Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:25

anneliesdj schreef:
Je gaf zelf aan dat het kind 6 jaar was, die heeft niet het inschattingsvermogen om te zien wat er met jouw hond gebeurt en zeker niet als die tegelijk ook haar pony moet rijden en andere mensen in de gaten moet houden.

Maar als kind niet het inschattingsvermogen heeft om goed met een drukke, veranderende omgeving om te gaan, dan hoort ze daar toch ook niet op die manier te rijden?
Op 1.5 meter langs een hond rijden is niet heel handig, maar er zijn ook genoeg mensen en kinderen die bang zijn van paarden en een shetlander op 1.5 meter best spannend vinden. Ik vind dat dus, ongeacht de hond, idd best vlak langs iemand rijden en niet heel handig als dat door iemand gedaan wordt die zeker weten de situatie niet zo inschat.

Ik vind absoluut dat mensen hun hond onder controle moeten houden, en die op tijd bij zich moeten roepen en/of aanlijnen om bepaalde situaties te voorkomen, maar dat geldt imo net zo goed andersom.
Een kind wat bepaalde dingen niet in kan schatten, en te jong is of niet goed genoeg kan rijden om haar pony in de meeste gevallen onder controle te houden, hoort niet los op een pony in een openbaar gebied rond te rijden.

Een hond die niet goed luistert hou je aangelijnd of neem je uberhaupt niet mee naar zo'n plek, een paard wat niet goed onder controle is hoort daar ook niet thuis. Een hond waarvan je niet weet hoe die op paarden reageert hou je daar uit de buurt, en een paard waarvan je niet weet hoe die op honden reageert ga je neem ik aan niet zomaar in een losloopgebied mee rijden.

Ik vind dus in dit geval zowel de hondeneigenaren (hond op tijd terugroepen) als de vader (kind los op pony laten rijden in ongeschikte situatie) fout. Maar ik vind het vooral sneu voor het meisje. Die heeft nu een nare ervaring die totaal niet nodig was geweest, en ik hoop dat ze er verder geen angst aan overhoudt.

anneliesdj

Re: Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:54

Is het ook niet handig op 1,5 meter langs een andere hond te passeren met je hond? Of op 1,5 meter langs kinderen te passeren met je hond? Of op 1,5 meter langs een auto te fietsen?
Ik vind het vrij onzinnig om daar de ruiter de schuld te geven van het feit dat jouw hond uit z'n plaat gaat van een paard. Pony reageerde er ook niet op dus was verder niets aan de hand, vind het dus ook niet onverantwoordelijk.
Klein beetje begrip en verdraagzaamheid mogen we wel hebben naar elkaar hoor.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:15

Een auto en een fietser lijkt me een vrij onzinnige vergelijking. Dat zijn geen dieren die zelfstandig een onverwachte beweging kunnen maken of zomaar van elkaar schrikken.
Overigens, als er ruimte is zal ik idd niet zo dicht langs een andere hond of kinderen lopen met mijn honden, en als die ruimte er niet is zijn ze zeer kort aangelijnd. Er zijn hier veel kinderen in de buurt bang voor honden, dus waarom zou ik daar geen rekening mee houden als ik dat wel kan? Naar mijn mening is dat begrip hebben voor anderen.

Maar je gaat totaal niet in op de rest van mijn post en het kunnen inschatten van situaties.
Ik vind begrip en verdraagzaamheid 2 kanten opgaan. Hondeneigenaar hoort op zijn hond te letten en te zorgen dat die niet voor problemen zorgt, en een ruiter hoort zijn paard onder controle te houden. Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren, het gaat om dieren, geen robot. En dan los je dat hopelijk netjes op van beide kanten.
Maar om te beginnen zou je wel uit moeten kunnen gaan van een veilige situatie. Waarom moet er alle begrip zijn voor een jong kind op een pony op een druk strand, maar niet voor mensen met honden of angstige kinderen op datzelfde strand?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:18

Een beetje communiceren is tegenwoordig ook geen overbodige luxe.

Ik liep laatst met de honden op het strand toen er 2 paarden recht op ons af kwamen. Ik riep de honden al bij me, maar liet ze los lopen.
1 van de ruiters vroeg een beetje aarzelend: "Gaat dat wel goed?"
Dus ik zeg: "Wat ons betreft wel, maar ik hou ze wel even vast".

