Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben:

Een engels ruiter
129 (45%)
Een western ruiter
22 (7%)
Overgestapt van western naar engels.
7 (2%)
Overgestapt van engels naar western.
75 (26%)
Ik doe aan beiden
50 (17%)

Totaal aantal stemmen: 283

Anoniem

Re: Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:34

Ik heb niets ingevuld. Op dit moment lig ik stil, maar als ik ooit terug een ander paard heb, dan zal het eentje zijn waar ik ontspannen buiten op kan, met westernzadel en aan de lange teugel rondhobbelen. Het zal dan engels rijden met een westernzadel worden, waar sommige bokkers dus minachtend over doen. Jammer dat deze mensen er niet bij stil staan, dat er mensen zijn die problemen krijgen met rug en dergerlijke en dat dan de extra steun die een western zadel geeft en het ontspannen aan een lange teugel rijden net datgene is waardoor mensen zoals ik nog wel op een paard kunnen. Mijn lichaam kan geen engelse of westernles niet meer aan, maar ik kan nog wel zonder pijn genieten van mijn manier van rondhobbelen. Niet iedere ruiter stapt op een paard om aan paardensport te doen hoor, ik rij om te genieten en wil er helemaal niets mee bereiken ofzo.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:59

Sandra, waar zie jij dat Bokkers daar minachtend over doen?

Zij (en ik) geven enkel aan dat er mensen zijn die niet Western rijden als in hun paard op die manier trainen, maar wel zoals jij noemt in een fijn zittend westernzadel met een lange teugel rijden. Dit wordt vaak ook als Western bestempeld, terwijl het over het algemeen weinig raakvlakken heeft. Hierdoor krijgt de westernsport vooroordelen toegeworpen als 'ja die luie paarden' , 'alleen maar rond sloffen op een lange losse teugel' en dergelijke, terwijl dat het niet is.

Natuurlijk mogen mensen Westernzadels voor dergelijke doeleinden gebruiken; het zit en ondersteunt vaak een stuk beter, dus je moet het er zeker niet voor laten!

Wat ik (en de anderen die er iets over zeiden) probeerde te zeggen, was zeker niet om jou en anderen te veroordelen! Maar meer om uit de wereld te helpen dat Western alléén maar uit losse teugeltjes rijden bestaat (al wordt dat natuurlijk ook wel eens gedaan buiten de trainingen om of tijdens :D ).

Wel fijn dat je met een westernzadel nog veel plezier aan het paardrijden kan beleven!! :)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:18

Ik rij engels, maar met veel western invloeden.
Altijd gewoon les gehad met engels en idem beleerde pony's . Na een verhuizing nieuwsgierig geworden naar het western, bij de buurman de zadels geprobeerd en de paardjes, dit toen opgepakt met mijn eigen pony , incl zadel.
Heb echt les genomen en geprobeerd, helaas was het niet iets voor ons, maar hebben wel van bijde kunnen proeven.
Nu rij ik weer engels (recreatief, pony is 23) maar metveel western invloeden, omdat die ons goed liggen. Ik heb vooral leren loslaten bij het western en de pony op minder hulpen lopen.

edit: mijn western zadel wordt nu gebruikt om te paard de melkkoeien uit het land te halen :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 03:30

MISTRAL94 schreef:
Kahawa schreef:
Mag ik vragen hoe je dat bedoelt, minder babysitten?

Maar dit kan in de Engelse sport ook prima. Mits instructeurs op een andere manier gaan lesgeven maar vooral ruiters bereid zijn om te veranderen, in feite uit hun comfortzone komen. Ik vind dat niet per definitie western. Een engelse ruiter kan dit ook toepassen.

