Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:56

Ayasha schreef:
Ik ben helemaal tegenstrijdig. Loopt ie goed is het "hij liep zo fijn en hij was zo flink" en loopt ie slecht is het "ik zat te klommelen en daar en daar was ik te laat/vroeg/verloor ik mijn balans" _O-
Desalniettemin omschrijf ik mijn topics ook als zijnde "hier doet ie dit" (denk ik, is alweer even geleden dat ik nog eentje opende).
Maar dat zegt dus geen *** over hoe ik er (on)bewust tegenover sta. :')

Haha, dat herken ik heel goed. Ik stap regelmatig af met een slecht gevoel over mezelf. Ik ben niet snel tevreden over mezelf. Ik was pas blij dat toen ik weer eens liep te mopperen op mezelf, mijn 'instructrice' zei dat iets ook een moeilijk stuk was bij mijn pony en ik minder kritisch op mezelf moest zijn.

Sheran

Re: Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:23

Maar als je al wéét waar het bij jezelf fout gaat en waarom je paard niet zo lekker loopt, waarom open je dan nog een topic?

Tenzij je over die punten geen tips wil krijgen natuurlijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:36

Soms heb ik het idee dat er ook topics op HAW worden geopend om juist complimenten te krijgen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:44

Maar als ik ergens bij zou zetten "Hier mag ie nog iets meer zakken" bedoel ik niet dat ie uitzichzelf alles gaat oplossen. Dan moet ik iets gaan doen waardoor paardlief meer gaat zakken.
Ik vat zulke zinnen nooit op als paard zijn fout, maar meer als constatering wat paardje moet doen en waar de ruiter dus aan moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:22

Even over iets wat hier een paar keer wordt aangehaald: namelijk dat vertellen wat het paard anders moet doen een feit/constatering is, en wat de ruiter zelf anders zou moeten doen slechts een van de mogelijke oorzaken is en ook een die niet altijd zichtbaar is.
Is dat wel zo?
Als ik rijfoto's voorbij zie komen waarbij bij elke foto aangegeven wordt wat het paard verkeerd doet/anders zou moeten doen, dan is over het algemeen ook behoorlijk duidelijk op welke manieren de ruiter verkeerd zit en wat deze anders zou moeten doen.
Toch kiest de ruiter ervoor om de fouten vanuit het paard te beschrijven, terwijl de fouten van de ruiter net zo zichtbaar zijn. Waarom is het dan logischer om te schrijven 'mijn paard loopt hier te diep', dan 'ik zet mijn handen hier weer vast tegen mijn knie'? Dat is iets wat ik niet begrijp - en alhelemaal niet als je het bekijkt vanuit de leerpsychologie/neuro linguistisch programmeren. Beide probleemgebieden zijn even zichtbaar, maar toch kiest het merendeel van de ruiters ervoor om alleen de zichtbare problemen van het paard te benoemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:38

Maar xyzutu, als je dat als ruiter zelf dus ziet, moet je er iets aan doen en hoef je geen topic te openen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:09

xyzutu2 schreef:
Even over iets wat hier een paar keer wordt aangehaald: namelijk dat vertellen wat het paard anders moet doen een feit/constatering is, en wat de ruiter zelf anders zou moeten doen slechts een van de mogelijke oorzaken is en ook een die niet altijd zichtbaar is.
Is dat wel zo?
Als ik rijfoto's voorbij zie komen waarbij bij elke foto aangegeven wordt wat het paard verkeerd doet/anders zou moeten doen, dan is over het algemeen ook behoorlijk duidelijk op welke manieren de ruiter verkeerd zit en wat deze anders zou moeten doen.
Toch kiest de ruiter ervoor om de fouten vanuit het paard te beschrijven, terwijl de fouten van de ruiter net zo zichtbaar zijn. Waarom is het dan logischer om te schrijven 'mijn paard loopt hier te diep', dan 'ik zet mijn handen hier weer vast tegen mijn knie'? Dat is iets wat ik niet begrijp - en alhelemaal niet als je het bekijkt vanuit de leerpsychologie/neuro linguistisch programmeren. Beide probleemgebieden zijn even zichtbaar, maar toch kiest het merendeel van de ruiters ervoor om alleen de zichtbare problemen van het paard te benoemen.