Als de ruiter niks had gezegd, had ik ze gewoon los laten lopen. Wetend dat ze bij me zouden blijven. Maar omdat ze toch wat onzeker waren over de honden en ze dat kenbaar maakte, heb ik ze vast gehouden.

Het is rekening houden met elkaar. Zeker op een openbaar iets als het strand.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 11:03

HorseTopShop schreef:
Een beetje communiceren is tegenwoordig ook geen overbodige luxe.

Ik liep laatst met de honden op het strand toen er 2 paarden recht op ons af kwamen. Ik riep de honden al bij me, maar liet ze los lopen.
1 van de ruiters vroeg een beetje aarzelend: "Gaat dat wel goed?"
Dus ik zeg: "Wat ons betreft wel, maar ik hou ze wel even vast".

Als de ruiter niks had gezegd, had ik ze gewoon los laten lopen. Wetend dat ze bij me zouden blijven. Maar omdat ze toch wat onzeker waren over de honden en ze dat kenbaar maakte, heb ik ze vast gehouden.

Het is rekening houden met elkaar. Zeker op een openbaar iets als het strand.

Precies, mijn eigen honden pak ik ook niet vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:16

Ben het er mee eens dat voor de veiligheid, zeker bij een jong kind in drukke situatie, een touwtje verstandig is.
Die hoeft niet eens altijd vast te zitten, maar gewoon voor de zekerheid.
Sterker nog, toen mijn bijrijdster van 22 voor het eerst met 1 van onze pony's weg ging, nam ze ook iemand op de fiets met een touwtje mee.

Wel ben ik van mening dat dit gebrek aan opvoeding niet aan het kind te wijten is, maar 100% aan de ouders.
En moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook vanalles heb gedaan wat achteraf (jaren later) erg onverantwoord was. :o
Zonder cap met alleen een halstertje in galop door de berm, shortcut over een ijzerdraadje en vervolgens een hoef op je buik krijgen. :')
Ben er wel sterker van geworden! Maar voor zover ik weet heb ik nooit andere mensen in gevaar gebracht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:20

Vind het ook wel verstandig in drukke situaties een touwtje. Aan de andere kant: in de o.p. staat dat een kind een pony in blinde paniek niet kan houden, zijn maar weinig volwassenen die een paard in blinde paniek wel kunnen houden. Een zeker risico is er altijd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:24

In België (Wallonië) is het verplicht om kinderen onder de 12 jaar aan een touw mee te hebben. Vanaf 12 mogen ze los van het touw, maar moet er een volwassene van minstens 21 jaar bij zijn. Vanaf 14 mag je alleen de straat op.
Ik ben ook van mening dat je onder de 12 jaar nog te jong bent om bepaalde verkeerssituaties in de schatten of ten alle tijden correct te handelen, heb vaak genoeg jonge meiden hier in de buurt gezien met hun ponies zonder cap, die soms toch wel roekeloos gedrag vertonen. Van op het asfalt galopperen tot op een voetbalveld gaan crossen 8)7

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:27

Ik zelf ben ook begonnen, los door de weide en de polder het beestje was 30 en liep op zijn eigen tempo altijd de zefde route.(zonder begeleiding ik was toen ook slechts 9)...achteraf levens gevaarlijk! maar er is echt nooit iets gebeurd.
Bij mijn eigen kindje doe ik het wel gewoon vast! het is een lief beestje en 22jr dus echt niet wild meer.
en zo kun je ze goed bij brengen waarom ze moeten stoppen en opletten.

overgens zit een ongelukje in een klein hoekje gisteren gebeurd ....de pony schudde zich uit en pardoes gleed mijn kindje naar beneden..... ze had niets alleen de schrik maar ik was blij dat ik er bij was om haar op te vangen!
het beestje deed niets verkeerd en was zich van geen kwaad bewust, je bent als ouder verplicht om je kind te begeleiden....stel dat dat vergeef je jezelf nooit!

vast tot ze echt wel een jaar of 10 zijn, en dan nog gewoon mee.... ook dat is opvoeden!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:31

