ten einde raad: toch stout paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:15

Urielle schreef:
Er is op bokt een eigenaar met een jaarling met ks, vast teveel in de krul gereden als veulen. _O-
Ik vind het idd een hele beledigende post Simpelman, zelfs al zou ik hem zelf kapot gereden hebben niet erg op zijn plaats om even doodleuk te melden in een stadium dat er gekozen moet worden tussen afmaken of pensioen.
En ook nog eens offtopic want TS heeft nog geen diagnose.
Maar voel je vrij om mensen tegen hun schenen te gaan schoppen in het centrale kissing spines topic.

Dan schop ik hard terug..

Maargoed ontopic;
Ik vind KS wel een goed om te checken. Zelf ook een paard met KS gehad en het verklaarde zoveel van het gedrag van mijn merrie.

Spring en dressuur jij met hetzelfde zadel? Omdat je aangaf dat er met springen niets aan de hand was..
Zijn er ook problemen met longeren met het zadel? Is er wel eens kritisch naar de houding en zit van de ruiter gekeken? Soms kun je onbewust iets vast zetten in je eigen lijf, waardoor je paard heftig kan reageren.

henshem

Re: ten einde raad: toch stout paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:09

Mijn paard heeft ook ks en is daarvoor ook behandeld destijds. Maar het ging maar niet echt beter. Om een lang verhaal kort te maken, zijn maag zat hem dus al die tijd dwars. Sinds zijn maagproblemen onder controle zijn kan ik weer rijden! Ts er kunnen dus ook meer problemen tegelijkertijd spelen en veel paarden hebben ks maar hebben daar niet altijd last van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:56

Niemand wordt hier beledigd.

Maar er is iets opvallends, namelijk:
Afbeelding

Wat zou er gebeuren wanneer het gedeelte van de thorax vertebra hol naar beneden getrokken wordt door ruitergewicht en aanspannen van de rug, danwel het schoft gedeelte naar de rug toe zou komen door het hoog heffen van het hoofd?

Kijken we nu naar de foto's in het profiel van TS dan zien we dat er tenminste op het moment dat de foto's genomen werden een rijkunstige tendens was om het paard met holle rug en omhoog gehaalde hals te rijden.
Passen we dit tesamen aan de hier vermelde klachten dan is KS een mogelijkheid en dan is de verkeerd toegepaste rijkunst daar een waarschijnlijke oorzaak van.
En natuurlijk is dat geen algemene wet van meden en perzen en geld dat niet voor alle paarden en ruiters...

Wél blijken veel paarden met KS afkomstig te zijn van heel vlijtige ruiters en in centra waar men zich vervolgens bezig houdt met correct toegepaste rijkunst heel vaak weer prima mee te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 21-08-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:59

Er is nog niet eens een diagnose en het is al ks door een rijtechnisch probleem. Niet te hard van stapel lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:08

@Chocooprins,
Het is niet mijn paard, ik loop niet hard van stapel, ik wijs je alleen maar op een opvallende logika.
Doe ermee wat je wilt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:23

Simpelman schreef:
Niemand wordt hier beledigd.

Maar er is iets opvallends, namelijk:
[ Afbeelding ]

Wat zou er gebeuren wanneer het gedeelte van de thorax vertebra hol naar beneden getrokken wordt door ruitergewicht en aanspannen van de rug, danwel het schoft gedeelte naar de rug toe zou komen door het hoog heffen van het hoofd?

Kijken we nu naar de foto's in het profiel van TS dan zien we dat er tenminste op het moment dat de foto's genomen werden een rijkunstige tendens was om het paard met holle rug en omhoog gehaalde hals te rijden.
Passen we dit tesamen aan de hier vermelde klachten dan is KS een mogelijkheid en dan is de verkeerd toegepaste rijkunst daar een waarschijnlijke oorzaak van.
En natuurlijk is dat geen algemene wet van meden en perzen en geld dat niet voor alle paarden en ruiters...

Wél blijken veel paarden met KS afkomstig te zijn van heel vlijtige ruiters en in centra waar men zich vervolgens bezig houdt met correct toegepaste rijkunst heel vaak weer prima mee te kunnen.

