Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:02

Een heel fijn bit is een dubbel gebroken knevel of naald trens met een koperen verbindingsstukje.
Dit bit ligt rustig in de mond, de platte staven aan weerszijden werken zacht maar duidelijk in op de wangen.
Bij een water of bustrens kunnen de ringen irriteren tegen de wangen of zelfs per ongeluk de mond ingetrokken worden.
Het dubbel gebroken zijn legt het middenstukje op de tong, het koperen tussenstukje smaakt zoetig en geeft wat speekselvloed waardoor het knabbelen en slikken bevorderd wordt en daarmee de ontspanning van de onderkaak.
Mits er natuurlijk geen sperriem aangegespt is, die zijn overigens nergens anders goed voor dan ruiters met harde handen.

Afbeelding

Desiree

Re: Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:42

Volgens mij is een bit met een tongboog toch wel prettiger voor veel paarden, omdat die als het ware anatomisch naar de mond gevormd zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:15

Ja maar als het paard zoveel problemen heeft met zoveel bitten zou ik echt voor bitloos gaan

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:18

midgie schreef:
Ja maar als het paard zoveel problemen heeft met zoveel bitten zou ik echt voor bitloos gaan

Maar dan mag het hoofdstel óók geen neusriem hebben want ook daar neemt het paard geen druk aan. En wat doe je dan nog? Wat is dan nog een optie?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:32

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is een micklem hoofdstel ook geprobeerd? Bij een vriendin van mij was dit het verschil tussen stuurloos door de baan, en gecontroleerd rondrijden. Een "gewoon" hoofdstel, loope over de zenuwbanen rond het hoofd, een micklem ligt er juist naast, wat veel paarden als prettiger ervaren.
En wat ook nog zou kunnen, metaalallergie? Ik probeer maar wat ideeen aan te dragen, zoveel paarden, zoveel verschillende oplossingen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:55

Als je zo steeds uitvluchten zoekt dan is eigenlijk niets bruikbaar hé, "Desiree".
Als het paard geen druk verdraagt , als het paard geen druk wil aannemen, dan is dit geen reden om dit zomaar te accepteren, het aannemen van druk, het wijken voor druk, het nageven, ..... al deze dingen behoren tot het leerproces, en bij dit paard is het mssn net iets moeilijker maar ieder paard ook dit paard kan dit probleemloos leren, als het tot nu toe nog niet gelukt is, dan wil dit enkel zeggen dat het leerproces fout was, de manier van aanleren, het paard begrijpt dus ofwel de vraag niet, of het paard neemt jou niet serieus.
De fout zit dus ook hier zeker niet bij het soort bit, ook niet bij het paard, de fout moet je bij de mens zoeken.

Desiree schreef:
midgie schreef:

Maar dan mag het hoofdstel óók geen neusriem hebben want ook daar neemt het paard geen druk aan. En wat doe je dan nog? Wat is dan nog een optie?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:58

aeolusnr1 schreef:
Als je zo steeds uitvluchten zoekt dan is eigenlijk niets bruikbaar hé, "Desiree".
Als het paard geen druk verdraagt , als het paard geen druk wil aannemen, dan is dit geen reden om dit zomaar te accepteren, het aannemen van druk, het wijken voor druk, het nageven, ..... al deze dingen behoren tot het leerproces, en bij dit paard is het mssn net iets moeilijker maar ieder paard ook dit paard kan dit probleemloos leren, als het tot nu toe nog niet gelukt is, dan wil dit enkel zeggen dat het leerproces fout was, de manier van aanleren, het paard begrijpt dus ofwel de vraag niet, of het paard neemt jou niet serieus.
De fout zit dus ook hier zeker niet bij het soort bit, ook niet bij het paard, de fout moet je bij de mens zoeken.

Maar wat zou de mens dan fout hebben gedaan? Stel dat de mens niets fout heeft gedaan maar dat dit paard anders reageert dan andere paarden en dat hier aan toegegeven wordt?

Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt hoor. Ik denk dat geen druk aannemen niet zou moeten betekenen dat je het uit de weg moet gaan door dan maar geen hoofdstel met of zonder bit aan te doen, omdat het paard geen druk verdraagt, of misschien wel beter gezegd, accepteert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:26

Inderdaad "Desiree" ik ben al heel blij dat je toch gedeeltelijk mee gaat in mijn stelling, ik begrijp ook dat het voor niemand een fijne gedachte is dat de fout bij de mens gezocht moet worden want bij andere paarden lukt het dan weer wel dus je doet toch niets verkeerd .........
Het is hier niet de vraag of je iets verkeerd doet of niet, het is bij dit paard en in deze situatie nu blijkbaar zo dat het paard verzet toont bij .... als je zou durven door te vragen kan dit verzet zelfs nog heviger worden tot zelfs aan het gevaarlijke toe, er is onbegrip of het paard neemt je niet serieus.
En met dit serieus bedoel ik paard denkt , jij stelt nu deze vraag, ik wil nog even dit en mssn nog even dat en dan ga ik mssn op jouw vraag in, dit kan levensgevaarlijke toestanden opleveren, als jij nu vraagt links dan is dat nu links, en nu is echt nu, dus onmiddellijk en niet iets later.
Met mijn stelling zoek de fout bij de mens gaat het dus niet om fout, nee eerder zoek een manier om duidelijker en consequenter over te komen, afspraken maken met je paard, ......
En echt dit werkt bij elk paard, of het met dit paard bij deze ruiter lukt ????? tjaaaaa dat is maar de vraag, ieder heeft zijn grens ik dus ook, sommige paarden zijn net iets te veel paard voor de betreffende ruiter.
De meeste lesgevers werken niet echt op dit onderdeel, dus is het wel belangrijk een lesgever te vinden die ook dit onderdeel belangrijk vindt, en raar maar waar soms zie je al bij een eerste training een heel ander paard, bijna hocus-pocus, maar wel waar.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:18

Hebben ze ook een breed neusbeen op het moment? Een paard van een kennis verdoeg ook geen druk op de neus, deze had de bovenkaak nog vol met nieuwe kiezen, die aan de bovenkant pijn deden door de druk van de neusriem. Ze rijdt nu met een lage neusriem, en nu is het klaar. Als ze gewisseld heeft zou het beter moeten worden bij dat paard.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:55

Even terug van weggeweest...
Natuurlijk zoek ik de fout bij mijzelf, anders zou ik lekker doorrijden met een strak aangesnoerde sperriem wat je vaak op wedstrijd ziet..velen durven er niet voor uit te komen en verdoezelen het..ik niet ..

Heb ondertussen de mickem hoofdstel. Alhoewel door een ruiterzaak mij verteld heeft dat dit hoofdstel nu juist erg dwingt en helemaal niet paardvriendelijk is...zij zijn juist van de duitse lage neusriemen..misschien ga ik dat nog wel eens proberen.

Als paard met lang teugeltje druk is met bit, denk eigenlijk met de tong en tijdens zijn spel nu dus niet zijn tong ver terug kan trekken vanwege de tongboog...maar wel met mond open speelt, of wat dan ook.
Moet ik dan concluderen dat hij last van het bit heeft? Ik vind het moeilijk..ik heb meer het idee dat het bit voor hem een stuk speelgoed is in zijn mond..
Als ik hem flink aan het werk zet, houdt hij zijn mond stil..komt er een stukje dat hij gewoon even doet, hups mond open, druk gekauw, geleuter, tanden laten zien..bij verschillende ruiters...

Ik vind het een rot gezicht, als je er op zit dan heb je niks in je handen en als je er naar kijkt dan denk je wat is hier aan de hand...

Het zou mooi zijn als mensen dit herkennen en hebben opgelost..

