn staart omhoog. Maar er komt dan echt niks uit hoor. De slimmerik.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:36

Wat fijn dat zoveel mensen helpen meedenken.
Ik zou graag nog willen aangeven dat mn paardje volledig is nagekeken aangezien zijn leeftijd leek ons dit altijd al verstandig om is te laten doen voor hij straks aan het grotere werk begint. Daarbij moet je denken aan klinisch en rontgonolisch.Spierkwesties wel gevoelt door DA maar niet speciaal naar laten kijken(Tip fysio werd hier aangedragen)! Ik rijd mijn paardje ligt dat houd in dat ik hem zeker niet opgericht aan de teugel zet maar gewoon lang en laag op het moment dat hij wilt ontspannen. Hij hoeft ook echt niet alle bochten keurig te nemen daar is hij tenslotte nog veel te jong voor. Veder doe ik wat lage sprongetjes voor de afwisseling. Het paard word niet erg vaak gereden ivm studie,2/3 week max. Het gaat er eigenlijk om dat hij braaf blijft. Hij staat nu wel stil ook ivm studie en een ander paard die ik wel nog rijd. En ook omdat hij die kreupelheid vertoont. Ik heb dit topic ook meer geopend omdat ik graag mensen wilde horen met zulk gelijk soorten problemen. Het is namelijk niet zo dat ik mijn paard volgend jaar in de Z wil hebben of er haast bij heb aangezien hij nu toch lekker stil staat. Ik hoop hiermee de meeste vragen weer even te hebben beantwoord!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:38

Zoek alsjeblieft naar goede paardenfysiotherapeut of een chiropractor! Die mensen kunnen wonderen verrichten!! Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik weet wel een erge goede, tegenwoordig als er wat is laat ik eerst hem kijken op dat gebied voordat we naar de kliniek gaan en 1500 euro verder zijn en nog niks weten.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:40

Ik las dit topic door en toen moest ik denken aan die natuurdocumentaires, waar een gazelle zich dood houdt voor een Hyena. Dit filmpje https://youtu.be/H0RHSX_9c-U
Ik heb daarom mijn twijfels, hetzelfde bij mijn hond, of ze je niet voor de gek kunnen houden.

Ik denk daarom inderdaad alles zo goed mogelijk uitsluiten en vervolgens voorzichtig doorpakken. Als hij na twee weken nog kreupelt dan zal hij je niet voor de gek houden en weet je dat er echt wat is.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:42

"Een paard doet niet alsof", klopt niet. Er zitten ook clowns tussen. Ik heb een paard meegemaakt die bij beginners of onzekere Ruiters altijd struikelde, kreupel ging lopen of er zelfs bij ging liggen. Allerlei onderzoeken gedaan van foto's tot scan en van fysio tot houdingdeskundige. en niets kunnen vinden. Uiteindelijk ging er iemand op rijden die ervaring had en daarbij was er niets aan de hand! Haar jongere onervaren zusje erop gezet en prompt ging de trukendoos open. Uiteindelijk kreeg zij het advies om door te rijden en niet op stal te zetten. Conclusie; paard is gewoon heel slim geweest. Had door dat hij mocht stoppen als er iets 'niet goed was' of als iemand bang werd. En nu rijden er ervaren en onervaren mensen op en is er niks meer aan de hand.

Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat dit altijd zo is maar als er medisch gezien niets te vinden is, tuig in orde en en een goede bodem. Zou ik eens kijken wat doorpakken voor effect kan hebben.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:43

ayas schreef:
Een van onze merries was voordat ze bij ons kwam als proefobject gebruikt voor natuurlijk bekappen. Ze had de bloeduitstortingen onder haar zolen. Heel lang heeft ze steeds na het bezoek van de hoefsmid ongeveer een dag kreupel gelopen. Ook nog toen haar hoeven weer in goede staat waren.
Wij denken dat zij pijn en angst voor pijn heeft gekoppeld aan bekappen.
Langzaam is haar reactie op bekappen veranderd. Het kreupel lopen deed ze korter, daarna liep ze nog wel voorzichtig en nu loopt ze normaal.
Koppeling (gedrag - situatie, geluid etc) is normaal bij zowel mens als dier. Heel goed observeren is nodig om te kunnen "meten".
Gedrag heeft altijd een bron/oorzaak.