Dit kan absoluut een reden zijn. Ware het niet dat er meer dingen van invloed kunnen zijn. Die van mij heeft bijvoorbeeld een torenhoge schoft en is erg week thoracaal. Dan is bouw ook al iets waardoor de processus spinosi eerder bij elkaar in de buurt komen. Bouw zal ook bij het genoemde veulen de reden zijn geweest en zo zijn er vast veel meer gevallen.
Ik zeg niet dat de manier van rijden geen reden kan zijn, maar wil ook niet zeggen dat het overal de reden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:30

Eens met de rest qua fotos maken, misschien is het al gevraagd maar hoe is hij aan de hand? En voor de rest in omgang? In stal en wei?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:36

Rindin schreef:
Dit kan absoluut een reden zijn. Ware het niet dat er meer dingen van invloed kunnen zijn. Die van mij heeft bijvoorbeeld een torenhoge schoft en is erg week thoracaal. Dan is bouw ook al iets waardoor de processus spinosi eerder bij elkaar in de buurt komen. Bouw zal ook bij het genoemde veulen de reden zijn geweest en zo zijn er vast veel meer gevallen.
Ik zeg niet dat de manier van rijden geen reden kan zijn, maar wil ook niet zeggen dat het overal de reden is.

Er worden op het moment paarden gefokt die de voorbenen hoog opsmijten in de uitgestrekte draf, daar is vraag naar....
Dit doen paarden/veulens wanneer de rug holgetrokken wordt en de hals hoog gedragen.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:38

Ik heb toch al gezegd dat mijn paard inderdaad verkeerd gereden is, en dat weet ik ook, maar dat was ook al zo toen ik hem kocht... Er moet ook wat tijd over gaan om hem te tonen dat het anders kan toch? Hij heeft ook wel een hoge schoft, dus bouwgewijs kan er misschien ook iets in de weg zitten?

Ik spring en dressuur met hetzelfde vzh zadel, maar die ruiter heeft met haar zadel gereden en daar reageerde hij hetzelfde op, heb ook al een paar keer met het dressuurzadel van een vriendin gereden en dat ging ook op en af (een les braaf, en les tegenwerken)

we hebben nu verschillende mogelijkheden en ik ben bezig met mensen te contacteren, om een beetje een overzicht te krijgen van wat die foto's me gaan kosten en hoe ik dan verder moet als het geen KS is (want iedereen gaat hier precies uit van KS, ik zou toch graag nog een beetje hoop hebben dat hij verder kan... )

@vivalavida: aan de hand is hij ook dominant hoor, al is dat veel verbeterd, in het begin liepie me zo omver, nu volgt hij mooi. Op de poetsplaats vraagt hij heel vaak aandacht, zolang ik met hem bezig ben is hij braaf, vanaf ik me draai, al is het maar om een borstel te gaan halen begint hij te schrapen, soort van "kijk naar mij en geef mij aandacht"... In de stal is hij rustig, staat zelf vaak met zijn poep naar de staldeur als de rest allemaal met hun hoofdje naar buiten staan. In de weide is hij ook weer dominant, hij crosst regelmatig eens achter een ander paardje aan, bokt torenhoog en soms als ik hem ga halen moet hij eerst eens naar al zijn weidegenootjes gaan dreigen of in hun kont gaan bijten voor hij naar mij toe komt. Het komt over als "dat is mijn baasje, en jullie blijven hier". (soms is het ook omgekeerd haha, dan gaat hij zich verschuilen achter de andere zodat hij niet mee zou hoeven, maar dat gebeurd niet vaak)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:54

Het is al een keer genoemd maar ik zou toch even laten controleren of hij wel goed is gecastreerd en hij dus geen klophengst is. Zeker omdat hij nog steeds hengstenmanieren heeft. Als hij KS zou hebben zou hij dit toch bij elke keer rijden moeten vertonen?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:16

Simpelman schreef:
@Chocooprins,
Het is niet mijn paard, ik loop niet hard van stapel, ik wijs je alleen maar op een opvallende logika.
Doe ermee wat je wilt.

