4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

degolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:13

Simpelman schreef:
Jonge paarden laten zich in het begin vaak overbluffen wanneer ze bestegen worden.
Je paard is gewoon niet correct zadelmak gemaakt.

Opnieuw zadelmak laten maken maar nu wél door een professional.
Erbij vertellen wat je al meegemaakt hebt.

Alle problemen die je nu tegenkomt bevestigen het "foute" gedrag waardoor dit steeds erger wordt.
Je leert je paard nu wat het niet moet doen.

Dat zadel is niet zo belangrijk.

Wanneer je binnen 40km van Bussum woont kan ik je iemand aanraden via PB.

Mee eens!! Schakel proffesionele hulp in!!

Anoeska27

Re: 4 jarige zadelmak en ingereden, nu niet meer op te stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:25

TS begrijp ik goed dat de keuring al uitgevoerd was en dat jij daar niet bij aanwezig bent geweest? Is de keuring door hun eigen dierenarts gedaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:29

Ik vind het wel bijzonder dat iedereen meteen denkt dat ze gedrogeerd is geweest.
Ik vind het helemaal geen rare reactie voor een paard wat nog niet volledig bevestigd is onder het zadel én 2 weken stil staat én in een nieuwe omgeving is én met een nieuwe eigenaar/ruiter én met een nieuw zadel.
Ik zou de vorige eigenaar vragen of die eens wil komen met zijn zadel en kijken hoe ze dan reageert

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:38

Alice13 schreef:
Heb je haar rug gecontroleerd?
Oude zadel is voor nu geen optie dus, maar misschien heeft ze (door iets) een gevoelige rug gekregen? Kan gestoken zijn of misschien gekke beweging gemaakt.
Hoe lang heb je haar en heb je überhaupt bij jou al op haar gereden?

De zadelmaker heeft haar rug bekeken. maar als ik er gewoon op druk reageert ze niet. En ik denk dat ze dan toch zou moeten reageren als ze pijn heeft in haar rug. Volgens zadelmaker had ze geen spanningen in haar rug. Bij mij had ik nog niet op haar gereden omdat ik nog geen passend zadel had.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:39

ik geloof ook niet in het drogeren verhaal.............

maar vind het wel een goede tip van anneliesdj om de oud eigenaar eens te vragen om langs te komen! (een betrokken oud eigenaar die geen vuile handen heeft zou het vast geen enkel probleem vinden om langs te komen...juist de personen die dan moeilijke doen..tja dan zou ik wel achterdochtig worden). Een betrokken oud eigenaar zal juist meedenken en het zelf ook vervelend vinden dat paard nu zo is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:42

Is er een mogelijkheid dat je het zadel "leent" or met borg eventueel voor een tijdje om te zien of ze daar ook zo op reageert ?

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:48

[quote="Roodvos"]Even geheel andere denkrichting: is er al in de mond gekeken? En dan bedoel ik niet 2 weken geleden, maar vandaag/gisteren.

Ik had eentje waar ik zelf al ruim een half jaar een paar keer in de week op reed, waar ik van de ene op de andere dag bij gelanceerd werd bij het opstijgen. Nou was het wel een beetje een boef, maar dit was ongewoon. Dit paard bleek een tand te hebben die precies onder tegen het tandvlees aandrukte. Bij het longeren zag je daar ook niks aan, maar toen ik ging opstijgen kwam de druk, en daarmee de pijn, precies verkeerd. Het ene moment stond hij nog rustig, het volgende ontplofte hij volledig.

Jouw paard is met 4 jaar nog druk aan het wisselen, dus ik zou problemen daar niet uitsluiten.

@dandy123: al naar de rug laten kijken (foto's)? Wat jij beschrijft is duidelijk ongewoon en lijkt sterk op

Heb alles laten nakijken omdat ik ook dacht dat het de rug was ,maar daar is niks mis mee .tanden zijn ook gedaan .Ik heb met een verkeerd zadel gereden ,dat weet ik nu ook en heb een andere gekocht en passend laten maken ,heb daar ook al mee gereden .En het rare is soms gaat het wel goed en zo van uit het niets kan het mis gaan .In omgang is ze wel heel braaf en is het gewoon een toppaard ,dat is ook de reden dat ik het maar blijf proberen

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:48

Ik geloof wel in het verhaal van drogeren. Een stalgenoot is ook bij een paard wezen kijken wat zadelmak moest zijn. Ze is twee keer langs geweest en heeft toen besloten om het dier te kopen.
Eenmaal in eigen bezit ging het longeren prima, het rijden daarin tegen niet. Je kon nog net opstappen maar lag er zo met een snoekduik op. Paard staat nu ergens in training en die persoon geeft ook aan dat er iets gebeurt moet zijn. Paard doet het daarin tegen nou super.

