Paard bokt alleen bij mij!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Paard bokt alleen bij mij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:48

En daarom zei ik al op pagina 1 een paard gaat nooit zomaar iets doen in dit geval bokken wat ze voorheen nooit deed..Als een paard zo omslaat in gedrag wil je paard je iets vertellen..
Goed dat je verder hebt gezocht en beetje sneu dat instructeur niet bedacht heeft dat een paard wat normaal evenwichtig is in gedrag en dan van t 1 op t andere moment ander gedrag laat zien er niet veel meer aan de hand moer zijn geweest..Heel sneu voor t paard.
Ik hoop dat er een passende oplossing voor jou en je paard komt! Nogmaals zoals ik al eerder piste mocht je weer mogen rijden oid schakel een goeie rechtrichtinstructeur in! De meeste mensen met deze achtergrond zien veel paarden met ks en hebben de know How Hoe zo' n paard weer op de rit te krijgen..
Heel veel Suc6!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:20

Hè bah, toch kissing spines dus.... en inderdaad zoals biscaya zegt en ik ook al zei in een eerdere post, een paard wat ineens gaat bokken daar is in bijna alle gevallen iets mee aan de hand. Daarom altijd eerst medisch laten onderzoeken. Helaas rijd 70% van de ruiters door met dit soort klachten en pakken het paard juist harder aan.
Inderdaad een goede rechtrichtinstructeur is heel belangrijk als je weer wil gaan rijden! Eigenlijk zou iedere ruiter les moeten krijgen van een rechtrichtinstructeur, dat zou een paard heel veel blessures schelen. Heel veel blessures ontstaan doordat een paard niet goed rechtgericht wordt gereden. Aangezien een paard niet gebouwd is om een mens te dragen gaat het al snel fout. Ook het feit dat paarden eigenlijk te vroeg bereden worden zorgt voor blessures. De groeischijven in de rug van een groot paard zoals een KWPN-er of een Fries zijn pas volledig gesloten als het paard 8 jaar oud is. Daarom is het heel belangrijk dat je een paard correct rijd (rechtgericht en met goed aangespannen buikspieren van het paard zodat het de rug bol maakt).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:26

bigone schreef:
Top, veel succes. Je mag best lief voor je paard zijn maar moet wel tegelijkertijd de baas zijn, dan komt het in omgang en rijden zover dat je inderdaad alleen maar lief hoeft te zijn.

Je moet een leider zijn- dan is er een wil om te volgen.
Een baas komt meer over als bazig en dan is het dus "moeten" ipv "willen".

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:09

Balen TS dat het toch kissing spines is.
Ik wil je veel sterkte en wijsheid toewensen.

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:41

Misschien heeft je paard ergens last van dat die daardoor zo doet. Ook kan het zijn dat zij strenger uitstraalt en jij wat minder. Ik zou hem na laten kijken bij een therapeut

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:06

Janiek_x schreef:
Misschien heeft je paard ergens last van dat die daardoor zo doet. Ook kan het zijn dat zij strenger uitstraalt en jij wat minder. Ik zou hem na laten kijken bij een therapeut

er is al een diagnose gesteld : kissing spines met botwoekering en botoplossing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:09

Ach wat sneu dit. Sterkte TS.
Zou je paard wel voor de wagen kunnen zonder dat ze pijn heeft? Anders is dat misschien ook nog een optie. Ditin het kader van meedenken TS en zonder dat ik me er mee wil bemoeien van wat het beste zou zijn voor je paard. Maar mennen kan ook leuk zijn en als jouw Fries zo braaf is, dan is dit misschien wel iets voor jullie twee. Tenminste als dat pijnvrij mogelijk is met deze rug. Dat weet ik dus niet.