Ik moet er niets mee doen. Ik zit niet in die situatie.
Maar vind het nogal vreemd om meteen te roepen dat de TS haar paard naar de knoppen heeft gereden en het paard KS heeft hoogstwaarschijnlijk, omdat er een paar mindere foto's te vinden zijn.
Er zijn zat paarden die een ruiter krijgen die ze nooit of te nimmer over de rug kan rijden, uit onkunde, uit onwetendheid of gewoon omdat ze interesse hebben om boscrosser te worden, en die paarden hebben niet allemaal van de eerste tot de laatste KS.
Eerst even bekijken wat het is, dan roepen wat ze er aan kan doen. Ik vind het randje kantje de grond inboren. TS vraagt niet om haar foto's te beoordelen. Ze is nu op zoek wat er zou kunnen mis zijn.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:19

Pff, TS! Lastige beslissing..

Ik heb je berichten doorgelezen en vraag me atm af, wat heb je tot nu toe gehad? Is de DA al geweest voor echte controle oid? Misschien dat ik erover heen lees.

En sluit me bij @chocoprins. Voor ons het lastig beoordelen hoor jouw paard is en wat het zou kunnen zijn. TS, heb je een filmpje van zo'n 'slechte' les en van een goede les? Beeldmateriaal is meestal beter te beoordelen dan een omschrijving.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:02

juliomariner schreef:
Het is al een keer genoemd maar ik zou toch even laten controleren of hij wel goed is gecastreerd en hij dus geen klophengst is. Zeker omdat hij nog steeds hengstenmanieren heeft. Als hij KS zou hebben zou hij dit toch bij elke keer rijden moeten vertonen?

Nee hoor, er zijn vaak bepaalde houdingen waarin ze veel pijn hebben, en bepaalde houdingen waarin ze minder pijn hebben. Dus er is pas reden om te staken als ze in die foute houding gaan...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:20

Rindin schreef:
Nee hoor, er zijn vaak bepaalde houdingen waarin ze veel pijn hebben, en bepaalde houdingen waarin ze minder pijn hebben. Dus er is pas reden om te staken als ze in die foute houding gaan...

Kan wel zijn maar ik neem aan dat ruiter altijd op een bepaalde manier op het paard zit en dus bijna altijd tijdens rijden last zou moeten hebben. Deze loopt echter soms als een zonnetje en de andere keer gaat hij alleen maar in staking, dat vind ik vreemd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:26

Ik zou in jouw geval sowieso gaan grondwerken/freestylen, mss de methode Emiel Voest, daar heb je niets mee te verliezen, eender of het nu medisch is of niet.

En verder idd een stap terug doen, ontspannen over de rug, met licht teugelcontact, overgangen, sturen, balkjes lopen... en zien wat dat geeft. Heel weinig vragen, dan heb je ook minder kans om grenzen te overschrijden. Gaat alles goed, dan zal zijn vertrouwen ook terugkomen, en kan je es een moeilijker oefening vragen, één keer, en dan uitvoerig belonen. Ga niet pushen, maar onderhandelen.

Zadel nakijken zou ik ook zeker doen, en niet zomaar een lesgever met eigen zadel laten rijden zonder dat dit door een kenner nagezien is (en geloof me, veel lesgevers zijn geen zadelkenners).

Pijnstiller om pijn te testen kan goed zijn, maar in geval van maagzweer zal het alles juist erger maken.

Is ie chagrijnig op benen geven, aansingelen...? Dan zou ik idd een maagzweer niet uitsluiten. Gastroscopie is natuurlijk al een behoorlijke ingreep, maar bijvoorbeeld shiatsu-therapeuten kunnen ook op bepaalde drukpunten achterhalen of je paard een maagzweer heeft, of als die ergens artrose heeft... Heb zelf met deze methode goede ervaringen: shiatsu zegt waar het probleem zit, en dan laat ik het checken door de DA, en tot nu toe telkens correct.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:48

Hoi hoi, heb je hele topic doorgelezen en ik denk echt niet meteen aan ks. Er zijn zoveel redenen waarom een paard doet wat jouw paard doet. Ik denk dat loswerken en grondwerken super zou zijn voor jullie. Ik geef zelf les a la Emiel Voest, maar er zijn talloze methodes. Wat fijn is met loswerken is dat als je iemand hebt die goed met jou meekijkt en jou goed kan uitleggen wat er gebeurt, dat je dan een tendens kan zien en misschien al wat dingen oplossen die je rijdend kan gebruiken. Zo ook met grondwerken. Kan zo'n schat aan informatie geven!