Ja dat ben ik met je eens, het gekke is dat dit paardje al van 1,5 heb en er naar ons idee geen heftige of zware dingen mee zijn gebeurd. Bahalve de eerste keer dat we zagen dat hij kreupel was toen hebben we wel een rondje gedraafd dat kan hij wel als ''naar'' hebben ervaren omdat hij toen echt last had. maar het rare is dat hij het in een andere bak ook doet maar met buitenrijden niet.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:45

Jillsil schreef:
"Een paard doet niet alsof", klopt niet. Er zitten ook clowns tussen. Ik heb een paard meegemaakt die bij beginners of onzekere Ruiters altijd struikelde, kreupel ging lopen of er zelfs bij ging liggen. Allerlei onderzoeken gedaan van foto's tot scan en van fysio tot houdingdeskundige. en niets kunnen vinden. Uiteindelijk ging er iemand op rijden die ervaring had en daarbij was er niets aan de hand! Haar jongere onervaren zusje erop gezet en prompt ging de trukendoos open. Uiteindelijk kreeg zij het advies om door te rijden en niet op stal te zetten. Conclusie; paard is gewoon heel slim geweest. Had door dat hij mocht stoppen als er iets 'niet goed was' of als iemand bang werd. En nu rijden er ervaren en onervaren mensen op en is er niks meer aan de hand.

Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat dit altijd zo is maar als er medisch gezien niets te vinden is, tuig in orde en en een goede bodem. Zou ik eens kijken wat doorpakken voor effect kan hebben.

Leuk dat je met dit verhaal komt idd,voor ons is straks ook de vraag als hij het blijft doen hoever ga je door op medisch gebied als steeds nergens wat uit komt..het kost al met al een hoop geld en als er niks gevonden wordt kun je blijven zoeken maar anderzijds wil ik er zeker van zijn dat hij echt geen last heeft ergens van met rijden

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:47

Nicole schreef:
Zoek alsjeblieft naar goede paardenfysiotherapeut of een chiropractor! Die mensen kunnen wonderen verrichten!! Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik weet wel een erge goede, tegenwoordig als er wat is laat ik eerst hem kijken op dat gebied voordat we naar de kliniek gaan en 1500 euro verder zijn en nog niks weten.

Bedankt voor de tip ik houd het zeker in mn achterhoofd als hij het van de zomer nogsteeds doet!

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:50

Hij is volledig onderzocht,van zn kop tot z'n staart..[/quote]
Onderzocht of gescand/foto's gemaakt?[/quote]

Ja alles waar ze aan twijfelde :')

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:52

chamion schreef:
Hier een manegepony die in de lease stond die na een daadwerkelijk probleem (hoefzweer) ook ging kreupelen terwijl er niks aan de hand was zolang er buiten werd gereden of gesprongen.
Na 2 maanden van aanpakken (en natuurlijk is die door de molen getrokken) is dit probleem opgelost.
Soms doet hij het nog als hij het werk saai vind.

Hij nam zijn ruiter echt in de maling. Toen er een meer gevorderd kind op ging probeerde hij het 2 rondjes en daarna was het opeens weg.

Wij dachten in eerste in stantie ook een hoefzweer maar onze dierenarts zei dat dat vooral op het harde goed te zien moet zijn hij is ook niet gevoelig op zn hoefjes. Bedankt voor je verhaal :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:56

InekeN schreef:
TS, wat de oorzaak ook is: een paard 'doet nooit alsof hij kreupel is'. Daar zijn ze simpelweg te dom voor.
Nou dat kunnen ze wel degelijk hoor... Als actie A reactie B geeft kunnen ze slim genoeg zijn om actie A te herhalen..

Dergelijke paarden zijn echter wel zeldzaam en je dient het altijd eerst lichamelijk te zoeken eer je zegt rij maar ff een tijdje door /door een ander.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:40

Jup, heb niet alles gelezen, maar mijn pony van vroeger écht wel! Dan ging ik rijdende weg naar les. Dan dacht meneer eerst oh leuk een buitenrit en dan zodra we dicht bij de bak kwamen waar we les hadden, ging hij kreupel lopen..
Enkel was hij niet zó slim.. als je nl omdraaide richting huis liep hij weer als een hoentje. Dus ik kwam dan met een 'kreupele' pony aan en als hij dan toch in de bak was, dan dacht hij waarschijnlijk hé verloren en liep hij wel goed..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:58