Nou de oorzaak is mi vaak het duidelijkst zichtbaar vlak voor de fout, dus niet op de foto zelf. Sws is niet alles te zien op een foto.

De fototopics die ik tegenkomen daar staat een enkele keer een beschrijving per foto bij. Werkpunten van de ruiter staan vaak in de tekst zelf.

Maar zo vaak kom ik niet in fototopics eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:11

Sheran schreef:
Maar xyzutu, als je dat als ruiter zelf dus ziet, moet je er iets aan doen en hoef je geen topic te openen.

Dus dan zeg je in feite dat iedereen die wel een topic opent en aangeeft wat het paard anders moet doen, niet beseft dat de fout vanuit zijn/haar houding/zit voortkomt?
Dat is waar dit topic om draait: dat mensen eindeloos beschrijven wat het paard fout doet, en het besef missen dat de fout zichtbaar bij hen zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:30

xyzutu2 schreef:
Sheran schreef:

Dus dan zeg je in feite dat iedereen die wel een topic opent en aangeeft wat het paard anders moet doen, niet beseft dat de fout vanuit zijn/haar houding/zit voortkomt?
Dat is waar dit topic om draait: dat mensen eindeloos beschrijven wat het paard fout doet, en het besef missen dat de fout zichtbaar bij hen zit.

Nee, ik denk wel dat mensen het beseffen! Maar waar het dan precies aan ligt weten ze niet, dus dan kun je het toch ook niet benoemen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:40

Ts hetgeen wat jij wilt dat mensen zeggen, is juist wat veel van die mensen bedoelen.. :+ Ze typen echter alleen de constatering en niet de uitleg erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:45

Maar 'Zoals je ziet zit ik hier scheef/hang erg voorover/heb mijn handen te hoog/laag' is ook een constatering.
Mijn vraag is: waarom kiezen ze dan voor de constatering 'mijn paard loopt hier scheef/zet zich vast'?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:47

xyzutu2 schreef:
Maar 'Zoals je ziet zit ik hier scheef/hang erg voorover/heb mijn handen te hoog/laag' is ook een constatering.
Mijn vraag is: waarom kiezen ze dan voor de constatering 'mijn paard loopt hier scheef/zet zich vast'?

Omdat het er uiteindelijk toch om gaat hoe het paard loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:06

Daarin verschillen we van mening; ik vind dat het juist gaat om hoe de ruiter rijdt. Pas als die op de foto foutloos zit, kun je kijken naar wat het paard nog moet veranderen.

Een paard is slechts een paard en reageert gewoon op die ruiter, maar een ruiter zal/kan in zijn rijcarriere meerdere paarden maken en breken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:28

Dressuur gaat er om hoe het paard loopt. Dat de ruiter daarvoor verantwoordelijk is, maakt dat niet anders. Het gaat om het paard. Dus is het ook logisch dat de constateringen zijn bij het paard. Jij als ruiter zit achter dat probleem of bent in ieder geval de verantwoordelijke om het te verbeteren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:54

xyzutu2, wat een verademing om eens een post te lezen die dit punt aankaart.

Het is zo jammer dat veel ruiters rijden/trainen uitsluitend bezien vanuit het perspectief van conditioneren/gehoorzaam maken. Het aan de hulpen zetten zodat de ruiter maximale controle heeft over de bewegingen van het paard.

Niet op de gewenste manier reageren op een hulp, zich vastzetten, onder de ruiter uit lopen of juist te weinig voorwaarts zijn wordt daarbij al snel automatisch beschouwd als ongehoorzaamheid of in ieder geval als niet goed aan de hulpen staan, terwijl er heel vaak eigenlijk sprake is van onbalans, lichamelijk nog niet klaar zijn voor een bepaalde beweging of oefening, of stress door te veel druk, onduidelijke hulpen, onbalans bij de ruiter of andere ruis. Daar kun je een paard best gemakkelijk dmv conditionering doorheen trainen, want de meeste paarden past zich uiteindelijk wel aan en willen hun ruiter graag plezieren. Maar overbelasting (fysiek en mentaal) en blessures liggen daarbij wel op de loer.