Daarnaast zou ik kijken of je qua instructie iemand kan vinden die meer aan rechtrichten doet. Mijn eigen paard is zo opgeknapt. Die kon ook uit het niks wegrennen. Ik snapte er niks van. En wat bleek...ik was te onrustig met wat ik deed. Dat was echt niet heel onrustig, maar voor hem genoeg...daardoor bouwde hij spanning op en op een gegeven moment knalde hij weg. Inmiddels, door mijn andere rijstijl is hij zo ontzettend verbeterd en is nu bijna altijd braaf.

Mijn paard is 14 jaar en heeft al sinds hij een jaar of drie is knieklachten (rechtsachter) wanneer hij niet bespierd genoeg is. Knieklachten kunnen ook voortkomen uit atlas problemen en problemen uit de lendenen en andersom lijkt het ook.

Ik zou de moed niet opgeven hoor. Die van mij had overigens maagklachten. Deed soms heel raar als hij de eerste happen krachtvoer nam. Van de brok af, suikerloze muesli en honderd keer beter.

Ik ben diverse keren bij Annika van Den Hoek geweest. De maag hadden we al opgelost, maar zij heeft hem top behandeld. Zou een optie kunnen zijn. Zij kunnen ook niet alles en zijn ook niet goedkoop maar zeker met het wisselende beeld kunnen zij misschien wat makkelijker iets vinden dan regulier (niet wat foto's betreft hoor!).

Ik weet dat je al bezig bent hoor met van alles, maar wilde het je in elk geval meegeven. Succes met je zoektocht!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:56

juliomariner schreef:
Rindin schreef:

Kan wel zijn maar ik neem aan dat ruiter altijd op een bepaalde manier op het paard zit en dus bijna altijd tijdens rijden last zou moeten hebben. Deze loopt echter soms als een zonnetje en de andere keer gaat hij alleen maar in staking, dat vind ik vreemd.

Ikzelf zit er altijd op dezelfde manier op en ik vraag mijn paard altijd het zelfde en krijg het niet altijd op dezelfde manier. Heb geen paard met KS of artrose in de hals (althans, bij de rontgenfotos bij aankoop niet) de ene dag wil ze echt niet inbuigen en zich alleen lang maken, de andere dag wil ze zich niet lang maken en kruipt ze achter mn handen en accepteert ze geen contact, de andere dag hangt ze ontiegelijk in mijn handenof gooit ze dr hoofd in de lucht en vlucht onder me vandaan.. Dag later kan t zijn dat ik r aan moet schoppen om r in een fatsoenlijk tempo te houden. En ook vaak zat dat ze heel fijn meewerkt, lekker aan mn been is, zacht naar mn hand enzzz

Bij mij is bijna nooit een dag "hetzelfde" kunnen rijden.

Waarom? Geen idee.. Maar heb inmiddels zoveel manieren geleerd om te vragen aan mijn paard waardoor ze uiteindelijk geeft wat ik wil. Als mijn paard al zo verschillend is met meewerken of juist niet meewerken..

Waarom zou een paard met KS dan altijd alles hetzelfde doen? Kan me best voorstellen wanneer een dier "goed" in zn vel zit dat hij minder last heeft en zich beter weet te ontlasten dan de dag waarin ie zich verdraaid heeft/verkeerd gestaan/gelegen of whatever.

Maar ik zeg dit alleen op eigen ervaringen/ruitergevoel. Ben geen dierenarts of professor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:25

Dank voor je antwoord TS, misschien heb je wat aan de videos van clinton anderson, gratis op youtube te bekijken! Staan veel gevallen op. Kan nooit kwaad :)

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:12

bedankt voor de antwoorden, ik zal zeker enkele filmpjes bekijken van de mensen die jullie vermelden! Grondwerk word iets wat ik helemaal zie zitten.