Tuurlijk, maar dit is vaak wel de engelse mentaliteit. Hoor vaak genoeg dat het onverstandig is om met die lange teugels te rijden omdat t dan moeilijker is om ze te houden als er iets gebeurt ( :') ). Grappigste is dan nog dat bijna niemand one rein stop kent en met inrijden veel minder aan veiligheid wordt gedacht.
Ook het houden van paarden in "engels rijdende" landen is zooo anders dan de "western landen". Maar dit is iets wat je alleen kan begrijpen als je t zelf ziet/ meemaakt denk ik. Een voorbeeld: paarden staan hier met -40C nog vrolijk buiten zonder deken. Zonder stal. No problem at all.
Ik denk dat in de western waar de paarden nodig zijn voor werk (ranches) de paarden meer getraind worden op verantwoordelijkheidsgevoel. Ken bijvoorbeeld geen enkel paard in nl die blijft staan als je de teugels/ halstertouw op de grond laat. Of als je 'whoa en stay' zegt en gebaar maakt met je hand. In nederland binden we ze altijd vast aan iets. Hier doe ik alles los zonder problemen, behalve als ik erhens naar toe ga.
Zelfde met paard stil laten staan als je rijdt. En nee dat maakt echt niet uit wat voor soort paard dat is. Rijd hier net zo hete paarden als in nl, grote verschil is training.
Ook gaan de paarden hier door alles waar ze doorheen moeten (bijv modder tot aan de buik), behalve als ze voelen dat t te gevaarlijk is (en ja, dat weten ze echt). En dan is t aan de ruiter om t paard te vertrouwen en niet door te pushen.
Zoals ik al zei is de western in europa totaal anders dan hier (canada, usa), maar daar is wel waar de mentaliteit vandaan komt. Vandaar die denkwijze.
Engelse stijl komt dacht ik uit de cavalerie. Wat dus ook de engelse mentaliteit zou verklaren
Kan nog wel ff doorgaan maar dan wordt t zon lang verhaal :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:18

Jennifuur schreef:
Sandra, waar zie jij dat Bokkers daar minachtend over doen?

Zij (en ik) geven enkel aan dat er mensen zijn die niet Western rijden als in hun paard op die manier trainen, maar wel zoals jij noemt in een fijn zittend westernzadel met een lange teugel rijden. Dit wordt vaak ook als Western bestempeld, terwijl het over het algemeen weinig raakvlakken heeft. Hierdoor krijgt de westernsport vooroordelen toegeworpen als 'ja die luie paarden' , 'alleen maar rond sloffen op een lange losse teugel' en dergelijke, terwijl dat het niet is.

Natuurlijk mogen mensen Westernzadels voor dergelijke doeleinden gebruiken; het zit en ondersteunt vaak een stuk beter, dus je moet het er zeker niet voor laten!

Wat ik (en de anderen die er iets over zeiden) probeerde te zeggen, was zeker niet om jou en anderen te veroordelen! Maar meer om uit de wereld te helpen dat Western alléén maar uit losse teugeltjes rijden bestaat (al wordt dat natuurlijk ook wel eens gedaan buiten de trainingen om of tijdens :D ).

Precies ja, het was totaal niet mijn intentie om minachtend over te komen. Integendeel! Een vriendin van mij heeft een engels getraind paard waar ze zowel wedstrijden als recreatief mee rijd. Met wedstrijden en trainen gewoon een engels zadel, met buitenrijden heeft ze een westernoutfit. Gewoon omdat dit heerlijk zit. Niks mis mee hoor :)

Het steekt hem inderdaad juist dat mensen vaak heel makkelijk en simpel/lui over het westernrijden en westernruiters denken.

Eileen, wat klinkt het mooi wat je beschrijft. Enkel (western) paard hier op stal blijft inderdaad staan als je 1 teugel/halstertouw op de grond legt maar dat is zeker weten heel trainingsgebonden.
Ach wat zou ik graag dat canadeese western leven willen meemaken. <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:56

Eileen, dat vind ik toch wat generaliserend. Hangt gewoon af van opvoeding... Mijn altijd Engels gereden paard kan ik los opzadelen, die verzet geen hoef. Op een handgebaar stopt ze of gaat ze achteruit, en we hebben in de week in zo'n blubber gereden dat de podder in mijn haar hong. No problem.

Dat is niet Engels of western, dat is gewoon je paard deftig opvoeden (iets waar ik als Engelse ruiter veel aandacht aan besteedt)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:25

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er sowieso verschil in zit :) ik ben wel heel benieuwd naar hoe bepaalde problemen worden opgelost zoals 'mijn paard kijkt teveel naar buiten toe' in beide takken van de sport :) en nog meer van dat soort dingen :D