Een stukje conditionering heb je in het rijden en de omgang zeker wel nodig, maar je verkrijgt een veel positievere wisselwerking met je paard als je rijdt/traint vanuit het idee dat je als ruiter je paard moet helpen/begeleiden bij het vinden van de balans, focus en coördinatie die hij nodig heeft om zijn lichaam steeds beter te gaan gebruiken. Dat legt de verantwoordelijkheid bij de ruiter om allereerst zelf een zo goed mogelijke balans te ontwikkelen en hier aan te blijven werken, en het geven van hulpen tot een minimum te beperken, om zo het paard de kans te geven zich op zijn eigen lichaamsgebruik te concentreren in plaats van vooral gericht te zijn op het zo snel mogelijk gehoorzamen van de ruiter.

Zo krijg je een meedenkend, subtiel en positief paard dat in een goede aanspanning in balans onder je beweegt, met zijn balans onder je blijft en reageert op kleine signalen. Daarmee heb je als combinatie naar mijn idee een veel betere basis voor goede prestaties in harmonie dan wanneer je puur werkt vanuit conditionering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:05

het baart me zorgen dat dat uitgebreide waarde-oordeel klaarblijkelijk vast gehangen wordt aan "zijn neusje mag er nog iets meer uit" ipv "ik zou hem iets meer ruimte vanvoren moeten geven zodat zijn neusje er meer uit komt" (even heel smipel gesteld.)

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:24

Ben het er helemaal mee eens!
Je paard reageert op iets wat jij als ruiter fout doet!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:43

xyzutu2 schreef:
Daarin verschillen we van mening; ik vind dat het juist gaat om hoe de ruiter rijdt. Pas als die op de foto foutloos zit, kun je kijken naar wat het paard nog moet veranderen.

Een paard is slechts een paard en reageert gewoon op die ruiter, maar een ruiter zal/kan in zijn rijcarriere meerdere paarden maken en breken.

Imo is dat niet helemaal waar, het is ook een wisselwerking. Soms kan het best nuttig zijn om de werkpunten van een paard ook op te pakken, Is je paard nog niet zo sterk, een beetje stijf, mis je vertrouwen etc. dat zijn allemaal punten die je ook op andere vlakken als onder het zadel best kan verbeteren. Ik men met een paard dat ook gereden wordt, als ze op de grond, aan de longe of onder het zadel getraind wordt op dingen die ze voor de wagen nog moeilijker vind of andersom dan pluk je daar in de andere discipline wel degelijk de vruchten van. In die zin kan feedback op iets wat je paard moeilijk vind wel degelijk helpen imo. Natuurlijk gaat het dan niet ineens automatisch goed ondanks het feit dat je er achterstevoren op zit of je je paard achter de wagen gespannen hebt, je moet nog steeds beter gaan rijden of mennen maar het wordt wel makkelijker :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:10

bestbuddy schreef:

Dus jouw paard is zadelmak en afgericht tm GP niveau geboren en als iemand dat er niet uitrijdt, doet die als ruiter wat fout?

Ik weet niet hoor, maar mijn jonkie is echt nog aan het leren wat ik bedoel, er komt af en toe wel eens een reactie (of geen reactie) omdat hij de link niet legt tussen mijn hulp en de gewenste reactie daarop.
Neem zoiets simpels als gewoon voorwaarts gaan. Hij kende het voorwaarts gaan door vanaf de grond aangespoort te worden. Toen ik er ineens opzat deed ik volgens mij niets fout en toch ging hij de eerste keren pas voorwaarts toen mijn hulp op de grond hem dat vroeg. Hetzelfde geldt voor het remmen en op de volte sturen.

Ik ben dus van mening dat ook een paard iets niet goed kan doen, in zijn leerproces.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-10-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:25

xyzutu2 schreef:
Is dat wel zo?

dat is idd wel zo. Maar jouw verwoording 'slechts een van de mogelijke oorzaken' geeft het een negatieve toon die ik niet erin leg. De ruiter zal in vrijwel alle gevallen de oorzaak zijn, en in ieder geval ligt daar altijd de verantwoordelijkheid voor de oplossing. Bovendien kun je ook prima een fout / probleem van de ruiter constateren, en dan naar een mogelijke oorzaak en oplossing gaan kijken.

Voorbeeld: ruiter zit scheef, knikt in een heup en zakt weg naar andere kant. Dat kan een gevolg zijn van een scheef paard, kan ook in de fyieke belemmeringen van de ruiter zitten, of een onbewuste gewoonte.