@S_en_Z: ik vraag altijd hetzelfde aan mijn paard inderdaad, maar meestal looptie ook altijd mooi lang en laag voor hij gaat protesteren, de ene dag kan ik een volte draaien, de andere dag stopt hij opeens terwijl hij in dezelfde houding loopt... En wat ik misschien ook eens moet vermelden is dat hij in het begin (en nu ook nog) altijd protesteerde richting uitgang, als wij galoperen remt hij uit het niets vlak voor de poort van de uitgang... dan gaatie daar eens bokken en achteruitgaan, dan moet iemand hem daar "wegjagen" en is het over, echt super vreemd :(

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:38

Dat laatste kan hem ook in de overgang terug zitten. Daarbij had die van mij het ook. Wegjagen is weer voorwaarts gaan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:49

Eroslaris schreef:
bedankt voor de antwoorden, ik zal zeker enkele filmpjes bekijken van de mensen die jullie vermelden! Grondwerk word iets wat ik helemaal zie zitten.

@S_en_Z: ik vraag altijd hetzelfde aan mijn paard inderdaad, maar meestal looptie ook altijd mooi lang en laag voor hij gaat protesteren, de ene dag kan ik een volte draaien, de andere dag stopt hij opeens terwijl hij in dezelfde houding loopt... En wat ik misschien ook eens moet vermelden is dat hij in het begin (en nu ook nog) altijd protesteerde richting uitgang, als wij galoperen remt hij uit het niets vlak voor de poort van de uitgang... dan gaatie daar eens bokken en achteruitgaan, dan moet iemand hem daar "wegjagen" en is het over, echt super vreemd :(

Dat klinkt als pure dominantie, maar het een sluit het ander niet uit.
Ik zou hem ook goed na laten kijken, kijken of medisch alles in orde is..als dat zo is dan is het belangrijk om rijtechnisch/gedragstechnisch te kijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 00:44

De meesten roepen maar alle soorten kwaaltjes en ongemakken die het paard kunnen teisteren, en idd KS is daar één van de mogelijkheden van. Nu is het wel zo dat KS niet zo vaak voorkomt als ze hier op bokt wel eens willen doen uitschijnen.
De opmerking die "Simpelman" deed is zeer zeker heel gegrond, en niet beledigend naar iemand zijn persoon.
Ik zeg ook altijd : als een paard niet doet wat je van hem vraagt dan zijn er 3mogelijkheden.
1e je stelt gewoon de verkeerde vraag.
2e je stelt de goede vraag maar het paard begrijpt jou niet.
3e het paard kan het gevraagde niet uitvoeren. (dit kan door verschillende redenen zijn, medisch, maar ook onvoldoende training, of verkeerde bouw of .......)
Hier op bokt betreft het echt niet de topruiter die echt mega grote inspanningen van zijn paard vraagt, de fout zit dan echt bijna altijd bij de ruiter, en is dus te zoeken bij puntje 2 "je stelt de goede vraag maar het paard begrijpt de vraag niet of maar gedeeltelijk" aan die ruiter dan om het goed en helder naar voor te brengen.
Stoute paarden zijn er eigenlijk niet, onbegrepen paarden zijn er bij de vleet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:39

Ik heb helaas de openingspost van TS verward met het profiel van ChocooPrins.
(was niet goed wakker denk ik....)
Alles dat ik hier geschreven heb neem ik hierbij terug.
Mijn excuses.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 09:49

dominantie is ook het eerste dat bij mij opkomt, en eventueel een maagzweer, maar rugproblemen en blokkades sluit ik zeker niet uit.

@aeolusnr1: klinkt super logisch
@simpelman: bedankt, maar er zit ergens waarheid in wat je zegt, ook voor mijn paard

als iemand foto's wil zien qua houding enzo, ik heb 1 topic: [RIJ-ITP] Alweer 5 maanden ver!

Oja, mensen die freestylen, hebben jullie tips hoe ik ermee moet beginnen, of een handige website ofzo? Ik wil het eerst even gewoon op men eentje proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:49

Rug en hals eerst op de foto, daarna verder kijken naar freestylen etc. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat je een paard waar je van houdt, pijn bezorgt?