Training is m.i. a.tijd een issue, maar niemand hier is GP ruiter en ook dat zegt niet alles..en ik zie heel wat trekhandjes maar ook stille dichte mondjes met flinke trekhandjes..dus dat is ook geen maatstaaf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:14

Desiree schreef:
midgie schreef:

Ga op onderzoek uit, werk eens met touwhalster, of met sidepull, miss is de neusriem wel te strak of staat er te veel druk op, er zijn zoveel oplossingen , maar als mijn paard( ik heb er een paar) zo reageert op een bit zou ik als eerst dat bit eruit halen, het kan zelfs een combi van jou zit en jou hulpen zijn. maar dat zou een goeie instructrice moeten herkennen,
Je mag best een keer langs komen met je paard, miss vinden we samen de oplossing, ik heb ook tig bitloosjes hangen om te proberen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:00

Tcm62 schreef:
Als paard met lang teugeltje druk is met bit, denk eigenlijk met de tong en tijdens zijn spel nu dus niet zijn tong ver terug kan trekken vanwege de tongboog...maar wel met mond open speelt, of wat dan ook.
Moet ik dan concluderen dat hij last van het bit heeft? Ik vind het moeilijk..ik heb meer het idee dat het bit voor hem een stuk speelgoed is in zijn mond..
Als ik hem flink aan het werk zet, houdt hij zijn mond stil..komt er een stukje dat hij gewoon even doet, hups mond open, druk gekauw, geleuter, tanden laten zien..bij verschillende ruiters...

Ik vind het een rot gezicht, als je er op zit dan heb je niks in je handen en als je er naar kijkt dan denk je wat is hier aan de hand...

Een paar dingen om aandacht aan te besteden:
Het bit moet niet te dik zijn, jonge paarden hebben vaak een laag verhemelte en er zijn erg veel dikke bitten op de markt.
Het moet netjes over de breedte van de mond passen en de trens moet op zijn breekpunt een hoek maken die de tong volgt/vrijheid geeft.
Ronde zijringen veroorzaken soms irritatie, beter zijn vlakke zijringen zoals bij een knevel of een Dtrens.

Neusriemen dienen nergens anders toe dan te verkappen dat er rijkunstige problemen zijn of mondproblemen.
Een engelse neusriem ZONDER sperriem moet zodanig los gegespt zijn dat je er gemakkelijk een hand bij kan steken.
Helemaal zonder is nog beter.
De duitse neusriem is een correctie neusriem, het is beter om die te vermijden.

Een paard hoort zijn mond open te kunnen doen.
Het moet kunnen "knabbelen" op het bit.
Een losgelaten paard gaat samen met een losgelaten onderkaak en vice versa.

Wanneer een paard erg onrustig is met het bit dan wordt dat veroorzaakt door stress ongenoegen of pijn.
Het is een uiting van stress.

Wanneer een paard achter het bit gaat heeft het daar redenen voor, normaal gesproken is het recht evenredig gerelateerd aan de hand van de ruiter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:10

Mijn merrie Firanthe, díe nam pas geen druk aan op het bit. Die krulde zich ultra kort op in de nek, achter de loodlijn. En het gevolg is dan natuurlijk dat ze ook niet in het lijf bewoog. Als je erop zat en je zat in de stap, zat je doodstil.
Dat zou niet moeten kunnen. Je moet het gevoel hebben dat je linker en rechter heup beurtelings mee naar voren genomen wordt door de beweging van het paard. Maar dat was niet. Haar lichaam was stil en ze maakte kleine snelle passen.
Man wat een verschrikking. Ik weet hoe slecht dat is.

Ik heb de tandarts laten kijken en die zag dat ze een laaghangend rooster had. Dus ik moest niet meer met dik bit rijden. Ik had een dikke dubbelgebroken trens, maar daar had ze last van. Dat uitte ze door continu met mond open te lopen. Ik kocht een myler en haar mond ging niet meer open.

De sperriem was in het verleden gebruikt om die mond die continu open was dicht te snoeren. Haar gezicht lag ook open waar de sperriem gezeten had. Belachelijk gedoe... ik was goed pissig.

Ze draagt geen sperriem meer. En de kinriem zit vast op het eerste gaatje dus zo los mogelijk. Haar hoofdstel gaat nu voortaan gemakkelijk om, itt eerst.

