Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 00:00

KellyR schreef:
Ik heb niks over stemhulpen gelezen en je hele houding? Wat doe jij eigenlijk als ze dat doet?
Longeer je haar normaal ook, hoe is ze op je stemhulpen?
Vaak is de eerste reactie bij geen controle stress en of schrik, hierdoor doen we dingen anders dan normaal. Probeer dus om je hoofd rustig te maken, jezelf zwaar te maken en terug te zitten en "hoo" te zeggen tegen haar. Probeer haar tevens terug te pakken naar een nagevelijke houding.
Blijf consequent en blijf volhouden.

En over je reactie op aeolusnr1, ze probeert alleen maar te zeggen dat jij wel met een hulpteugel buiten kan gaan blijven rijden, maar dat dit eigenlijk niet de bedoeling is.
Het is een manier om er iets in te krijgen, netzoals dat je eerst in het zadel hangt met zadelmak maken in plaats van er meteen op te springen. Na verloop van tijd moet jij op een normale manier op kunnen stappen zonder eerst te moeten hangen.
Hetzelfde geldt voor de hulpteugel, geen stop in galop? We oefenen de stop met deze hulp. Na verloop van tijd moet je deze hulp steeds meer loslaten en op den duur gewoon weg laten.

Ik longeer haar op zijn minst een keer per week en dan reageert ze goed op mijn stem hulpen ho is gewoon ho ook met het rijden alleen in die galop buiten niet als ze weg schiet.

Mijn reactie? Ik ben niet zo'n paniekerig persoon ik ga ook rustig zitten en zeg rustig ho maar ze blijft gaan.

Renskexb

Re: Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 00:09

Ik ga het gewoon proberen met de thiedeman en dan zie ik wel hoe ze reageert. Super bedankt voor de hulp en tips iedereen maar ik ga toch gewoon eerst de thiedeman proberen. Als ze daar slecht op reageert probeer ik wat anders maar na wat info opgezocht te hebben denk ik zelf toch dat de thiedeman de beste optie is voor ons samen. Is dit niet de juiste oplossing dan probeer ik wat anders.
Onwijs bedankt voor de hulp!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:29

Wil toch ook nog even reageren, denk dat een thiedeman zeker een tijdelijke hulp kan zijn, en misschien dat ze het daarna niet eens meer probeert, maar het kan ook dat ze er juist in gaat hangen en harder rennen... One rein stop en veel grondwerk/basistraining zijn hier toch vaak de sleutelwoorden. EN inderdaad anders voorlopig gewoon iedere buitenrit helemaal geen galop of maar 2-3 passen en dit dan ook echt een tijdje volhouden, en dan daarna weer eens een rustig galopje gaan proberen, en langzaam uitbreiden. Werkte hier ook heel goed voor een draver die direct vol gas ging in galop....

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 00:47

darkadia schreef:
Wil toch ook nog even reageren, denk dat een thiedeman zeker een tijdelijke hulp kan zijn, en misschien dat ze het daarna niet eens meer probeert, maar het kan ook dat ze er juist in gaat hangen en harder rennen... One rein stop en veel grondwerk/basistraining zijn hier toch vaak de sleutelwoorden. EN inderdaad anders voorlopig gewoon iedere buitenrit helemaal geen galop of maar 2-3 passen en dit dan ook echt een tijdje volhouden, en dan daarna weer eens een rustig galopje gaan proberen, en langzaam uitbreiden. Werkte hier ook heel goed voor een draver die direct vol gas ging in galop....

Ik vind de one rein stop geen doen op buitenrit eigenlijk als mijn paard in volle galop zit want dan vlieg ik er zo zelf naast..
en basis training en grondwerk doe ik al best veel..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:02

Bij een correcte one rein stop vlieg je er niet af. Het is NIET hetzelfde als je paard om trekken, wat veel mensen wel denken. Zou daar dus eens wat in verdiepen ;)
En mja, blijkbaar ergens niet genoeg. Enthousiast of niet, en paard mag NOOIT door je hulpen heen rennen en dat gebeurt nu wel.
Wat trouwens ook werkt om snelheid eruit te halen is gaan zigzaggen (mits het pad dat toe laat).

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 08:33

darkadia schreef:
Bij een correcte one rein stop vlieg je er niet af. Het is NIET hetzelfde als je paard om trekken, wat veel mensen wel denken. Zou daar dus eens wat in verdiepen ;)
En mja, blijkbaar ergens niet genoeg. Enthousiast of niet, en paard mag NOOIT door je hulpen heen rennen en dat gebeurt nu wel.
Wat trouwens ook werkt om snelheid eruit te halen is gaan zigzaggen (mits het pad dat toe laat).

