Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
germie schreef:Lijkt me geen verkeerd boek, maar eerst ben ik aan het sparen voor 'das springpferd' van Frits Thiedemann (wie het boek wil verkopen, zeg het maar) en dan voor 'das dressurpferd' van Harry Boldt en dan staat das gymnasium ook nog op het lijstje.
Maar les zul je moeten hebben,want dit hoofdstuk over de zit zegt eigenlijk nog niets. Pilaren en een goed geschoold paard dat de piaffe e.d. kan heb ik niet, ook niet de mogelijkheid om uberhaupt een keer op een zeer ver afgericht paard te zitten. Dat van die wervelkolom is wel waar, maar wanneer zit je in evenwicht?
Aimee schreef:Precies Lovely, met dat soort aanwijzingen kun je pas iets beginnen wanneer je weet wat ermee bedoeld wordt en daarbij kan een goede, geïllustreerde uitleg in een boek uitkomst bieden.
. Wat mij betreft vallen ze allemaal onder het kopje 'non-informatief'. Als ruiter had je waarschijnlijk toch al door dat ie niet meer aan het been was, niet licht genoeg en waarschijnlijk ook ronder had gemogen (discutabel), daar heb je geen instructeur voor nodig. Een beetje instructeur vangt de gebeurtenissen op en begrijpt dus ook wat er gebeurt
.Aimee schreef:Natuurlijk is het niet zo dat rijkunst zo uit een boek te leren is; slechts oefening baart kunst. Maar oefening zonder te weten waar het over gaat, zal zelden hetzelfde resultaat brengen als oefening met een gedegen theoretische kennis.
Lovely schreef:Als het goed is, heb ik m snel, verheug me er nu al op.

Lovely schreef:Met alleen een boek leer je niet paardrijden, maar het helpt wel om dingen beter te begrijpen. Als je in een boek duidelijk uitgebeeld ziet wat de bedoeling van iets is, dan kan dat 1000 keer bruikbaarder zijn dan een instructeur die maar roept 'hou um licht, hou um licht, aan je been, hou um aan je been, maak um rond, maak um rond'.
" Sprintje"]
[quote="Lovely schreef:Met alleen een boek leer je niet paardrijden, maar het helpt wel om dingen beter te begrijpen. Als je in een boek duidelijk uitgebeeld ziet wat de bedoeling van iets is, dan kan dat 1000 keer bruikbaarder zijn dan een instructeur die maar roept 'hou um licht, hou um licht, aan je been, hou um aan je been, maak um rond, maak um rond'.
"
Beter dan "ja, maar...." Betrapte mezelf er laatst op in een les... Ik begon met "Ja, maar.." ging over nageven oid.. betrapte mezelf en zei, "nee laat maar". "Je mag wel wat zeggen hoor", was het antwoord
.Lovely schreef:Met alleen een boek leer je niet paardrijden, maar het helpt wel om dingen beter te begrijpen. Als je in een boek duidelijk uitgebeeld ziet wat de bedoeling van iets is, dan kan dat 1000 keer bruikbaarder zijn dan een instructeur die maar roept 'hou um licht, hou um licht, aan je been, hou um aan je been, maak um rond, maak um rond'.
SuperPepeijn schreef:er zijn over geen enkel ander onderwerp zoveel boeken geschreven als over paardrijden. lees ze allemaal en het geeft geen garantie dat je het ook kan. het is leuk om eens je eigen situatie ermee te vergelijken, maar ik hecht duizend keer meer waarde aan fouten maken en er van leren (instructie), en dat is juist waar de theorie tekort schiet.
het is overigens "nageeflijkheid".
SuperPepeijn schreef:als ukkepuk van 13 zou ik geen verkleinwoord gebruiken voor iemand die een stuk ouder is, ook al kom je uit brugge. bovendien schrijf hem dan ook goed![]()
oorzaak-gevolg theorie is leuk. maar in de praktijk zal je zelf moeten nadenken.
,maar ja, er zijn natuurlijk mensen die denken dat ze alles zijn, maar ik heb meer levenservaring dan je denkt. Denk eerst na voordat je iemand beledigt die graag dressuur doet