Daarna ben ik mijn hand veel naar voren gaan doen en met mijn benen proberen de passen te verruimen door vertraagd tactmatisch te drijven. Het heeft maanden geduurd eerdat ze het bit aannam! Maar nu heb ik voortaan contact en haar passen zijn weer ruim.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:03

Simpelman, hij knabbelt met opgetrokken lippen, dus je ziet zijn tanden..als je stilstaat met hem, gaat mond open, tong omhoog naar achteren naar voren, op de hoeken van het bit kauwen als of hjn stokje in zijn mond heeft wat hij op wil eten...

Ik heb neusriem en sperriem heel los, hij kan inderdaat zelfs grazen met hoofdstel en bit.

Ik heb de myler met tongboog en Dring...dikker kan niet, de tandarts vond dat bit niet dikker mag zijn als de myler....ik heb geen rimpel bij de mondhoek als bit erin zit...

Simpelman ben jij bekend met paarden die hun bovenlip optrekken ook als ze gewoon met lange teugel stappen? Of een lichte aanleuning hebben, niet te diep en ook niet opgericht lopen, dus gewoon de basistraining nog..het is een jong paard...
En dan weer hele stukken met mond dicht en stil...geen pijl op te trekken...

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:05

Tcm62 schreef:
Simpelman, hij knabbelt met opgetrokken lippen, dus je ziet zijn tanden..als je stilstaat met hem, gaat mond open, tong omhoog naar achteren naar voren, op de hoeken van het bit kauwen als of hjn stokje in zijn mond heeft wat hij op wil eten...

Ik heb neusriem en sperriem heel los, hij kan inderdaat zelfs grazen met hoofdstel en bit.

Ik heb de myler met tongboog en Dring...dikker kan niet, de tandarts vond dat bit niet dikker mag zijn als de myler....ik heb geen rimpel bij de mondhoek als bit erin zit...

Simpelman ben jij bekend met paarden die hun bovenlip optrekken ook als ze gewoon met lange teugel stappen? Of een lichte aanleuning hebben, niet te diep en ook niet opgericht lopen, dus gewoon de basistraining nog..het is een jong paard...
En dan weer hele stukken met mond dicht en stil...geen pijl op te trekken...

Dit is herkenbaar! Ik heb nu een rambo micklem gekocht en merkte al een heel kleine verbetering. Ik rijd mijn paard met simpel dubbelgebroken watertrensje. Hij knabbelt ook zeer druk op het bit.

Ik zou graag eens een ongebroken bit proberen of een myler level 2. Maar weet niet goed welke ik het beste neem aangezien bitten toch wel een dure aangelegenheid zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:27

Als echt niets kan, kan je altijd de neckrope of de zit gebruiken om alle aanwijzingen volledig op te doen.
Dit is aan te leren zonder halster en dergelijke, hoewel het meestal eenvoudiger is met halster en teugels.
Maar het is zeker mogelijk.

Kan je overigens met aaien wat druk op de neus uitoefenen? Als dat ook niet lukt vermoed ik dat de neus bij dit paard of pijnlijk is of te gevoelig om de signalen op uit te oefenen. Maar zoals hierboven gezegd, er zijn alternatieven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:25

Eventjes iets heel anders... wat voor een bitloos hoofdstel heb je geprobeerd? (sorry als ik eroverheen heb gelezen).
Ze werken namelijk niet allemaal met druk op dezelfde plekken, als je ze zegt dat je paarden wel goed reageren op halster (en dan neem ik aan dat je hebt geprobeerd op met het halster wat druk op de neus te zetten om te kijken hoe ze daar op reageren) dan is die druk totaal anders dan bijvoorbeeld met een kaak/kingekruist hoofdstel. Op een sidepull zullen ze dan waarschijnlijk minder reageren.

Ik vind het wel een beetje heeeeel toevallig dat ze het allebei doen. Reageren ze allebei hetzelfde? Of ongeveer gelijk? Kan bijna niet aan de paarden liggen dat ze allebei precies hetzelfde reageren, dan moet het bijna een andere factor zijn, familie of niet.
Misschien een bitfitter laten komen? Misschien dat ze beide een smal/klein/ect mondje hebben (en dan is het niet meer zo toevallig als het familie is).