Ik denk dat hier meerdere factoren meespelen.
1: een jong kind
2: een onwetende vader
3: een shetlander die de zee ziet
4: hondeneigenaren die niet allemaal op de hoogte zijn van paarden/angsten/honden

WIJ paarden eigenaren weten wat er kan gebeuren met loslopende honden en paarden maar veel mensen weten dat niet
Kunnen zij niets aan doen want ZIJ hebben net zoveel recht om met hun honden op een strand te lopen als dat een paard en ruiter dat hebben.
Honden mensen gaan naar het strand om de honden even lekker uit te laten razen dus die denken niet aan een kind en shetlander die niet onder de supervisie van een verantwoorde ouder staat.

Helaas is dat zo, zielig voor dat kind, maar dan hoop je ook dat zo'n ouder de volgende keer wel zijn verstand gebruikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:37

Ik vraag me af waar sommigen de regelgeving vandaan halen dat in België kinderen onder de 12 jaar alleen aan een touwtje naar buiten mogen?

De Belgische wetgeving is als volgt:
vanaf 12 jaar, mits begeleid door persoon van minstens 21 jaar (waarbij begeleid niet gelijk staat met vasthouden aan een touw);
vanaf 14 jaar, alleen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:55

Gini schreef:
Ik vraag me af waar sommigen de regelgeving vandaan halen dat in België kinderen onder de 12 jaar alleen aan een touwtje naar buiten mogen?

De Belgische wetgeving is als volgt:
vanaf 12 jaar, mits begeleid door persoon van minstens 21 jaar (waarbij begeleid niet gelijk staat met vasthouden aan een touw);
vanaf 14 jaar, alleen.

De quote uit de wet is niet zo helder? Wat mag je nu precies vanaf 12 jaar begeleid en vanaf 14 jaar onbegeleid, een paard "besturen" lijkt me? Een ruiter jonger dan 12 jaar mag in principe alleen mee liften op een paard dat door een ander geleid wordt lijkt me dan, want hij/zij mag immers geen paard "besturen" in de openbare ruimte. In welke zin spreken deze regels tegen dat meneen paard waar een kind jonger dan 12 op zit moet vast houden?

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:59

ik vind dat een kind niet vast hoort. Natuurlijk moet het wel veilig zijn en de pony braaf. Het kind moet dan natuurlijk ook wel de regels kennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:31

Longe/touw op druk strand lijkt mij nu echt rampzalig. Bij problemen een paar meter strak gespannen touw + 200kg draaitol/sloopkogel aan het ene eind ... :n
En los daarvan is pony aan touw/longe enkel verstandig als de persoon die touwtje vast heeft en overwicht heeft op pony en precies weet hoe te reageren en dat liefst nog in goede samenwerking met de ruiter (net als 1e keren longe bij inrijden dus). Een leek dat touwtje vast laten houden is gevaarlijker dan gewoon los.

Hond dient onder apèl te staan of aan de lijn, niet alleen paarden of andere honden kunnen problemen geven, maar ook lang niet alle andere wandelaars zijn blij met loslopende hond dicht bij zich.

Zoals de meesten hier al aangeven ben ik ook van mening dat beide partijen hier fout zijn.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:55

(De sporen vind ik al een punt van discussie... :n )

Maar idd, een lijntje maakt in dit geval het verschil.

maar sommige mensen mogen best hun honden leren bij het baasje te blijven, los of niet

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:20

Jonge Ruiters' langs de weg, op het strand.... Ze horen in mijn ogen onder begeleiding. Je kunt ze als deelnemer aan het "verkeer" niet verantwoordelijk houden voor hun acties. Ouders brengen hun kroost veelal met de auto naar school of begeleidt op de fiets. Op een pony moeten ze ineens zelf beslissen wat goede keuzes zijn?
Veelal is dat jonge grut ook nog overmant door hun stoere gevoel.... Laatst kwam ik, terwijl ik met mijn paard aan het rijden was, ook een meisje tegen op een shetje. Ze galoppeerde me vrolijk tegemoet. Toen ik haar vroeg om even te gaan stappen, kreeg ik een grote bek.... "Dat ik niet buiten moest rijden, als ik niet kon rijden". ( nu rijd ik pas 42 jaar, dus zo heel veel ervaring heb ik niet).
Tja... Het gevoel onaantastbaar te zijn, en dat de wereld maar rekening met jou moet houden.... Hebben veel mensen als ze op een paard zitten, ook volwassene.
Het zou fijn zijn als alles en iedereen een beetje rekening houdt met elkaar, maar iemand die geen paarden kenner is... Kun je niet kwalijk nemen, dat hij met zijn hond de situatie niet overziet.