RRHeino schreef:
Jillsil schreef:

Leuk dat je met dit verhaal komt idd,voor ons is straks ook de vraag als hij het blijft doen hoever ga je door op medisch gebied als steeds nergens wat uit komt..het kost al met al een hoop geld en als er niks gevonden wordt kun je blijven zoeken maar anderzijds wil ik er zeker van zijn dat hij echt geen last heeft ergens van met rijden

Als je de basis dingen kunt afvinken op medisch gebied en op het tuig dan lijkt het mij geen bezwaar om eens door te pakken. Het paard waar ik het over heb had na 1 lesje door dat hij zijn goocheldoos ook bij de beginners wel in zijn stal kon laten staan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:05

Zelf heb ik het ook gehad met mijn merrie. Onbelast kon ze ook licht kreupel lopen en met zadel werd het erger. DA erbij niks gevonden, osteo erbij zat ze heel licht vast in de schoft, nieuw zadel laten aanmeten. Toen deed ze het nog wel, tot je haar even aan het werk zet en niks meer aan de hand. Twee keer en nooit meer gedaan.

Iedereen riep stoppen er is iets mis maar heb haar door de hele malle molen gehaald. Zelfde met de hond wel eens gehad, ging kreupelen als we lang gingen lopen. Maar zodra ze iets leuks zag kon het ineens wel.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:12

ik kan helaas geen antwoord geven specifiek wat er aan de hand is met jou pony maar ik heb wel even een ervaring op mij stal;
er stond een pony te koop die van de eigenaresse was, 's ochtends liep ze goed niks aan de hand vervolgens kwam er die middag een koper kijken. Ze ging spontaan kreupel lopen..koper niet opgestapt wel gelongeerd en liep inderdaad kreupel. Paard is op stal gezet en vervolgens heeft de eigenaresse aantal uurtjes later even gekeken hoe het ging, nou werkelijk niks aan de hand en kon ze zo weg rijden zonder problemen geen stapje verkeerd gezet! leek wel of de pony niet wilde dat degene haar zou kopen en daarom kreupel ging lopen.
In 1 van de eerste reacties zei iemand dat een paard niet kan doen alsof omdat ze daar te dom voor zijn, ik geloof dat persoonlijk niet helemaal. Sommige paarden weten hoe de paardenknoop los kan, stal open maken, rits dicht en open noem maar op. Dit kunnen ze neem ik aan niet als ze zo dom zouden zijn :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:40

Weet niet of t al geopperd of al getest is Door je DA maar hoe is je paard op de harde volte?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:52

Als een paard in de natuur laat zijn zwakheden toont in de kudde door te kreupelen en achter te blijven is het een dood paard...

Lijkt mij een oer instinct omdat vooral niet aan de buitenwereld te tonen...

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:54

Waar ik aan denk is de rug.. Kissing spines? Ik had een merrie waar je het ook alleen tijdens het rijden in de bak aan zag, dan liep ze kreupel. Longeren en buitenritten was er niks te zien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:58

Paard heeft toch een botsing met wen hek gehad? Helemaal uit het niet is het dan niet toch?
Het was verandering van ondergrond, misschien toch pijn en spanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:07

Een paard doet inderdaad niet alsof - dat impliceert namelijk dat hij eerst in jouw hoofd kijkt naar wat jij niet wil zien maar nog net wel accepteert, om vervolgens het gedrag dat jij niet wilde zien op zo'n manier na te bootsen dat hij daarmee iets gedaan krijgt wat jij oorspronkelijk niet wilde doen. Aan doen alsof gaat echt extreem veel hersenwerk en denken voor de ander/invullen vooraf!

Wat een paard wél kan - en heel goed - is leren. Het kan inderdaad zo zijn dat een paard leert dat als hij 1x bokt bij een onervaren ruiter (en alleen bij de onervarenen), hij de rest van het uur niet meer hoeft te lopen. Of als hij na een periode van kreupelheid zich weer eens verstapt, de ruiter er meteen af springt waardoor het paard leert: 'ha, zo hoef ik niet aan het werk!'.
Dat kun je natuurlijk allemaal fiksen door 'erdoorheen' te rijden, al het ongewenste gedrag af te straffen tot het paard niets meer tegen het rijden in durft te brengen, maar je kunt het ook omdraaien: waarom vindt je paard het rijden zo vervelend dat hij de meest rare dingen aangrijpt om niet meer te hoeven rijden? Waarom is hij op zoek naar manieren om te ruiter te stoppen? Ieder paard struikelt wel eens onder het zadel en elke ruiter springt er dan wel eens uit voorzorg af, maar er zijn maar een paar paarden die dat aangrijpen als manier om de ruiter systematisch te lozen.