Zigzaggen werkt helaas niet ze blijft heel hard gaan. Ik dacht ook ik rem haar op een tinker zijn billen maar dat werkte ook niet. Ik heb de one rein stop opgezocht en zie daar paarden die hun hoofd opzij doen en rondjes draaien?, maar als ze dat in het bos doet denk ik niet dat wij daar beide erg vrolijk van worden.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:08

Ik zal wel heel bokt over me heen krijgn maar goed ... Ga het toch zeggen.

Thiedeman of slofteugel kan helpen! En ik ben inderdaad van mening dat dat een tijdelijke oplossing moet zijn. Echter heb ik menig paard gereden die zonder moeite door rende..

Als de thiedeman of slof niet helpt en je wilt de one rein stop niet doen zou ik er een tijdje een scherper bit inhangen voor buiten. Vooral buiten is het erg gevaarlijk als je geen controle hebt over je paard. Stop is stop!

Heb menig paard gereden wat overal doorheen liep. Een paar keer een scherper bit erin en eens goed laten inwerken als ze er weer doorheen rent. Gemeen ja.. Zeer zeker. Maar in mijn ogen liever even gemeen dat ze het uit eindelijk begrijpt dan 100 verschillende hulpteugels moete blijven gebruiken en het paard loopt er nog door heen.

Bij de paarden die ik heb gereden werkte dit meestal goed. Na een tijdje terug het normale bitje in en bij de meeste geen problemen meer gehad..

Ik zal me voor bereiden op de reacties die ik nu ga krijgen...

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:07

Joliieeenn schreef:
Ik zal wel heel bokt over me heen krijgn maar goed ... Ga het toch zeggen.

Thiedeman of slofteugel kan helpen! En ik ben inderdaad van mening dat dat een tijdelijke oplossing moet zijn. Echter heb ik menig paard gereden die zonder moeite door rende..

Als de thiedeman of slof niet helpt en je wilt de one rein stop niet doen zou ik er een tijdje een scherper bit inhangen voor buiten. Vooral buiten is het erg gevaarlijk als je geen controle hebt over je paard. Stop is stop!

Heb menig paard gereden wat overal doorheen liep. Een paar keer een scherper bit erin en eens goed laten inwerken als ze er weer doorheen rent. Gemeen ja.. Zeer zeker. Maar in mijn ogen liever even gemeen dat ze het uit eindelijk begrijpt dan 100 verschillende hulpteugels moete blijven gebruiken en het paard loopt er nog door heen.

Bij de paarden die ik heb gereden werkte dit meestal goed. Na een tijdje terug het normale bitje in en bij de meeste geen problemen meer gehad..

Ik zal me voor bereiden op de reacties die ik nu ga krijgen...

Thanks haha!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:00

Ik ben niet perse tegen een Thieleman of slof, maar zeker een slof vind ik alleen thuis horen in ervaren handen.
Een scherper bitje kan in sommige gevallen ook goed werken, of bijv een kleine pelham, dat je de onderste teugel bij pakt wanneer nodig.
Wat betreft de one rein stop vind ik het stuk op paardnatuurlijk erg nuttig
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Het rondjes draaien wat jij beschrijft is de 'disengaging' van de achterhand. Een paard wat achter over moet stappen, kan geen snelheid meer maken en ook niet bokken. Maar dit moet wel eerst correct worden aangeleerd in de bak :) zelf iig heel goede ervaringen mee.

Wat misschien ook nog een optie is is om te kijken wat ze bij je instructeur bijv doet op buitenrit? (Er vanuit gaande dat jullie lessen samen).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:38

Je hebt hulp nodig, maar in mijn ogen niet van een hulpteugel of een scherper bit.
De hulp zou moeten komen van een goede instructeur (heel moeilijk te vinden).
Ik weet niet wat je in de bak van je paard vraagt, maar als hij alles doet wat je vraagt dan vraag je vast niet veel bijzonders en/of ben je heel snel tevreden. Ik zou de komende periode in een afgesloten ruimte werken aan gehoorzaamheid en aan handigheid van jouw kant, je schrijft immers zelf dat je vaak te laat bent met ingrijpen. Het wordt winter en de paarden in veel gevallen frisser, ik vind het persoonlijk onverantwoord dat je met je paard naar buiten gaat. Een leuke oefening vind ik zelf bijv. uitgestrekte galop op de lange zijde en daarna op de korte zijde een volte van 10 meter of een slangenvolte in galop waarbij je op het midden telkens een overgang maakt naar stap of halthouden.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:11

Ik vroeg niet om of ik hulp nodig heb van een instructeur ik vroeg om welke hulpteugel ik kan gebruiken. Want ik vraag zeker wel uit dagende dingen van haar maar buiten zijn veel paarden anders dan in de bak tsja buiten word ze nou een maal erg blij dat heeft niks te maken met dingen van dr vragen en snel tevreden zijn naar mijn mening. Ik ben er zeker van dat de rem erop zit maar dat ik met een losse teugel en n gewoon bitje niet duidelijk genoeg ben. En ik heb vaker gereden met thiedeman en met slof alleen vind ik persoonlijk de slof niet fijn. En ik weet dat ik haar in de bak voor elkaar heb . En zelfs met mn instructeur of wie dan ook doet ze het nog steeds. Nog maals bedankt ik ga kijken hoe ze reageert op een thiedeman werkt dit niet zoek ik een andere oplossing