Wellicht kun je je paard eerst laten nakijken door een osteopaat om uit te sluiten dat ze last heeft van haar rug. Vervolgens zal ik de oude eigenaar vragen om langs te komen en anders professionele hulp inschakelen om je verder te helpen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:49

Vervelend voor je TS. Ook vervelend voor je paard.

Wat al eerder genoemd is: jong paard, uit eigen omgeving naar nieuwe omgeving met nieuw mens, onervaren, vermoedelijk al vol met stress. Vervolgens twee weken stilgestaan.
Ik denk dat er in de communicatie met het paard wat mis gaat ( ben je in staat om je paard goed te lezen en om de subtiele signalen die ze afgeeft op te pikken?) en het zademak traject lijkt me nog niet afgerond. Ik sluit me aan bij Simpelman en adviseer je om het zadelmaktraject van voren af aan te laten doen door een professional en daar alle tijd voor te nemen die daarvoor nodig is.
Ik heb t vermoeden ( onderbuikgevoel) dat het traject voor jouw paard veel te snel is gegaan.

Veel sterkte.
Simpelman schreef:
Jonge paarden laten zich in het begin vaak overbluffen wanneer ze bestegen worden.

Alle problemen die je nu tegenkomt bevestigen het "foute" gedrag waardoor dit steeds erger wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:58

Netam89 schreef:
Ik geloof wel in het verhaal van drogeren. Een stalgenoot is ook bij een paard wezen kijken wat zadelmak moest zijn. Ze is twee keer langs geweest en heeft toen besloten om het dier te kopen.
Eenmaal in eigen bezit ging het longeren prima, het rijden daarin tegen niet. Je kon nog net opstappen maar lag er zo met een snoekduik op. Paard staat nu ergens in training en die persoon geeft ook aan dat er iets gebeurt moet zijn. Paard doet het daarin tegen nou super.

Dat wil niet altijd zeggen dat er echt iets gebeurd is of dat het paard gedrogeerd is.
Verandering van omgeving, of een andere persoon kan al genoeg zijn voor een sensibel paard.
En dan zijn er nog zoveel verschillende manier van omgang, je zult als paard maar terecht komen bij iemand die een totaal andere overtuiging heeft.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:00

Simpelman schreef:

Hier ga ik in mee, mits het bekend is dat het paard geen lichamelijke klachten heeft.
Even (het liefst met hulp van een professional) van 0 beginnen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:16

Noobs schreef:
Alice13 schreef:
Heb je haar rug gecontroleerd?
Oude zadel is voor nu geen optie dus, maar misschien heeft ze (door iets) een gevoelige rug gekregen? Kan gestoken zijn of misschien gekke beweging gemaakt.
Hoe lang heb je haar en heb je überhaupt bij jou al op haar gereden?

De zadelmaker heeft haar rug bekeken. maar als ik er gewoon op druk reageert ze niet. En ik denk dat ze dan toch zou moeten reageren als ze pijn heeft in haar rug. Volgens zadelmaker had ze geen spanningen in haar rug. Bij mij had ik nog niet op haar gereden omdat ik nog geen passend zadel had.

Oké zo even samen vatten en hopelijk mis ik niks

Maar je hebt haar daar gereden? En ze. Was braaf?!
Nu thuis ander zadel en veel spanning en niet op kunnen stappen?!
Alleen met dit Zadel of hebben jullie nog andere zadels geprobeerd.