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:20

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb vandaag nog even contact gehad met de dierenarts. Ik had toch nog veel vragen. We gaan nu eerst een aantal weken wachten hoe het medicijn (osphos) zijn werk gaat doen. Dan neem ik weer contact op met de dierenarts om te overleggen hoe het dan met haar gaat. En wat we kunnen gaan doen. Ik longeer haar nu wel zover mogelijk met dit weer. Wij kunnen namelijk alleen buiten longeren. Ik zal over een paar weken laten weten hoe het dan gaat. Spannend. Het lastige is wel dat mijn gevoel/intuïtie zegt dat het niet goedkomt. Maar misschien heeft mij gevoel geen gelijk. Dat hoop ik iig! Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:38

Madje1992 schreef:
ik volg je nu pas.
Wat vervelend dat KS de diagnose is. Echter kun je met aanpassingen best je paard weer rijden, ten minste volgens veel "alternatieve" trainers.
Ik ben me er zelf ook in aan het verdiepen omdat je het momenteel zoveel ziet.
Maar met behulp van de atletische rijkunst zou je ervoor kunnen zorgen dat het paard de rug beter gaat gebruiken en daardoor dus ook minder last van de KS krijgt. Maar misschien dat je daar nog naar kunt kijken?

Ik snap dat het lastig voor je is om te kijken of ze pijnvrij is. Vooral bij paarden die hard voor zichzelf zijn is dat er lastig.
Heel veel succes!!!

Voor de mensen die interesse hebben Monique de rijk geeft 20 januari een gratis webinar over ks..Zie www.atletischerijkunst.nl daar kun je je aanmelden.

sweetjuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:20

ojee wat erg zeg! ik hoop heel erg dat het goed komt! ik duim voor jullie!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:34

Mausvg schreef:
Ik ga het toch even opnemen voor mij instructeur... Het is niet zo dag mijn paard helemaal in elkaar gemept werd door mijn instructeur, 2 forse tikken en dan liep ze weer. Ze is alleen niet gewend om met de zweep geslagen te worden. Ze wordt vaak zonder zweep gereden en is niet gewend om een behoorlijke knal te krijgen. Ze heeft waarschijnlijk veel ontzag voor de zweep. Daarnaast weegt mijn instructeur bijna niets, daar kan dus ook verschil zijn in de pijn die ze voelt bij mij. Maar al met al ben ik blij met een diagnose en op naar herstel!!

Fijn dat je naar de kliniek ben gegaan,
Maar ik kom toch even terug bij je instructrice, die is dus niet kundig genoeg om te zien dat het paard ergens last van heeft en aangeeft dat er wat is,zonder pardon een paar meppen met de zweep geeft aan een dier die duidelijk aangeeft dat er wel degelijk wat is,dat zou elke goeie instructrice toch moeten weten , een paard bokt echt niet zomaar en dat het stopt met bokken als het een paar tikken krijgt is instinct , dat heet overleven bij paarden je pijn niet laten zien anders word je opgegeten, dus het is heel normaal dat een paard stopt met zijn gedrag als ze op hun donder krijgen, maar dat betekent niet dat ze geen pijn meer hebben, dat betekent dat ze overleven, helaas word er al gauw gezegd hij is aan het klote maar is dat wel zo??
Als jou instructrice meer van paarden gedrag zou weten zou je miss al eerder bij de kliniek aan geklopt hebben !!

Mausvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 11:50

Hallo allemaal,

Hier de laatste update van mij. Helaas heb ik in overleg met de dierenarts moeten besluiten haar in te laten slapen. Ze werd steeds agressiever en chagrijniger. Zowel tegen mij al algemeen in de wei. Ze had te veel pijn om ermee door te gaan...

Heel verdrietig, maar wel de beste keuze in deze situatie. Ik weet nu zeker dat ze geen pijn meer heeft.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:59

Oh wat vreselijk.. Ik heb net pas je hele topic gelezen. Zo blijkt maar weer dat je het beste het zekere voor het onzekere kunt nemen als je paard opeens ander gedrag vertoont. Heel veel sterkte! :(:)

Princess34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:06

Lieve Mausvg,

Wat was dit een moeilijke beslissing voor jullie.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat dit de beste beslissing was voor je prachtige dame. Ze heeft zich heel lang groot gehouden, maar nu was de grens bereikt. En je weet nu inderdaad zeker dat ze geen pijn meer heeft, dat was het laatste wat je nog voor haar kon doen.
Heel veel sterkte! |(