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:13

En onhandig ben ik zeker niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:44

Ik ga helemaal mee met wat "GMekkes" ook al zei.
Je zegt dat het paard in de rijbak het heel goed doet en buiten geen of weinig rem meer heeft.
Sommige hulpteugels of bitten kunnen dit zeer zeker tijdelijk oplossen, maar dit maakt het dan enkel moeilijker om het nadien dan weer te geen verbeteren.
Hulpteugels en speciale bitten horen eigenlijk nooit thuis in het standaard rijden van een goed opgeleid paard, en is eigenlijk bedoelt om enkel door professionals gebruikt te worden.
Hieronder zeg je zelf dat je niet vroeg naar hulp van een instructeur, en je zegt er bij dat je zelf voldoende grondwerk doet en dat dit alles goed verloopt, bekijk jezelf dan eens veel beter, als er iets mis loopt dan moet je bijna altijd de schuld bij jezelf zoeken, dus hier is dat ook zo.
Zoek instructie die jou hierbij kan helpen.

Renskexb schreef:
Ik vroeg niet om of ik hulp nodig heb van een instructeur ik vroeg om welke hulpteugel ik kan gebruiken. Want ik vraag zeker wel uit dagende dingen van haar maar buiten zijn veel paarden anders dan in de bak tsja buiten word ze nou een maal erg blij dat heeft niks te maken met dingen van dr vragen en snel tevreden zijn naar mijn mening. Ik ben er zeker van dat de rem erop zit maar dat ik met een losse teugel en n gewoon bitje niet duidelijk genoeg ben. En ik heb vaker gereden met thiedeman en met slof alleen vind ik persoonlijk de slof niet fijn. En ik weet dat ik haar in de bak voor elkaar heb . En zelfs met mn instructeur of wie dan ook doet ze het nog steeds. Nog maals bedankt ik ga kijken hoe ze reageert op een thiedeman werkt dit niet zoek ik een andere oplossing

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:11

aeolusnr1 schreef:
Ik ga helemaal mee met wat "GMekkes" ook al zei.
Je zegt dat het paard in de rijbak het heel goed doet en buiten geen of weinig rem meer heeft.
Sommige hulpteugels of bitten kunnen dit zeer zeker tijdelijk oplossen, maar dit maakt het dan enkel moeilijker om het nadien dan weer te geen verbeteren.
Hulpteugels en speciale bitten horen eigenlijk nooit thuis in het standaard rijden van een goed opgeleid paard, en is eigenlijk bedoelt om enkel door professionals gebruikt te worden.
Hieronder zeg je zelf dat je niet vroeg naar hulp van een instructeur, en je zegt er bij dat je zelf voldoende grondwerk doet en dat dit alles goed verloopt, bekijk jezelf dan eens veel beter, als er iets mis loopt dan moet je bijna altijd de schuld bij jezelf zoeken, dus hier is dat ook zo.
Zoek instructie die jou hierbij kan helpen.

Renskexb schreef:

Ik heb een instructie die me helpt dus daar vroeg ik niet om en toch blijf ik bij de thiedeman omdat ik weet van mij en mijn paard dat het daar niet aan ligt en ik ken mij paard het beste en ik weet dat ze me vertrouwt. Dus hoef hier geen discussie over. De thiedeman heeft ook andere geholpen dus waarom zou het bij mij niet werken als het bij hun ook werkt. Behalve dat elk paard anders is maar ik weet dat het bij haar gehoorzaamheid in de bak zeker wel goed zit en buiten in stap en draf ook.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:14

Toch bedankt voor alle hulp en tips en etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:46

Renskexb schreef:
darkadia schreef:

Zigzaggen werkt helaas niet ze blijft heel hard gaan. Ik dacht ook ik rem haar op een tinker zijn billen maar dat werkte ook niet. Ik heb de one rein stop opgezocht en zie daar paarden die hun hoofd opzij doen en rondjes draaien?, maar als ze dat in het bos doet denk ik niet dat wij daar beide erg vrolijk van worden.

Die rondjes lukken ook op een bospad. Maar het is iets wat je eerst in stilstand, dan stap, dan draf en dan pas in galop er tot het reflex is (voor beide trouwens) in traint . Zonder voorbereidende training aan een paard dat al in volle galop zit gaan trekken is niet verstandig. Bij welke methode dan ook is het trouwens nogal essentieel dat je meteen bij de aanzet ingrijpt en niet pas na 6 passen en een verdriedubbeling van de snelheid. Hoe sneller je bent hoe minder lol ze er van heeft en hoe sneller het ophoudt.