Kijk je hebt een jong en groen paard wat uit z'n vertrouwde omgeving wordt gehaald en ook nog eens andere mensen. Niks vertrouwds meer, zijn veel paarden die toch aan nieuwe situatie moeten wennen en dan evt heftig reageren.
Ook Friezen...
Ik zou eventueel weekje longeren, omgeving en elkaar verkennen. Dan opnieuw proberen en evt ander zadel proberen. Ondertussen contact zoeken met oude eigenaar of zij jou nog kunnen helpen.
This jong paard idd kan ze ook tanden wisselen en noem maar op. Niet gelijk van het ergste uit gaan gewoon logisch beredeneren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:22

anneliesdj schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat iedereen meteen denkt dat ze gedrogeerd is geweest.
Ik vind het helemaal geen rare reactie voor een paard wat nog niet volledig bevestigd is onder het zadel én 2 weken stil staat én in een nieuwe omgeving is én met een nieuwe eigenaar/ruiter én met een nieuw zadel.
Ik zou de vorige eigenaar vragen of die eens wil komen met zijn zadel en kijken hoe ze dan reageert

Beide vind ik vreemd!

Beest is 3 maanden onder het zadel, heeft 2 weken de tijd gehad om te wennen aan nieuwe omgeving.
Ze heeft niet stil gestaan, ze is gelongeerd.
Dan moet je er toch gewoon op kunnen stappen.

Wij hadden geen binnenbak en ging met paarden die amper een week onder het zadel waren naar de binnenhal 5km verderop.
Nou nog nooit dat er 1 echt heel gek deed hoor.
Mischien een keer een beetje loeren.

Zeggen dat hij verkeerd ingereden is is wel een beetje vreemd als ze daar gewoon meteen op kon stappen zonder problemen.

Noobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:37

Ze heeft zeker niet stil gestaan. En op het moment dat de amazone weer van haar rug af was was ze weer derzelf ontspannen en lief. Ze accepteert het gewoon niet. Het zadel alleen accepteert ze maar iemand erop niet. Overigens zonder zadel ook niet. We hebben geprobeerd te hangen zonder zadel vertoonde ze hetzelfde gedrag......

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:37

heb je ook besproken of je t oude zadel die de eigenaar had mag proberen bv een weekje ?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:42

Het ligt er ook een beetje aan hoe ze zadelmak gemaakt zijn. Ik kwam ook niet op een net zadelmakke merrie, ze bleef vluchten als ik op wou stappen. Ik heb zelf vroeger veel paarden zadelmak gemaakt dus netjes aan de longe, eerst willen hangen met een goede vasthouder op de grond, maar ze bleef vluchten, ik kwam er echt niet op!
Uiteindelijk de zadelmak maker gebeld, die kwam direct. Ik dacht die gaat er dan zelf wel even op, maar nee hoor, hij trekt de merrie het gangpad in, krukje ernaast toen moest ik erop. Ze blies zich een beetje op toen ik zat en de zadelmak maker loopt gewoon voor haar uit naar achteren in het gangpad, ik moest haar omdraaien een keertje mijn been eraan leggen en ik kon zo de bak in daarna...
Hij maakt ze dus zadelmak in het gangpad, en gaat er gelijk mee naar buiten. Ik vind het levensgevaarlijk maar dit is wat hij aan de lopende band doet, en het werkt. Ze hebben dan niet zoveel ruimte om te vluchten is zijn idee erachter. Daarna ook geen problemen meer gehad, als ik maar op stap in het gangpad.
Nu wil ik niet zeggen dat JIJ dit moet doen, want die van jou is misschien niet zo zadelmak gemaakt, je moet haar gewoon weer even wegbrengen en dan een keer bij de zadelmak maker gaan rijden, succes!!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:06

Anneliesdj: Ik heb ook niet gezegd dat het altijd zo is. Zoals je kunt zien geef ik aan, dat ik wel in het verhaal van drogeren geloof. Om een beter perspectief te geven, ik geloof wel dat dit met veel paarden gebeurt. Ik weet namelijk uit mijn omgeving dat dit al meerdere malen is gebeurt ook in de hogere prijsklasse.

Een paard moet zeker wennen aan zijn nieuwe omgeving, maar gezien het paard twee weken de tijd heeft gehad om een beetje te wennen lijkt me dat opstappen geen probleem moet zijn. Het kan inderdaad ook te maken hebben met hoe het paard zadelmak gemaakt is.

Net wat CK88 zegt, ik zie ook steeds vaker dat ze in het gangpad opstappen wanneer een paard net onder het zadel is. Wanneer dit zonder opblazen gebeurt dan proberen ze het zo af en toe in de bak en vanaf dat moment bouwen ze het vaak langzaam af.