Als ik een loslopende hond zie, ga ik stappen.... Stop zelfs even, zodat de eigenaar hem evt kan aanlijnen.
Zelf heb ik ook een hond.... Weet als ze nu eenmaal iets zien, gaan....en niet meer luisteren, hoe goed ook onder apel.

Laatst ook een man met een herder, die hond volgde mij tot drie keer toe.... Omdat de man steeds opnieuw zijn hond te vroeg los maakte. Uiteindelijk maar gestopt, want baas en hond waren bijna een kilometer uit elkaar. Tuurlijk had ik door kunnen rijden, maar was bang dat het dier onder een auto zou komen, dat verdiend de hond ook niet. En ja, het is vervelend.... Maar dat noem ik rekening houden met elkaar....en hou het zo ook veilig voor mezelf.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:14

Ik vind het knap hoe je dat aanpakt/aan hebt gepakt, Monmaster. En ook dat je dat meisje aansprak op haar gedrag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:35

Tja ik vind ook dat van beiden wat te zeggen is.
Ik heb zelf 2 dochters van 5 en 8 en ik zou beide niet zonder lijn laten rijden op het strand. Puur voor hun eigen veiligheid en mijn geruststelling.
In die zin snap ik niet dat dat meisje los reed. Natuurlijk is het afhankelijk van de mate van ervaring, maar over het algemeen zijn 6 jarige ruitertjes allemaal nog beginnertjes.

Aan de andere kant snap ik niet dat jouw vriendin in die drukte haar hond heeft losgelaten, wetende dat hij achter paarden aan gaat. Je geeft aan dat jullie er een weekend waren en vrijdag en zaterdag rustig waren. Dan had ik er voor gekozen die hond zondag aangelijnd te houden.
Wat als jullie die pony niet gezien hadden en haar hond was er achter aan gegaan?

Ik vind het een kwestie van rekening met elkaar houden. Laatst liep ik met mijn dochters op het strand. Tussen mij en mijn dochters was een afstand van zo'n 8 meter. Ineens komen er twee meiden van +/- 17/18 jaar aan en passeren ze tussen mij en mijn kinderen door in volle galop.
Ik was gewoon zelf wat overdonderd en zij waren al meters verderop dus ik heb er niets van kunnen zeggen. Maar jeej wat was dat onverantwoord.

Als ruiter houd je rekening met andere mensen en die passeer je zeer ruim en gewoon in stap. Helemaal bij kleine kinderen omdat je niet weet hoe zij reageren.
In dit geval kun je het het meisje niet kwalijk nemen dat zij jullie kort passeerde. Ik vind het aan de ouder om dit te voorkomen en het kind te leren dat ze altijd zeer ruim moeten passeren.

Als ouder leer je je kinderen niet op vreemde honden en paarden/pony's af te rennen. En ik vind het de verantwoording van de ouder om een jong kind aan de lijn te houden als het op zijn pony op het strand rijd. Hier buiten op de weg hangt er altijd een longeerlijn aan als mijn dochter op haar shet rijdt.
Ik moet er niet aan denken dat onze oh zo brave pony toch even buiten op de weg schrikt en een sprintje trekt met mijn dochter er op.

Als hondeneigenaar let je er op dat je hond niet zomaar naar andere mensen en kinderen rent. Wie weet zijn ze er bang van o.i.d. En ook lijn je ze aan als je een paard aan ziet komen. Tenzij je echt zeker weet dat je hond hier niet van opkijkt. Maar ook dan zou ik mijn hond even bij me roepen.
Als je weet dat je hond achter pony's aan gaat of continue naar mensen rent houd je hem aan de lijn als het druk is. Ik zou het risico niet willen lopen dat ik een pony net iets later zie dan mijn hond en de hond er dus achteraan gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:45

Sorry, maar ik moet hier wel om lachen.