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:07

Ach jeetje :( had in het heel begin je topic gelezen en dan nu dit! Heel erg veel sterkte ts wel het beste voor je paardje!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:14

midgie schreef:
Fijn dat je naar de kliniek ben gegaan,
Maar ik kom toch even terug bij je instructrice, die is dus niet kundig genoeg om te zien dat het paard ergens last van heeft en aangeeft dat er wat is,zonder pardon een paar meppen met de zweep geeft aan een dier die duidelijk aangeeft dat er wel degelijk wat is,dat zou elke goeie instructrice toch moeten weten , een paard bokt echt niet zomaar en dat het stopt met bokken als het een paar tikken krijgt is instinct , dat heet overleven bij paarden je pijn niet laten zien anders word je opgegeten, dus het is heel normaal dat een paard stopt met zijn gedrag als ze op hun donder krijgen, maar dat betekent niet dat ze geen pijn meer hebben, dat betekent dat ze overleven, helaas word er al gauw gezegd hij is aan het klote maar is dat wel zo??
Als jou instructrice meer van paarden gedrag zou weten zou je miss al eerder bij de kliniek aan geklopt hebben !!

En als ze Röntgenogen had ook.
Kom op, wat een gezeik. Als een paard ineens wat gaat bokken en maar bij één persoon die zelf toe geeft wat bang te zijn is het niet heel onlogisch dat ze aan kloten denkt. Wat een perfecte bokkertjes hebben we toch weer in dit topic. :) Ze heeft 'm niet in elkaar geramd maar een tik of twee gegeven.

Ts; heel jammer van de afloop, ik hoopte doorheen het topic op beter nieuws maar helaas.... Sterke, moedige beslissing die je genomen hebt. Veel sterkte met het verwerken!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:39

Lieve TS, wat een naar vervolg van je verhaal! Jeetje ik hoopte echt dat jullie verder konden gaan. Wel heel sterk dat je deze beslissing hebt gemaakt, ik heb daar bewondering voor! Ik hoop dat je toch nog kan genieten van elkaar. Heel veel sterkte Y;(

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:27

ohh jeetje wat vervelend!!! Heel veel sterkte TS!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:34

Ik heb nog niet alles gelezen, maar van wat ik van je eerste posts vooral zie is dat ze waarschijnlijk toch een probleem in haar rug heeft, zeker als het alleen linksom gebeurt, dan lijkt het mij een vrij duidelijke aanwijzing van mogelijke scheefheid en dan is rechtrichten een goede manier van rijden. Van jouw instructrice zou ik trouwens niet geheel blij worden, ik word altijd een beetje naar van die mensen die maar zeggen dat je ze aan moet pakken en ze aan het uitproberen zijn, als ze zo duidelijk een signaal geven dan is er meer aan de hand lijkt me.

*edit* oh.. ik zie nu de rest van de posts, wat sneu :(:).. heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:50

Wat een naar einde! Bah.

Toch complimenten TS, dat je zo goed voor haar gezorgd hebt, door wel naar de dierenarts te gaan en door te aandringen op rugfotos. Het is verschrikkelijk om een paard te laten gaan, maar doordat jij zo goed hebt gehandeld heb je je paard wel heel veel pijn bespaard. Anders zou ze nu misschien nog gereden worden en afgestraft worden op pijnsignalen.

Je hebt goed gehandeld. Ze had teveel pijn had om verder te gaan. Je hebt de juiste beslissing voor haar genomen. Nu heeft ze geen pijn meer.

Heel veel sterkte.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:06

Heel veel sterkte met het verlies van je paard.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:40

Heel veel sterkte met je verlies!

Veiligheid voor iedereen mens en paard is echt heel belangrijk.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:56

Heel veel sterkte TS, je hebt de beste beslissing genomen, in het belang van je paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:04

Maus, sterkte.. goed dat je naar de kliniek bent geweest, wel heel sneu dat er voor je paard niets meer te doen was. Ze heeft nu in ieder geval geen pijn meer.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:20

Heel veel sterkte! Ze heeft nu inderdaad geen pijn meer.

Je hebt als baas het maximale gedaan om je paard de juiste verzorging te bieden en dat moet je in je achterhoofd houden. Probeer met een lach terug te denken aan alle mooie momenten met je paard.