Het blijft lastig!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:18

Citaat:
Nu heb ik haar de afgelopen twee weken veel gelongeerd met een longeerhulp of cocque.

Kan het probleem hem hier ook niet deels in liggen?
Ik weet niet of het paard gewend is om met de longeerhulp of cocque gelogeerd te worden.
Als je intensief longeerd en het jonge dier geen aantal dagen vrij geeft om bij te komen, vind ik de reactie niet heel vreemd.
Als je weet hoe braaf het dier was, toen je ging proefrijden, dan heb je met een eerlijk paardje te maken nu.
Dier geeft aan dat er iets niet goed is.

Hoe vaak longeerde je haar in de afgelopen 2 weken? En hoe intensief?
En ze is net verhuisd, dus allemaal nieuwe indrukken en weinig tijd om het goed te verwerken misschien?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:26

heb je haar zelf ook gereden bij de koop, of is ze alleen voor gereden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:33

@CK Wij hadden inderdaad ook zo'n situatie, wel met een menpaard, werd altijd vastgezet tussen de stallen, opgetuigd en dan trok men de wagen er gewoon achter. Wij wilde met het tuig op naar de wagen lopen en dan met groom ervoor inspannen in de bak, dat kende ze dus niet, lopen met losbengelend tuig, voor de wagen draaien, het lamoen wat van boven kwam ipv achter allemaal eng, je zou niet zeggen dat ze al beleerd was als je haar toen had gezien terwijl ze heel mak was bij de vorige eigenaar (en 100% zeker niet gedrogeerd).

In onze situatie was het toen trouwens niet mogelijk om op diezelfde manier in te spannen dus moesten we in essentie gewoon opnieuw gaan beleren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:33

Noobs schreef:
Ze heeft zeker niet stil gestaan. En op het moment dat de amazone weer van haar rug af was was ze weer derzelf ontspannen en lief. Ze accepteert het gewoon niet. Het zadel alleen accepteert ze maar iemand erop niet. Overigens zonder zadel ook niet. We hebben geprobeerd te hangen zonder zadel vertoonde ze hetzelfde gedrag......

Zou ze rugpijn hebben door een niet passend zadel met zadelmakmaken?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:45

@CK88 was dat toevallig Anton van der Schans?

Vervelend TS om te horen dat het zo misgaat nu. Ik zou er toch inderdaad een professional bij halen, want zelf proberen lijkt mij echt te gevaarlijk. Zadel zou ik toch ook nog na laten kijken door een derde.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:29

Nee, niet Anton je moet het maar net even weten met het opstappen in de gang. Als ze het helemaal gewend is kun je het wel uitbouwen naar de bak, zo doe ik het tenminste altijd want verder wel erg tevreden met hoe de paarden zadelmak gemaakt worden, lekker naar buiten op het rechte stuk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:08

Er wordt weer heel erg gezocht naar allerlei mogelijke oorzaken , en eigenlijk is dat natuurlijk ook goed.
Maar, het betreft hier een jong dier, en een ruiter die eigenlijk niet echt de ervaring heeft die nodig is om zo'n jong dier op de juiste rails te houden.
Het allergrootste probleem moet je niet bij het zadel zoeken maar bij jezelf, en de manier van omgaan met dit paard, als je die dingen kunt matchen dan heb je weer een goed en braaf paard.
Klinkt mssn overdreven en toch blijkt dit in 99% van de gevallen toch steeds zo te zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:56

Ben het hier wel mee eens.

Mijn visie is dat bij commerciele verkoop van jonge paarden het hele proces ook nog eens te snel is gegaan...bij overtroeven door een ervaren ruiter is dat allemaal zo gepiept..paard wordt verplaatst, weer een verandering van alles, niks nada nakkes is hetzelfde gebleven dus paard ia al onzeker en zijn anker kwijt en dan nog compleet andere routine met een nieuwe ruiter en dier flipt...

Kopen en opstappen en wegrijden gaat niet altijd zo makkelijk...de aanvangstproblemen zegt nl niets over je ruiterkwaliteiten maar wel over het inwendige onzekere van je paard. En daar moet je eerst mee dealen..sommige paarden hebben vrij lang nodig om te wennen en te ontspannen, overprikkelen kan een hoop stress en aangeleerd verkeerd gedrag bevorderen..