In plaats van het gedrag weg te trainen (de symptomen) kun je je beter afvragen hoe je de oorzaak aan kunt pakken: namelijk dat het paard niet wil rijden. Dat kan liggen in de houding waarin hij gereden wordt (voorwaarts neerwaarts is voor veel jonge paarden ook juist funest voor de voorbenen), of er kan sprake zijn van pijn, overbelasting, sleur of noem maar op.

Het paard doet dus niet alsof: hij doet dat wat hij kan om de training te stoppen. Dan ligt het vervolgens aan de ruiter wat hij aanpakt; de symptomen of de oorzaak.
Voor degenen die liever aan de symptomen werken dan aan de oorzaak: het probleem blijft bij fysiek gezonde paarden vaak lang bestaan omdat ruiters er wel al dan niet grof 'doorheen' rijden en dus het slechte gedrag corrigeren, maar vergeten om het goede gedrag te belonen. In plaats daarvan rijden ze als het paard eenmaal lekker loopt nog fijn een uurtje door, 'want dan leert hij hoe het wel moet'. In plaats daarvan bevestig je je paard in het idee dat dit was wat hij niet wou. Dus áls je er al kiest om erdoorheen te rijden, stop dan zodra je paard rad loopt. Als het echt alleen een leerprobleem is, dan zal je paard al heel snel concluderen:
- kreupel lopen = doorwerken
- goed lopen = mogen stoppen met werk
En dan loopt hij al snel vanaf het begin goed. Maar goed, om er zeker van te zijn dat je paard het alleen last heeft van verkeerd aangeleerd gedrag en niet van pijn, moet je wel heel zeker zijn...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:24

Paarden kunnen absoluut cue's aanleren. Als jij precies stopt als paard zus of zo doet, denkt het dat dat het antwoord is op de vraag. Hiermee kun je juist van alles en nog wat aanleren. Dit is echter steeds hetzelfde gedrag...zowel positief als negatief gedrag leer je hiermee aan.

In dit geval denk ik zeker dat het niet 'doen alsof' is, het is maar de vraag of een paard 'doen alsof' kan in de zin als dat wij als mensen dat kunnen. Onder het zadel is totaal iets anders dan aan de hand of longe, dus kan goed dat er iets niet goed zit wat onder het zadel duidelijker tevoorschijn komt. Ik zou een osteopaat erbij halen. En je zadel na laten kijken. Zeker niet erop als paard aangeeft dit niet te willen. Lijkt me duidelijk.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:56

Freya6 schreef:
Paarden kunnen absoluut cue's aanleren. Als jij precies stopt als paard zus of zo doet, denkt het dat dat het antwoord is op de vraag. Hiermee kun je juist van alles en nog wat aanleren. Dit is echter steeds hetzelfde gedrag...zowel positief als negatief gedrag leer je hiermee aan.

In dit geval denk ik zeker dat het niet 'doen alsof' is, het is maar de vraag of een paard 'doen alsof' kan in de zin als dat wij als mensen dat kunnen. Onder het zadel is totaal iets anders dan aan de hand of longe, dus kan goed dat er iets niet goed zit wat onder het zadel duidelijker tevoorschijn komt. Ik zou een osteopaat erbij halen. En je zadel na laten kijken. Zeker niet erop als paard aangeeft dit niet te willen. Lijkt me duidelijk.

Precies dit. Dus steeds dezelfde actie reactie en dat lijkt me hier niet het geval.

En daarbij als je denkt dat je paard zo doet om onder het werk in de bak uit te komen zou ik me maar eens achter m'n oren krabben over m'n rijden en manier van trainen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:07

Wij hadden vroeger een pony (25 jaar geleden) die met de fiets naar het land een kilometer verderop gebracht werd. Op de heenweg liep hij kreupel, dus maar weer mee naar huis, waar hij dan gewoon weer goed liep. Dier was heel slim, wilde niet weg van huis en ging bewust kreupel lopen. Het kan dus echt wel degelijk.