Citaat:

voor jou wellicht, zeker niet voor iedereen en het is ook de vraag of iedereen dezelfde analyse en oplossing heeft.

Citaat:

wat ik dus mis in dit soort gevallen is de stap 'hoe komt dat', en 'wat moet IK doen om het op te lossen'.

Zoals ik het zie:
Je begint met het benoemen van een feit, en dat hoeft niet een fout te zijn en ook dat feit kan bij ruiter of paard liggen. Daarna ga je naar de oorzaak kijken, en ook die kan prima bij het paard liggen. Dat betekent niet dat het zijn fout is, maar wel dat de ruiter ervoor moet zorgen dat hij de oorzaak wegneemt.

Voorbeeld is een paard dat te weinig buigt op de ene kant en op de andere kant over de schouder valt. Dat zijn constateringen, niets meer dan dat. Het kan zijn dat de ruiter te veel aan de binnenhand plukt en te weinig begrenst, het kan ook zijn dat het paard ongelijk bespierd is en zich daarom overbuigt, en het meest waarschijnlijke is dat het alletwee het geval is. Maar zolang je het niet eens bent over het probleem, heeft oplossen geen zin.

En zeker zullen er heel vaak problemen zijn waarbij de oorzaak 100% door de ruiter komt, maar ook zeker gevallen waarbij de oorzaak bij het paard ligt. En dan komt de riedel 'heb je de smid/fysio/ostheo/fluisteraar/bloemenkransmaker er al naar laten kijken'. Soms terecht, soms ook niet. Maar ik ken weinig mensen die zo objectief en analytisch naar hun eigen rijden kunnen en willen kijken, en ik beweer ook zeker niet dat ik dat wel doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:35

Marije_jiplover schreef:
bestbuddy schreef:

Dus jouw paard is zadelmak en afgericht tm GP niveau geboren en als iemand dat er niet uitrijdt, doet die als ruiter wat fout?

:D

Ja, want dat is waar dit topic om gaat. :+

Waar dit topic om gaat: als je als ruiter netjes zit en je je paard zo min mogelijk stoort, dan zal je paard in staat zijn om alles te bieden wat hij qua leeftijd, spierkracht en opleiding te bieden heeft. Of hij het doet is een tweede, en dat hangt vervolgens ook af van jouw trainersvaardigheden; het werken met correcties en beloningen om je paard de juiste bewegingen aan te leren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:39

Maar een paard kan toch 'naar binnen vallen' of 'te diep gaan' doordat hij het zelf nog niet snapt, of de kracht of de balans simpelweg nog niet heeft om correct door de baan te gaan?
Dat is toch niet per definitie een ruiterfout dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:40

Lielle schreef:
Zoals ik het zie:
Je begint met het benoemen van een feit, en dat hoeft niet een fout te zijn en ook dat feit kan bij ruiter of paard liggen. Daarna ga je naar de oorzaak kijken, en ook die kan prima bij het paard liggen. Dat betekent niet dat het zijn fout is, maar wel dat de ruiter ervoor moet zorgen dat hij de oorzaak wegneemt.

Voorbeeld is een paard dat te weinig buigt op de ene kant en op de andere kant over de schouder valt. Dat zijn constateringen, niets meer dan dat.

Waarom komt 'het benoemen van een feit' dan toch automatisch weer neer op dat het paard iets verkeerd wordt?
Terwijl het feit net zo goed is dat de ruiter zijn hakken optrekt waardoor de sporen permanent in de buik van het paard wonen, zijn schouders optrekt, de handen te breed en met pianohandjes vastzet, de rug hol trekt, het hoofd naar voren laat vallen, de hakken te ver uitdrukt.

In feite geef je dus precies de reden van dit topic aan: waarom is het in de hoofden van veel ruiters logischer en feitelijker om te constateren wat het paard fout doet dan te constateren wat de ruiter fout doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:44

Marije_jiplover schreef:
Maar een paard kan toch 'naar binnen vallen' of 'te diep gaan' doordat hij het zelf nog niet snapt, of de kracht of de balans simpelweg nog niet heeft om correct door de baan te gaan?

Als je tegelijkertijd ziet dat dit met duidelijke ruiterfouten gepaard gaat, dan vind ik die ruiterfouten veel belangrijker om aan te stippen.