Die vader ging af zeg, wat een blunder.
Die wil zeker de blits maken van kijk mij eens!
Mijn dochtertje kan goed rijden op haar pony.............en met sporen en al erop en eraan.
En dan ook niet gaan corrigeren als dochterliefje iets doet wat niet beleefd is... zegt meer dan genoeg.

Alleen voor het kindje zelf wel erg sneu en de Shetlander..........komt goed hoor, het zijn sterke diertjes en die zijn vrij zelfstandig.

Maar helaas erg dom en onverantwoordelijk van die vader, ik vind ook dat het aan de lijn hoort, zoiets laat je niet los en zelfstandig rondsturen, het is een kind van 6 jaar ongeveer en dat kan gewoon niet.
Dat doen ze maar in de bak.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:54

ik vraag me af wat jij kinderen noemt?

onder de 10 jaar? onder de 12 jaar? of toch nog onder de 18?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:04

Snollygoster schreef:
In België (Wallonië) is het verplicht om kinderen onder de 12 jaar aan een touw mee te hebben. Vanaf 12 mogen ze los van het touw, maar moet er een volwassene van minstens 21 jaar bij zijn. Vanaf 14 mag je alleen de straat op.

Kinderen aan een touw? Heb ik altijd al een goed idee gevonden! Mogen ze wel loslopen in winkels en restaurants daar? Of mogen ze daar überhaupt niet naar binnen? :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:14

sorry ts, maar ik ben het niet met je eens. longe is levensgevaarlijk. kort touwtje of gewoon bij het hoofd lopen had wel gemoeten ( zodat je teugels kan pakken en beest een bocht om kan sleuren.. )
maar honden moeten die altijd maar achter paarden aan gaan wat dan leuk en onschuldig is #@($*#@$ -:(- laatst hing ik ook bijna in de bomen omdat zo'n rot keffertje in de staart!!! van mijn pony hing.. nou rust terug gekeerd komt dat beest weer... gelukkig heeft die pony nog soort van sokken. ja die pony ging aan de ren, vind je t gek? had ik dan maar aangelijnd moeten zijn? kom nou.. dan was er iemand waterskieeend achteraan gegaan of had aan t begin al met lege handen en wat brandwonden gestaan.
1,5 meter is een meer dan fatsoenlijke afstand, hoe moet je anders met je hond naar het bos? die paden zijn niet eens 1,5 meter. Dat is echt een probleem van niets maken en het kind dan onopgevoed noemen daar kan je helemaal niet over oordelen.
sneu voor het meisje maar totaal onverantwoord van de honden eigenaren en de vader! niet dat meisje ... dat ie niet naast het hoofd liep maar erachteraan sjokte.
mensen moeten hun rot honden eens gewoon bij zich houden

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:31

HorseTopShop schreef:
Of dit nou een kind van 6 was of een volwassene van 60. De honden/eigenaren waren fout.

ik ben ook een keer van mijn paard gekletterd toen het aangevallen werd door een loslopende hond. Had iemand mijn paard dan ook maar aan een longe vast moeten houden?

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, tuurlijk ligt de verantwoordelijkheid deels bij de honden eigenaar maar als ik bij ons thuis kijk zijn er genoeg onverantwoordelijke ruiters. Bij ons is er een losloopgebied met een ruiterpad erdoor waar sommige ruiters even lekker overheen scheuren. Klopt, prachtig galoppad maar ohhh wat kan ik die mensen killen. In stap prima, hond doet niks maar een knetterhard galopperen.... Overal staat heel duidelijk aangegeven dat er honden loslopen. Uiteraard als de honden niet los mogen is het anders.

Vroeger toen ik klein was (een jaar of 7/8) ging ik ook vaak met een wat ouder vriendinnetje het bos op. Achteraf gezien was dit best gevaarlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:37

De ouders moeten weten wat hun kinderen wel of niet kunnen.

Deze kan waarschijnlijk prima los op het strand :D
Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:30

OMG!!! Haha! Hoe oud is die kabouter...