Zoals ik al schreef in het antwoord op 'maar als je goed zit dan loopt je paard dus automatisch GP?' :+ : natuurlijk niet. Maar je goed zit, dan hinder je je paard niet in het bereiken van de balans, spierkracht en coordinatie die daarvoor mogelijk is. En dan zal nog steeds lang niet elk paard/elke ruiter dat willen halen, maar je hindert je paard in elk geval niet.

Dus dan ook maar aan jou de vraag: als je een foto ziet van een imperfect zittende ruiter en een imperfect lopend paard: waarom zou je dan in je reactie je focussen op de fouten van het paard in plaats van op de even zichtbare fouten van de ruiter?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:02

Lielle schreef:
Soms terecht, soms ook niet. Maar ik ken weinig mensen die zo objectief en analytisch naar hun eigen rijden kunnen en willen kijken, en ik beweer ook zeker niet dat ik dat wel doe.

Mooie post, helemaal mee eens. +:)+

En rijden is ook gewoon lastig te analyseren.
xyzutu2 schreef:
Lielle schreef:
Zoals ik het zie:

Voorbeeld is een paard dat te weinig buigt op de ene kant en op de andere kant over de schouder valt. Dat zijn constateringen, niets meer dan dat.

Waarom komt 'het benoemen van een feit' dan toch automatisch weer neer op dat het paard iets verkeerd wordt?
Terwijl het feit net zo goed is dat de ruiter zijn hakken optrekt waardoor de sporen permanent in de buik van het paard wonen, zijn schouders optrekt, de handen te breed en met pianohandjes vastzet, de rug hol trekt, het hoofd naar voren laat vallen, de hakken te ver uitdrukt.

In feite geef je dus precies de reden van dit topic aan: waarom is het in de hoofden van veel ruiters logischer en feitelijker om te constateren wat het paard fout doet dan te constateren wat de ruiter fout doet?

Ik lees Lielle haar post op deze manier:
1. Constateren feit (kunnen ook pianohandjes van de ruiter zijn)
2. Mogelijke oorzaken (verkeerd aangeleerd, fysiek, wisselwerking met bepaalde onderdelen)
3. Hoe aan te pakken (juiste methode leren, medische check, instructeur met goede timing die leert de fout te voorkomen)

xyzutu2 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Als je tegelijkertijd ziet dat dit met duidelijke ruiterfouten gepaard gaat, dan vind ik die ruiterfouten veel belangrijker om aan te stippen.

Zoals ik al schreef in het antwoord op 'maar als je goed zit dan loopt je paard dus automatisch GP?' :+ : natuurlijk niet. Maar je goed zit, dan hinder je je paard niet in het bereiken van de balans, spierkracht en coordinatie die daarvoor mogelijk is. En dan zal nog steeds lang niet elk paard/elke ruiter dat willen halen, maar je hindert je paard in elk geval niet.

Dus dan ook maar aan jou de vraag: als je een foto ziet van een imperfect zittende ruiter en een imperfect lopend paard: waarom zou je dan in je reactie je focussen op de fouten van het paard in plaats van op de even zichtbare fouten van de ruiter?

Ik zie ook vaak een wisselwerking bij combinaties. Als het paard dan qua bespiering en balans ook nog een beetje achterloopt raad ik vaak aan eerst weer wat meer te gaan longeren. Kan het paard lekker trainen zonder hinder en lekker losgemaakt worden. Hiermee wordt het makkelijker om een bepaald patroon tussen paard en ruiter te doorbreken.

Ideaal is dan als de ruiter ondertussen gaat werken aan zijn/haar eigen fitheid en rijden op andere paarden. Daarmee kun je voor jezelf je patroon doorbreken en je ruitergevoel vergroten

Je blindstaren op de ruiter vind ik ook niet altijd de beste oplossing. Soms lijkt het net alsof dat betekent dat het paard de kantjes er vanaf mag lopen zo lang de ruiter hier en daar nog wat ruis veroorzaakt. Dat is een valkuil voor de hele zelfkritische ruiter: Hoe kan ik van mijn paard verwachten dat hij presteert als ik nog zoveel fouten maak?

Fouten zul je altijd blijven maken en als je nooit meer een fout wilt maken kun je maar beter stoppen met paardrijden. ;)